Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.138.2017.3.ACZ
z 24 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2017 r. (data wpływu 6 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 czerwca 2017 r. (data wpływu 30 czerwca 2017 r.) oraz pismem z dnia 16 sierpnia 2017 r. (data wpływu 22 sierpnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2017 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika, uzupełniony pismem złożonym w dniu 30 czerwca 2017 r.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 4 sierpnia 2017 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.138.2017.1.ACZ, wezwano Wnioskodawcę, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 4 sierpnia 2017 r. (skutecznie doręczone w dniu 10 sierpnia 2017 r.). W dniu 22 sierpnia 2017 r. (nadano w dniu 17 sierpnia 2017 r.) wpłynęło uzupełnienie wniosku.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina … udziela dotacji na dofinansowania do:

  1. wymiany źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych znajdujących się na terenie Gminy,
  2. budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy,
  3. usuwania z budynków elementów azbestowych lub materiałów zawierających azbest.

Gmina udziela dotacji na dofinansowanie w ramach programów pod nazwą:

„…”,

„…”,

„…”.

Realizacja tych programów jest uzależniona od wysokości środków zabezpieczonych w budżecie Gminy.

Dofinansowanie to udzielone jest na podstawie regulaminów przyjętych na podstawie następujących Uchwał Rady Gminy … oraz Zarządzenia Wójta Gminy …:

  1. Uchwała nr … z dnia 25 maja 2017 r. (dotycząca wymiany źródeł ciepła),
  2. Uchwała nr … z dnia 25 maja 2017 r. (dotycząca budowy przydomowych oczyszczalni ścieków),
  3. Zarządzenie nr … z dnia 16 kwietnia 2013 r. (dotyczące usuwania z budynków elementów azbestowych lub materiałów zawierających azbest).

Uchwała Rady Gminy … nr … z dnia 25 maja 2017 r. dotycząca przyjęcia regulaminów w sprawie zasad i trybu udzielania oraz rozliczania dotacji udzielanej osobom fizycznym ze środków budżetu Gminy oraz dotacji lub pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … w zakresie wymiany źródeł ciepła traci moc, natomiast w dniu 22 czerwca 2017 r. została w tej samej sprawie podjęta nowa Uchwała Rady Gminy nr ….


Powodem zmiany są zapisy w regulaminie dotyczące realizacji „…”, w następującym zakresie:

  1. sporządzenia kosztorysu ofertowego przygotowanego przez wykonawcę,
  2. potwierdzenia nowego źródła ciepła certyfikatem lub sprawozdaniem z przeprowadzonych badań, które zostały wykonane przez akredytowane laboratorium.

Podstawa prawna, na podstawie której końcowi beneficjenci otrzymają dofinansowanie do wymiany źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych, budowy przydomowych oczyszczalni ścieków oraz usuwania z budynków elementów azbestowych lub materiałów zawierających azbest to:

  • Zarządzenie nr … Wójta Gminy … z dnia 16 kwietnia 2013 r. w sprawie zatwierdzenia Regulaminu przyznawania i rozliczania dotacji dla osób fizycznych na realizację przedsięwzięć dotyczących usuwania z budynków elementów azbestowych lub materiałów zawierających azbest,
  • Uchwała nr … Rady Gminy … z dnia 25 maja 2017 r. w sprawie zasad, trybu udzielania oraz rozliczania dotacji celowej udzielanej osobom fizycznym ze środków budżetu Gminy …, w tym pochodzących z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych za przekroczenia i naruszenia wymogów korzystania ze środowiska,
  • Uchwała nr … Rady Gminy … z dnia 22 czerwca 2017 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu w sprawie zasad, trybu udzielania oraz rozliczania dotacji celowej udzielanej osobom fizycznym ze środków budżetu Gminy …, w tym pochodzących z wpływów z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych za przekroczenia i naruszania wymogów korzystania ze środowiska oraz dotacji lub pożyczki pochodzącej ze środków „…”,
  • art. 221 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1870, z poźń. zm.) - podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne związane z realizacją zadań (…) tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia,
  • art. 403 ust. 4-6 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2016 r., poz. 672, z późn. zm.).

Udzielone dofinansowania, o których mowa, stanowią dotację w rozumieniu przepisów o finansach publicznych (art. 221) i zostały także określone w art. 403 ust. 4-6 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2016 r., poz. 672, z późn. zm.).

Środki na wymianę źródeł ciepła pochodzą z budżetu Gminy oraz z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w …, zaś na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków oraz usuwania z budynków elementów azbestowych lub materiałów zawierających azbest, ze środków budżetu Gminy. Na wymianę źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych Gmina stara się również pozyskać nowe środki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ….

Dotacje są udzielane na podstawie umów zawieranych pomiędzy Gminą (wnioskującą o wydanie interpretacji indywidualnej) a wnioskodawcą.

Podmiotami - czyli końcowymi beneficjentami, którzy otrzymują dotacje celowe są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej posiadające tytuł prawny do budynku i zamieszkujące Gminę ….

Środki na wymianę źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych, wykonywania przydomowych oczyszczalni ścieków oraz usuwania z budynków elementów azbestowych lub materiałów zawierających azbest są środkami Gminy, a następnie w formie dotacji są bezpośrednio przekazywane końcowym beneficjentom na pokrycie części wydatkowanych przez nich kosztów na ww. inwestycje. Środki na wymianę źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych, wykonywania przydomowych oczyszczalni ścieków oraz usuwania z budynków elementów azbestowych lub materiałów zawierających azbest zostają w każdym przypadku wypłacane bezpośrednio osobom zakwalifikowanym do udziału w ww. przedsięwzięciach (końcowym beneficjentom).

Kwoty udzielonych dotacji wynoszą 50% kosztów kwalifikowanych jednak nie więcej niż 5 000 zł w przypadku wymiany źródeł ciepła; 50% kosztów poniesionych jednak nie więcej niż 2 500 zł dla budowy przydomowych oczyszczalni ścieków; natomiast usuwanie z budynków azbestu to 100% poniesionych kosztów jednak nie więcej niż 500 zł.

Realizacja zadań wymiany źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych, wykonywania przydomowych oczyszczalni ścieków oraz usuwania z budynków elementów azbestowych lub materiałów zawierających azbest dokonywana jest we własnym zakresie przez końcowych beneficjentów (osoby fizyczne), którzy dokonują płatności za ww. usługi. Faktury są również wystawiane na osoby fizyczne, czyli na końcowych beneficjentów. Końcowi beneficjenci (osoby fizyczne) są uczestnikami przepływów pieniężnych w ramach projektów dotyczących wymiany źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych, budowy przydomowych oczyszczalni ścieków oraz usuwania z budynków elementów azbestowych lub materiałów zawierających azbest.

Wypłata dotacji celowej osobom fizycznym następuje po dokonaniu zapłaty, przedstawieniu faktur oraz spełnieniu wszystkich warunków wynikających z regulaminu przyznania dotacji, na rachunek bankowy wskazany przez beneficjenta.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy udzielona dotacja osobom fizycznym w zakresie: wymiany źródeł ciepła w budynkach znajdujących się na terenie Gminy, budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy, usuwania z budynków elementów azbestowych lub materiałów zawierających azbest, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, co rodzi obowiązek sporządzania informacji o przychodach PIT-8C?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.) - opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatków.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których zaniechano poboru podatku w drodze rozporządzenia.

W art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są również inne źródła.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Zgodnie z powyższym można stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika za wyjątkiem tych wymienionych w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartych w ww. ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Wypłacone świadczenie (dotacja) aby mogło skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych winno być otrzymane z budżetu państwa lub z budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Ponadto, otrzymane świadczenie stanowi dotację w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U z 2016 r., poz. 1870, z późn. zm.). Warunki zapisane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, muszą zostać spełnione łącznie.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, z budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej umowy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Jednocześnie, stosownie do art. 221 ust. 1 ww. ustawy, podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczania (art. 221 ust. 4 ww. ustawy).

Treść art. 403 ust. 4-6 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U z 2016 r., poz. 672, z późn. zm.), pozwala na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej polegającej na udzieleniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych z budżetu gminy (…), zasady jej rozliczania określa odpowiednio uchwała organu stanowiącego oraz, że jej udzielenie następuje na podstawie umowy zawartej przez gminę (…) pomiędzy podmiotami wymienionymi w ust. 4.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułu określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z przedstawionego zdarzenia wynika, że dotacje są udzielane przez Gminę osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej na wymianę źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych, wykonywania przydomowych oczyszczalni ścieków oraz usuwania z budynków elementów azbestowych lub materiałów zawierających azbest. O udzielaniu dotacji mówi ustawa o finansach publicznych (art. 221), a także zostały określone one w art. 403 ust. 4-6 ustawy Prawo ochrony środowiska. Udzielenie dotacji następuje poprzez spisanie umowy o udzielenie dotacji na jedno z wymienionych zadań. Dotowany, jest zobowiązany zapewnić udział środków własnych w realizacji zadania poprzez wniesienie wkładu własnego. Wypłata dotacji następuje po realizacji zadania, na podstawie pisemnie złożonego wniosku zawierającego prawidłowo rozliczone zadania. Po pozytywnej ocenie dokumentów dotacja będzie przekazana z Gminy na konto wykonawcy zadania (beneficjenta).

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia oraz przytoczone przepisy prawa, należy uznać, że Wnioskodawca, jeżeli udziela ze swoich środków budżetowych dotacji osobom fizycznym - beneficjentom końcowym, na dofinansowanie kosztów związanych z wymianą źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych, wykonywania przydomowych oczyszczalni ścieków oraz usuwania z budynków elementów azbestowych lub materiałów zawierających azbest, to u tych osób powstanie przychód korzystający ze zwolnienia, wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w indywidualnych interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 marca 2017 r., nr 1061-IPTPB4.4511.10.2017.2.MH oraz z dnia 21 marca 2017 r., nr 2461-IBPB-2-2.4511.44.2017.2.KK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj