Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4513-74/16-2/MC
z 30 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2016 r. (data wpływu 1 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobu o kodzie CN 3403 19 80 stawką akcyzy w wysokości 0 zł – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 1 sierpnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobu o kodzie CN 3403 19 80 stawką akcyzy w wysokości 0 zł.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca zamierza produkować w składzie podatkowym wyroby energetyczne, w tym wyrób gotowy składający się z olejów bazowych (kod CN 2710 19 99), polibutenu oraz dodatków uszlachetniających. Należy podnieść, że polibuten w wyrobie gotowym będzie stanowić więcej niż 30% jego masy. Polibuten jest kopolimerem izobutylenu (kod CN 2901 23 00) i butenu. Polibuten jest wyrobem klasyfikowanym do kodu CN 3902 20 00. Wcześniej wymienione węglowodory nienasycone ulegają reakcji polimeryzacji i powstaje produkt gotowy - polibuten. W uzupełnieniu należy podnieść, że polibuten jest związkiem chemicznym powstałym z dwóch rodzajów monomerów. W opinii Wnioskodawcy wyrób gotowy klasyfikowany jest do kodu CN 3403 19 80.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy wyrób gotowy, zawierający w swoim składzie oleje bazowe, polibuten (więcej niż 30% masy wyrobu gotowego) oraz dodatki uszlachetniające, przeznaczony do innych celów niż napędowe lub opałowe, w tym jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub paliw opałowych, jest wyrobem akcyzowym, od którego stawka akcyzy kształtuje się na poziomie innym niż zero?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Wyrób gotowy zawierający w swoim składzie: oleje bazowe, polibuten (ponad 30% masy wyrobu gotowego) oraz dodatki uszlachetniające należy zaklasyfikować jako wyrób o kodzie CN 3403 19 80.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wyrobami akcyzowymi są, m.in. wyroby energetyczne. Z kolei art. 86 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, wskazując katalog wyrobów energetycznych, wymienia, m.in. wyroby objęte pozycją CN 3403. Przedmiotowa pozycja dotyczy preparatów smarowych oraz preparatów w rodzaju stosowanych do natłuszczenia materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

Wyroby z pozycji CN 3403 zostały wymienione w zał. nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym jako wyroby akcyzowe. Trzeba jednak podkreślić, że wyroby z pozycji CN 3403 nie zostały wymienione w zał. nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym. W związku z powyższym w przypadku przemieszczania ich pomiędzy państwami Unii Europejskiej nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy. Analizując sprawę wysokości stawki podatku akcyzowego od wyrobu energetycznego o kodzie CN 3403 19 80, należy wskazać, że art. 89 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym nie wskazuje wprost realnej stawki dla tego wyrobu akcyzowego. Jedyne stawki pozytywne dotyczące wyrobów energetycznych, bez względu na posiadany przez nie kod CN, dotyczą przypadków, gdy wyroby te są przeznaczone do celów napędowych lub opałowych.

Z kolei stosownie do art. 89 ust. 2c ustawy o podatku akcyzowym stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w zał. nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13 tego artykułu, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Nie bez znaczenia jest fakt, że takie jak wyżej wskazane stanowisko Wnioskodawcy zostało podzielone, m.in. w interpretacji indywidualnej nr IPPP3/4513-43/16-5/SM z dnia 30 czerwca 2016 r. Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy opisany w przedmiotowym wniosku o interpretację wyrób gotowy, zawierający w swoim składzie oleje bazowe, polibuten oraz dodatki uszlachetniające, przeznaczony do innych celów niż napędowe lub opałowe, jest opodatkowany zerową stawką podatku akcyzowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r., poz. 752, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, wyroby akcyzowe oznaczają wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 37 załącznika nr 1 do ustawy zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych mieszczą się klasyfikowane do kodu CN 3403 preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

Jednocześnie wyroby o kodzie CN 3403 nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, tj. w wykazie wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG.


W myśl art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycją CN 3403.


Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza produkować w składzie podatkowym wyroby energetyczne, w tym wyrób gotowy składający się z olejów bazowych (kod CN 2710 19 99), polibutenu oraz dodatków uszlachetniających. Polibuten w wyrobie gotowym będzie stanowić więcej niż 30% jego masy. Polibuten jest kopolimerem izobutylenu (kod CN 2901 23 00) i butenu. Polibuten jest wyrobem klasyfikowanym do kodu CN 3902 20 00. Wymienione węglowodory nienasycone ulegają reakcji polimeryzacji i powstaje produkt gotowy - polibuten. Polibuten jest związkiem chemicznym powstałym z dwóch rodzajów monomerów. Wyrób gotowy klasyfikowany jest do kodu CN 3403 19 80.


Wątpliwości Spółki dotyczą możliwości opodatkowania ww. wyrobu gotowego stawką podatku w wysokości 0 zł.


W art. 89 ust. 1 ustawy zostały określone stawki podatku akcyzowego na wyroby energetyczne. Stawki określone w tym przepisie, w stosunku do niektórych wyrobów energetycznych odwołują się bezpośrednio do ich kodów klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN), inne zaś do definicji paliw silnikowych bądź paliw opałowych, określonych odpowiednio w art. 86 ust. 2 lub ust. 3 ustawy.


Wyroby o kodzie CN 3403 nie zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy jako opodatkowane pozytywną stawką akcyzy.


Zgodnie z art. 89 ust. 2c ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Zatem opisane we wniosku wyroby gotowe, sklasyfikowane do kodu CN 3403 19 80, jako wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych opodatkowane są stawką akcyzy w wysokości 0 zł.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Należy zaznaczyć, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów.

W konsekwencji, tut. Organ nie dokonywał klasyfikacji wyrobu, przyjmując klasyfikację wskazaną przez Wnioskodawcę.


Tym samym należy podkreślić, że w niniejszej interpretacji dokonano oceny stanowiska Spółki w oparciu o wskazany przez Wnioskodawcę symbol CN 3403 19 80 dla wyrobu będącego przedmiotem wniosku.


Ponadto zauważyć należy, że od dnia 1 stycznia 2015 r. podmioty mające wątpliwości co do klasyfikacji wyrobu akcyzowego lub samochodu osobowego posiadają uprawnienie do wystąpienia z wnioskiem o wydanie wiążącej informacji akcyzowej (WIA). Zgodnie z art. 7d ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, WIA jest decyzją wydawaną na potrzeby opodatkowania wyrobu akcyzowego albo samochodu osobowego akcyzą, organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi lub oznaczania znakami akcyzy tych wyrobów, która określa:

  1. klasyfikację wyrobu akcyzowego albo samochodu osobowego w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) albo
  2. rodzaj wyrobu akcyzowego przez opis tego wyrobu w takim stopniu szczegółowości, który jest wystarczający do określenia opodatkowania wyrobu akcyzowego akcyzą, organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi lub oznaczania znakami akcyzy tych wyrobów.

Zgodnie z § 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2014 r. w sprawie wyznaczenia dyrektorów izb celnych właściwych do prowadzenia spraw w zakresie wiążącej informacji akcyzowej, wyznacza się Dyrektora Izby Celnej we Wrocławiu do prowadzenia spraw w zakresie wiążącej informacji akcyzowej.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcie naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1-4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj