Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
IBPBI/2/423-1640/13-1/BG
z 20 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 201 ze zm.) oraz art. 223 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016 r., poz. 1948 ze zm.), po ponownym rozpatrzeniu, w związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 21 stycznia 2015 r., sygn. akt I SA/Gl 777/14, wniosku z 4 grudnia 2013 r. (data wpływu do Organu 9 grudnia 2013 r.), uzupełnionego pismem z 17 marca 2014 r. (data wpływu do Organu 20 marca 2014 r.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w ww. wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania przepisu art. 4 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Dotychczasowy przebieg postępowania:

W dniu 9 grudnia 2013 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania przepisu art. 4 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 6 marca 2014 r. Znak: IBPBI/2/423-1640/13/BG wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 20 marca 2014 r.

W dniu 24 marca 2014 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego Znak: IBPBI/2/423-1640/13/BG, w której uznał stanowisko Spółki za nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna została skutecznie doręczona 26 marca 2014 r. Pismem z 9 kwietnia 2014 r. (data wpływu 14 kwietnia 2014 r.), wniesiono wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, na które udzielono odpowiedzi pismem z 14 maja 2014 r. Znak: IBPBI/2/4232-42/14/BG odmawiając zmiany ww. interpretacji. Odpowiedź na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa została skutecznie doręczona 16 maja 2014 r. Pismem opatrzonym datą 12 czerwca 2014 r. (data wpływu 18 czerwca 2014 r.), wniesiono skargę na ww. interpretację indywidualną. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, pismem z 18 lipca 2014 r. Znak: IBPBI/2/4240-57/14/BG udzielił odpowiedzi na skargę przesyłając ją, wraz z aktami sprawy do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach. W wyniku rozpatrzenia skargi Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z 21 stycznia 2015 r. sygn. akt I SA/Gl 777/14 uchylił zaskarżoną interpretację. Od powyższego wyroku, Organ pismem z 3 marca 2015 r. Znak: IBRP-46-46/15 wniósł skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Pismem z 22 maja 2017 r., Znak: IBRP-46-46/15 Szef Krajowej Administracji Skarbowej wystąpił do Naczelnego Sądu Administracyjnego z wnioskiem o cofnięcie skargi kasacyjnej organu podatkowego. W wyniku jego rozpatrzenia Naczelny Sąd Administracyjny, postanowieniem z 31 maja 2017 r. sygn. akt II FSK 1228/15 umorzył postępowanie kasacyjne. Prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 21 stycznia 2015 r. sygn. akt I SA/Gl 777/14 wraz z aktami sprawy wpłynął do Organu 1 sierpnia 2015 r.

W myśl art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie. Wskutek powyższego, wniosek Strony wymaga ponownego rozpatrzenia przez tut. Organ.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką komandytowo-akcyjną zawiązaną w drugiej połowie 2013 r. i wpisaną do rejestru przedsiębiorców KRS dnia 17 października 2013 r. (data powstania Spółki). Zgodnie ze statutem rok obrotowy Wnioskodawcy jest równy rokowi kalendarzowemu i trwa 12 miesięcy - od 1 stycznia do 31 grudnia. Ponadto, zgodnie ze statutem Wnioskodawcy, pierwszy rok obrotowy kończy się 31 grudnia 2014 r. Tym samym pierwszy rok obrotowy Wnioskodawcy trwa od 17 października 2013 r. do 31 grudnia 2014 r. W związku z powyższym Wnioskodawca nie zamknie ksiąg na dzień 31 grudnia 2013 r. i nie rozpocznie kolejnego (drugiego) roku obrotowego z dniem 1 stycznia 2014 r. Wnioskodawca rozpocznie kolejny (drugi) rok obrotowy z dniem 1 stycznia 2015 r., a jednocześnie ten drugi rok obrotowy Wnioskodawcy będzie pierwszym rokiem obrotowym Wnioskodawcy jaki rozpocznie się po dniu 31 grudnia 2013 r. Do końca 2013 r. nie dokonano i nie dokona się zmiany statutu Wnioskodawcy polegającej na zmianie roku obrotowego Wnioskodawcy.

W odpowiedzi na wezwanie z 6 marca 2014 r. Znak: IBPBI/2/423-1640/13/BG ujętej w piśmie z 17 marca 2014 r. Spółka wskazała, że wspólnikami Wnioskodawcy są osoby fizyczne oraz osoba prawna. Osoby fizyczne mają status akcjonariuszy spółki komandytowo-akcyjnej. Jednocześnie nie wyklucza się, że w niedalekiej przyszłości dojdzie do zmian w kręgu akcjonariuszy Wnioskodawcy w ten sposób, ze akcjonariuszami zostaną wyłącznie osoby prawne, w tym spółka lub spółka z rokiem obrotowym innym niż rok kalendarzowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku Wnioskodawcy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym (Dz.U. 2013 r., poz. 1387, dalej: „nowelizacja”), stosuje się począwszy od dnia 1 stycznia 2015 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym wprowadza zmiany m.in. do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, które co do zasady wchodzą w życie 1 stycznia 2014 r. (art. 11 nowelizacji). Fundamentalna zmiana wprowadzana nowelizacją polega na przyznaniu spółkom komandytowo-akcyjnym statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z przepisem przejściowym, art. 4 ust. 1 nowelizacji, w przypadku spółki komandytowo-akcyjnej posiadającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz w zakresie uzyskanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatników podatku dochodowego od osób fizycznych przychodów i poniesionych kosztów z uczestnictwa w takiej spółce, z zastrzeżeniem art. 6, w tym z tytułu objęcia (nabycia) udziałów takiej spółki, przepisy ustaw wymienionych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się począwszy od pierwszego dnia roku obrotowego tej spółki rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2013 r.

W opinii Wnioskodawcy, opartej na treści przytoczonego wyżej przepisu art. 4 ust. 1 nowelizacji, w przypadku Wnioskodawcy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym stosuje się począwszy od dnia 1 stycznia 2015 r., ponieważ właśnie 1 stycznia 2015 r. Wnioskodawca rozpocznie pierwszy po dniu 31 grudnia 2013 r. rok obrotowy.

Jednocześnie z uwagi na fakt, że Wnioskodawca został zarejestrowany w KRS przed uchwaleniem nowelizacji oraz że do końca 2013 r. nie dojdzie do zmiany roku obrotowego, Wnioskodawca nie jest objęty obowiązkiem zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień 31 grudnia 2013 r., o którym mowa w przepisie art. 4 ust. 2 nowelizacji.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, zyska on status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 stycznia 2015 r.

Ponadto uzupełniając własne stanowisko Spółka wskazała, że skutecznie dokonała wyboru wydłużenia pierwszego roku obrotowego poprzez połączenie ksiąg rachunkowych za okres od powstania do końca 2013 r. z księgami za cały 2014 r. Sąd rejestrowy postanowił o wpisie Spółki do rejestru przedsiębiorców nie kwestionując postanowień statutu dotyczących roku obrotowego. Powyższa okoliczność nie powinna zatem budzić wątpliwości w postępowaniu interpretacyjnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania pierwotnej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj