Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.195.2017.2.RG
z 26 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2017 r. (data wpływu 28 kwietnia 2017r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 maja 2017r. (data wpływu 06 czerwca 2017r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że zasada centralizacji rozliczeń w zakresie podatku VAT obejmuje:

  • Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w ...;
  • Biuro Planowania Przestrzennego Województwa …;
  • Regionalne Centrum Polityki Społecznej w ...;
  • Regionalny Ośrodek Adopcyjny w ...;

– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że zasada centralizacji rozliczeń w zakresie podatku VAT obejmuje:

  • Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w ...
  • Biuro Planowania Przestrzennego Województwa …
  • Regionalne Centrum Polityki Społecznej w ...
  • Regionalny Ośrodek Adopcyjny w ....

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 maja 2017r. (data wpływu 06 czerwca 2017r.) w zakresie doprecyzowania opisanego stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Województwo … (Wnioskodawca) jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Województwo sporządza jedną deklarację VAT-7, obejmującą cząstkowe rejestry i deklaracje z jednostek budżetowych Województwa, w tym m.in.: Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w ..., Biura Planowania Przestrzennego Województwa …, Regionalnego Centrum Polityki Społecznej w ..., Regionalnego Ośrodka Adopcyjnego w ....

  1. Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w ... (WZMiUW) jest samorządową jednostką budżetową, która powstała na mocy Uchwały Nr … Sejmiku Województwa … z dnia 30 marca 1999 r. na skutek połączenia jednostek budżetowych: Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w ..., …, … i ….
    WZMiUW realizuje w imieniu Marszałka Województwa … zadania związane z szeroko rozumianą gospodarką wodną, w tym również zadania z zakresu ochrony przeciwpowodziowej, jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej. Na skutek zmian w 1999 roku z jednostki wchodzącej w skład administracji rządowej zespolonej stał się jednostką budżetową Samorządu Województwa …. Podstawą działania jednostki są: ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne, ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej, ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie.
    Zgodnie z § 4 Statutu WZMiUW jednostka wykonuje zadania własne Marszałka oraz realizuje powierzone Marszałkowi Województwa zadania z zakresu administracji rządowej wynikające z przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 115 poz.1229 ze zmianami) w zakresie własności wód, gospodarki wodnej i melioracji wodnych oraz ochrony przed powodzią i suszą. WZMiUW może podejmować działania w celu pozyskania środków pozabudżetowych na realizację zadań z zakresu budowy i utrzymania urządzeń melioracji wodnych podstawowych oraz wód określonych w art. 11 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo wodne.
  1. Biuro Planowania Przestrzennego Województwa … (BPPW) jest wojewódzką samorządową jednostką organizacyjną, która powstała na mocy Uchwały Nr … Sejmiku Województwa … z dnia 30 marca 1999 r. na skutek połączenia jednostek budżetowych: Regionalnej Pracowni Urbanistycznej w ..., Wojewódzkiego Biura Planowania Przestrzennego w … i w … oraz Wojewódzkiego Biura Urbanistycznego w …. Zgodnie z § 3 Statutu BPPW jednostka wykonuje zadania z zakresu administracji publicznej oraz inne powierzone przez Zarząd Województwa … i Marszałka Województwa …, a także czynności i zadania zlecone przez Marszałka Województwa …, w tym zadania wynikające z pełnienia przez Zarząd Województwa … obowiązków Instytucji Zarządzającej regionalnymi programami operacyjnymi, współfinansowanymi ze środków Unii Europejskiej.
  2. Regionalne Centrum Polityki Społecznej w ... (RCPS) jest wojewódzką samorządową jednostką organizacyjną, która powstała na mocy Uchwały Nr … Sejmiku Województwa ... z dnia 30 marca 1999 r. Działalność RCPS jest finansowana z budżetu województwa, a dochodami jednostki mogą być wpływy z działalności realizowanej w ramach konta dochodów własnych. RCPS realizuje zadania Samorządu Województwa ... wynikające z ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.) oraz inne zadania powierzone do realizacji na podstawie przepisów szczególnych, umów i porozumień.
  3. Regionalny Ośrodek Adopcyjny w ... (ROA) jest wojewódzką samorządową jednostką organizacyjną, która powstała na mocy Uchwały Nr … Sejmiku Województwa ... z dnia 29 listopada 2011 r. ROA został powołany do realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej polegających na prowadzeniu procedur przysposobienia oraz przygotowaniu osób zgłaszających gotowość przysposobienia dziecka.

Wymienione powyżej wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne nie posiadają osobowości prawnej. Nadzór nad ich działalnością sprawuje Zarząd Województwa ..., a finansowane są z budżetu województwa - swoje wydatki pokrywają bezpośrednio z budżetu województwa, a uzyskane dochody odprowadzają na rachunek budżetu województwa.

Województwo … posiada osobowość prawną, a samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (art. 6 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 486 ze zm.). Zgodnie z art. 14 ust 1 ustawy o samorządzie województwa, samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone odrębnymi ustawami. Celem wykonywania zadań nałożonych na Województwo mocą odrębnych ustaw, Województwo tworzy jednostki organizacyjne, a także zawiera umowy z innymi podmiotami (art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa). Województwo … jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i od dnia 1 stycznia 2017 r. rozlicza podatek VAT wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi. Wymienione we wniosku jednostki budżetowe spełniają warunki określone w art. 11 ust 1-3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 1870 ze zm.), tj. są jednostkami organizacyjnymi sektora finansów publicznych nieposiadającymi osobowości prawnej, swoje wydatki pokrywają bezpośrednio z budżetu, uzyskane dochody odprowadzają na rachunek dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego, działają na podstawie statutu, a podstawą ich gospodarki finansowej jest plan dochodów i wydatków.

Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w ... (WZMiUW):

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa (tj. Dz. U. z 2016 r, poz. 486 ze zm.) w celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.

W myśl ustawy z dnia 13 października 1998 roku - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 ze zm.) z dniem 1 stycznia 1999 r. samorząd województwa przejmuje wskazane wojewódzkie państwowe jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej mające siedzibę na obszarze województwa w tym zarządy melioracji i urządzeń wodnych, (art. 25 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy).

Zgodnie z treścią cytowanej ustawy - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną w art. 26 ust. 1 i ust. 2 wskazano, że przejęcie przez jednostki samorządu terytorialnego instytucji i jednostek organizacyjnych określonych w ustawie kompetencyjnej oraz niniejszej ustawie następuje z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999 r.

Następnie na mocy Uchwały Nr … Sejmiku Województwa ... z dnia 30 marca 1999 roku utworzono wojewódzką jednostkę budżetową - Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w ... (WZMiUW) poprzez połączenie jednostek budżetowych - Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w ..., …, … i ….

WZMiUW wykonuje zadania własne Marszałka oraz realizuje powierzone Marszałkowi Województwa zadania z zakresu administracji rządowej wynikające z przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (tj. Dz. U. z 2015 r. poz. 469 ze zm.) w zakresie własności wód, gospodarki wodnej i melioracji wodnych oraz ochrony przed powodzią i suszą.

WZMiUW wykonuje zadania z zakresu melioracji i gospodarki wodnej, do których należą w szczególności:

  • wykonywanie praw właścicielskich w stosunku do wód stanowiących własność Skarbu Państwa istotnych dla rolnictwa oraz pozostałych wód określonych art. 11 ust. 1 pkt 4 Prawa wodnego;
  • administrowanie wodami (rzeki, kanały, cieki) i urządzeniami melioracji wodnych podstawowych (wały przeciwpowodziowe, przepompownie, rolnicze zbiorniki retencyjne, budowle hydrotechniczne i inne);
  • pełnienie funkcji inwestora dla zadań inwestycyjnych z zakresu melioracji wodnych podstawowych i szczegółowych;
  • wykonywanie obowiązków związanych z utrzymaniem i konserwacją urządzeń melioracji wodnych podstawowych, rolniczych zbiorników retencyjnych, budowli wodnych, urządzeń zabezpieczających przed powodzią i suszą oraz wód istotnych dla regulacji stosunków wodnych dla potrzeb rolnictwa oraz innych wód, dla których prawa właścicielskie wykonuje Marszałek Województwa;
  • współpraca w zakresie ochrony przed powodzią i suszą z Wojewodą … oraz jednostkami samorządu terytorialnego (art. 88a ust. 1 ustawy Prawo wodne);
  • prowadzenie Wojewódzkiego Magazynu Przeciwpowodziowego i Kryzysowego;
  • monitorowanie realizacji działań związanych z wojewódzkimi programami dotyczącymi gospodarki wodnej i służącymi realizacji strategii rozwoju województwa:
  • prowadzenie ewidencji wód, urządzeń melioracji wodnych oraz zmeliorowanych gruntów stanowiących własność publiczną istotną dla regulacji stosunków wodnych na potrzeby rolnictwa oraz innych wód (art. 70 ust. 2 i 3 w związku z art. 11 ust. 1 pkt 4 Prawa wodnego).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa w celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.

W myśl ustawy z dnia 13 października 1998 roku - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 ze zm.) z dniem 1 stycznia 1999 r. samorząd województwa przejmuje wskazane wojewódzkie państwowe jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej mające siedzibę na obszarze województwa, w tym zarządy melioracji i urządzeń wodnych (art. 25 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy).

Zgodnie z treścią cytowanej ustawy - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną w art. 26 ust. 1 i ust. 2 wskazano, że przejęcie przez jednostki samorządu terytorialnego instytucji i jednostek organizacyjnych określonych w ustawie kompetencyjnej oraz niniejszej ustawie następuje z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999 r.

Przejęcie instytucji i jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mających siedzibę na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego następuje również wtedy, gdy dotychczasowy obszar działania tych instytucji lub jednostek organizacyjnych obejmuje obszar więcej niż jednej jednostki samorządu terytorialnego i jeżeli:

  1. organ administracji rządowej, któremu ta instytucja lub jednostka podlega lub jest podporządkowana, nie dokona jej podziału we właściwym trybie do dnia 31 grudnia 1998 r. lub
  2. właściwe organy jednostek samorządu terytorialnego, których obszar pokrywa się z obszarem działania tych instytucji lub jednostek organizacyjnych, nie zawrą do dnia 31 grudnia 1998 r. porozumienia, o którym mowa w art. 5 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym lub w art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie województwa, określającego jednostki samorządu terytorialnego właściwe do przejęcia instytucji lub jednostek organizacyjnych.

WZMiUW wykonuje zadania własne Marszałka oraz realizuje powierzone Marszałkowi Województwa zadania z zakresu administracji rządowej wynikające z przepisów ustawy Prawo wodne w zakresie własności wód, gospodarki wodnej i melioracji wodnych oraz ochrony przed powodzią i suszą

Organami samorządu województwa są sejmik województwa oraz zarząd województwa (art. 15 ustawy o samorządzie województwa). Zarząd województwa jest organem wykonawczym Województwa (art. 31 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa), który w myśl art. 41 ust. 1 tej ustawy wykonuje zadania należące do samorządu województwa, niezastrzeżone na rzecz sejmiku województwa i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 1870 ze zm.) jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych ustaw, tworzą, łączą i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe Jednocześnie należy wskazać, że obowiązek realizacji zadań JST uniemożliwia dowolną rezygnację z działania jednostek.

Z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.) wynika, że jednostki samorządu terytorialnego mogą powierzyć wykonywanie zadań z zakresu gospodarki komunalnej osobom fizycznym, osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1793, z późn. zm.) oraz przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r poz. 1870, z późn. zm.) na zasadach ogólnych albo w trybie przepisów:

  1. ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 696 i 1777 oraz z 2016 r. poz. 1920);
  2. ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164, z późn. zm.);
  3. ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 1817 i 1948 oraz z 2017 r. poz. 60 i 573):
  4. ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1867, 1920 i 1954 oraz z 2017 r. poz. 60);
  5. ustawy z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. poz. 1920)

Zgodnie zaś z art. 2 powołanej wyżej ustawy gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego, w szczególności w formach zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

W zakresie wykonywania zadań użyteczności publicznej przez jednostki samorządu terytorialnego można przyjąć dwa różne rozwiązania organizacyjne:

  1. wykonywać te zadania za pośrednictwem utworzonych przez siebie w tym celu jednostek organizacyjnych, w szczególności zakładów budżetowych lub spółek prawa handlowego lub
  2. za pośrednictwem innych, organizacyjnie niepowiązanych podmiotów: osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej pod warunkiem zastosowania wymienionych w art. 3 ustawy trybów wydatkowania środków publicznych.

Spółki zatem można powołać tylko i wyłącznie do wykonywania zadań własnych samorządu. Struktura kompetencji realizowanych przez WZMiUW wyklucza w świetle ww. argumentacji możliwość delegowania wszystkich zadań na spółkę. Współpraca w ramach spółek nie umożliwia przeniesienia na spółkę kompetencji władczych, w szczególności w zakresie prawodawstwa lokalnego i jurysdykcji administracyjnej. Ze względu na gospodarczą naturę spółek handlowych nie jest to forma adekwatna do przedmiotu zadań, objętych analizą.

Wykonywanie zadań w innej strukturze organizacyjnej (np. bezpośrednio przez Urząd Marszałkowski) nie jest zdaniem Wnioskodawcy uzasadnione ani względami organizacyjnymi ani ekonomicznymi.

WZMiUW została przejęta na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 4 i art. 98 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające Ustawy reformujące administrację publiczną.

Zgodnie z treścią cytowanej ustawy - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną w art. 26 ust. 1 i ust. 2 wskazano, że przejęcie przez jednostki samorządu terytorialnego instytucji i jednostek organizacyjnych określonych w ustawie kompetencyjnej oraz niniejszej ustawie następuje z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999 r.

Przejęcie instytucji i jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mających siedzibę na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego następuje również wtedy, gdy dotychczasowy obszar działania tych instytucji lub jednostek organizacyjnych obejmuje obszar więcej niż jednej jednostki samorządu terytorialnego i jeżeli:

  1. organ administracji rządowej, któremu ta instytucja lub jednostka podlega lub jest podporządkowana, nie dokona jej podziału we właściwym trybie do dnia 31 grudnia 1998 r. lub
  2. właściwe organy jednostek samorządu terytorialnego, których obszar pokrywa się z obszarem działania tych instytucji lub jednostek organizacyjnych, nie zawrą do dnia 31 grudnia 1998 r. porozumienia, o którym mowa w art. 5 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym lub w art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie województwa, określającego jednostki samorządu terytorialnego właściwe do przejęcia instytucji lub jednostek organizacyjnych.

Zgodnie z przytoczonymi przepisami z dniem 1 stycznia 1999 r. samorząd województwa przejmuje wskazane wojewódzkie państwowe jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej mające siedzibę na obszarze województwa, w tym zarządy melioracji i urządzeń wodnych. Na mocy uchwały Sejmiku Województwa ... Nr … z dnia 30 marca 1999 r. połączone zostały jednostki budżetowe - Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w ..., …, … i … w jednostkę budżetową Województwa ... o nazwie Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w ...,

Biuro Planowania Przestrzennego Województwa ... w ... (BPPW):

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 486 ze zm.) w celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.

W myśl ustawy z dnia 13 października 1998 roku - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 ze zm.) z dniem 1 stycznia 1999 r. samorząd województwa przejmuje mające siedzibę na obszarze województwa - wojewódzką państwową jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej - biuro planowania przestrzennego (art. 25 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Zgodnie z treścią cytowanej ustawy - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną w art. 26 ust. 1 i ust. 2 wskazano, że przejęcie przez jednostki samorządu terytorialnego instytucji i jednostek organizacyjnych określonych w ustawie kompetencyjnej oraz niniejszej ustawie następuje z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999 r.

Następnie na mocy Uchwały Nr … Sejmiku Województwa ... z dnia 30 marca 1999 roku nastąpiło połączenie jednostek budżetowych Regionalnej Pracowni Urbanistycznej w ..., Wojewódzkiego Biura Planowania Przestrzennego w …i w … oraz Wojewódzkiego Biura Urbanistycznego w … w jednostkę budżetową o nazwie Biuro Planowania Przestrzennego Województwa ... w ....

BPPW działa na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa, ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 1870 ze zm.), ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 778 ze zm.) oraz statutu BPPW z dnia 12 kwietnia 1999 roku nadanego Uchwałą nr 43/99 Zarządu Województwa ..., a także ustawy z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 383 ze zm.).

Do statutowej działalności Biura należy:

  • Biuro pełni funkcję Regionalnego Obserwatorium Terytorialnego Województwa ...,
  • Biuro wykonuje zadania z zakresu administracji publicznej oraz inne powierzone przez Zarząd Województwa ... i Marszałka Województwa ...,
  • Biuro wykonuje czynności i zadania zlecone przez Marszałka Województwa ..., w tym zadania wynikające z pełnienia przez Zarząd Województwa ... obowiązków Instytucji Zarządzającej regionalnymi programami operacyjnymi, współfinansowanymi ze środków Unii Europejskiej.

Do zadań Biura w szczególności należy:

  • Opracowanie i prowadzenie procedury sporządzenia projektu rozwoju województwa ..., jej aktualizacji oraz raportów na temat osiągnięcia celów polityki regionalnej,
  • Opracowanie i prowadzenie procedury sporządzania projektu planu zagospodarowania przestrzennego województwa ... oraz jego okresowych aktualizacji, w tym raportu o stanie zagospodarowania przestrzennego województwa wraz z oceną realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym,
  • Współudział w opracowaniu regionalnego programu operacyjnego i programów rozwoju województwa ....
  • Prowadzenie analiz i ewaluacji polityk publicznych zapisanych w strategicznych dokumentach krajowych i wojewódzkich, mających wpływ na rozwój województwa ....
  • Budowa zintegrowanego systemu monitorowania sytuacji społeczno-gospodarczej oraz interwencji publicznych w województwie …, prowadzenie badań i analiz strategicznych dotyczących sytuacji społeczno-gospodarczej i trendów rozwojowych, prognozowanie zmian sytuacji społeczno-gospodarczej oraz opracowywanie raportów,
  • Budowa i koordynacja sieci współpracy między instytucjami działającymi na rzecz rozwoju regionalnego na szczeblu regionalnym oraz wymiana informacji i danych,
  • Budowa banku danych o przestrzeni województwa ... oraz monitorowanie zmian w zagospodarowaniu przestrzennym województwa,
  • Prowadzenie analiz i studiów oraz sporządzanie opracowań branżowych,
  • Opracowywanie uwag i opinii do dokumentów sporządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego, organy administracji rządowej i instytucje branżowe, w tym w trybie art. 106 Kpa.
  • Realizacja zadań z zakresu obronności i bezpieczeństwa publicznego.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa w celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.

W myśl ustawy z dnia 13 października 1998 roku - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 ze zm.) z dniem 1 stycznia 1999 r. samorząd województwa przejmuje mające siedzibę na obszarze województwa - wojewódzką państwową jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej - biuro planowania przestrzennego (art. 25 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Zgodnie z treścią cytowanej ustawy - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną w art. 26 ust. 1 i ust. 2 wskazano, że przejęcie przez jednostki samorządu terytorialnego instytucji i jednostek organizacyjnych określonych w ustawie kompetencyjnej oraz niniejszej ustawie następuje z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999 r.

Przejęcie instytucji i jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1. mających siedzibę na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego następuje również wtedy, gdy dotychczasowy obszar działania tych instytucji lub jednostek organizacyjnych obejmuje obszar więcej niż jednej jednostki samorządu terytorialnego i jeżeli:

  1. organ administracji rządowej, któremu ta instytucja lub jednostka podlega lub jest podporządkowana, nie dokona jej podziału we właściwym trybie do dnia 31 grudnia 1998 r. lub
  2. właściwe organy jednostek samorządu terytorialnego, których obszar pokrywa się z obszarem działania tych instytucji lub jednostek organizacyjnych, nie zawrą do dnia 31 grudnia 1998 r. porozumienia, o którym mowa w art. 5 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym lub w art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie województwa, określającego jednostki samorządu terytorialnego właściwe do przejęcia instytucji lub jednostek organizacyjnych.

Na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej w województwie, w tym uchwalenie planu zagospodarowania przestrzennego województwa, należy do zadań województwa Sejmik województwa uchwala plan zagospodarowania przestrzennego województwa (art. 42 ust. 1), natomiast marszałek województwa w myśl art. 57 ust. 1 ww. ustawy prowadzi rejestr wydanych decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym i wojewódzkim.

Organami samorządu województwa są sejmik województwa oraz zarząd województwa (art. 15 ustawy o samorządzie województwa).

Zarząd województwa jest organem wykonawczym Województwa (art 31 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa), który w myśl art. 41 ust. 1 tej ustawy wykonuje zadania należące do samorządu województwa, niezastrzeżone na rzecz sejmiku województwa i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 1870 ze zm.) jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych ustaw, tworzą, łączą i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe Jednocześnie należy wskazać, że obowiązek realizacji zadań JST uniemożliwia dowolną rezygnację z działania jednostek.

W zakresie wykonywania zadań użyteczności publicznej przez jednostki samorządu terytorialnego można przyjąć dwa różne rozwiązania organizacyjne:

  1. wykonywać te zadania za pośrednictwem utworzonych przez siebie w tym celu jednostek organizacyjnych, w szczególności zakładów budżetowych lub spółek prawa handlowego lub
  2. za pośrednictwem innych, organizacyjnie niepowiązanych podmiotów: osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej pod warunkiem zastosowania wymienionych w art. 3 ustawy trybów wydatkowania środków publicznych.

Spółki zatem można powołać tylko i wyłącznie do wykonywania zadań własnych samorządu Struktura kompetencji realizowanych przez BPPW, wyklucza w świetle ww. argumentacji możliwość delegowania wszystkich zadań na spółkę. Współpraca w ramach spółek nie umożliwia przeniesienia na spółkę kompetencji władczych, w szczególności w zakresie prawodawstwa lokalnego i jurysdykcji administracyjnej. Ze względu na gospodarczą naturę spółek handlowych nie jest to forma adekwatna do przedmiotu zadań, objętych analizą.

Wykonywanie zadań w innej strukturze organizacyjnej (np. bezpośrednio przez Urząd Marszałkowski) nie jest zdaniem Wnioskodawcy uzasadnione ani względami organizacyjnymi, ani ekonomicznymi.

W myśl ustawy z dnia 13 października 1998 roku - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133. poz. 872 ze zm.) z dniem 1 stycznia 1999 r. samorząd województwa przejmuje wskazane wojewódzkie państwowe jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej mające siedzibę na obszarze województwa, w tym biura planowania przestrzennego wodnych (art. 25 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy)

Zgodnie z treścią cytowanej ustawy - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną w art. 26 ust. 1 i ust. 2 wskazano, że przejęcie przez jednostki samorządu terytorialnego instytucji i jednostek organizacyjnych określonych w ustawie kompetencyjnej oraz niniejszej ustawie następuje z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999 r.

Przejęcie instytucji i jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mających siedzibę na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego następuje również wtedy, gdy dotychczasowy obszar działania tych instytucji lub jednostek organizacyjnych obejmuje obszar więcej niż jednej jednostki samorządu terytorialnego i jeżeli:

  1. organ administracji rządowej, któremu ta instytucja lub jednostka podlega lub jest podporządkowana nie dokona jej podziału we właściwym trybie do dnia 31 grudnia 1998 r. lub
  2. właściwe organy jednostek samorządu terytorialnego, których obszar pokrywa się z obszarem działania tych instytucji lub jednostek organizacyjnych, nie zawrą do dnia 31 grudnia 1998 r. porozumienia, o którym mowa w art. 5 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym lub w art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie województwa, określającego jednostki samorządu terytorialnego właściwe do przejęcia instytucji lub jednostek organizacyjnych.

Na mocy Uchwały Nr … Sejmiku Województwa ... z dnia 30 marca 1999 roku nastąpiło połączenie jednostek budżetowych Regionalnej Pracowni Urbanistycznej w ..., Wojewódzkiego Biura Planowania Przestrzennego w … i w … oraz Wojewódzkiego Biura Urbanistycznego w … w jednostkę budżetową Województwa ... o nazwie Biuro Planowania Przestrzennego Województwa ... w ....

Regionalne Centrum Polityki Społecznej w ... (RCPS)

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa (tj. Dz. U. z 2016 r poz. 486 ze zm.) w celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.

W świetle powyższego Uchwałą Nr … Sejmiku Województwa ... z dnia 30 marca 1999 roku utworzono wojewódzką jednostkę budżetową - Regionalne Centrum Polityki Społecznej w ....

RCPS w ... zostało powołane do realizacji zadań Samorządu Województwa ... wynikających z ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 930, ze zm.). Ponadto jednostka zobowiązana jest do realizacji zadań województwa wynikających z ustaw:

  • z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
  • z dnia 24 kwietnia 1997 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
  • z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,
  • z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
  • z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnianiu socjalnym,
  • z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych,
  • z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
  • z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustalaniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów,
  • z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci.

Do podstawowej działalności wpisanej w statucie RCPS należy realizacja zadań samorządu województwa ... z zakresu polityki społecznej, a w szczególności:

  • Pomocy społecznej:
  • Profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych;
  • Narkomanii:
  • Przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu;
  • Rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych;
  • Przeciwdziałania przemocy;
  • Koordynacji świadczeń rodzinnych;
  • Wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,

a także zadań powierzonych do realizacji na podstawie odrębnych przepisów, porozumień i umów.

Natomiast do zadań statutowych RCPS należy w szczególności:

  • Opracowywanie i realizacja programów przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu, wyrównywania szans osób niepełnosprawnych oraz pomocy społecznej, wynikających ze strategii wojewódzkiej w zakresie pomocy społecznej;
  • Organizowanie szkolenia zawodowego kadr pomocy społecznej;
  • Inspirowanie i promowanie nowych rozwiązań w zakresie pomocy społecznej, w tym w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie;
  • Prowadzenie banku danych o wolnych miejscach w placówkach opiekuńczo wychowawczych na terenie województwa ...;
  • Realizacja zadań z zakresu polityki prorodzinnej, a zwłaszcza opracowywanie i wdrażanie regionalnych programów dotyczących polityki prorodzinnej;
  • Sporządzanie bilansu potrzeb w zakresie pomocy społecznej;
  • Opracowywanie programów ochrony ofiar przemocy w rodzinie oraz ramowych programów korekcyjno - edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie;
  • Realizacja zadań wynikających z podpisanych umów i porozumień, między innymi w zakresie projektów finansowych ze środków Unii Europejskiej.

W myśl ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej do zadań samorządu województwa należy utworzenie i utrzymanie regionalnego ośrodka polityki społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników (art. 21 pkt 9).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 powołanej ustawy w celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.

Organami samorządu województwa są sejmik województwa oraz zarząd województwa (art. 15 ustawy o samorządzie województwa).

Zarząd województwa jest organem wykonawczym Województwa (art. 31 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa), który w myśl art. 41 ust. 1 tej ustawy wykonuje zadania należące do samorządu województwa, niezastrzeżone na rzecz sejmiku województwa i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 1870 ze zm.) jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych ustaw, tworzą, łączą i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe. Jednocześnie należy wskazać, że obowiązek realizacji zadań JST uniemożliwia dowolną rezygnację z działania jednostek.

W zakresie wykonywania zadań użyteczności publicznej przez jednostki samorządu terytorialnego można przyjąć dwa różne rozwiązania organizacyjne:

  1. wykonywać te zadania za pośrednictwem utworzonych przez siebie w tym celu jednostek organizacyjnych, w szczególności zakładów budżetowych lub spółek prawa handlowego lub
  2. za pośrednictwem innych, organizacyjnie niepowiązanych podmiotów: osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej pod warunkiem zastosowania wymienionych w art. 3 ustawy trybów wydatkowania środków publicznych.

Spółki zatem można powołać tylko i wyłącznie do wykonywania zadań własnych samorządu. Struktura kompetencji realizowanych przez RCPS wyklucza w świetle ww. argumentacji możliwość delegowania wszystkich zadań na spółkę. Współpraca w ramach spółek nie umożliwia przeniesienia na spółkę kompetencji władczych, w szczególności w zakresie prawodawstwa lokalnego i jurysdykcji administracyjnej. Ze względu na gospodarczą naturę spółek handlowych nie jest to forma adekwatna do przedmiotu zadań, objętych analiza

W myśl ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej do zadań samorządu województwa należy utworzenie i utrzymanie regionalnego ośrodka polityki społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników (art. 21 pkt 9).

RCPS nie zostało „przejęte” na podstawie reform administracyjnych. Jednostka została powołana Uchwałą Nr … Sejmiku Województwa ... z dnia 30 marca 1999 roku.

Regionalny Ośrodek Adopcyjny w ... (ROA):

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa (tj. Dz. U z 2016 r poz. 486 ze zm.) w celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.

W świetle powyższego Uchwałą Nr … Sejmiku Województwa ... z dnia 29 listopada 2011 roku utworzono wojewódzką jednostkę budżetową - Regionalny Ośrodek Adopcyjny w ... (ROA).

Zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 697) organizowanie i prowadzenie ośrodków adopcyjnych należy do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej realizowanych przez samorząd województwa.

ROA został powołany do realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej polegających na prowadzeniu procedur przysposobienia oraz przygotowaniu osób zgłaszających gotowość przysposobienia dziecka.

ROA współpracuje ze środowiskiem lokalnym, w szczególności z innymi podmiotami właściwymi w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej, sądami i ich organami pomocniczymi, instytucjami oświatowymi, podmiotami leczniczymi, a także kościołami i związkami wyznaniowymi oraz organizacjami społecznymi ROA prowadzi wojewódzki bank danych o dzieciach, które mogą być przysposobione

Do zadań ROA należy w szczególności:

  • kwalifikacja dzieci zgłoszonych do przysposobienia oraz sporządzenie dla dziecka zakwalifikowanego do przysposobienia diagnozy psychologicznej i pedagogicznej oraz gromadzenie aktualnych informacji o stanie zdrowia dziecka;
  • dobór rodziny przysposabiającej właściwej ze względu na potrzeby dziecka;
  • współpraca z sądem opiekuńczym, polegająca w szczególności na powiadamianiu o okolicznościach uzasadniających wszczęcie z urzędu postępowania opiekuńczego;
  • udzielenie pomocy w przygotowaniu wniosków o przysposobienie i zgromadzeniu niezbędnych dokumentów;
  • gromadzenie informacji o dzieciach, które mogą być przysposobione;
  • przeprowadzenie badań pedagogicznych i psychologicznych do przysposobienia dziecka;
  • przeprowadzenie analizy sytuacji osobistej, zdrowotnej, rodzinnej, dochodowej i majątkowej kandydatów do przysposobienia dziecka;
  • prowadzenie działalności diagnostyczno-konsultacyjnej dla kandydatów do przysposobienia dziecka;
  • wspieranie psychologiczno-pedagogiczne kandydatów do przysposobienia dziecka oraz osób. które przysposobiły dziecko;
  • organizowanie szkoleń dla kandydatów do przysposobienia dziecka;
  • wydawanie świadectw ukończenia szkolenia dla kandydatów do przysposobienia dziecka, opinii o ich kwalifikacjach osobistych oraz sporządzanie opinii kwalifikacyjnej w sprawach dotyczących umieszczania dzieci w rodzinie przysposabiającej;
  • zapewnienie pomocy psychologicznej kobietom w ciąży oraz pacjentkom oddziałów ginekologiczno-położniczych, które sygnalizują zamiar pozostawienia dziecka bezpośrednio po urodzeniu;
  • prowadzenie dokumentacji z zakresu prowadzonych zadań.

ROA został utworzony na podstawie art. 18 pkt 20, art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa, art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 1870 ze zm.) oraz art. 241 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa w celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami

Organami samorządu województwa są sejmik województwa oraz zarząd województwa (art. 15 ustawy o samorządzie województwa).

Zarząd województwa jest organem wykonawczym Województwa (art. 31 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa), który w myśl art. 41 ust. 1 tej ustawy wykonuje zadania należące do samorządu województwa, niezastrzeżone na rzecz sejmiku województwa i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 1870 ze zm.) jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych ustaw, tworzą, łączą i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe. Jednocześnie należy wskazać, że obowiązek realizacji zadań JST uniemożliwia dowolną rezygnację z działania jednostek.

W zakresie wykonywania zadań użyteczności publicznej przez jednostki samorządu terytorialnego można przyjąć dwa różne rozwiązania organizacyjne:

  1. wykonywać te zadania za pośrednictwem utworzonych przez siebie w tym celu jednostek organizacyjnych, w szczególności zakładów budżetowych lub spółek prawa handlowego lub
  2. za pośrednictwem innych, organizacyjnie niepowiązanych podmiotów: osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej pod warunkiem zastosowania wymienionych w art. 3 ustawy trybów wydatkowania środków publicznych.

Spółki zatem można powołać tylko i wyłącznie do wykonywania zadań własnych samorządu. Struktura kompetencji realizowanych przez ROA wyklucza w świetle ww. argumentacji możliwość delegowania wszystkich zadań na spółkę. Współpraca w ramach spółek nie umożliwia przeniesienia na spółkę kompetencji władczych, w szczególności w zakresie prawodawstwa lokalnego i jurysdykcji administracyjnej. Ze względu na gospodarczą naturę spółek handlowych nie jest to forma adekwatna do przedmiotu zadań, objętych analizą.

Zgodnie z art. 241 ust. 1 marszałkowie województw, w terminie do dnia 31 grudnia 2011 r. utworzą ośrodki adopcyjne, o których mowa w ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Stosownie do ww. ustawy prowadzenie procedur przysposobienia oraz przygotowanie osób zgłaszających gotowość do przysposobienia dziecka stanowi wyłączną kompetencję ośrodka adopcyjnego (art. 154 ust. 1).

ROA nie został „przejęty” na podstawie reform administracyjnych Jednostka została utworzona na mocy uchwały Sejmiku Województwa ... Nr … z dnia 29 listopada 2011 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy skoro w art. 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454, poz. 1948) zostało użyte sformułowanie „utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy” - zasada centralizacji rozliczeń w samorządach w zakresie podatku VAT wojewódzkich jednostek budżetowych obejmuje jednostki organizacyjne, funkcjonujące w ramach Województwa ... takie, jak:

  1. Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w ...
  2. Biuro Planowania Przestrzennego Województwa ... w ...
  3. Regionalne Centrum Polityki Społecznej w ...
  4. Regionalny Ośrodek Adopcyjny w ...?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminu „jednostka budżetowa”, wobec czego należy posiłkować się definicją legalną zawartą w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885, ze zm.).

W myśl art. 10 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe, agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej i państwowe fundusze celowe stosują zasady gospodarki finansowej określone w niniejszej ustawie. Jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego (art. 11 ust. 1 ustawy o finansach publicznych). Przymiot podatnika podatku od towarów i usług przypisany jest, oprócz osobie fizycznej czy prawnej, również wyodrębnionej jednostce organizacyjnej samodzielnie wykonującej działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Samodzielność gospodarcza w prowadzeniu działalności gospodarczej oznacza możliwość podejmowania decyzji, a zarazem posiadanie odpowiedniego stopnia odpowiedzialności za podjęte decyzje, w tym za szkody poniesione wobec osób trzecich, jak również ponoszenie przez podmiot ryzyka gospodarczego.

Należy zwrócić uwagę na treść przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1. ze zm.). Mianowicie zgodnie z art. 9 Dyrektywy, podatnikiem jest każda osoba wykonująca samodzielnie i niezależnie od miejsca zamieszkania działalność gospodarczą bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Należy w tym zakresie powołać się na rozstrzygnięcie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14, w której Trybunał orzekł m.in., że: „Artykuł 9 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że podmioty prawa publicznego, takie jak gminne jednostki budżetowe będące przedmiotem postępowania głównego, nie mogą być uznane za podatników podatku od wartości dodanej, ponieważ nie spełniają kryterium samodzielności przewidzianego w tym przepisie”. W tym miejscu należy podkreślić, że powyższy wyrok co prawda odnosi się do gminnych jednostek budżetowych, jednakże jego rozstrzygnięcie ma również zastosowanie do wojewódzkich jednostek budżetowych, z uwagi na analogiczne uwarunkowania faktyczne i prawne. Określenie samodzielności w tym znaczeniu ma charakter obiektywny, co oznacza, że ustalenia czy dana jednostka działa „samodzielnie” należy dokonać na podstawie obiektywnych kryteriów, a nie w sposób o charakterze uznaniowym przez jednostkę nadrzędną (w okolicznościach stanu faktycznego Województwo …) dla danego podmiotu. Ponadto należy wskazać, że ustaleń tych należy dokonywać na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisów wspólnotowych w oderwaniu od skutków konwencjonalnych na gruncie prawa cywilnego i przepisów samorządowych. Jednym z kryteriów jest przede wszystkim ustalenie, czy dana jednostka ponosi ryzyko gospodarcze, czy też to ryzyko ponosi jednostka nadrzędna (por. pkt 35 wyroku TSUE w sprawie C-210/04). Kolejnym kryterium, według TSUE, decydującym o ustaleniu samodzielności, jest odpowiedzialność za szkody poniesione wobec osób trzecich (por. wyrok w sprawie C-202/90 pkt 15).

Wszystkie cztery jednostki objęte przedstawionym stanem faktycznym są finansowane w całości z budżetu Województwa ..., a co za tym idzie nie zachowują samodzielności i niezależności.

Ponadto należy zauważyć, że fakt utworzenia bądź przejęcia jednostki przez Województwo … na skutek reformy administracyjnej 1999 roku, nie ma wpływu na sposób prowadzenia gospodarki finansowej tych jednostek, ponieważ zasady te regulują: ustawa o finansach publicznych, rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.

Powyższe przemawia za brakiem uzasadnienia, aby podmiotów tych nie objąć centralizacją rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej zasada „centralizacji” rozliczeń w zakresie podatku VAT obejmuje Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w ..., Biuro Planowania Przestrzennego Województwa ... w ..., Regionalne Centrum Polityki Społecznej w ..., Regionalny Ośrodek Adopcyjny w ....

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie wskazać należy, że w dniu 1 października 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454). Zgodnie z art. 3 tej ustawy jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ww. ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 cyt. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2016 r., poz. 486, z późn. zm.) mieszkańcy województwa tworzą z mocy prawa regionalną wspólnotę samorządową.

W myśl art. 1 ust. 2 ustawy o samorządzie województwa, ilekroć w ustawie jest mowa o województwie lub samorządzie województwa, należy przez to rozumieć regionalną wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium.

W myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Zakres działania samorządu województwa nie narusza samodzielności powiatu i gminy (art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa).

Stosownie do art. 6 ustawy o samorządzie województwa, samorząd województwa:

  1. wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność;
  2. dysponuje mieniem wojewódzkim;
  3. prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu.

Województwo ma osobowość prawną (art. 6 ust. 2 ustawy o samorządzie województwa).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie województwa w celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa, samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie:

  1. edukacji publicznej, w tym szkolnictwa wyższego;
  2. promocji i ochrony zdrowia;
  3. kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
  4. pomocy społecznej;
    4a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
  1. polityki prorodzinnej;
  2. modernizacji terenów wiejskich;
  3. zagospodarowania przestrzennego;
  4. ochrony środowiska;
  5. gospodarki wodnej, w tym ochrony przeciwpowodziowej, a w szczególności wyposażenia i utrzymania wojewódzkich magazynów przeciwpowodziowych;
  6. transportu zbiorowego i dróg publicznych;
  7. kultury fizycznej i turystyki;
  8. ochrony praw konsumentów;
  9. obronności;
  10. bezpieczeństwa publicznego;
  11. przeciwdziałania bezrobociu i aktywizacji lokalnego rynku pracy;
    15a)działalności w zakresie telekomunikacji;
  1. ochrony roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy.

Ustawy mogą określać sprawy należące do zakresu działania województwa jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez zarząd województwa (art. 14 ust. 2 ustawy o samorządzie województwa).

W myśl art. 15 ustawy o samorządzie województwa, organami samorządu województwa są:

  1. sejmik województwa;
  2. zarząd województwa.

Zarząd województwa jest organem wykonawczym Województwa (art. 31 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa), który – w myśl art. 41 ust. 1 tej ustawy – wykonuje zadania należące do samorządu województwa, niezastrzeżone na rzecz sejmiku województwa i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych.

Ponadto art. 43 ust. 3 ustawy o samorządzie województwa stanowi, że marszałek województwa jest kierownikiem urzędu marszałkowskiego, zwierzchnikiem służbowym pracowników tego urzędu i kierowników wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych.

Należy zauważyć, że zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminu „jednostka budżetowa”, wobec czego należy posiłkować się definicją legalną zawartą w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1870 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 9 ustawy o finansach publicznych, sektor finansów publicznych tworzą:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
    2a) związki metropolitalne;
  1. jednostki budżetowe;
  2. samorządowe zakłady budżetowe;
  3. agencje wykonawcze;
  4. instytucje gospodarki budżetowej;
  5. państwowe fundusze celowe;
  6. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
  7. Narodowy Fundusz Zdrowia;
  8. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
  9. uczelnie publiczne;
  10. Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
  11. państwowe i samorządowe instytucje kultury;
  12. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe, agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej i państwowe fundusze celowe stosują zasady gospodarki finansowej określone w niniejszej ustawie.

W świetle natomiast art. 11 ust. 1-3 ustawy o finansach publicznych, jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności. Podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej „planem finansowym jednostki budżetowej”.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych ustaw, tworzą, łączą i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego – gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe.

W myśl art. 12 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, tworząc jednostkę budżetową, organ, o którym mowa w ust. 1, nadaje jej statut, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej, oraz określa mienie przekazywane tej jednostce w zarząd.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że jednostka organizacyjna wykonująca we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy, może działać w charakterze podatnika.

Należy wskazać, że pojęcie podatnika obejmuje swym zakresem podmioty, które dokonują czynności podlegające opodatkowaniu. Ustawodawca określił wskazane pojęcie na tyle szeroko, by w każdym przypadku profesjonalnej aktywności zawodowej, dokonywania czynności opodatkowanych podmiot mógł zostać uznany za podatnika w zakresie tych czynności. Podkreślić przy tym należy, że działalność gospodarcza ma miejsce również wówczas, gdy nie przyniosła ona żadnych widocznych efektów (bez względu na cel i rezultat takiej działalności). Charakterystyka ta pozwala na uznanie, że pojęcie podatnika na gruncie podatku od towarów i usług ma wymiar autonomiczny – niezależny od uregulowań innych aktów normatywnych regulujących stosunki prawnopodatkowe.

Przymiot podatnika podatku od towarów i usług przypisany jest, oprócz osoby fizycznej czy prawnej, również wyodrębnionej jednostce organizacyjnej samodzielnie wykonującej działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Samodzielność gospodarcza w prowadzeniu działalności gospodarczej oznacza możliwość podejmowania decyzji, a zarazem posiadanie odpowiedniego stopnia odpowiedzialności za podjęte decyzje, w tym za szkody poniesione wobec osób trzecich, jak również ponoszenie przez podmiot ryzyka gospodarczego.

Ponadto zwrócić należy uwagę na treść przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 11.12.2006, Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zwaną dalej Dyrektywą. Mianowicie zgodnie z art. 9 Dyrektywy, podatnikiem jest każda osoba wykonująca samodzielnie i niezależnie od miejsca zamieszkania działalność gospodarczą bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu. Określenie samodzielności w tym znaczeniu ma charakter obiektywny, co oznacza, że ustalenia, czy dana jednostka działa „samodzielnie”, należy dokonać na podstawie obiektywnych kryteriów, a nie w sposób o charakterze uznaniowym przez jednostkę nadrzędną dla danego podmiotu. Ponadto należy wskazać, że ustaleń tych należy dokonywać na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisów wspólnotowych w oderwaniu od skutków konwencjonalnych na gruncie prawa cywilnego i przepisów samorządowych.

Jednym z kryteriów jest przede wszystkim ustalenie, czy dana jednostka ponosi ryzyko gospodarcze, czy też to ryzyko ponosi jednostka nadrzędna (por. pkt 35 wyroku TSUE w sprawie C-210/04). Kolejnym kryterium, według TSUE, decydującym o ustaleniu samodzielności, jest odpowiedzialność za szkody poniesione wobec osób trzecich (por. wyrok w sprawie C-202/90 pkt 15).

W odniesieniu do powyższego, wskazać należy na kluczowe w tym zakresie rozstrzygnięcie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14, gdzie Trybunał orzekł m.in., że: „Artykuł 9 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że podmioty prawa publicznego, takie jak gminne jednostki budżetowe będące przedmiotem postępowania głównego, nie mogą być uznane za podatników podatku od wartości dodanej, ponieważ nie spełniają kryterium samodzielności przewidzianego w tym przepisie”. Zdaniem TSUE, jednostki te nie ponoszą ryzyka gospodarczego związanego z działalnością gospodarczą powierzoną im w imieniu i na rachunek gminy oraz nie odpowiadają za szkody spowodowane tą działalnością (odpowiedzialność tą ponosi wyłącznie gmina), ponieważ nie dysponują własnym majątkiem, nie osiągają własnych dochodów i nie ponoszą kosztów dotyczących takiej działalności. Uzyskane dochody są bowiem wpłacane do budżetu Gminy, a wydatki są pokrywane bezpośrednio z tego budżetu.

Jednostki budżetowe, co do zasady nie posiadają zatem odrębności podatkowej na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, a więc wszelkie czynności przez nie dokonywane na rzecz osób trzecich powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła, a czynności dokonywane w ramach jednostki samorządu terytorialnego (pomiędzy jej jednostkami budżetowymi) mają charakter wewnętrzny.

Okoliczności uwzględnione przez TSUE w zapadłym wyroku to:

  • charakter statusu podatnika (organy publiczne wykonujące działalność gospodarczą),
  • wykonywanie samodzielnej działalności gospodarczej, tj. we własnym imieniu, na własny rachunek, na własną odpowiedzialność wraz z ponoszeniem ryzyka gospodarczego związanego z tą działalnością.

Centralizacji rozliczeń VAT podlegają m.in. jednostki budżetowe utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego w celu wykonywania zadań publicznych przypisanych tej właśnie jednostce samorządu terytorialnego. Jeżeli jednak konieczność utworzenia danej jednostki budżetowej jednostki samorządu terytorialnego wynika z mocy prawa lub też jednostka samorządu terytorialnego utworzyła (powołała) inną jednostkę, która będzie w oparciu o inne przepisy posiadała osobowość prawną , takie jednostki nie będą podlegały centralizacji.

Zatem aby określić, czy dana jednostka budżetowa funkcjonująca w strukturze organizacyjnej Województwa będzie podlegała centralizacji rozliczeń VAT, należy dokonać analizy zasad jej działalności pod kątem wykonywania samodzielnej działalności gospodarczej, tj. we własnym imieniu, na własny rachunek, na własną odpowiedzialność wraz z ponoszeniem ryzyka gospodarczego związanego z tą działalnością.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia ustalenia, czy zasada centralizacji rozliczeń w zakresie podatku VAT obejmuje:

  1. Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w ...;
  2. Biuro Planowania Przestrzennego Województwa ... w ...;
  3. Regionalne Centrum Polityki Społecznej w ...;
  4. Regionalny Ośrodek Adopcyjny w ....

Dnia 1 stycznia 1999 r. weszła w życie ustawa z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz.U. z 1998 r., Nr 133, poz. 872, z późn. zm.), w której w art. 1 określono zasady i tryb wprowadzenia w życie ustaw:

  1. z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. Nr 91, poz. 576),
  2. z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie (Dz. U. Nr 91, poz. 577),
  3. z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 91, poz. 578),
  4. z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa (Dz. U. Nr 96, poz. 603 i Nr 104, poz. 656),
  5. z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 668).

W myśl art. 25 ust. 1 ww. ustawy z dniem 1 stycznia 1999 r. samorząd województwa przejmuje mające siedzibę na obszarze województwa następujące wojewódzkie państwowe jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej:

  1. biura planowania przestrzennego,
  2. ośrodki dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej,
  3. biura geodezji i terenów rolnych oraz ich oddziały,
  4. zarządy melioracji i urządzeń wodnych,
  5. zakłady konserwacji urządzeń wodnych i melioracyjnych,
  6. ośrodki medycyny pracy,
  7. kolumny transportu sanitarnego.

Stosownie do art. 98 ust. 1 cyt. ustawy z dniem przejęcia jednostek organizacyjnych powiaty i samorząd województwa przejmują, określone w przepisach szczególnych, uprawnienia i obowiązki organów prowadzących lub utrzymujących te jednostki.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2017 poz. 1121) organami właściwymi w sprawach gospodarowania wodami są:

  1. minister właściwy do spraw gospodarki wodnej;
  2. Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej - jako centralny organ administracji rządowej, nadzorowany przez ministra właściwego do spraw gospodarki wodnej;
  3. dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej - jako organ administracji rządowej niezespolonej, podlegający Prezesowi Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej;
  4. wojewoda;
  5. organy jednostek samorządu terytorialnego.

W myśl art. 11 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy prawa właścicielskie w stosunku do wód publicznych stanowiących własność Skarbu Państwa, z zastrzeżeniem art. 13, wykonują marszałek województwa, jako zadanie z zakresu administracji rządowej wykonywane przez samorząd województwa - w stosunku do wód istotnych dla regulacji stosunków wodnych na potrzeby rolnictwa, służących polepszeniu zdolności produkcyjnej gleby i ułatwieniu jej uprawy, oraz w stosunku do pozostałych wód niewymienionych w pkt 1-3.

Stosownie do art. 11 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy Rada Ministrów w rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 2, może powierzyć marszałkowi województwa wykonywanie uprawnień Skarbu Państwa w stosunku do wód innych niż określone w ust. 1 pkt 4 i zaliczyć do wód istotnych dla regulacji stosunków wodnych na potrzeby rolnictwa niektóre wody określone w ust. 1 pkt 2 lit. b i c, jeżeli:

  1. wody te są wykorzystywane przede wszystkim do regulacji stosunków wodnych na potrzeby rolnictwa;
  2. tereny, na których te wody się znajdują, mają charakter rolniczy i warunkiem rozwoju i restrukturyzacji rolnictwa na tych terenach jest regulacja stosunków wodnych w glebie;
  3. zakres i rozmiar utrzymywania tych wód wynika z potrzeb funkcjonowania systemów melioracji wodnych.

Jak stanowi art. 70 ust. 3 ww. ustawy ewidencję wód, o których mowa w art. 11 ust. 2 pkt 2, urządzeń melioracji wodnych oraz zmeliorowanych gruntów prowadzi marszałek województwa; ewidencja jest udostępniana do wglądu nieodpłatnie.

Ochrona przed powodzią jest zadaniem organów administracji rządowej i samorządowej (art. 88a ust. 1 ww. ustawy).

Z kolei na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1073) kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej w województwie, w tym uchwalanie planu zagospodarowania przestrzennego województwa, należy do zadań samorządu województwa.

W myśl art. 7 ww. ustawy rozstrzygnięcia wójta, burmistrza, prezydenta miasta albo marszałka województwa o nieuwzględnieniu odpowiednio wniosków dotyczących studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, uwag dotyczących projektu tego studium, wniosków dotyczących miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, uwag dotyczących projektu tego planu albo wniosków dotyczących planu zagospodarowania przestrzennego województwa - nie podlegają zaskarżeniu do sądu administracyjnego.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ww. ustawy marszałek województwa, wójt, burmistrz albo prezydent miasta powołuje, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, odpowiednio wojewódzką albo gminną komisję urbanistyczno-architektoniczną, jako organ doradczy, oraz ustala, w drodze regulaminu, jej organizację i tryb działania

Stosownie do art. 17 pkt 6 lit. b ww. ustawy wójt, burmistrz albo prezydent miasta po podjęciu przez radę gminy uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego występuje o uzgodnienie projektu planu z wojewodą, zarządem województwa, zarządem powiatu w zakresie odpowiednich zadań rządowych i samorządowych.

Organy samorządu województwa sporządzają plan zagospodarowania przestrzennego województwa, prowadzą analizy i studia oraz opracowują koncepcje i programy, odnoszące się do obszarów i problemów zagospodarowania przestrzennego odpowiednio do potrzeb i celów podejmowanych w tym zakresie prac, a także sporządzają audyt krajobrazowy (art. 38 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym).

Przepis art. 41 ust. 1 ww. ustawy stanowi, po podjęciu przez sejmik województwa uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu zagospodarowania przestrzennego województwa marszałek województwa kolejno:

  1. ogłasza w prasie ogólnopolskiej oraz przez obwieszczenie w urzędach gmin, starostwach powiatowych, urzędzie marszałkowskim i urzędzie wojewódzkim o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu, określając formę, miejsce i termin składania wniosków dotyczących planu, nie krótszy niż 3 miesiące od dnia ogłoszenia;
  2. zawiadamia na piśmie o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu instytucje i organy właściwe do uzgadniania i opiniowania planu;
  3. rozpatruje wnioski, o których mowa w pkt 1;
  4. sporządza projekt planu zagospodarowania przestrzennego województwa wraz z prognozą oddziaływania na środowisko;
  5. uzyskuje od wojewódzkiej komisji urbanistyczno-architektonicznej opinię o projekcie planu;
  6. występuje o opinię o projekcie planu do właściwych instytucji i organów, a także do wojewody, zarządów powiatów, zarządów związków metropolitalnych, wójtów, burmistrzów gmin i prezydentów miast położonych na terenie województwa oraz rządowych i samorządowych organów administracji publicznej na terenach przyległych do granic województwa oraz uzgadnia projekt z organami określonymi w przepisach odrębnych;
    6a)przedstawia projekt planu ministrowi właściwemu do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w celu stwierdzenia jego zgodności z koncepcją przestrzennego zagospodarowania kraju;
  1. przedstawia projekt planu ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego w celu stwierdzenia jego zgodności z programami rządowymi, o których mowa w art. 48 ust. 1;
  2. przedstawia projekt planu sejmikowi województwa do uchwalenia.

Zgodnie z art. 42 ust. 1-2 ww. ustawy plan zagospodarowania przestrzennego województwa uchwala sejmik województwa. Uchwałę sejmiku województwa o uchwaleniu planu zagospodarowania przestrzennego województwa wraz z dokumentacją prac planistycznych marszałek województwa przekazuje wojewodzie w celu oceny zgodności z przepisami prawnymi oraz ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

Marszałek województwa prowadzi rejestr wydanych decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym i wojewódzkim (art. 57 ust. 1 ww. ustawy).

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. z 2016 r., poz. 930 z późn. zm.), pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

W myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy o pomocy społecznej pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.

Zgodnie z brzmieniem art. 21 ww. ustawy o pomocy społecznej do zadań samorządu województwa należy:

  1. opracowanie, aktualizowanie i realizacja strategii wojewódzkiej w zakresie polityki społecznej będącej integralną częścią strategii rozwoju województwa obejmującej w szczególności programy: przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu, wyrównywania szans osób niepełnosprawnych, pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, współpracy z organizacjami pozarządowymi - po konsultacji z powiatami;
  2. organizowanie kształcenia, w tym prowadzenie publicznych szkół służb społecznych oraz szkolenia zawodowego kadr pomocy społecznej;
  3. rozpoznawanie przyczyn ubóstwa oraz opracowywanie regionalnych programów pomocy społecznej wspierających samorządy lokalne w działaniach na rzecz ograniczania tego zjawiska;
    3a) diagnozowanie i monitorowanie wybranych problemów społecznych w regionie;
  1. inspirowanie i promowanie nowych rozwiązań w zakresie pomocy społecznej;
    4a) koordynowanie działań na rzecz sektora ekonomii społecznej w regionie;
  1. organizowanie i prowadzenie regionalnych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej;
  2. (uchylony);
  3. sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego;
  4. sporządzanie oceny, o której mowa w art. 16a, na podstawie ocen sporządzonych przez gminy i powiaty z obszaru województwa, uwzględniającej kwestie i problemy społeczne wynikające z przyjętej strategii wraz z projektami, o których mowa w pkt 3 i przekazanie ich właściwemu wojewodzie do dnia 31 lipca każdego roku;
  5. utworzenie i utrzymanie regionalnego ośrodka polityki społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników (art. 17 ust. 1 ww. ustawy o pomocy społecznej).

Zadania pomocy społecznej w województwach samorządowych wykonują jednostki organizacyjne - regionalne ośrodki polityki społecznej (art. 113 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej).

Regionalny ośrodek polityki społecznej koordynuje realizację strategii, o której mowa w art. 21 pkt 1 (art. 113 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej)

Marszałek województwa przy pomocy regionalnego ośrodka polityki społecznej sprawuje nadzór nad podległymi jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej, w szczególności w zakresie spraw finansowych i administracyjnych (art. 113 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej)

Marszałek województwa może, udzielić upoważnienia dyrektorowi regionalnego ośrodka polityki społecznej lub na jego wniosek, innym pracownikom tego ośrodka do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości samorządu województwa(art. 113 ust. 4 ustawy o pomocy społecznej)

W myśl art. 184 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. 2017, poz. 697, z późn. zm.), do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej realizowanych przez samorząd województwa należy organizowanie i prowadzenie ośrodków adopcyjnych oraz realizacja zadań wynikających z rządowego programu, o którym mowa w art. 187a ust. 1.

Stosownie do art. 183 ww. ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej do zadań własnych samorządu województwa należy:

  1. prowadzenie interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych i regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych;
  2. opracowywanie programów dotyczących wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, będących integralną częścią strategii rozwoju województwa;
  3. promowanie nowych rozwiązań w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
    3a) szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr jednostek organizacyjnych samorządu gminnego i powiatowego;
  1. sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz przekazywanie ich właściwemu wojewodzie, w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 187 ust. 3.

Zgodnie z art. 186 ustawy ww. ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, do zadań wojewody należy:

  1. prowadzenie rejestrów:
    1. placówek opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych i interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych,
    2. wolnych miejsc w placówkach i ośrodkach, o których mowa w lit. a, na terenie województwa;
  2. wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie placówek i ośrodków, o których mowa w pkt 1 lit. a;
  3. kontrola nad:
    1. realizacją zadań z zakresu wspierania rodziny, pieczy zastępczej, usamodzielnień pełnoletnich wychowanków i adopcji wykonywanych przez:
      • jednostki samorządu terytorialnego,
      • jednostki organizacyjne wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej
      -zwane dalej „kontrolowanymi jednostkami”,
    2. zgodnością zatrudnienia pracowników jednostek organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej z wymaganymi kwalifikacjami;
    3a)zasięganie informacji o sposobie realizacji zadań wynikających z niniejszej ustawy przez samorząd gminny, powiatowy i województwa;
  1. (uchylony);
  2. (uchylony);
  3. gromadzenie sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz przekazywanie ich ministrowi właściwemu do spraw rodziny, w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 187 ust. 3;
  4. współdziałanie z ministrem właściwym do spraw rodziny przy opracowywaniu, realizacji i finansowaniu programów wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej.

Zgodnie z brzmieniem art. 241 ww. ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej:

  1. Marszałkowie województw, w terminie do dnia 31 grudnia 2011 r., utworzą ośrodki adopcyjne, o których mowa w niniejszej ustawie.
  2. Starostowie, w terminie do dnia 31 grudnia 2011 r., wyznaczą organizatorów rodzinnej pieczy zastępczej, o których mowa w niniejszej ustawie.
  3. Marszałkowie województw oraz starostowie mogą zlecić realizację zadań, o których mowa w ust. 1 i 2, na zasadach, o których mowa w art. 190.
  4. Podmiot prowadzący przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy ośrodek adopcyjno-opiekuńczy, w terminie do dnia 15 stycznia 2012 r., przekazuje za zgodą osób zainteresowanych właściwemu:
    1. staroście - dokumentację dotyczącą kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia placówki rodzinnej oraz rodzin zastępczych i osób prowadzących placówki rodzinne;
    2. marszałkowi województwa - dokumentację dotyczącą osób zgłaszających gotowość przysposobienia dziecka oraz prowadzonych procedur przysposobienia.

Skoro okoliczności sprawy nie wskazują, żeby ww. jednostki organizacyjne Województwa, o charakterze jednostek budżetowych posiadały samodzielność działania, to – uwzględniając wnioski płynące z przywołanego orzeczenia TSUE – należy stwierdzić, że nie mogą być uznane za odrębnych od Województwa podatników podatku od towarów i usług. W konsekwencji podlegają od dnia 1 stycznia 2017 r. centralizacji rozliczeń, tj. Województwo ma obowiązek uwzględnić je w swoich rozliczeniach składanych dla potrzeb podatku od towarów i usług

Mając na uwadze wyżej przedstawione treści przywołanych przepisów prawa oraz okoliczności sprawy przedstawione przez Wnioskodawcę należy wskazać, iż:

  • Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w ...;
  • Biuro Planowania Przestrzennego Województwa ... w ...;
  • Regionalne Centrum Polityki Społecznej w ...;
  • Regionalny Ośrodek Adopcyjny w ...,

winny zostać objęte centralizacją rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług, gdyż funkcjonują w strukturze organizacyjnej Województwa jako jego jednostki organizacyjne będące jednostkami budżetowymi.

Zatem, oceniając stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku ORD-IN należy uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy wskazać, że z przepisów dotyczących wydawania interpretacji podatkowych wynika, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny dołączonych do wniosku załączników (pism). Analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w ww. art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj