Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.139.2017.1.AP
z 4 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2017 r. (data wpływu 11 maja 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 czerwca 2017 r. (data wpływu 2 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu pn. „Rozwój infrastruktury przedszkolnej w Powiecie (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu pn. „Rozwój infrastruktury przedszkolnej w Powiecie (…)”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 czerwca 2017 r. (data wpływu 2 czerwca 2017 r.) o wskazanie adresu ePUAP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat uzyskał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2014-2020 dla projektu pn. „Rozwój infrastruktury przedszkolnej w Powiecie (…)”. Przewidywany termin podpisania umowy maj 2017 r.

Projekt będzie realizowany w latach 2017-2018. Przedmiotem projektu unijnego będzie refundacja poniesionych wydatków (2016 r.) oraz uzyskanie dofinansowania do pozostałych wydatków inwestycyjnych (2017-2018).

Projekt swoim zakresem obejmuje przebudowę i rozbudowę części budynku SOSW na potrzeby pomieszczeń przedszkola specjalnego, w tym m.in. planuje się:

  1. Wykonanie wewnętrznych prac remontowo-budowlanych mających na celu dostosowanie obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych.
  2. Wykonanie instalacji wodno-kanalizacyjnej, wentylacyjnej, centralnego ogrzewania, elektrycznej.
  3. Wykonanie sieci wodociągowej.
  4. Na zewnątrz przedmiotowego budynku planuje się wykonanie: dobudowy klatki schodowej, drogi przeciwpożarowej i hydrantów, przejazdu dla osób poruszających się na wózkach i zadaszenia nad nim, łącznika chodników oraz remontu schodów wraz z wykonaniem podjazdu dla osób niepełnosprawnych.
  5. Dostawę wraz z montażem wyposażenia do przebudowanych pomieszczeń.
  6. Budowę placu zabaw.

Do łącznych kosztów inwestycji należy również zaliczyć koszty opracowania dokumentacji technicznej, studium wykonalności dla inwestycji, nadzory inwestorskie oraz promocję projektu.

Do chwili obecnej poniesione zostały wydatki związane z przygotowaniem inwestycji dotyczące opracowania dokumentacji techniczno-budowlanej i studium wykonalności. W sezonie letnim 2017 planuje się przeprowadzenie pierwszych prac inwestycyjnych. W wyremontowanych pomieszczeniach powstanie 6 sal przedszkolnych, sale do terapii, pomieszczenia socjalne i pomocnicze, aneks kuchenny oraz sanitariaty.

Z ww. infrastruktury oraz wyposażenia obiektu będą korzystały nieodpłatnie dzieci w wieku przedszkolnym z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego oraz pracownicy SOSW zgodnie z programem nauczania placówki. Placówka ma ustawową możliwość pobierania opłat za pobyt dziecka w przedszkolu w godzinach wykraczających poza podstawowy program nauczania. Ponadto pobiera opłaty za wyżywienie dla dzieci, nauczycieli i opiekunów.

Część budynku, w której przeprowadzona zostanie inwestycja współfinansowana ze środków unijnych, nie będzie wykorzystywana do prowadzenia działalności komercyjnej. Nie powstaną z tego tytułu żadne przychody dla SOSW oraz dla Powiatu. Na powstałej w ramach projektu infrastrukturze realizowany będzie projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego przewidujący organizację dodatkowych zajęć rewalidacyjnych (usprawnianie i kompensowanie zaburzeń funkcji poznawczych, motorycznych, społecznych) dla niepełnosprawnych dzieci przedszkolnych oraz finansowanie edukacji i opieki dla dwóch nowo utworzonych grup. W ramach projektu planuje się również zakup wyposażenia terapeutycznego do nowo utworzonych/przebudowanych pomieszczeń przeznaczonych ściśle pod potrzeby edukacyjne.

Sale i sprzęt nie będą odpłatnie udostępniane pod prowadzenie kursów zewnętrznym firmom.

Beneficjentem projektu jest Powiat. Faktury VAT za roboty budowlane oraz dostawę wyposażenia i usługi będą wystawiane na Powiat (odbiorca/płatnik Starostwo Powiatowe). Po zakończeniu inwestycji powstałe „nakłady” zostaną przekazane przez Powiat (Starostwo Powiatowe) do SOSW. SOSW jest jednostką budżetową pełniącą trwały zarząd nad wyremontowanym obiektem.

Powiat jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Z dniem 1 stycznia 2017 r. jednostki organizacyjne Powiatu (w tym SOSW) są objęte centralizacją rozliczeń podatku VAT. Powiat w swoich obecnych rozliczeniach w zakresie podatku od towarów i usług uwzględnia rozliczenia SOSW. Powiat nie posiada zwolnienia podmiotowego w VAT. Towary i usługi planowane do zakupu, związane z realizacją przedmiotowej inwestycji, tj. usługi związane z wykonaniem dokumentacji technicznej, aplikacyjnej (Studium Wykonalności) prac inwestycyjnych, pełnieniem nadzoru inwestorskiego, zakup sprzętu specjalistycznego pod potrzeby przedszkola będą wykorzystywane przez Powiat oraz SOSW do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (świadczenie bezpłatnych usług edukacji publicznej), oraz czynności zwolnionych z podatku VAT (pobieranie opłaty za wyżywienie oraz planowane pobieranie opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu w godzinach wykraczających poza podstawowy program nauczania). SOSW i Powiat nie będą wykorzystywać powstałej infrastruktury, współfinansowanej ze środków unijnych, do prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W chwili dokonywania wydatków związanych z przebudową i adaptacją obiektu na oddział przedszkolny Powiat działa jako podatnik VAT (decyzja w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej z dnia 12 stycznia 2011 r. oraz potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT z dnia 13 stycznia 2011 r. wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego), a inwestycja prowadzona będzie celem realizacji zadań związanych z zaspokojeniem zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat (beneficjent projektu) ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawnej możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu, w związku z tym nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym – nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  1. podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  2. podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z kolei, zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454, z późn. zm.), jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814, z późn. zm.) – powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy – powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. edukacji publicznej.

Z opisu sprawy wynika, że Powiat uzyskał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2014-2020 dla projektu pn. „Rozwój infrastruktury przedszkolnej w Powiecie (…)”. Projekt swoim zakresem obejmuje przebudowę i rozbudowę części budynku SOSW na potrzeby pomieszczeń przedszkola specjalnego. Do łącznych kosztów inwestycji należy również zaliczyć koszty opracowania dokumentacji technicznej, studium wykonalności dla inwestycji, nadzory inwestorskie oraz promocję projektu.

Część budynku, w której przeprowadzona zostanie inwestycja współfinansowana ze środków unijnych, nie będzie wykorzystywana do prowadzenia działalności komercyjnej, nie powstaną z tego tytułu żadne przychody. Na powstałej w ramach projektu infrastrukturze realizowany będzie projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego przewidujący organizację dodatkowych zajęć rewalidacyjnych (usprawnianie i kompensowanie zaburzeń funkcji poznawczych, motorycznych, społecznych) dla niepełnosprawnych dzieci przedszkolnych oraz finansowanie edukacji i opieki dla dwóch nowo utworzonych grup. W ramach projektu planuje się również zakup wyposażenia terapeutycznego do nowo utworzonych/przebudowanych pomieszczeń przeznaczonych ściśle pod potrzeby edukacyjne.

Sale i sprzęt nie będą odpłatnie udostępniane pod prowadzenie kursów zewnętrznym firmom.

Beneficjentem projektu jest Powiat. Faktury VAT za roboty budowlane oraz dostawę wyposażenia i usługi będą wystawiane na Powiat. Po zakończeniu inwestycji powstałe „nakłady” zostaną przekazane przez Powiat do SOSW, który jest jednostką budżetową pełniącą trwały zarząd nad wyremontowanym obiektem.

Powiat jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Z dniem 1 stycznia 2017 r. jednostki organizacyjne Powiatu (w tym SOSW) są objęte centralizacją rozliczeń podatku VAT. Powiat w swoich obecnych rozliczeniach w zakresie podatku od towarów i usług uwzględnia rozliczenia SOSW. Powiat nie posiada zwolnienia podmiotowego w VAT. Towary i usługi planowane do zakupu, związane z realizacją przedmiotowej inwestycji będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (świadczenie bezpłatnych usług edukacji publicznej), oraz czynności zwolnionych od podatku VAT (pobieranie opłaty za wyżywienie oraz planowane pobieranie opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu w godzinach wykraczających poza podstawowy program nauczania). Powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana do prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Inwestycja prowadzona będzie celem realizacji zadań związanych z zaspokojeniem zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.


W przedstawionej sprawie część budynku, w której przeprowadzona zostanie inwestycja, nie będzie wykorzystywana do działalności komercyjnej (przeznaczona będzie ściśle na potrzeby edukacyjne). Inwestycja prowadzona będzie celem realizacji zadań własnych Powiatu. Towary i usługi planowane do zakupu, związane z realizacją przedmiotowej inwestycji będą wykorzystywane przez Powiat do czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz czynności zwolnionych od podatku VAT. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywać powstałej infrastruktury do prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem stwierdzić należy, że towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, Powiat nie będzie miał możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu pn. „Rozwój infrastruktury przedszkolnej w Powiecie (…)”. Powyższe wynika, z tego, że w zakresie realizacji projektu nie będą spełnione przesłanki, wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do odliczenia podatku, tj. wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj