Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.181.2017.1.MM
z 10 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2017 r. (data wpływu 13 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 lipca 2017 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 12 lipca 2017 r.) oraz pismem z dnia 21 lipca 2017 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 24 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 11 lipca 2017 r. oraz z dnia 21 lipca 2017 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.



We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Na podstawie uchwały nr … Rady Miasta X. z dnia 24 marca 2015 r. w sprawie zasad udzielania dotacji celowej ze środków Budżetu Miasta X. Wnioskodawczyni otrzymała w 2016 r. dotację celową z Gminy Miasto X. w wysokości 7.785 zł na realizację inwestycji w zakresie ochrony środowiska polegającej na wymianie źródeł ciepła (pieców kaflowych opalanych węglem na ogrzewanie gazowe) w swoim mieszkaniu.

Dotacja przekazywana jest mieszkańcom Gminy Miasta X. w ramach realizacji zadania zmniejszenie zanieczyszczeń powietrza w X. – II etap programu „Kawka.”. Środki na ten cel Gmina Miasto X. otrzymała od Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w X. na podstawie zawartej w dniu 9 grudnia 2014 r. umowy dotacji.

Na początku tego roku Gmina Miasto X przysłała Wnioskodawczyni za pośrednictwem poczty wypełnioną informację PIT-8C za 2016 r., w której w części D, poz. 24 – jako rodzaj przychodu - została wpisana dotacja i obok kwota 7.785 zł, od której Wnioskodawczyni musiała zapłacić podatek w kwocie 845 zł.

Jednocześnie Wnioskodawczyni oświadczyła, że ww. dotację otrzymała z jednostki samorządu terytorialnego, tj. Gminy Miasta X. i jest to dotacja w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


Czy – stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - otrzymana przez Wnioskodawczynię dotacja celowa zwolniona jest z podatku dochodowego od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawczyni, udzielona przez Gminę Miasto X dotacja celowa na realizację inwestycji proekologicznej - zmniejszenie zanieczyszczeń powietrza w X. etap II programu „Kawka.” polegającej na wymianie źródeł ciepła (w jej przypadku pieców kaflowych opalanych węglem na ogrzewanie gazowe) w mieszkaniu usytuowanym w starej poniemieckiej kamienicy, jest zwolniona od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z przepisu tego wynika bowiem, że dotacje w rozumieniu przepisów, otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostek samorządu terytorialnego są zwolnione z opodatkowania.

Wnioskodawczyni wskazuje, że analogiczne, czy też podobne zagadnienia, jak w jej przypadku były przedmiotem interpretacji udzielanych przez Ministra Finansów osobom fizycznym oraz gminom. Co prawda interpretacje te odnosiły się do obowiązku wystawienia przez gminę beneficjentom tych dotacji informacji PIT-8C, ale faktycznie odnosiły się do zastosowania zwolnienia tych przychodów od podatku dochodowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy źródłami przychodów są inne źródła.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera bowiem jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do tego źródła, o czym świadczy użycie słowa w „szczególności”. Wobec tego przychodem z innych źródeł będzie dla podatnika każde przysporzenie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczonego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ww. ustawy.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2017 r. stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania świadczenia oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie uchwały nr … Rady Miasta X. z dnia 24 marca 2015 r. w sprawie zasad udzielania dotacji celowej ze środków Budżetu Miasta X. Wnioskodawczyni otrzymała w 2016 r. dotację celową z Gminy Miasto X. w wysokości 7.785 zł na realizację inwestycji w zakresie ochrony środowiska polegającej na wymianie źródeł ciepła (pieców kaflowych opalanych węglem na ogrzewanie gazowe) w swoim mieszkaniu.

Dotacja przekazywana jest mieszkańcom Gminy Miasta X. w ramach realizacji zadania zmniejszenie zanieczyszczeń powietrza w X. – II etap programu „Kawka.”. Środki na ten cel Gmina Miasto X. otrzymuje od Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w X. na podstawie zawartej w dniu 9 grudnia 2014 r. umowy dotacji.

Jednocześnie Wnioskodawczyni oświadczyła, że ww. dotację otrzymała z jednostki samorządu terytorialnego, tj. Gminy Miasta X. i jest to dotacja w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że skoro otrzymana dotacja była dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, a ponadto została sfinansowana z budżetu Gminy Miasta X. - to korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, na podmiocie wypłacającym przedmiotową dotację nie ciążył obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj