Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
2461-IBPB-1-2.4510.30.2017.2.BG
z 17 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016 r., poz. 1948 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2017 r. (data wpływu 25 stycznia 2017 r.) uzupełnionym 7 i 8 marca 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych przez Wnioskodawcę z tytułu zawartych umów udostepnienia nieruchomości jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych przez Wnioskodawcę z tytułu zawartych umów udostępnienia nieruchomości. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 27 lutego 2017 r. Znak: 2461-IBPB-1-2.4510.30.2017.1.BG wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 7 i 8 marca 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka Wspólnoty Gruntowej (dalej również: „Wnioskodawca”) ma wątpliwość, czy jest osobą prawną. Posiada pastwiska oraz las (działka nr 31, nr 219 i 875/3). Wspólnota może osiągać dochody z tytułu darowizn, składek, robocizny i pożyczek. W statucie brak informacji odnośnie podatku od umów. Wnioskodawca zawarł jedną umowę z której dochód nie został opodatkowany natomiast druga będzie podpisana po uzyskaniu interpretacji Organu. Wnioskodawca ma na dwóch działkach 25 słupów elektrycznych i transformator, z których korzystają cztery firmy zajmujące się energetyką, gazownictwem, światłowodami i telekomunikacją. Spółka ponosi duże wydatki gdyż jedna działka jest mokra, którą trzeba odwodnić, kosić. Las trzeba nadsadzać, przeprowadzać sanitarkę. Udziałowcy posiadają małe gospodarstwa rolne. Na wniosek z dnia 11 maja 2012 r. wykreślono współwłaścicieli z powodu nie przyjmowania przez nich nakazów płatniczych podatku i braku opłaty ze strony właścicieli hipotecznych, którzy mieli przydzielone udziały. Jedna umowa nie została podpisana. Działalność Spółki to zagospodarowanie wspólnoty gruntowej pastwiska i lasu. Spółka możliwe, że podpisze dwie umowy za służebność od energetyki i gazownictwa. Spółka nie posiada NIP-u tylko REGON, który był potrzebny do założenia konta w banku. Wnioskodawca zamierza zawrzeć kolejną umowę z podmiotem telekomunikacyjnym. Wpłata z umowy z 20 czerwca 2015 r. nastąpiła w 2016 r. więc nie ma opóźnienia z rozliczeniem z tytułu zawartej umowy.

W odpowiedzi na wezwanie z 27 lutego 2017 r. Znak: 2461-IBPB-1-2.4510.30.2017.1.BG Spółka uzupełniła opis zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie, że Spółka ma osobowość prawną nadaną przez Główny Urząd Statystyczny i działa na odrębnych warunkach.

W przypadku umów jedna firma płaci 500 zł rocznie (wpłacona w 2016 r.) a inna firma telekomunikacyjna będzie płacić 1100 zł za trzy lata. Spółka nie podpisała umowy i czeka na uzyskanie interpretacji z Organu. Obie firmy mają sieć podwieszoną na słupach energetycznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania zawarte w treści własnego stanowiska:

Czy Spółka wspólnoty gruntowej ma osobowość prawną i czy powinna się rozliczać i płacić podatek? Czy Spółka musi się rozliczać z tego dochodu (umowy)?

Czy jeśliby doszły nowe umowy które przekroczyły statut, czy z reszty tych dochodów należałoby się rozliczyć? Jeśli dochody z umów mieszczą się w statucie, czy Wnioskodawca musi się rozliczać i czy będzie zwolniony z podatku?

Zdaniem Wnioskodawcy, z ustawy Ordynacja podatkowa, ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, zarządzenia Ministrów z dnia 29 kwietnia 1964 r. ani Statutu nie wynika, że Spółka Wspólnoty Gruntowej ma się rozliczać z podatku. Spółka Wspólnoty Gruntowej nie powinna płacić podatku od umów udostępniających nieruchomości firmom, które niszczą pastwisko. Wspólnota gruntowa ma osobowość prawną nadaną przez Główny Urząd Statystyczny.

Ponadto Spółka uzupełniając własne stanowisko wskazała, że nie powinna się rozliczać gdyż ponosi wydatki na pastwiska, aby były dobrze zagospodarowane a las dobrze utrzymany. Jeśli pozostałby dochód to powinien pozostać w banku na koncie, co przewiduje również statut. Zaleceniem leśniczego jest nasadzanie drzew w lasach. Jeśliby powstały dochody, które należałoby opodatkować to Wnioskodawca się do tego dostosuje. Ale nie wynika to ze statutu. Także rolnicy się nie rozliczają tylko płacą podatki tak samo jak wspólnota gruntowa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie konsekwencji podatkowych dla Spółki Wspólnoty Gruntowej w związku z uzyskaniem dochodu z tytułu zawartych umów udostepnienia nieruchomości z firmami zajmującymi się energetyką, gazownictwem, światłowodami i telekomunikacją. W związku z tym Organ nie odniósł się w niej do ewentualnych konsekwencji podatkowych dla członków Wspólnoty.

Wspólnoty gruntowe to podmioty o swoistym statusie prawnym opartym na uregulowaniach zawartych w ustawie z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 703). Z definicji zawartej w tej ustawie wynika, że wspólnotami gruntowymi podlegającymi zagospodarowaniu w trybie i na zasadach określonych w tej ustawie są nieruchomości rolne, leśne oraz obszary wodne - o określonych przymiotach (art. 1 ust. 1 ww. ustawy). Uprawnionymi do udziału we wspólnocie są osoby fizyczne lub prawne posiadające gospodarstwa rolne, jeżeli w ciągu ostatniego roku przed dniem wejścia w życie ustawy faktycznie korzystały z tej wspólnoty (art. 6 ust. 1 ww. ustawy). Udziały poszczególnych uprawnionych we wspólnocie określa się w ułamkowych częściach w sposób wymieniony w art. 9 tej ustawy.

Zgodnie z art. 14 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, osoby uprawnione do udziału we wspólnocie gruntowej powinny utworzyć spółkę do sprawowania zarządu nad wspólnotą i do właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład wspólnoty. Natomiast z art. 15 ust. 1 ww. ustawy wynika, że spółka jest osobą prawną i działa na podstawie statutu.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej „updop”), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3. Stosownie do art. 1 ust. 3 przepisy ustawy mają również zastosowanie do:

  1. spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Stosownie do art. 3 ust. 1 updop, podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Wspólnota Gruntowa nie jest osobą prawną, a stanowi zespół nieruchomości, nad którymi zarząd sprawuje Spółka, utworzona specjalnie w tym celu przez osoby uprawnione do udziału, dlatego też Wspólnota nie będzie podlegała obowiązkowi podatkowemu wynikającemu z przepisów updop. Osobą prawną w rozumieniu updop jest spółka wspólnoty gruntowej.

Jednakże, analiza przepisów ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych wyraźnie wskazuje, że nie można przyjąć analogii prawnej pomiędzy spółką utworzoną do sprawowania zarządu nad majątkiem wspólnoty a spółką prawa handlowego. Spółka wspólnoty gruntowej, aczkolwiek posiada osobowość prawną, nie jest właścicielem majątku lub odrębnym od współużytkowników przedsiębiorcą.

Zauważyć należy, że Spółka w momencie jej powołania nie staje się właścicielem majątku wspólnoty, lecz pełni tylko funkcje zarządcze. Majątek ten stanowi w dalszym ciągu przedmiot własności osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej. Oznacza to, że przychód z tytułu zawartych umów z firmami zajmującymi się energetyką, gazownictwem, światłowodami i telekomunikacją nie będzie podlegał w Spółce opodatkowaniu na podstawie updop.

Wspólnota Gruntowa, aczkolwiek zbliża się do współwłasności, stanowi jednak współwłasność o szczególnych cechach, niepodlegającą podziałowi, rządzącą się odrębnymi zasadami. Istotą współwłasności jest uprawnienie do udziału we wspólnocie gruntowej w postaci korzystania z objętych nią gruntów zgodnie z ich przeznaczeniem, które przysługuje osobom fizycznym lub prawnym. Spółka wspólnoty gruntowej ma za zadanie wyłącznie zarządzać majątkiem wspólnoty, nie uzyskuje z tego tytułu żadnych dochodów. Przychody, które uzyskuje jako zarządca majątku Wspólnoty, po ich pomniejszeniu o koszty zarządu Spółki, stanowią dochód, będący dochodem osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej.

Reasumując, z uwagi na fakt, że Spółka nie jest właścicielem majątku Wspólnoty lecz pełni tylko funkcje zarządcze, jako administrator aktywów, które nie są jej własnością, dochód uzyskany z tytułu zawartych umów udostępnienia nieruchomości z firmami zajmującymi się energetyką, gazownictwem, światłowodami i telekomunikacją nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych jako dochód Wnioskodawcy i nie ma obowiązku rozliczać się z podatku dochodowego od osób prawnych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj