Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/423-442/11-3/DS
z 2 grudnia 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB4/423-442/11-3/DS
Data
2011.12.02
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
cele statutowe
darowizna
dochody wolne od podatku
fundacje
kredyt
kultura
nieruchomości
odsetki
oświata
przekazanie nieodpłatne
spłata
statut
środki pieniężne
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
1. Czy wolny od podatku dochodowego będzie uzyskany przez Fundację dochód pochodzący z otrzymania darowizny pieniężnej, która zgodnie z umową darowizny, będzie przeznaczona na sfinansowanie kosztów obsługi kredytu inwestycyjnego zaciągniętego w celu prefinansowania działań projektowych związanych z budową „Europejskie Centrum…”?
2. Czy wolny od podatku dochodowego będzie uzyskany przez Fundację dochód, pochodzący z nieodpłatnego otrzymania nieruchomości gruntowej, w wypadku jeśli darowana nieruchomość gruntowa zostanie przeznaczona na realizację celów statutowych Fundacji w obszarze kultury, na której zostanie wybudowane Europejskie Centrum…? Wniosek ORD-IN 668 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 02 września 2011 r. (data wpływu 05.09.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymanej darowizny w postaci nieruchomości przeznaczonej na realizację celów statutowych Fundacji w obszarze kultury – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 05 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego. Fundacja działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) oraz postanowień Statutu z dnia 17.06.2002 r. Zgodnie z § 5 Statutu, Fundacja została powołana w celu:
Cele Fundacji (§ 6 Statutu) realizowane będą poprzez:
Majątek Fundacji na podstawie § 7.1 Statutu stanowi fundusz założycielski oraz środki finansowe, nieruchomości i ruchomości, a także inne prawa o charakterze majątkowym nabyte przez Fundację w trakcie Jej działalności. Dochodami Fundacji (§ 7.3 Statutu) są w szczególności:
Majątek i dochody Fundacji (§ 8.2 Statutu) przeznaczone są na realizowanie celów statutowych oraz na pokrycie kosztów działalności Fundacji. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą (§ 24 Statutu) w zakresie:
W dniu 29.06.2011 r. Komitet Monitorujący Program Operacyjny zatwierdził przyznanie dofinansowania wniosku, złożonego przez Fundację o dofinansowanie projektu „Europejskie Centrum …”. Projekt realizowany będzie w okresie 01.01.2012 - 31.12.2014 r. współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i realizowany w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska - Saksonia 2007 - 2013:
Przedmiotem projektu jest zaprojektowanie i wybudowanie Europejskiego Centrum …. Budowa Centrum stworzy możliwość spotkań na styku trzech granic (Polska, Czechy, Niemcy) mieszkańców wielu narodów, skorzystania z szerokiej oferty kulturalnej i edukacji artystycznej. Będzie to jedyna tego rodzaju instytucja w regionie prezentująca tak szeroką ofertę edukacyjno - artystyczną. Zgodnie z wytycznymi Wspólnego Uszczegółowienia Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Polska - Saksonia 2007-2013, w ramach którego pozyskano środki unijne na współfinansowanie projektu, w ramach Programu:
Zgodnie z założeniami projektowymi Fundacja planuje:
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2. Wniosek Fundacji w zakresie pytania nr 1 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 02 grudnia 2011 r. nr ILPB4/423-442/11-2/DS. Zdaniem Wnioskodawcy, osiągnięte dochody z tytułu nieodpłatnego otrzymania środków pieniężnych oraz nieruchomości gruntowej będą zwolnione od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 654 ze zm.). Uzasadnienie powyższego stanowiska. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wartość otrzymanej nieodpłatnie nieruchomości gruntowej oraz otrzymane środki pieniężne stanowią przychód do opodatkowania. Z drugiej strony, art. 16 ust. 1 ww. ustawy zawiera zamknięty katalog wydatków, których nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Przepis art. 16 ust. 1 pkt 14 stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju (za wyjątkiem przypadków, które nie mają znaczenia w niniejszej sprawie). Jednocześnie, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, wolne od podatku są: „dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele”. W art. 17 ust. 1c tej ustawy, ustawodawca wymienił podmioty, które nie mogą korzystać z analizowanego zwolnienia, wśród nich brak jest fundacji. Stosownie do art. 17 ust. 1b ustawy, zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów. Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1a powołanej ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
Należy zaznaczyć, iż planowane dochody Fundacji nie zostały wskazane w wyżej wymienionym przepisie (art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). W konsekwencji powyższego, w celu skorzystania z analizowanych zwolnień przez Fundację, konieczne jest łączne spełnienie następujących warunków:
Ad. 1 Zwolnienie od podatku, przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczy podatników, których celem statutowym jest m.in. działalność kulturalna. Fundacja została powołana (§ 5 Statutu) m.in. w celu podejmowania i prowadzenia inicjatyw na rzecz (...) kultury (...). Zdaniem Fundacji, tak określony w Statucie Fundacji jeden z Jej celów mieści się w katalogu celów wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Znajduje to uzasadnienie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23.02.2009 r. (sygn. IPPB3/423-1541/08-2/KK): „(...) przez pojęcie „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez Jednostkę np. placówki oświatowej czy kulturalnej, lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego przez Jednostkę statutu”. Analogiczne stanowisko w interpretacji indywidualnej zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13.08.2010 r. (sygn. IPPB5/423-289/10-4/AM). Ad. 2 i Ad. 3
Należy podkreślić, iż zakres wydatków mających wpływ na wysokość zwolnienia (art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) został przez ustawodawcę określony dość szeroko. Obejmuje on wydatki (...) w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji ściśle wyznaczonych celów oraz na opłacenie określonych podatków. Wymienione w tym przepisie sposoby wydatkowania dochodu mają jedynie przykładowy charakter, co wynika wprost ze zwrotu „w tym także”. Interpretacja ta wynika z uchwały Sądu Najwyższego w składzie siedmiu sędziów z dnia 13.03.2002 r. (sygn. akt III ZP 21/01). Zgodnie ze wskazaną uchwałą „(...) powołany przepis (dot. art. 17 ust. 1b ustawy o CIT) nie wykluczył wspierania działalności naukowej w inny sposób, choćby „tylko” pośredni. Z punktu widzenia celu analizowanych tu przepisów istotne jest jedynie to, aby doszło do rzeczywistego wsparcia działalności naukowej, a nie to, aby wsparcie miało bezpośredni charakter. (...). Niedopuszczalne jest więc prowadzenie wykładni przepisów prawa o fundacjach i przepisów prawa o podatku dochodowym od osób prawnych w sposób zawężający przedmiotowy zakres przysługującego fundacjom zwolnienia od tego podatku”. Zdaniem Fundacji, ważne jest to, iż dla uzyskania zwolnienia nie jest konieczne bezpośrednie następstwo czasowe pomiędzy przeznaczeniem dochodu a jego wydatkowaniem w okresie jednego roku podatkowego. Dla zastosowania tego zwolnienia dochód może być wydatkowany na cel, na jaki został przeznaczony bez względu na termin. Może zatem być wydatkowany w innym roku podatkowym, niż został osiągnięty i zadeklarowany, bowiem ustawodawca nie ogranicza tej czynności żadnym terminem. Podstawowym warunkiem jest jednak to, aby zadeklarowany jako przeznaczony na określony cel dochód faktycznie na niego został wydatkowany. Utrata zwolnienia następuje zatem wyłącznie w wypadku, gdy dochód przeznaczony na działalność wskazaną w ustawie zostanie zużyty na inne cele i tylko do wysokości dochodu spożytkowanego niezgodnie z deklaracją. Dopiero bowiem stwierdzenie (zadeklarowanie woli o skorzystaniu ze zwolnienia), że dochód wskazany w zeznaniu podatkowym jako zwolniony został faktycznie przeznaczony na inne cele, powoduje utratę zwolnienia od podatku. Powyższa argumentacja została potwierdzona uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego w składzie siedmiu sędziów z dnia 10.08.2009 r. (sygn. akt II FPS 4/09), zgodnie z którą „(...) na pośredni tylko związek między przeznaczeniem a wydatkowaniem wskazuje także wykładnia gramatyczna art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zauważyć bowiem należy, że przepis ten jest zdaniem wielokrotnie złożonym, z których pierwsze i drugie kończą się zwrotami „w tym przepisie”, a trzecie rozpoczyna się zwrotem „w tym także” będącym partykułą modyfikującą sens wypowiedzi, która ma charakter spójnika (Gramatyka języka polskiego z ćwiczeniami pod. red. W. Doroszewskiego i B. Wieczorkowskiego, Warszawa 1959, s. 285; S. Wronkowska, M. Zieliński, Problemy i zasady redagowania tekstów prawnych, Warszawa 1993 r., s. 148; Słownik poprawnej polszczyzny (red. W. Doroszewski) Warszawa 1976 r., s. 491; wyrok NSA z dnia 18 sierpnia 2004 r. FSK 207/04 ONSA i WSA 2005, nr 2, poz. 18). Włącza ona do większego zbioru wyróżniony przez nią element (tu nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów) i komunikuje, że można o nim powiedzieć to samo co o pozostałych elementach tego zbioru (Uniwersalny słownik języka polskiego, Warszawa 2003 t. 4; wyrok NSA z dnia 18 sierpnia 2004 r. FSK 207/04, ONSA i WSA 2005, nr 2, poz. 18). Oznacza to w konsekwencji, że wydatkowanie dochodu na nabycie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych ustawodawca także uznał za wydatkowanie na cel społecznie użyteczny, pod warunkiem, że będą one bezpośrednio służyć realizacji tych celów. Wynika z tego logiczny wniosek, że to bezpośrednie służenie celom społecznie użytecznym w tym przypadku jest wyjątkiem od reguły, co oznacza, że co do zasady z art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, iż wydatkować osiągnięty i przeznaczony dochód na cel społecznie użyteczny można także pośrednio”. Reasumując, Fundacja uważa, iż będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku wyżej wymienionych dochodów. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Jednocześnie należy wskazać, iż powołane w treści wniosku orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy stwierdzić, iż zdaniem organu podatkowego tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w przedmiotowym postępowaniu. Natomiast w odniesieniu do powołanych przez Spółkę interpretacji stwierdzić należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.