Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-1-1.4510.394.2016.2.SG
z 28 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 grudnia 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 28 grudnia 2016 r.), uzupełnionym 10 lutego 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

-możliwości zwolnienia od opodatkowania otrzymanego dofinansowania - jest prawidłowe,

-podstawy prawnej tego zwolnienia w odniesieniu do środków pochodzących:

  • z budżetu państwa - jest prawidłowe,
  • z Unii Europejskiej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2016 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych

w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania otrzymanego dofinansowania. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 2 lutego 2017 r. Znak: 2461-IBPB-1-1.4510.394.2016.1.SG wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 10 lutego 2017 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wspólnota Mieszkaniowa otrzymała dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa w związku z zawartą umową o dofinansowanie projektu. Dysponentem otrzymanych środków jest Urząd Marszałkowski. Przedmiotowy projekt w 72,25% wydatków kwalifikowanych finansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W 12,75% kwoty wydatków jest współfinansowany z krajowych środków budżetu państwa.

Zgodnie z § 7 zawartej umowy, refundacja wydatków następuje poprzez przekazanie dotacji celowej w ramach płatności pośrednich i płatności końcowej na rachunek bankowy Wspólnoty.

Wspólnota otrzymała dwie transze:

  • pierwsza (wypłata w 12/2015) w kwotach: 46.660,04 zł z Urzędu Marszałkowskiego oraz 264.406,90 zł z budżetu państwa;
  • druga (wypłata w 05/2016) w kwotach: 24.918,21 zł z Urzędu Marszałkowskiego oraz 141.203,15 zł z budżetu państwa.

Warunkiem otrzymania dofinansowania było przeznaczenie dotacji na pokrycie kosztów związanych z przeprowadzoną termomodernizacją, a w szczególności z likwidacją elementów azbestowych budynku. Ze względu na fakt, że prace termomodernizacyjne zostały wykonane w 2011 r. a Wspólnota Mieszkaniowa na tamten czas nie posiadała wystarczających środków finansowych na pokrycie realizowanego przedsięwzięcia, zaciągnięto kredyt długoterminowy w kwocie 753.721,00 zł.

Na dzień 10 maja 2016 r. pozostało do spłaty 149.223,82 zł. W czerwcu bieżącego roku Wspólnota z otrzymanej dotacji spłaciła pozostałą kwotę zobowiązania kredytowego.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 9 lutego 2017 r., Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Umowa o dofinansowanie projektu została zawarta w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytet VI „Zrównoważony rozwój miast” Działanie 6.2. „Rewitalizacja obszarów zdegradowanych” Poddziałanie 6.2.1 „Rewitalizacja - duże miasta” nr projektu - 1551 (Za wyjątkiem Działania 1.2. Mikroprzedsiębiorstwa i MSP; Poddziałania 3.1.1. Infrastruktura zaplecza turystycznego /przedsiębiorstwa; Poddziałania 3.2.1. Infrastruktura okołoturystyczna/przedsiębiorstwa).
  2. Umowa o której mowa w pkt 1 została zawarta 10 czerwca 2014 r. pomiędzy Wspólnotą Mieszkaniową a Województwem, reprezentowanym przez Zarząd Województwa pełniącym rolę Instytucji Zarządzającej ... Umowę aneksowano 27 marca 2015 r.
  3. Płatności otrzymane przez Wspólnotę zostały zrealizowane na podstawie zawartej umowy o dofinansowanie w ramach Europejskiego Funduszu Regionalnego, która została sporządzona w oparciu o następujące akty prawne:
    • rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz.Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006, s. 25 z późn. zm);
    • rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006 z 8 grudnia 2006 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Dz.Urz. UE 1371 z 27 grudnia 2006, s. l, z późn. zm.);
    • rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L. 210 z 31 lipca 2006 r., s. l, z późn. zm.);
    • ustawy z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j.: Dz.U. z 2014 r. poz. 1649);
    • ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j.: Dz.U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.);
    • ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 121);
    • Kontraktu Wojewódzkiego dla Województwa, zawartego na podstawie art. 20 ust. 5 ustawy z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j.: Dz.U. z 2014 r. poz. 1649), w dniu 6 lutego 2008 r. pomiędzy Ministrem Rozwoju Regionalnego a Zarządem Województwa;
    • rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z 6 sierpnia 2008 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne we wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz.Urz. UE L 214 z 9 sierpnia 2008, s. 3-47 z późn. zm.);
    • rozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz.Urz. UE L 379 z 28 grudnia 2006, s. 5-10 z późn.zm.);
    • rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu RozwojuRegionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. UE. L 347/320 z 20 grudnia 2013 r);
    • ustawy z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2014 r. poz. 1649);
    • Kontraktu Wojewódzkiego dla Województwa, zawartego na podstawie art. 20 ust. 5 ustawy z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2014 r. poz. 1649), w dniu 6 lutego 2008 r. pomiędzy Ministrem Rozwoju Regionalnego a Zarządem Województwa.

  4. Zgodnie z § 5 umowy o dofinansowanie środki w formie płatności są przekazywane Beneficjentowi przez:
    • Płatnika (BGK prowadzący rachunek Ministra Finansów), po zatwierdzeniu zlecenia płatności złożonego przez ... w formie refundacji poniesionych przez Wspólnotę wydatków kwalifikowanych na realizację Projektu zgodnie z terminarzem wypłat środków europejskich obowiązującym w BGK.
    • ... (Zarząd Województwa ) - dotacja celowa przekazywana Beneficjentowi w formie refundacji poniesionych przez Beneficjenta wydatków kwalifikowanych na realizację Projektu zgodnie z terminarzem wypłat środków europejskich.

  5. Mając na uwadze powyższe Wspólnota Mieszkaniowa otrzymała następujące płatności:
    • 30 grudnia 2015 r., kw refundacji 311.066,94 zł, podmiot realizujący płatność: 46.660,04 zł współfinansowane z krajowych środków Budżetu Państwa, nazwa zlecającego przelew: Urząd Marszałkowski; 264.406,90 zł pochodzące z EFRR, nazwa zlecającego przelew: Minister Finansów;
    • 5 maja 2016 r., kwota refundacji 24.918,21 zł, podmiot realizujący płatność: 141.203,15 zł współfinansowane z krajowych środków Budżetu Państwa, nazwa zlecającego przelew: Urząd Marszałkowski; 24.918,21 zł pochodzące z EFRR, nazwa zlecającego przelew: Minister Finansów.

Zgodnie z ustawą z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1870), płatności na rzecz beneficjentów dokonywane są od 1 stycznia 2010 r. z rachunku Ministra Finansów otwartego w Banku Gospodarstwa Krajowego, który pełni rolę tzw. Płatnika. Rachunek bankowy, z którego pochodzą otrzymane środki (Perspektywa Finansowa 2007-2013) dedykowany jest obsłudze zleceń płatności oraz przekazywaniu zwrotu środków w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wspólnota Mieszkaniowa jako podmiot otrzymujący dotację celową na refundację wydatków związanych termomodernizacją budynku mieszkalnego wraz z usunięciem azbestu jest zwolniona przedmiotowo z zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przepisów z art. 17 ust. 1 pkt 47 oraz art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888), Wspólnota Mieszkaniowa otrzymała środki finansowe w formie bezzwrotnej pomocy na podstawie zawartej umowy o dofinansowanie z budżetu Państwa oraz organizacji międzynarodowej jaką jest Unia Europejska. Warunki, tryb i szczegółowe zasady udzielenia dofinansowania, którymi była uwarunkowana refundacja zostały spełnione. Otrzymana dotacja celowa jest ujmowana przez Wspólnotę jako zwrot poniesionych wydatków związanych z jej otrzymaniem, stanowiącym przychód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: „updop”) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika, względnie na jego rachunek, wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. W obrocie bezgotówkowym będzie to dzień uznania rachunku bankowego podatnika jako rachunku wierzyciela.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie w formie dotacji na realizację projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Dysponentem otrzymanych środków jest Urząd Marszałkowski. Przedmiotowy projekt w 72,25% wydatków kwalifikowanych finansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W 12,75% kwoty wydatków jest współfinansowany z krajowych środków budżetu państwa. Zgodnie z § 7 zawartej umowy refundacja wydatków nastąpiła poprzez przekazanie dotacji celowej w ramach płatności pośrednich i płatności końcowej na rachunek bankowy Wspólnoty. Wspólnota otrzymała środki w formie płatności 30 grudnia 2015 r. i 5 maja 2016 r. z Urzędu Marszałkowskiego w zakresie współfinansowania z krajowych środków budżetu państwa oraz w odniesieniu do środków europejskich otrzymanych za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego. Warunkiem otrzymania dofinansowania było przeznaczenie dotacji na pokrycie kosztów związanych z przeprowadzoną termomodernizacją, a w szczególności z likwidacją elementów azbestowych budynku. Ze względu na fakt, że prace termomodernizacyjne zostały wykonane w 2011 r. a Wspólnota Mieszkaniowa na tamten czas nie posiadała wystarczających środków finansowych na pokrycie realizowanego przedsięwzięcia, zaciągnięto kredyt długoterminowy. W czerwcu bieżącego roku Wspólnota z otrzymanej dotacji spłaciła pozostałą kwotę zobowiązania kredytowego.

W związku z powyższym należy wyjaśnić, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje szereg zwolnień dla środków otrzymywanych realizację określonych projektów. Kwalifikacja uzależniona jest w szczególności od sposobu rozdzielania omawianych środków.

I tak np. wolne od podatku są:

  • dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach (art. 17 ust. 1 pkt 47 updop);
  • płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców (art. 17 ust. 1 pkt 52 updop).

Rozważając charakter środków finansowych, które otrzymał Wnioskodawca na realizację projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach omawianego programu, należy odnieść się do art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 383 ze zm.), zgodnie z którym sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1870) określa, że środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o „środkach europejskich” – rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4 i 5a-5c czyli:

1.środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;

2.niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:

  1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
  2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
  3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

1.środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej,

5a)środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych;

5b)środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym;

5c)środki pochodzące z instrumentu "Łącząc Europę", o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument "Łącząc Europę", zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz.Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.);

Ustawa o finansach publicznych wprowadziła z dniem 1 stycznia 2010 r. zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady, nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Reguluje to art. 111 pkt 16 ww. ustawy, zgodnie z którym dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d i pkt 6 (…), po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Z kolei na mocy art. 112 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, wydatki budżetu państwa są przeznaczone w szczególności na wkład krajowy na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich (…).

Na mocy art. 117 ust. 1 cyt. ustawy o finansach publicznych przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej (…).

W ustępie 2 tegoż artykułu skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

2.wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.


Zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej. Szczegółowy sposób wydatkowania budżetu środków europejskich uregulowany został w art. 184-195 ustawy o finansach publicznych.

W myśl art. 124 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, wydatki budżetu państwa dzielą się m.in. na dotacje i subwencje (pkt 1) oraz wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich (pkt 6).


Nadmienić należy, że stosownie do art. 127 ust. 2 pkt 2, 4 i 5 ustawy o finansach publicznych, dotacjami celowymi są m.in. środki przeznaczone na:

2.realizację projektów pomocy technicznej finansowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b;

4.realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5;

5.współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych (art. 126 ustawy o finansach publicznych). Z kolei, dotacjami celowymi są środki przeznaczone m.in. na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich (art. 127 ust. 2 pkt 5 ww. ustawy).


Zgodnie z art. 186 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.


Przepis art. 187 ww. ustawy określa, że za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Na mocy art. 188 ust. 1 wskazanej ustawy, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku, gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

Instytucja, o której mowa w ust. 1, informuje właściwego dysponenta części budżetowej o zleceniach płatności przekazywanych do Banku Gospodarstwa Krajowego, a w przypadku programów finansowanych z udziałem środków europejskich, dla których instytucją zarządzającą lub pośredniczącą jest zarząd województwa, także zarząd województwa (art. 188 ust. 4 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 192 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, Minister Finansów przekazuje na rachunki w Banku Gospodarstwa Krajowego środki na płatności na rzecz beneficjentów, a w przypadku Wspólnej Polityki Rolnej – na rzecz agencji płatniczych, o których mowa w odrębnych ustawach.

Natomiast zgodnie z art. 200 ust. 1 ww. ustawy, obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Przepis art. 202 ust. 1 ww. ustawy określa, że środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

W oparciu o opisany we wniosku stan faktyczny oraz pochodzenie środków należy stwierdzić, że środki finansowe, które otrzymała Wspólnota Mieszkaniowa w postaci dofinansowania na realizację projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ma charakter „środków europejskich”, uregulowanych w formie budżetu środków europejskich jako odrębna część budżetu państwa.

Dlatego też otrzymane dofinansowanie będzie stanowiło dla Wnioskodawcy przychód zwolniony z opodatkowania mocą art. 17 ust. 1 pkt 47 i pkt 52 updop.

Wobec powyższego, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż uzyskane przez Wspólnotę Mieszkaniową dofinansowanie na realizację projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa stanowią przychód (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) korzystający ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych. Do zwolnienia otrzymanego dofinansowania mają zastosowanie odpowiednio art. 17 ust. 1 pkt 47 (dotacja celowa otrzymana z Urzędu Marszałkowskiego) oraz art. 17 ust. 1 pkt 52 (płatności na realizację projektu w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, których wypłata dokonana jest przez Bank Gospodarstwa Krajowego) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zatem należy stwierdzić, iż w odniesieniu do środków europejskich jakie Wspólnota Mieszkaniowa otrzymała za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego będzie miało zastosowanie zwolnienie wynikające z cyt. wyżej art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a nie jak wskazała Wspólnota Mieszkaniowa z art. 17 ust. 1 pkt 23 tej ustawy.

Powołane przez Wnioskodawcę zwolnienie przedmiotowe wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy nie znajduje zastosowania w opisanym we wniosku stanie faktycznym, bowiem otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie nie jest sfinansowane z bezzwrotnej pomocy, o której mowa w tym przepisie.

Dlatego też otrzymane dofinansowanie będzie stanowiło dla Wnioskodawcy przychód zwolniony z opodatkowania mocą art. 17 ust. 1 pkt 47 i pkt 52 updop.


Wobec powyższego, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

- możliwości zwolnienia od opodatkowania otrzymanego dofinansowania - jest prawidłowe,

- podstawy prawnej tego zwolnienia w odniesieniu do środków pochodzących:

  • z budżetu państwa - jest prawidłowe,
  • z Unii Europejskiej - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj