Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/4512-1-122/16-5/TK
z 27 czerwca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2016 r. (data wpływu 29 kwietnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 maja 2016 r. (data wpływu 23 maja 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

  • jest prawidłowe – w zakresie stawki podatku dla montażu zewnętrznych rolet okiennych i drzwiowych;
  • jest nieprawidłowe – w zakresie stawki podatku dla montażu markiz.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla montażu zewnętrznych rolet okiennych i drzwiowych oraz w zakresie stawki podatku dla montażu markiz. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 maja 2016 r. w zakresie pełnomocnictwa do reprezentowania Wnioskodawcy.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zainteresowany zajmuje się świadczeniem usług instalacyjno-budowlanych z zakresu modernizacji, termomodernizacji, remontu budynków oraz ich części, w szczególności montażem i modernizacją przesłon okiennych i drzwiowych oraz markiz w budownictwie mieszkaniowym. Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi objęte są zakresem art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Instalacyjno-budowlane usługi modernizacyjne i termomodernizacyjne świadczone przez Zainteresowanego polegają na instalacji w ścianach budynku zewnętrznych rolet okiennych, zewnętrznych rolet drzwiowych, markiz, jak również na wymianie powyższych urządzeń na nowe. W obiekcie objętym wykonywanymi przez Wnioskodawcę usługami następuje ingerencja budowlana. Urządzenia montowane przez Zainteresowanego są trwale przytwierdzane do obiektu poprzez zamontowanie ich pod powierzchnię tynku. Montowane przez Wnioskodawcę urządzenia wyposażone są w mechanizmy napędowe o różnym stopniu skomplikowania – w zależności od indywidualnych potrzeb realizowanego projektu. Podczas świadczonych usług Zainteresowany dokonuje również wymiany materiału budowlanego, a jeżeli istnieje taka potrzeba także zainstalowanych urządzeń.

Efektem wykonywanych usług przez Wnioskodawcę, jest pozyskanie przez obiekt nowych parametrów zarówno użytkowych, technicznych, jak i estetycznych. Na skutek wykonanych przez Zainteresowanego usług w znaczny sposób ograniczona jest ilość energii zużywanej na ogrzanie obiektu w okresie grzewczym. Z kolei w okresie letnim utrzymanie niskiej temperatury w obiekcie jest znacznie łatwiejsze. Na skutek zrealizowanych przez Wnioskodawcę usług, części obiektów będące najbardziej narażone na niekorzystne działanie zjawisk atmosferycznych uzyskują ochronę, przedłużając tym samym ich funkcjonalność i sprawność. Ponadto w następstwie wykonanych usług, budynki uzyskują nową prezencję, co jest dodatkowym atutem. W wyniku przywołanych okoliczności wzrasta wartość obiektów, objętych usługami wykonywanymi przez Zainteresowanego.

Wnioskodawca, w związku z wykonywanymi usługami budowlanymi zaopatruje się w niezbędne materiały budowlane we własnym zakresie. Materiały budowlane stosowane przez Zainteresowanego są dokładnie wyselekcjonowane i dostosowane do wymagań odbiorcy usług. Wybór materiałów odbywa się przy uwzględnieniu cech obiektu budowlanego oraz maksymalizacji korzyści użytkowych wynikających z wykonanych usług.

Urządzenia montowane przez Wnioskodawcę wykonane są z wysokiej jakości materiałów i odznaczają się odpornością na działanie czynników zewnętrznych. Zapewnia to budynkom stabilność konstrukcji, dłuższą trwałość materiału, jak również wysokie długotrwałe walory estetyczne. W efekcie świadczonych przez Zainteresowanego usług pomieszczenia budynków chronione są przed nadmiernym nasłonecznieniem, zapewniającym tym samym poczucie komfortu zarówno termicznego, jak i optycznego. Jednocześnie urządzenia montowane przez Wnioskodawcę stanowią atut w postaci oryginalnej dekoracji elewacji, która doskonale wpasowuje się w niemal każdy rodzaj architektury.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy świadczone usługi przez Wnioskodawcę, o charakterystyce wskazanej w przedmiotowym wniosku, podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. stawką w wysokości 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi przez niego wykonywane, związane z budownictwem objętym społecznym programem mieszkaniowym podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 8%. Powyższe Zainteresowany wywodzi z następujących regulacji prawnych:

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2014 r., o podatku od towarów i usług (zwana dalej ustawą o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z kolei przez pojęcie towaru, stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast w związku z treścią art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT. W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22% (z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.). Z kolei na wybrane grupy towarów i usług ustawodawca przewidział obniżone stawki, tj. do wysokości 7%, 3% i 0%. Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Mając na uwadze treść art. 146a pkt 1 i 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy o VAT wynosi 8%.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku 8% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części, zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b, nie zalicza się budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia przekracza 150 m2.

Zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy o VAT, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej wskazane powyżej limity, stawkę o której mowa w ust. 2 stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej, kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem użytkowym w całkowitej powierzchni.

Zaznaczyć należy, że stawka podatku od towarów i usług w wysokości 8% stosowana jest także w przypadku remontu, modernizacji, termomodernizacji, jak również przebudowy obiektów budowlanych lub ich części, mieszczącym się w zakresie budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Stosownie do art. 3 pkt 8 ustawy Prawo budowlane, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżących konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Z kolei przebudowę stanowi wykonanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego z wyjątkiem charakterystycznych parametrów takich jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, szerokość itd. (art. 3 pkt 7a ustawy Prawo budowlane).

Natomiast przez modernizację rozumieć należy unowocześnienie i usprawnienie czegoś (słownik j. polskiego, wyd. PWN), przy czym termomodernizacja to działania zmierzające do zmniejszenia zapotrzebowania i zużycia energii cieplnej w obiekcie budowlanym.

W tym momencie należy stwierdzić, że wykonywane przez Zainteresowanego usługi mieszczą się w powyżej wskazanym zakresie.

Po pierwsze, jedną z czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę, w ramach świadczonych usług jest wymiana zainstalowanych uprzednio w budynkach rolet zewnętrznych (zarówno drzwiowych jak i okiennych) oraz markiz na nowe, przy użyciu innych wyrobów niż użyte pierwotnie. Zatem powyższe czynności bez wątpienia w całości pokrywają się z zakresem pojęcia remont.

Z kolei czynności związane z montażem wspomnianych powyżej urządzeń, odbywają się przy jednoczesnej ingerencji budowlanej w objęty usługami obiekt. Należy przy tym dodać, że co do zasady montaż markiz w porównaniu do montażu rolet zewnętrznych, jest procesem o wyższym stopniu skomplikowania. Wymaga bowiem znacznie większej ingerencji budowlanej w obiekt. Ponadto montaż markiz wymaga większych nakładów pracy, z uwagi na znaczny poziom skomplikowania konstrukcji urządzenia.

Świadczone przez Zainteresowanego usługi swoim zakresem wypełniają znamiona modernizacji, z uwagi na fakt, że sprowadzają się bezpośrednio do unowocześniania obiektu, jak również dostosowania do współczesnych standardów budownictwa i architektury. Dzięki przeprowadzonym przez Wnioskodawcę czynnościom, obiekt uzyskuje nowe parametry użytkowe oraz techniczne. Jest to ściśle związane z minimalizacją ilości energii niezbędnej do ogrzania obiektu w okresie grzewczym, jak również ograniczeniu ilości energii zużywanej na utrzymanie niskiej temperatury w okresie letnim.

W tym momencie należy przywołać stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 18 kwietnia 2013 r., sygn. akt I SA/Po 2014/13, zgodnie z którym, jeżeli na skutek zamontowania rolet, żaluzji, moskitier, nastąpi ochrona przed światłem okiennym, przed owadami albo przed włamaniem, to niewątpliwie będzie to efektem modernizacji”.

Jednocześnie należy wskazać, że części budynków będące przedmiotem usług wykonywanych przez Zainteresowanego, uzyskują ochronę przed niekorzystnym działaniem warunków atmosferycznych. W konsekwencji okres sprawności i funkcjonalności takiego obiektu jest znacznie przedłużony. Rezultatem zastosowania w budynkach zarówno rolet zewnętrznych jak i markiz, jest również podwyższenie ich wartości rynkowej.

W tym miejscu przywołać należy wyrok z dnia 23 lipca 2015 r., sygn. akt I FSK 1008/14, w którym Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że „rodzaje usług wymienionych w art. 41 ust. 12 Uptu, których wykonanie w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym daje podstawę do stosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług, nie zostały zdefiniowane w tej ustawie. Ustawodawca nie odesłał również w tej materii do stosowania definicji zawartych w innych ustawach. Dlatego należy przyjąć, że czynności wymienione w art. 14 ust. 12 Uptu, w tym pojęcie modernizacji zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym. W takim znaczeniu modernizacja oznacza unowocześnienie, ulepszenie, udoskonalenie, podniesienie standardu w obiektu budowlanego lub jego części”.

W konsekwencji usług świadczonych przez Wnioskodawcę, następuje trwałe połączenie budynku z materiałami oraz elementami konstrukcyjnymi zastosowanymi przez Zainteresowanego. Z uwagi na powyższe należy podkreślić, że wykonywane przez Wnioskodawcę usługi nie zmierzają wyłącznie do wzbogacenia budynków o dodatkowe elementy wyposażenia. Czynności wykonywane przez Zainteresowanego stanowią bowiem trwałą ingerencję w konstrukcję budynku.

Zgodnie z poglądem wyrażonym przez Najwyższy Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 25 września 2013 r. sygn. akt I FSK 1358/12, „czynności polegające na projektowaniu, dopasowaniu jak również trwałym montażu komponentów w obiekcie budowlanym lub jego części, mieszczą się w pojęciu modernizacji obiektów budowlanych lub ich części (zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym)”. W związku z tym wskazane powyżej czynności wykonywane przez Zainteresowanego, z uwagi na fakt, iż spełniają przesłanki pojęcia modernizacji, niewątpliwie objęte są zakresem normy wynikającej z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Powyższe bezpośrednio sprowadza się do zastosowania wobec Wnioskodawcy preferencyjnej stawki podatku, tj. w wysokości 8%.

Odwołując się do okoliczności oraz przepisów prawa przytoczonych powyżej, w ślad za stanowiskiem przedstawionym przez Wojewódzki Sąd Administracyjny Sąd w Poznaniu w wyroku z dnia 5 marca 2014 r. sygn. akt I SA/Po 821/13 oraz przez Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie w wyroku z dnia 23 lipca 2015 r., sygn. akt I FSK 1008/14, stwierdzić należy, że usługi Zainteresowanego, polegające na wymianie (tj. usługi remontowe), instalacji (tj. usługi modernizacyjne) zewnętrznych rolet okiennych, zewnętrznych rolet drzwiowych, a także markiz w obiektach budowlanych (zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym) bez wątpienia wykonywane są w ramach usług opisanych w dyspozycji art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, a podlegającym opodatkowaniu na poziomie 8%. Reasumując, Wnioskodawca zajmuje się dostarczaniem towaru w postaci rolet zewnętrznych i markiz, jak również ich prawidłowym montażem na budynku, świadcząc tym samym usługę budowlaną. W związku z tym wykonywane świadczenia Zainteresowanego powinny być ujmowane jako całość usług, objętych stawką podatku VAT w wysokości 8%. Jak zauważył Najwyższy Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 25 stycznia 2007 r. sygn. akt I FSK 499/06, dla celów podatkowych istotna jest określona robota budowlana, zatem w przypadku czynności o charakterze kompleksowym należy przyjmować jednolitą stawkę podatku VAT dla wszystkich mieszczących się w tym zakresie czynności, mając na uwadze specyfikę czynności podstawowej

Mając na uwadze powyżej przytoczone okoliczności, zastosowanie do usług świadczonych przez Wnioskodawcę stawki podatku od towarów i usług na poziomie 8% (tj. wskazanej w art. 41 ust. 2 ustawy o VAT) jest w zupełności zasadne, a stanowisko Zainteresowanego w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego przedstawionego powyżej, należy uznać za prawidłowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego:

  • jest prawidłowe – w zakresie stawki podatku dla montażu zewnętrznych rolet okiennych i drzwiowych;
  • jest nieprawidłowe – w zakresie stawki podatku dla montażu markiz.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy – przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Ponadto stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy – dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy – stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – stosownie do art. 41 ust. 12a ustawy – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Z kolei, w myśl art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2 .

W myśl ust. 12c ww. artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Przepis art. 2 pkt 12 ustawy – stanowi, że przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zatem, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. opodatkowaniu stawką w wysokości 8% podlega dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, z wyłączeniem lokali użytkowych.

Należy zauważyć, że ustawa przy klasyfikowaniu obiektów, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, wydanej na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z objaśnieniami wstępnymi Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Według podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja, przebudowa oraz roboty budowlane, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r., poz. 290) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Natomiast przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7 ww. artykułu).

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykuł przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

W świetle art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz.U. Nr 2014 r., poz. 712, z późn. zm.) – przez przedsięwzięcie termomodernizacyjne rozumie się przedsięwzięcie, którego przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Pojęcie „modernizacja” – według słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 474, kol. 2) – oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy – jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, przebudowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej 8% stawki podatku.

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest produkcja i montaż rolet i żaluzji zewnętrznych, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zainteresowany zajmuje się świadczeniem usług instalacyjno-budowlanych z zakresu modernizacji, termomodernizacji, remontu budynków oraz ich części, w szczególności montażem i modernizacją przesłon okiennych i drzwiowych oraz markiz w budownictwie mieszkaniowym. Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi objęte są zakresem art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Instalacyjno-budowlane usługi modernizacyjne i termomodernizacyjne świadczone przez Zainteresowanego polegają na instalacji w ścianach budynku zewnętrznych rolet okiennych, zewnętrznych rolet drzwiowych, markiz, jak również na wymianie powyższych urządzeń na nowe. W obiekcie objętym wykonywanymi przez Wnioskodawcę usługami następuje ingerencja budowlana. Urządzenia montowane przez Zainteresowanego są trwale przytwierdzane do obiektu poprzez zamontowanie ich pod powierzchnię tynku. Montowane przez Wnioskodawcę urządzenia wyposażone są w mechanizmy napędowe o różnym stopniu skomplikowania – w zależności od indywidualnych potrzeb realizowanego projektu. Podczas świadczonych usług Zainteresowany dokonuje również wymiany materiału budowlanego, a jeżeli istnieje taka potrzeba także zainstalowanych urządzeń.

Efektem wykonywanych usług przez Wnioskodawcę, jest pozyskanie przez obiekt nowych parametrów zarówno użytkowych, technicznych, jak i estetycznych. Na skutek wykonanych przez Zainteresowanego usług w znaczny sposób ograniczona jest ilość energii zużywanej na ogrzanie obiektu w okresie grzewczym. Z kolei w okresie letnim utrzymanie niskiej temperatury w obiekcie jest znacznie łatwiejsze.

Przedmiotem pytania Wnioskodawcy jest wskazanie, czy usługi związane z montażem wymienionych w opisie sprawy zewnętrznych rolet okiennych i drzwiowych oraz montażem markiz podlegają opodatkowaniu preferencyjną stawkę podatku VAT wynoszącą 8%.

Odnosząc przedstawiony we wniosku stan faktyczny do obowiązujących, w tym zakresie przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że w przypadku świadczenia usług obejmujących montaż zewnętrznych rolet okiennych oraz zewnętrznych rolet drzwiowych dokonywanych w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy w obiektach budownictwa mieszkaniowego lub ich częściach objętych społecznym programem mieszkaniowym (przy założeniu, że spełnione są warunki zawarte w art. 41 ust. 12a jak i art. 12b ustawy), z wyłączeniem lokali użytkowych, to świadczenie, ww. czynności podlega opodatkowaniu 8% stawką podatku.

Montaż rolet zewnętrznych spowoduje podniesienie wartości użytkowej budynku, jego bezpieczeństwa oraz redukuje utratę energii cieplej obiektu.

Natomiast w sytuacji świadczenia przez Zainteresowanego usług montażu markiz wykonywanych w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym, zastosowanie będzie miała stawka podatku od towarów i usług 23%. Wykonywane przez Wnioskodawcę czynności nie mieszczą się bowiem w zakresie remontu, modernizacji czy też termomodernizacji takiego obiektu, a zatem czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy – gdyż w istocie czynności te są jedynie zaopatrywaniem budynku (lokalu mieszkalnego) w elementy wyposażenia, niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych. W wyniku ich montażu nie nastąpi zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku (lokalu).

Należy podkreślić, że z uwagi na to, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, zaś możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna, uznać trzeba, że stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Preferencyjna, 8% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, a nie do wszystkich czynności dotyczących samego instalowania, montażu różnych towarów.

Niewątpliwie współczesne wymagania rodzą potrzebę modernizacji budynków zarówno mieszkalnych, jak i niemieszkalnych. Prace modernizacyjne wiążą się często ze zmianami konstrukcyjnymi w budynku. Przyczyną modernizacji jest konieczność unowocześnienia istniejących budynków, zmiana rozwiązań przestrzenno-funkcjonalnych oraz poprawienie standardu wyposażenia – założenia nowych instalacji np. grzewczych, czy nowych urządzeń technicznych.

Czynności polegające na montażu markiz nie dotyczą substancji samego budynku (lokalu) lecz są zaopatrywaniem budynku w elementy wyposażenia – na indywidualne zamówienie klienta. Wyposażenie – w postaci markiz – z pewnością nie stanowi elementów konstrukcyjnych budynku. Czynności montażu markiz nie można też zaliczyć do remontów. Byłoby to niedopuszczalne stosowanie wykładni rozszerzającej, która jest wyłączona w odniesieniu do przepisów mających charakter wyjątkowy, a takimi są właśnie normy statuujące możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki podatkowej.

Podsumowując, dla montażu markiz Wnioskodawca nie może stosować preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8%. Zainteresowany zobowiązany jest do zastosować stawki podatku w wysokości 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Reasumując, świadczone przez Zainteresowanego usługi montażu zewnętrznych rolet okiennych i drzwiowych podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8% natomiast usługi montażu markiz stawką w wysokości 23%.

W zakresie powołanych przez Stronę wyroków sądów administracyjnych należy stwierdzić, że stanowią one rozstrzygnięcia w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa. Bowiem źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są zgodnie z art. 87 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483) Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia. Jest to zgodne także z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2016 r., poz. 718), w którym ustawodawca postanowił, że ocena prawna wyrażona w orzeczeniu sądu wiąże w sprawie ten sąd oraz organ, którego rozstrzygnięcie jest przedmiotem zaskarżenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj