Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1047/10/WN
z 7 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-1047/10/WN
Data
2011.02.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wyłączenia


Słowa kluczowe
bon towarowy
czynności podlegające opodatkowaniu
karty
pieniądze
podstawa opodatkowania
wynagrodzenie prowizyjne


Istota interpretacji
uznanie czy podstawą opodatkowania usługi wykonywanej przez Spółkę dla Partnerów jest należne Spółce wynagrodzenie prowizyjne



Wniosek ORD-IN 5 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2010r. (data wpływu 20 października 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 stycznia 2011r. (data wpływu 11 stycznia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy podstawą opodatkowania usługi wykonywanej przez Spółkę dla Partnerów jest należne Spółce wynagrodzenie prowizyjnejest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy podstawą opodatkowania usługi wykonywanej przez Spółkę dla Partnerów jest należne Spółce wynagrodzenie prowizyjne.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 stycznia 2011r. (data wpływu 11 stycznia 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 22 grudnia 2010r. znak: IBPP2/443-869,1045,1046,1047,1048/10/WN.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również Spółka) prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, której istotą jest prowadzenie portalu internetowego (dalej Portal) skierowanego do potencjalnych nabywców towarów i usług (dalej Użytkownicy) oferowanych za pośrednictwem Portalu. Korzystając z portalu Użytkownicy otrzymują możliwość nabycia w promocyjnych cenach towarów i usług w sklepach (również internetowych), biurach podróży, hotelach, SPA, restauracjach, kinach i innych lokalach usługowych, współpracujących ze Spółką. Każdego niemal dnia Portal przedstawia nowe, atrakcyjne oferty.

Istotą modelu biznesowego działalności Portalu jest współpraca Spółki z prowadzącymi działalność gospodarczą dostawcami (sprzedawcami) (dalej Partnerzy), których towary i usługi są prezentowane i oferowane do sprzedaży na Portalu.

Podstawowa idea funkcjonowania Portalu polega na umożliwieniu Użytkownikom nabycia kuponów, dających z kolei prawo do dokonania zakupów towarów lub usług u Partnerów w atrakcyjnych cenach, dzięki zebraniu odpowiedniej grupy Użytkowników chętnych do dokonania zakupu (korzyść z zakupów grupowych). Portal pośredniczy pomiędzy Partnerami a Użytkownikami. Spółka sprzedaje Partnerom pakiet usług, na który składa się przede wszystkim możliwość prezentowania przez Partnerów na Portalu towarów i usług, które mogą być następnie nabywane przez Użytkowników z wykorzystaniem kuponów dystrybuowanych przez Spółkę za pośrednictwem Portalu. Usługa oferowana Partnerom obejmuje także inne elementy, takie jak dokonywanie rozliczeń finansowych z tytułu wpłat dokonanych przez Użytkowników za kupony, reklama Partnerów i ich oferty handlowej na Portalu.

Współpraca Spółki z Partnerami odbywa się na podstawie umowy, która określa warunki tej współpracy oraz zasady dokonywania rozliczeń pomiędzy Partnerem a Spółką. Z umowy wynikają także wzajemne obowiązki Spółki i Partnera oraz ich zobowiązania wobec Użytkowników.

Na podstawie umowy Spółka zobowiązuje się przede wszystkim do prezentowania na Portalu wskazanych przez Partnera produktów (towarów lub usług), które mogą być nabyte przez Użytkowników bezpośrednio u Partnerów z wykorzystaniem dystrybuowanych kuponów.

Jak wyżej nadmieniono, Użytkownicy nabywają produkty prezentowane na Portalu z wykorzystaniem kuponów dystrybuowanych za pośrednictwem Portalu. Kupon uprawnia Użytkownika do nabycia bezpośrednio u Partnerów towarów lub usług na promocyjnych warunkach, każdorazowo określonych w treści kuponu. Celem dokonania zakupów produktów prezentowanych na Portalu, Użytkownicy nabywają zatem kupony. Wykorzystanie kuponów jest niezbędne, gdyż umożliwia rozpoznanie Użytkowników przez Partnerów. To dzięki kuponowi Partner identyfikuje daną osobę jako Użytkownika, który skorzystał z pośrednictwa Portalu. Kupony mogą mieć przy tym postać tradycyjnych, papierowych talonów lub też mogą występować jako kupony elektroniczne (wirtualne), które są drukowane przez samego Użytkownika. W każdym jednak przypadku kupon, czy to tradycyjny czy elektroniczny, zawiera termin ważności i miejsce jego realizacji, tj. wskazanie placówki lub palcówek Partnera, w których za kupon można nabyć określone towary lub usługi.

Spółka w ramach usługi świadczonej dla Partnera, zajmuje się dystrybucją kuponów. Po tym bowiem jak Użytkownik skorzysta z pośrednictwa Portalu, Spółka przesyła Użytkownikowi kupon kurierem lub pocztą - jeżeli jest to tradycyjny kupon (talon) papierowy, bądź za pośrednictwem poczty elektronicznej - jeżeli jest to kupon elektroniczny (wirtualny). Natomiast emisją kuponów, w zależności od umowy z konkretnym Partnerem, zajmuje się bądź sam Partner lub także Spółka. W pierwszym przypadku Spółka jedynie więc dystrybuuje kupony papierowe (talony) dostarczone przez Partnera lub wygenerowane przez niego kupny elektroniczne (wirtualne). W drugim, zakres usług świadczonych przez Spółkę na rzecz Partnera jest odpowiednio szerszy. Spółka m.in. drukuje w takim przypadku kupony papierowe (talony) lub generuje kupony elektroniczne (wirtualne). Zawsze jednak, tak dystrybucja jak i ewentualna emisja kuponów odbywa się przez Spółkę za pośrednictwem Portalu w imieniu i na rzecz konkretnego Partnera, którego towary i usługi są prezentowane na Portalu. Partnerzy za pośrednictwem Portalu oferują Użytkownikom konkretne, oznaczone indywidualnie co do gatunku towary lub usługi (np. dany model telewizora, konkretna usługa turystyczna), określony asortyment towarów i usług lub rodzaj tego asortymentu (np. produkty z działu dom i ogród lub określona grupa usług w SPA), względnie całą swoją ofertę handlową (wszystkie dostępne u danego Partnera towary lub usługi). Odpowiednio do tego, kupony, które dystrybuuje Spółka są kuponami na oznaczoną wartość nominalną i uprawniają Użytkownika do zakupu u Partnera towarów lub usług o tej wartości, z całej oferty handlowej Partnera lub z określonego asortymentu, względnie rodzaju oferowanego przez niego asortymentu; natomiast w przypadku ofert indywidualnie oznaczonych towarów lub usług, kupony opiewają na ten towar lub usługę i mogą być wymienione przez Użytkownika jedynie na ten oznaczony na kuponie towar lub usługę.

Oprócz zamieszczenia oferty handlowej Partnera na Portalu oraz dystrybucji, względnie także emisji kuponów, usługa świadczona przez Spółkę na rzecz Partnera obejmuje również zbieranie płatności od Użytkowników oraz dokonywanie z Partnerem rozliczeń finansowych z tytułu dokonanych przez Użytkowników wpłat.

Użytkownicy korzystając z pośrednictwa Portalu, zainteresowani towarami lub usługami Partnerów, składają za pośrednictwem Portalu zamówienia na kupony upoważniające do nabycia tych towarów lub usług. W celu nabycia kuponu Użytkownicy: dokonują wyboru kupony na Portalu, składają zamówienia na ten kupon za pośrednictwem Portalu oraz dokonują wpłaty środków pieniężnych na konto Spółki. Tak wiec kupony, tak te o oznaczonej wartości nominalnej, jak i opiewające na konkretny towar lub usługę, Użytkownicy otrzymują po dokonaniu wpłaty na rachunek Spółki. Kwota, którą Użytkownicy muszą wpłacić, aby otrzymać określony kupon może zmieniać się w czasie, kiedy oferta Partnera jest zamieszczona na Portalu, m.in. w zależności od liczby Użytkowników, którzy są zainteresowani daną ofertą. Szczegółowe uzgodnienia co do kwoty, za którą Użytkownicy mogą nabyć kupon, w szczególności co do kwoty minimalnej, za która kupon może być przekazany Użytkownikowi, zawiera umowa lub składane przez niego zlecenie (jeżeli umowa dotyczy stałej współpracy a zatem ma ramowy charakter). Zgodnie z umową łączącą Spółkę z Partnerem, środki pieniężne otrzymane przez Spółkę od Użytkowników w zamian za kupony, należne są Partnerowi. Umowa zobowiązuje Spółkę do przekazania Partnerowi tych środków pieniężnych, na wskazany przez niego rachunek bankowy, w oznaczonym czasie, od dnia zaakceptowania przez Użytkownika oferty handlowej Partnera za pośrednictwem Portalu i dokonania przez Użytkownika wpłaty kwoty na nabycie kuponów. Środki pieniężne pozostają zatem w Spółce jedynie przejściowo oraz nie są w żaden sposób należne Spółce, gdyż są wpłatą Użytkowników dokonywaną za kupony dystrybuowane przez Spółkę w imieniu i na rzecz Partnera. W tym miejscu należy podkreślić, że Spółka zobowiązana jest do przekazania tych kwot Partnerowi, niezależnie od tego, czy Użytkownik w rzeczywistości skorzystał z przekazanego mu kuponu a tym samym, czy rzeczywiście dokonał u Partnera nabycia za te kupony towarów lub usług. Możliwe są bowiem sytuacje, w których pomiędzy Partnerem a Użytkownikiem do transakcji sprzedaży towarów lub usług nie dojdzie, gdyż Użytkownik np. utraci nieodwracalnie kupon lub nie zgłosi się z nim w wymaganym terminie celem nabycia u Partnera towarów lub usług.

Spółka ma natomiast zgodnie z umową łączącą ją z Partnerem, jedynie prawo do potrącenia z kwoty należnej Partnerowi określonej kwoty, tytułem wynagrodzenia należnego Spółce za usługi świadczone na rzecz Partnera.

Usługi świadczone przez Spółkę na rzecz Partnera obejmują również usługi o charakterze marketingowym i reklamowych, związane z prezentacją towarów i usług Partnera na Portalu. Zamieszczenie oferty handlowej Partnera na Portalu oznacza reklamę jego firmy, marki i produktów. Zwiększa jego rozpoznawalność wśród Użytkowników, skłania ich do zainteresowania się całą oferta handlową Partnera i do dokonywania u niego zakupów w przyszłości (za pośrednictwem Portalu lub bez). Widząc ofertę Partnera na Portalu, Użytkownicy będą klikać na link do jego strony internetowej, zwiększając tym samym liczbę wejść na stronę internetową Partnera. Spółka może ponadto przeprowadzać specjalne akcje reklamowe, promujące Portal i Partnerów oferujących za jego pośrednictwem towary i usługi.

Zakres usług marketingowych i reklamowych świadczonych przez Spółkę dla Partnerów z wykorzystaniem Portalu może być zresztą znacznie szerszy, dostosowany do indywidualnych potrzeb Partnera.

Wskazać należy dalej, że umowa łącząca Spółkę z Partnerem, jeżeli dotyczy oznaczonych ofert Partnera, określa towary i usługi, które będą prezentowane na Portalu; liczbę lub wartość tych towarów i usług, które za pośrednictwem Portalu mogą nabyć u Partnera Użytkownicy a tym samym liczbę i wartość kuponów, które mogą być przez Portal przekazane Użytkownikom; okres ważności kuponów, ustalenia co do kwot, za które kupony będą udostępniane Użytkownikom, w tym sposób w jaki kwota ta będzie się zmieniać w trakcie prezentacji oferty na Portalu oraz wskazania co do kwoty minimalnej, za jaką kupony mogą być nabyte przez Użytkowników. W przypadku, kiedy umowa z Partnerem ma charakter ramowy i dotyczy stałej współpracy, powyższe ustalenia zawarte są w zleceniu (zamówieniu) składanym przez Partnera na podstawie umowy.

Umowa stanowi dalej, że za świadczenia względem Użytkownika wynikające z oferty zamieszczonej na Portalu odpowiada wyłącznie Partner. To Partner w szczególności jest odpowiedzialny za zgodność towaru lub usługi z informacją zawartą na Portalu oraz za wykonanie zobowiązań wobec Użytkownika. Użytkownikowi przysługuje prawo wymagania realizacji otrzymanego za pośrednictwem Spółki kuponu wyłącznie wobec Partnera i to wobec niego przysługują wszelkie uprawnienia Użytkownika wynikające z posiadanego kuponu. W umowie Partner zwalnia Spółkę z ewentualnych roszczeń Użytkowników w odniesieniu do gwarantowanych za pośrednictwem Portalu towarów i usług.

Towary oferowane za pośrednictwem Portalu nigdy nie są własnością Spółki, jak również Spółka nie bierze udziału w jakikolwiek sposób w świadczeniu usług, oferowanych za pośrednictwem Portalu. Ponownie należy podkreślić, że emisja oraz dystrybucja kuponów oraz przyjmowanie i rozliczanie płatności odbywa się w imieniu i na rzecz Partnerów. Spółka udostępnia jedynie Portal Partnerom i oferuje im opisane wcześniej usługi związane z prezentacją ofert Partnerów na Portalu.

Za usługi, które Spółka świadczy na rzecz Partnerów, przysługuje Spółce wynagrodzenie o charakterze prowizyjnym. Jest ono obliczane jako określony procent kwot wpłacanych przez Użytkowników za nabywane przez nich kupony. Wynagrodzenie należne Spółce jest powiększane o kwotę podatku VAT.

Zgodnie z umową, usługę świadczoną przez Spółkę uważa się za wykonaną jeżeli Użytkownik zamówi kupon i dokona na konto Spółki wpłaty środków pieniężnych za ten kupon. W umowach z Partnerami Spółka może wprowadzić przy tym następujące okresy rozliczeniowe za wykonywane usługi:

  • w przypadku umów jednorazowych, które dotyczą konkretnej kampanii, polegającej na prezentacji oferty towarów lub usług Partnera na Portalu przez określony czas, rozliczenie z Partnerem z tytułu wykonanej przez Spółkę usługi następuje po zakończeniu danej kampanii (tj. po zakończeniu prezentacji tych towarów i usług Partnera na Portalu),
  • w przypadku natomiast umów stałych z Partnerami - zawieranych na nieograniczony termin i liczbę kampanii, rozliczenie Spółki z Partnerem odbywa się co miesiąc, ale tylko w zakresie kampanii zakończonych w danym miesiącu. Czyli przykładowo, jeśli kampania realizowana na podstawie stałej umowy trwała styczeń/luty, wówczas rozliczona jest w całości w lutym po jej zakończeniu.

Uzależnienie rozliczenia usługi od zakończenia kampanii jest niezbędne, jeżeli uwzględnić, że w przypadku ofert ze spadającymi cenami, ostateczna kwota, która wpłacają Użytkownicy w zamian za przekazywane im kupony, jest znana dopiero zakończeniu kampanii, tj. po zakończeniu prezentacji oferty Partnera na Portalu.

Z umowy wynika również termin w jakim Spółka jest zobowiązana do przekazywania Partnerom kwot uzyskanych od Użytkowników.

W umowie dopuszcza się ponadto, iż zapłata Spółce należnego jej wynagrodzenia może nastąpić poprzez potrącenie przez Spółkę kwoty tego wynagrodzenia z kwot przekazywanych przez Spółkę Partnerowi.

Za wykonane usługi Spółka wystawia Partnerom faktury VAT.

Sposób postępowania Użytkowników, którzy są zainteresowani towarami lub usługami prezentowanymi na Portalu przedstawia się w sposób niżej opisany. Znajduje on jednocześnie potwierdzenie w regulaminach, które akceptują Użytkownicy rejestrując się na Portalu. Użytkownicy logują się (po wcześniejszej rejestracji) do Portalu. Tam wybierają interesujące ich towary lub usługi i zamawiają kupon upoważniające do nabycia tych towarów lub usług, tym akceptując tym samym aktualną kwotę, za którą mogą otrzymać ten kupon. Zatem w zależności od rodzaju kuponu, za aktualną kwotę prezentowaną na Portalu mogą otrzymać kupon o określonej wartości nominalnej, gdzie wartość nominalna kuponu jest wyższa niż kwota, po której aktualnie można otrzymać ten kupon; względnie w przypadku kuponów na określony towar lub usługę, za aktualną kwotę prezentowaną na Portalu mogą otrzymać kupon upoważniający do nabycia u Partnera określony w kuponie towar lub usługę. Kwota, za którą Użytkownicy mogą otrzymać kupony może przy tym zmieniać się w czasie prezentacji towarów lub usług na Portalu. W szczególności w tym czasie, wraz ze wzrostem liczby Użytkowników zamawiających dane kupony, kwota ta może ulegać zmniejszaniu.

Wraz z zamówieniem kuponu, Użytkownik dla dokończenia operacji dokonuje wpłaty na konto Spółki, za pośrednictwem systemu Dotpay, w kwocie, którą zaakceptował zamawiając kupon. Jeżeli w trakcie dalszej prezentacji towarów lub usług na Portalu, kwota ostateczna, za którą dostępne kupony mogą być nabywane przez Użytkowników ulegnie zmniejszeniu, wówczas rozliczenie z Użytkownikiem z tytułu zaakceptowanej przez niego danej oferty następuje wg tej niższej, ostatecznej kwoty. Różnica pozostaje na koncie Spółki w dyspozycji Użytkownika. W szczególności może on zażądać zwrotu pozostałych środków pieniężnych, względnie może je przeznaczyć dla realizacji kolejnych operacji na Portalu.

Możliwe są wreszcie i takie sytuacji, w których Użytkownicy wpierw dokonują wpłat środków pieniężnych na rachunek Spółki podany na Portalu a następnie nabywają Kupony. Środki pieniężne pozostają przy tym cały czas na indywidualnym subkoncie Użytkownika, który w każdej chwili może zażądać ich zwrotu.

Po dokonaniu płatności, w wyznaczonym terminie, Użytkownikowi przekazywany jest kupon, za pośrednictwem Poczty Polskiej lub firmy kurierskiej, jeżeli jest to kupon tradycyjny (talon) lub za pomocą poczty elektronicznej, jeżeli jest to kupon elektroniczny (wirtualny). Użytkownik z otrzymanym fizycznie kuponem tradycyjnym lub wydrukowanym kuponem elektronicznym udaje się na następnie do placówki Partnera i realizuje tam zakup towarów i usług, płacąc za nie otrzymanymi kuponami. W przypadku jeżeli Partner prowadzi sprzedaż internetową, Użytkownik przy pomocy kuponu dokonuje zakupów u Partnera za pośrednictwem prowadzonego przez niego sklepu (serwisu) internetowego.

Niezależnie jednak od sposobu w jaki technicznie Użytkownicy nabywają z pomocą kuponów towary lub usługi u Partnerów, dalsze relacje handlowe pomiędzy Partnerem a Użytkownikiem pozostają poza Spółką. W szczególności dotyczy to: odpowiedzialności Partnera, jako sprzedawcy towarów i usług, za te towary i usługi (rękojmia, gwarancja); dokumentowania sprzedaży towarów i usług przez Partnerów na rzecz Użytkowników (paragony, faktury); zwrotów towarów; dopłat w gotówce do kuponów, w sytuacji, w której cena za dany towar lub usługę jest wyższa niż wartość nominalna kuponów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie, sprecyzowane w piśmie z dnia 4 stycznia 2011r.:

Czy podstawą opodatkowania usługi wykonywanej przez Spółkę dla Partnerów jest należne Spółce wynagrodzenie prowizyjne...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka udostępniając Partnerom Portal oraz wykonując na ich rzecz czynności przewidziane w umowie łączącej Spółkę z Partnerami, świadczy na rzecz Partnerów odpłatną usługę, dla której podstawą opodatkowania jest należne Spółce zgodnie z umowami wynagrodzenie prowizyjne.

Uzasadnienie stanowiska Spółki:

Udostępniając Partnerom Portal oraz wykonując na ich rzecz czynności przewidziane w umowie łączącej Spółkę z Partnerami, Spółka świadczy (sprzedaje) usługę, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podstawę opodatkowania, m.in. dla odpłatnego świadczenia usług określa art. 29 ust. 1 ustawy VAT. Jest nią obrót przez który należy rozumieć kwotę należną z tytułu sprzedaży, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Przenosząc te przepisy na grunt okoliczności przedstawionych w niniejszym wniosku wskazać należy, że zgodnie z umowami łączącymi Spółkę z Partnerami, Spółce za usługi, które świadczy na rzecz Partnerów przysługuje wynagrodzenie o charakterze prowizyjnym. Jest ono obliczane jako określony procent kwot wpłacanych przez Użytkowników za nabywane przez nich kupony. Wynagrodzenie Spółki powiększane jest o kwotę należnego podatku VAT.

Reasumując, to przysługująca Spółce zgodnie z umową prowizja jest kwotą należną z tytułu sprzedaży i stanowi podstawę opodatkowania usługi świadczonej przez Spółkę na rzecz Partnerów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 (…).

Z przytoczonej wyżej definicji jednoznacznie wynika, iż pojęcie świadczenia usług należy rozumieć w sposób szeroki. W szczególności, w jego zakres wchodzą wszelkie czynności/zachowania podatnika nie stanowiące dostawy towarów - zdefiniowanej w odrębnych przepisach ustawy o VAT. Definicja świadczenia usług zaprezentowana powyżej ma zatem charakter negatywny - tj. nie zawiera opisu cech, jakie powinna posiadać dana czynność, aby zostać uznaną za świadczenie usług dla potrzeb podatku od towarów i usług, jak również nie dokonuje enumeratywnego wyliczenia czynności stanowiących takie świadczenie usług (nie zawiera zamkniętego katalogu tych czynności).

Takie szerokie określenie zakresu przedmiotowego pojęcia odpłatnego świadczenia usług, skutkuje objęciem jego zakresem zarówno czynności, które w sposób oczywisty stanowią świadczenie usług (np. zostały ujęte w stosownej klasyfikacji statystycznej usług), jak również cały szereg innych świadczeń, czynności, zachowań, których efektem jest odpłatne przysporzenie/korzyść dla jednej ze stron czynności wskutek działania bądź zaniechania działania przez inną stronę - przy jednoczesnym spełnieniu warunku nieuznania tychże czynności za odpłatną dostawę towarów w myśl odrębnych przepisów ustawy o VAT.

W tym kontekście należy zatem stwierdzić, iż ze świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT mamy do czynienia w sytuacji, w której dana czynność/zachowanie/ zdarzenie posiada następujące cechy:

  • stanowi świadczenie wyróżnialne (tj. dające się wyodrębnić spośród innych czynności dokonywanych przez dany podmiot);
  • świadczenie to może mieć charakter czynny lub bierny - tj. może polegać zarówno na podejmowaniu danych czynności/działań jak również na powstrzymywaniu/ zaniechaniu tychże czynności/działań czy też ich tolerowaniu. W tym kontekście należy jednak podkreślić, iż aby dane powstrzymywanie się od działania czy tolerowanie danej czynności mogło zostać uznane za usługę w rozumieniu ustawy o VAT, muszą zostać spełnione następujące warunki:
    • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania danej czynności lub do tolerowania danej sytuacji musi być odpłatne - tj. na skutek powstrzymania się od tej czynności lub jej tolerowania następuje odpłatne przysporzenie po jednej ze stron czynności;
    • zobowiązanie to wynikać powinno z wyraźnego stosunku zobowiązaniowego tj. w szczególności, podstawą do świadczenia przez dany podmiot usługi polegającej na powstrzymywaniu się od dokonania danej czynności lub jej tolerowaniu powinny być wzajemne porozumienia umowne zawarte pomiędzy świadczeniobiorcą i świadczeniodawcą, określające m.in. zakres świadczonych usług, wartość oraz sposób kalkulacji wynagrodzenia za przedmiotowe usługi, jak również ewentualnie kary umowne na wypadek niewykonania/nienależytego wykonania danej usług przez świadczeniodawcę;
    • dodatkowo, musi istnieć konkretny podmiot/strona będący bezpośrednim beneficjentem powyższego zobowiązania. Omawiany warunek oznacza w szczególności, iż (i) dana usługa polegająca na powstrzymaniu się od danej czynności lub też tolerowaniu danej sytuacji jest świadczona na rzecz określonego podmiotu, będącego świadczeniodawcą, oraz (ii) jest możliwe wskazanie korzyści powstających po stronie świadczeniodawcy wskutek wykonania tejże usługi. Oznacza to w szczególności, iż świadczeniodawca powinien potrafić wskazać rodzaj/zakres korzyści (niekoniecznie zaś ich materialną kwotę), jakie odnosi on w wyniku nabycia przedmiotowej usługi;
    • jest odpłatne - tj. na skutek danej czynności/zachowania następuje odpłatne przysporzenie po jednej ze stron czynności np. w formie wynagrodzenia za wykonanie usług;
    • wreszcie, nie stanowi dostawy towarów zdefiniowanej w odrębnych przepisach ustawy o VAT.


Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy, podstawę opodatkowania czynności maklerskich, czynności wynikających z zarządzania funduszami inwestycyjnymi, czynności wynikających z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa, umowy komisu lub innych usług o podobnym charakterze stanowi dla prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby świadczącej usługi o podobnym charakterze - kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usługi, pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 3.

Jak wynika z treści wniosku, towary oferowane za pośrednictwem Portalu Wnioskodawcy nigdy nie są własnością Spółki, jak również Spółka nie bierze udziału w jakikolwiek sposób w świadczeniu usług, oferowanych za pośrednictwem Portalu. Emisja oraz dystrybucja kuponów oraz przyjmowanie i rozliczanie płatności odbywa się w imieniu i na rzecz Partnerów. Spółka udostępnia jedynie Portal Partnerom i oferuje im opisane wcześniej usługi związane z prezentacją ofert Partnerów na Portalu.

Za usługi, które Spółka świadczy za na rzecz Partnerów, przysługuje Spółce wynagrodzenie o charakterze prowizyjnym. Jest ono obliczane jako określony procent kwot wpłacanych przez Użytkowników za nabywane przez nich kupony. Wynagrodzenie należne Spółce jest powiększane o kwotę podatku VAT.

Zgodnie z umową, usługę świadczoną przez Spółkę uważa się za wykonaną jeżeli Użytkownik zamówi kupon i dokona na konto Spółki wpłaty środków pieniężnych za ten kupon.

Jak wynika zatem z powyższego, gdyby nie świadczenie wzajemne, czynności będące przedmiotem umowy w ogóle nie byłyby wykonywane. Ich bezpośrednim celem jest usługa na rzecz konkretnego podmiotu (Partnera), w wyniku której dochodzi do zwiększenia jego obrotu. Celem przedmiotowych czynności jest więc przysporzenie korzyści konkretnemu Partnerowi, poprzez skierowanie do niego niezidentyfikowanego przyszłego nabywcę.

Podkreślenia wymaga fakt, że jedną z najważniejszych cech czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT jest odpłatność. Przez odpłatność należy rozumieć prawo podmiotu świadczącego do żądania od kontrahenta lub osoby trzeciej zapłaty ceny z tytułu wykonania danego świadczenia. O odpłatności świadczenia decydują strony umowy. Jeżeli z umowy wynika, że strony określają bezpośrednio lub pośrednio odpłatność za wykonanie świadczenia, wówczas staje się ono odpłatne. Istotne dla omawianego zagadnienia jest również to, że odpłatność musi mieć bezpośredni związek z danym świadczeniem tzn. musi być efektem tego świadczenia rozumianym jako wynagrodzenie, które jest należne za wykonanie świadczenia. Z wynagrodzeniem będziemy mieli do czynienia wówczas gdy ma ono bezpośredni i trwały związek z określonym świadczeniem na rzecz danego podmiotu, wynikającym z wykonanej czynności podlegającej opodatkowaniu.

Jak wspomniano wyżej, usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść (choćby potencjalną). W rozpatrywanej sytuacji Partner jest odbiorcą usługi świadczonej przez Wnioskodawcę. Dochodzi do odpłatnego przekazania kuponu, który uprawnia go do zakupu usług Partnera. Należy wskazać, że Partner uzyska z tego tytułu korzyść w postaci przyszłej prawdopodobnej sprzedaży własnych towarów czy usług. Nabywca kuponu (Użytkownik) z dużym prawdopodobieństwem wykorzysta go w przyszłości dokonując zakupów towarów (usług) Partnera. Z tego tytułu Partner może oczekiwać uzyskania korzyści, które do czasu wykorzystania kuponu jest dla niego jedynie potencjalne. Zatem wynagrodzenie jakie otrzymuje Wnioskodawca, stanowi należność z tytułu usług świadczonych na rzecz Partnera na podstawie zawartej umowy.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz w oparciu o powołane przepisy należy uznać, że świadczona przez Wnioskodawcę usługa pośrednictwa w sprzedaży towarów i usług polegająca na prezentacji ofert Partnerów oraz sprzedaży kuponów, stanowi odpłatne świadczenie usług, za które Spółka otrzymuje wynagrodzenie w postaci prowizji ustalonej jako procent kwot wpłacanych przez Użytkowników za nabywane kupony.

Podstawą opodatkowania świadczonej przez Spółkę usługi pośrednictwa jest kwota wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy. Z uwagi, że wynagrodzenie Spółki stanowi kwota prowizji należna od Partnerów, zatem ta prowizja pomniejszona o kwotę podatku należnego będzie stanowić podstawę opodatkowania, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie uznania czy podstawą opodatkowania usługi wykonywanej przez Spółkę dla Partnerów jest należne Spółce wynagrodzenie prowizyjne.

Natomiast w zakresie uznania:

  • czy wydanie przez Spółkę kuponów Użytkownikowi Portalu jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
  • uznania czy kwoty wpłacane przez Użytkowników na konto Spółki za nabywane przez Użytkowników kupony podlegają w Spółce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
  • czy czynność wydania Użytkownikom kuponów powinna być przez Spółkę ewidencjonowana przy zastosowaniu kas rejestrujących (w przypadku Użytkowników będących osobami fizycznymi nie prowadzącymi działalności gospodarczej) a ponadto wydając kupony Spółka powinna dokumentować tej czynności fakturami VAT.
  • czy obowiązek podatkowy dla usług świadczonych przez Spółkę powstaje:
    • w przypadku umów jednorazowych, które dotyczą konkretnej kampanii, z chwilą wystawienia faktury za tę kampanię, jednak nie później niż w 7. dniu, licząc od dnia zakończenia danej kampanii, tj. od dnia zakończenia prezentacji towarów i usług Partnera na Portalu,
    • w przypadku umów stałych z Partnerami, dla kampanii, które trwały w danym miesiącu, w stosunku do tych spośród nich, które zakończyły się w tym miesiącu, z chwilą wystawienia faktury za usługi świadczone przez Spółkę w tym miesiącu, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od końca tego miesiąca. Czyli przykładowo: jeśli kampanie realizowane były na podstawie stałej umowy w okresie od stycznia do lutego i w lutym miało miejsce zakończenie kampanii, to czy wówczas obowiązek podatkowy od nich powstaje z chwilą wystawienia przez Spółkę faktury za usługi świadczone w lutym, nie później jednak niż 7 marca,

zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj