Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/4511-1139/15-4/MK1
z 4 marca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 poz. 613) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2015 r. (data wpływu 21 grudnia 2015 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 lutego 2016 r. (data wpływu 23 lutego 2016 r.) na wezwanie Nr IPPB2/4511-1139/15-2/MK1 z dnia 11 lutego 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z wprowadzeniem programu motywacyjnego jest:

  • nieprawidłowe - w części dotyczącej braku obowiązku informacyjnego w przypadku realizacji praw wynikających z opcji,
  • prawidłowe – w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE


W dniu 21 grudnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z wprowadzeniem programu motywacyjnego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka jest spółką prawa polskiego zajmującą się m.in. produkcją oraz dystrybucją wyrobów medycznych, suplementów diety oraz dietetycznych środków spożywczych przeznaczenia medycznego. Spółka wprowadziła program motywacyjny dla kadry menedżerskiej Spółki („Program”), który ma na celu zmotywowanie menedżerów do jak najlepszego wykonywania obowiązków na rzecz Spółki, co z kolei może przełożyć się na zwiększenie wyników finansowych Spółki. Uczestnictwo w Programie jest też premią dla Uczestników w zamian za prowadzenie spraw Spółki i wkład w budowę pozycji oraz wartości Spółki.

Uczestnikami programu („Uczestnicy”) są osoby zarządzające Spółką za wynagrodzeniem na podstawie kontraktów menedżerskich zawartych ze Spółką. Niektórzy z Uczestników mogą także pełnić funkcję członków zarządu Spółki i/lub być udziałowcami Spółki. Uczestnicy nie są pracownikami Spółki, ani nie zawarli z nią innych umów o świadczenie usług, nie jest jednak wykluczone, że w przyszłości zamiast kontraktu menedżerskiego będą świadczyć usługi na podstawie innej umowy. Uczestnicy są polskimi rezydentami podatkowym w rozumieniu Ustawy o PIT tj. podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w stosunku do całości swoich dochodów w Polsce.

Program polega na zawarciu umów opcyjnych („Umowa” lub „Umowy”) pomiędzy Spółką a poszczególnymi Uczestnikami. Na podstawie zawartych Umów, Uczestnicy otrzymali nieodpłatnie warunkowe prawo w postaci opcji („Opcje”) uprawniających do uzyskania określonej wypłaty pieniężnej wynikającej z realizacji Opcji. Umowy są umowami odrębnymi od kontraktów menedżerskich a uzyskiwany na podstawie Umowy przychód nie będzie w żaden sposób elementem wynagrodzenia wynikającego z kontraktów menedżerskich czy też innych stosunków prawnych pomiędzy Uczestnikami a Spółką.

Przyznane Uczestnikom Opcje należą osobiście do Uczestników i nie mogą być przeniesione, obciążone lub być przedmiotem cesji bez uprzedniej pisemnej zgody Spółki. Przy tym, Opcje mogą być przekazane jedynie nieodpłatnie na rzecz członków najbliższej rodziny Uczestników. Opcje mogą być wykonane jedynie w przypadku spełnienia wskazanego w Umowie warunku, tj. osiągnięcia przez Spółkę zysku za dany rok obrotowy. Oznacza to, że poprzez przyznanie Opcji Wnioskodawca otrzymuje jedynie możliwość uzyskania korzyści w przyszłości w związku z ewentualną realizacją praw wynikających z Opcji. Uzyskanie tych korzyści jest więc niepewne. Rok obrotowy będzie okresem rozliczeniowym dla Opcji a ich realizacja Opcji będzie mogła nastąpić po jego zakończeniu. Wypłata pieniężna z tytułu realizacji Opcji będzie obliczona jako, określony procent kwoty zysku Spółki za dany rok obrotowy.

Opcje mają naturę fantomową i nie ustanawiają prawa Uczestników do otrzymania jakichkolwiek udziałów w Spółce lub udziałów lub akcji w jakiejkolwiek jej spółce zależnej, ani do wykonywania prawa głosu w Spółce. W przypadku śmierci Uczestnika Opcje nie wygasną, a spadkobiercy zmarłego Uczestnika będą uprawnieni do otrzymania wypłaty pieniężnej jaka przysługiwałaby z tytułu wykonania Opcji lub jej stosownej części od Spółki. Ponadto, w określonych w Umowie sytuacjach, w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia kontraktu menedżerskiego, Uczestnikom będzie przysługiwała wypłata pieniężna z tytułu Opcji.

Pismem z dnia 11 lutego 2016 r., Nr IPPB2/4511-1139/15-2/MK1 wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez: wyjaśnienie, czy warunkowe prawo w postaci opcji uprawniających do uzyskania określonej wypłaty pieniężnej stanowi pochodny instrument finansowy w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 94 z późn. zm.)


Wezwanie skutecznie doręczono 15 lutego 2016 r.


Pismem z dnia 19 lutego 2016 r. (data nadania 19 lutego 2016 r., data wpływu 23 lutego 2016 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w wyznaczonym terminie wskazując, że opisane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej warunkowe prawo w postaci opcji uprawniających do uzyskania określonej wypłaty pieniężnej, stanowi pochodny instrument finansowy w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku od osób fizycznych, w związku z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Zatem Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku o interpretację poprzez wskazanie, że warunkowe prawo w postaci opcji uprawniających do uzyskania określonej wypłaty pieniężnej, stanowi pochodny instrument finansowy w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku od osób fizycznych, w związku z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy ewentualny przychód podlegający opodatkowaniu po stronie Uczestników z tytułu uczestnictwa w Programie powstanie dopiero w momencie realizacji Opcji i stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 Ustawy o PIT, a w związku z tym na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika oraz możliwe obowiązki informacyjne w rozumieniu Ustawy o PIT?


Zdaniem Wnioskodawcy, przychód podlegający opodatkowaniu po stronie Uczestników powstanie dopiero w momencie realizacji Opcji i będzie on stanowić przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 Ustawy o PIT, podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej zgodnie z art. 30b ust. 1 tej ustawy.


W związku z powyższym, w związku z przyznaniem Opcji na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika oraz obowiązki informacyjne w, rozumieniu Ustawy o PIT.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Zgodnie zaś z art. 11 ust. 1 Ustawy o PIT przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W świetle powyższego przepisu, nabycie przez Uczestników Opcji nie stanowiło przychodu po stronie Uczestników. Na tym etapie nie otrzymują oni jeszcze pieniężnego czy też niepieniężnego przysporzenia. Nabycie Opcji przez Uczestników stanowi jedynie uzyskanie uprawnienia do otrzymania wypłaty pieniężnej w przyszłości po spełnieniu określonych warunków. Innymi słowy, Uczestnicy otrzymują jedynie możliwość uzyskania korzyści w przyszłości w związku z realizacją praw wynikających z Opcji a uzyskanie tych korzyści jest niepewne. Uczestnicy, do momentu ustalenia czy Spółka osiągnęła zysk za dany rok obrotowy, nie wiedzą czy i w jakiej wysokości otrzymają korzyść.

Przyjęcie przeciwnego stanowiska oznaczałoby, że opodatkowany mógłby zostać przychód, którego faktycznie Uczestnicy w ogóle nie uzyskają w przypadku braku realizacji Opcji. Spółka podkreśla, że rozporządzanie Opcjami jest znacznie ograniczone, tj. możliwe jest tylko nieodpłatne ich przekazanie na rzecz członków najbliższej rodziny Uczestników po uzyskaniu zgody Spółki. Zatem nie jest możliwe ustalenie wartości rynkowej Opcji. Poza tym, na przyznane Uczestnikom Opcje nałożony jest okres restrykcji a więc Uczestnicy nie mogą dokonać ich realizacji przed upływem określonego w Umowie okresu tj. roku obrotowego.


Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie między innymi w następujących interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 3 sierpnia 2015 r., sygn. IBPB2-2/4511-143/15/NG,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 czerwca 2015 r. sygn. IPPB2/4511-511/15-2/KW1,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 grudnia 2013 r., sygn. IPPB2/415-749/13-4/AS,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 8 stycznia 2014 r., sygn. IBPBII/2/415-1019/13/JG,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 maja 2014 r., sygn. IPPB2/415-250/14-2/PW,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 16 kwietnia 2014 r. sygn. IPPB2/415-82/14-5/MK1.


W konsekwencji, z uwagi na fakt, że w momencie przyznania Opcji po stronie Uczestników, nie powstaje przychód, Spółka nie ma tym samym obowiązków płatnika ani obowiązków informacyjnych.


Zdaniem Spółki, Uczestnicy uzyskają ewentualny przychód dopiero w momencie realizacji Opcji. W tym momencie bowiem powstanie po stronie Uczestników realne przysporzenie o określonej wartości. Przy tym, przychód ten powinien być zaliczony do przychodów z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 10 Ustawy o PIT.


W myśl art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.


Stosownie do treści art. 17 ust. 1b ww. ustawy, przychód określony powyżej powstaje w momencie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych.


W myśl zaś art. 5a pkt 13 Ustawy o PIT, ilekroć w ustawie jest mowa o pochodnych instrumentach finansowych - oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (j.t. Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 z późn. zm.) („Ustawa o OIF"). Należy zatem odwołać się do definicji instrumentów finansowych przewidzianej w Ustawie o OIF.

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 2 Ustawy o OIF, instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są niebędące papierami wartościowymi m.in. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne. Dodatkowo, zgodnie z art. 3 pkt 28a Ustawy o OIF, przez instrumenty pochodne należy rozumieć opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości instrumentów finansowych, walut, stóp procentowych, rentowności, indeksów finansowych, wskaźników finansowych, towarów, zmian klimatycznych, stawek frachtowych, poziomów emisji, stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, a także innych aktywów, praw, zobowiązań, indeksów lub wskaźników (instrumentów bazowych) oraz instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego.

Przy tym, instrumentem bazowym dla pochodnych instrumentów finansowych mogą być w szczególności wskaźniki finansowe tj. wskaźniki ilustrujące ekonomiczną sytuację przedsiębiorstwa. Wskaźnikiem takim w niniejszej sprawie będzie zysk netto Spółki uzyskany w danym roku obrotowym, od którego zależeć będzie kwota wypłaty pieniężnej.


Mając na uwadze powyższe, uzasadnione jest twierdzenie, iż Opcja stanowi pochodny instrument finansowy w rozumieniu art. 5a pkt 13 Ustawy o PIT. Zatem, Uczestnicy uzyskają przychód stanowiący przychód z kapitałów pieniężnych dopiero w momencie realizacji Opcji.


Na mocy art. 30b ust. 1 Ustawy o PIT, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów współkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Z kolei stosownie do art. 30b ust. 2 pkt 3 Ustawy o PIT, dochodem z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust.1 pkt 38a Ustawy o PIT.

Po zakończeniu roku podatkowego Uczestnicy będą zobowiązani w zeznaniu podatkowym wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym oraz obliczyć należny podatek dochodowy. W konsekwencji, Spółka nie będzie obowiązana z tego tytułu do obliczenia, poboru i odprowadzania zaliczki na podatek.


Powyższe stanowisko w zakresie źródła przychodów potwierdza m.in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 kwietnia 2015 r., sygn. akt II FSK 730/13 oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 marca 2013 roku, sygn. akt II FSK 1433/11.


Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, że przychód Uczestników wynikający z uczestnictwa w Programie powstanie dopiero w momencie realizacji Opcji, a nie na żadnym wcześniejszym etapie. Osiągnięty przez Uczestników przychód z tego tytułu stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 Ustawy o PIT, zatem na Spółce jako płatniku nie będzie ciążył obowiązek do poboru zaliczki na podatek oraz obowiązki informacyjne.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe w części dotyczącej braku obowiązku informacyjnego w przypadku realizacji praw wynikających z opcji, prawidłowe w pozostałym zakresie.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy jednym ze źródeł przychodów są m.in. kapitały pieniężne.


Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacji praw z nich wynikających.


Zgodnie z art. 17 ust. 1b za datę powstania przychodu z tytułu realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych uważa się moment realizacji tych praw.


Przez pochodne instrumenty finansowe, zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, rozumie się instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r., poz. 94), z wyłączeniem tytułów uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania oraz instrumentów rynku pieniężnego.


Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 pkt 2 przywołanej ustawy instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są niebędące papierami wartościowymi:

  1. tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania,
  2. instrumenty rynku pieniężnego,
  3. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne,
  4. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,
  5. opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez dostawę, pod warunkiem, że są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu,
  6. niedopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani w alternatywnym systemie obrotu opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar, które mogą być wykonane przez dostawę, które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,
  7. instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,
  8. kontrakty na różnicę,
  9. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych, uprawnień do emisji oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także wszelkiego rodzaju inne instrumenty pochodne odnoszące się do aktywów, praw, zobowiązań, indeksów oraz innych wskaźników, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz jego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawca jest spółką prawa polskiego. Spółka wprowadziła program motywacyjny dla kadry menedżerskiej Spółki („Program”), który ma na celu zmotywowanie menedżerów do jak najlepszego wykonywania obowiązków na rzecz Spółki, co z kolei może przełożyć się na zwiększenie wyników finansowych Spółki. Uczestnictwo w Programie jest też premią dla Uczestników w zamian za prowadzenie spraw Spółki i wkład w budowę pozycji oraz wartości Spółki. Uczestnikami programu są osoby zarządzające Spółką za wynagrodzeniem na podstawie kontraktów menedżerskich zawartych ze Spółką. Niektórzy z Uczestników mogą także pełnić funkcję członków zarządu Spółki i/lub być udziałowcami Spółki. Uczestnicy nie są pracownikami Spółki, ani nie zawarli z nią innych umów o świadczenie usług, nie jest jednak wykluczone, że w przyszłości zamiast kontraktu menedżerskiego będą świadczyć usługi na podstawie innej umowy. Uczestnicy są polskimi rezydentami podatkowym w rozumieniu Ustawy o PIT tj. podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w stosunku do całości swoich dochodów w Polsce. Program polega na zawarciu umów opcyjnych („Umowa” lub „Umowy”) pomiędzy Spółką a poszczególnymi Uczestnikami. Na podstawie zawartych Umów, Uczestnicy otrzymali nieodpłatnie warunkowe prawo w postaci opcji („Opcje”) uprawniających do uzyskania określonej wypłaty pieniężnej wynikającej z realizacji Opcji. Umowy są umowami odrębnymi od kontraktów menedżerskich a uzyskiwany na podstawie Umowy przychód nie będzie w żaden sposób elementem wynagrodzenia wynikającego z kontraktów menedżerskich czy też innych stosunków prawnych pomiędzy Uczestnikami a Spółką. Przyznane Uczestnikom Opcje należą osobiście do Uczestników i nie mogą być przeniesione, obciążone lub być przedmiotem cesji bez uprzedniej pisemnej zgody Spółki. Przy tym, Opcje mogą być przekazane jedynie nieodpłatnie na rzecz członków najbliższej rodziny Uczestników. Opcje mogą być wykonane jedynie w przypadku spełnienia wskazanego w Umowie warunku, tj. osiągnięcia przez Spółkę zysku za dany rok obrotowy. Oznacza to, że poprzez przyznanie Opcji Wnioskodawca otrzymuje jedynie możliwość uzyskania korzyści w przyszłości w związku z ewentualną realizacją praw wynikających z Opcji. Uzyskanie tych korzyści jest więc niepewne. Rok obrotowy będzie okresem rozliczeniowym dla Opcji a ich realizacja Opcji będzie mogła nastąpić po jego zakończeniu. Wypłata pieniężna z tytułu realizacji Opcji będzie obliczona jako, określony procent kwoty zysku Spółki za dany rok obrotowy. Opcje mają naturę fantomową i nie ustanawiają prawa Uczestników do otrzymania jakichkolwiek udziałów w Spółce lub udziałów lub akcji w jakiejkolwiek jej spółce zależnej, ani do wykonywania prawa głosu w Spółce. W przypadku śmierci Uczestnika Opcje nie wygasną, a spadkobiercy zmarłego Uczestnika będą uprawnieni do otrzymania wypłaty pieniężnej jaka przysługiwałaby z tytułu wykonania Opcji lub jej stosownej części od Spółki. Ponadto, w określonych w Umowie sytuacjach, w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia kontraktu menedżerskiego, Uczestnikom będzie przysługiwała wypłata pieniężna z tytułu Opcji. Warunkowe prawo w postaci opcji uprawniających do uzyskania określonej wypłaty pieniężnej, stanowi pochodny instrument finansowy w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku od osób fizycznych, w związku z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przywołane uregulowania prawne wskazać należy, że przyznanie Uprawnionym opcji, które stanowią pochodny instrument finansowy uprawniający do otrzymania w przyszłości wypłaty pieniężnej nie skutkuje po stronie Uprawnionych powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż jak wynika z wniosku prawo to ma jedynie charakter warunkowy.


Powyższe wynika również z faktu, że Uprawnieni w momencie nabycia opcji stanowiącej pochodny instrument finansowy nie mają gwarancji co do otrzymania wypłaty pieniężnej.


W konsekwencji w momencie otrzymania przez Uprawnionych opcji uprawniających do otrzymania w przyszłości wypłaty pieniężnej stanowiących pochodny instrument finansowy po stronie Uczestników nie wystąpi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a tym samym na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika ani obowiązek informacyjny.

Natomiast w odniesieniu do skutków podatkowych związanych z realizacją praw wynikających z otrzymanych w ramach programu opcji wyjaśnić należy, że w myśl powołanego wyżej art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednym ze źródeł przychodów są m.in. kapitały pieniężne.

W świetle powyższego, przyjmując za Wnioskodawcą, że uzyskane warunkowe prawo w postaci opcji uprawniających do uzyskania w przyszłości określonej wypłaty pieniężnej, stanowi pochodny instrument finansowy, o którym mowa w art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy stwierdzić, że w przypadku wypłaty kwoty pieniężnej należnej z tytułu realizacji opcji, powstanie przychód, który należy zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z tym przepisem za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. przychody z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych.

Sposób opodatkowania dochodów z tego źródła został uregulowany w art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia m.in. pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Podstawą opodatkowania, stosownie do art. 30b ust. 2 pkt 3 tej ustawy jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a - osiągnięta w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków związanych z nabyciem pochodnych instrumentów finansowych - do czasu realizacji praw wynikających z tych instrumentów albo rezygnacji z realizacji praw wynikających z tych instrumentów albo ich odpłatnego zbycia – o ile wydatki te, stosownie do art. 22g ust. 3 i 4, nie powiększają wartości początkowej środka trwałego oraz wartości niematerialnych i prawnych.

W myśl art. 30b ust. 5 ww. ustawy, dochodów, o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c.


Stosownie do art. 30b ust. 6 ww. ustawy, rozliczenie ww. dochodów następuje na zasadzie samoopodatkowania, tj. po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, składanym do końca kwietnia roku następnego po roku podatkowym (PIT-38), wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym m.in. z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych i obliczyć należny podatek dochodowy.

Zgodnie z treścią art. 45 ust. 1a pkt 1 cytowanej ustawy, w terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ww. ustawy.

Zgodnie jednak z art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-8C).

W rezultacie z tytułu realizacji praw wynikających z otrzymanych w ramach programu opcji na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika. Wnioskodawca zobowiązany będzie jedynie do sporządzenia i przesłania informacji PIT-8C zgodnie z art. 39 ust. 3 ww. ustawy.

Z uwagi na powyższe po stronie Uprawnionych, powstanie przychód podlegający opodatkowaniu w momencie realizacji nabytego prawa tzn. w momencie otrzymania wypłaty pieniężnej należnej z tytułu realizacji opcji, który stanowi przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30b ust. 1 ww. ustawy i podlega wykazaniu, w zeznaniu podatkowym składanym przez Uprawnionych stosownie do art. 30b ust. 6 ww. ustawy. W związku z powyższym na Wnioskodawcy nie ciążą w tym zakresie obowiązki płatnika, a jedynie obowiązek sporządzenia i przesłania informacji PIT-8C zgodnie z art. 39 ust. 3 ww. ustawy.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych oraz przywołanych wyroków Naczelnego Sądu Administracyjnego - wskazać należy, że orzeczenia te dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, jak również powołane wyroki dotyczą konkretnych spraw podatników osądzonych w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj