Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.307.2017.1.KM
z 6 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2017 r. (data wpływu 31 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. „Budowa Centrum wraz z placem zabaw w celu udostępnienia niekomercyjnej ogólnodostępnej infrastruktury społeczno-kulturalnej” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. „Budowa Centrum wraz z placem zabaw w celu udostępnienia niekomercyjnej ogólnodostępnej infrastruktury społeczno-kulturalnej”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Ochotnicza Straż Pożarna w dniu 10 kwietnia 2017 r. złożyła wniosek pn. „Budowa Centrum wraz z placem zabaw w celu udostępnienia niekomercyjnej ogólnodostępnej infrastruktury społeczno-kulturalnej”, w konkursie w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”, objętego PROW na lata 2014-2020. Wniosek został złożony do LGD, która oceniła wniosek pozytywnie pod względem zgodności z LSR oraz PROW na lata 2014-2020, a następnie dnia 25 maja 2017 r. został przekazany przez LGD do dalszej oceny przez Urząd Marszałkowski Województwa. Weryfikacja wniosku w UMW potrwa ok. 3 miesięcy od daty wpłynięcia do UMW.

Ochotnicza Straż Pożarna ma szanse dostać na realizację wyżej opisanego projektu dofinansowanie w 100% całości poniesionych kosztów, czyli ok 299 288,04 zł (w tym podatek VAT w wysokości 55 964,43 zł). Przedsięwzięcie ma obejmować zagospodarowanie terenu przestrzeni publicznej poprzez budowę placu zabaw, elementów siłowni zewnętrznej, małej architektury parkowej oraz nasadzenia. Plac, na którym ma być realizowane przedsięwzięcie należy do Gminy, która ten teren użycza na rzecz realizacji projektu dla Ochotniczej Straży Pożarnej.

Ochotnicza Straż Pożarna jest jednostką zarejestrowaną w KRS, jako stowarzyszenie wykonujące działalność statutową, nieprowadzącą działalności gospodarczej. Jedyne wpływy posiada ona ze składek członkowskich, na bieżące utrzymanie i funkcjonowanie stowarzyszenia. Środki na realizację powyżej opisanej inwestycji, Ochotnicza Straż Pożarna uzyska poprzez udzieloną pożyczkę z Gminy, która zostanie zwrócona po otrzymaniu dofinansowania z Urzędu Marszałkowskiego Województwa, które stanowi refundację poniesionych kosztów. Wszystkie środki, które będą przekazywane Ochotniczej Straży Pożarnej będą wpływać na nowoutworzony na potrzeby projektu, nieoprocentowany rachunek bankowy.

Ochotnicza Straż Pożarna po zrealizowaniu projektu nie będzie pobierać opłat z korzystania z nowopowstałego obiektu. Nie będzie również w żaden sposób odpłatnie go wynajmować. Zagospodarowana przestrzeń będzie obiektem niekomercyjnym, ogólnodostępnym dla wszystkich mieszkańców nieodpłatnie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Ochotnicza Straż Pożarna, wykonująca działalność statutową, nieprowadząca działalności gospodarczej, niefigurująca w ewidencji podatników podatku VAT, może odliczyć kwotę podatku VAT wynikającą z faktury (faktur) dokumentujących realizację powyżej opisanego zadania?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest on podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT, i realizując opisane zdarzenie przyszłe, nie może odliczyć kwoty podatku VAT wynikającej z faktury (faktur) dokumentujących realizację powyżej opisanego zadania, na podstawie art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) − zwanej dalej ustawą − podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie zadania pn. „Budowa Centrum wraz z placem zabaw w celu udostępnienia niekomercyjnej ogólnodostępnej infrastruktury społeczno-kulturalnej”, w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”, objętego PROW na lata 2014-2020. Przedsięwzięcie ma obejmować zagospodarowanie terenu przestrzeni publicznej poprzez budowę placu zabaw, elementów siłowni zewnętrznej, małej architektury parkowej oraz nasadzenia.

Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Jest on jednostką zarejestrowaną w KRS, jako stowarzyszenie wykonujące działalność statutową, nieprowadzącą działalności gospodarczej. Po zrealizowaniu zadania Wnioskodawca nie będzie pobierać opłat za korzystanie z nowopowstałego obiektu. Nie będzie również w żaden sposób odpłatnie go wynajmować. Zagospodarowana przestrzeń będzie obiektem niekomercyjnym, ogólnodostępnym dla wszystkich mieszkańców nieodpłatnie.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedstawionej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabyte towary bądź usługi w związku z realizacją zadania, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego zadania.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Ochotnicza Straż Pożarna, wykonująca działalność statutową, nieprowadząca działalności gospodarczej, niezarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT, nie będzie mogła odliczyć kwoty podatku VAT, wynikającej z faktury (faktur) dokumentujących realizację zadania pn. „Budowa Centrum wraz z placem zabaw w celu udostępnienia niekomercyjnej ogólnodostępnej infrastruktury społeczno-kulturalnej”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj