Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-1088/11/WRz
z 20 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-1088/11/WRz
Data
2012.01.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy


Słowa kluczowe
oświadczenie o wyborze formy opodatkowania
ryczałt ewidencjonowany
spółka cywilna


Istota interpretacji
Jakie są skutki podatkowe prowadzenia działalności gospodarczej samodzielnie oraz w formie spółki cywilnej?



Wniosek ORD-IN 585 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. Biura w dniu 20 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie skutków podatkowych prowadzenia działalności gospodarczej samodzielnie oraz w formie spółki cywilnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie skutków podatkowych prowadzenia działalności gospodarczej samodzielnie oraz w formie spółki cywilnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od 2008 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, opodatkowaną w formie ryczałtu. Od stycznia 2010 r. jest wspólnikiem nowopowstałej spółki cywilnej dwóch osób fizycznych. Wspólnik prowadzi działalność gospodarczą i jest opodatkowany na zasadach ogólnych. Przedmiotem działalności spółki jest najem mieszkań osobom fizycznym na cele mieszkalne (symbol 68.20.12.0 wg PKWiU z 2008 r.) oraz sprzedaż detaliczna. W umowie spółki jest określony procentowy udział w zyskach. Budynek, w którym wynajmowane są mieszkania jest własnością spółki, a przychody z tego tytułu, stanowią przychód, o którym mowa w art. 14 ust 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w art. 6 § 1a (winno być ust. 1a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 1998 r. Nr 144 poz.930 ze zm.). Po analizie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (...), Wnioskodawca ma trudności w prawidłowym określeniu zobowiązania podatkowego powstałego w związku z przychodami uzyskanymi przez spółkę. Ponadto ma wątpliwości dotyczące limitów przychodów przewidzianych ww. Ustawą, po przekroczeniu których będzie zmuszony opłacać podatek na “zasadach ogólnych”. W zaistniałej sytuacji niezrozumiały jest dla Niego zapis art. 6 § 4 ust. 1 (winno być ust. 4 pkt 1) oraz art. 6 § 5 (winno być ust. 5) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (....).

W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytania:

  1. Jak należy interpretować art. 6 § 5 (winno być ust. 5) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w opisanej sytuacji...
  2. Jakie warunki musi konkretnie spełniać przedsiębiorca, o których mowa w art. 6 § 5 pkt 1 i 2 (winno być ust. 5 pkt 1 i 2) ww. ustawy...
  3. Czy suma przychodów z działalności prowadzonej samodzielnie i części przychodów (Wnioskodawcy z udziału ustalonym w umowie spółki) nie może przekroczyć kwoty 150.000 euro...
  4. Jak w praktyce odbywać by się miało opłacanie podatku o którym mowa w art. 6 § 5 pkt 1 i 2 (winno być ust. 5 pkt 1 i 2) ww.
  5. Jak należałoby ująć w zeznaniu rocznym PlT-28 w sytuacji opisanej w pytaniu nr 4 (podatek opłacany osobno z każdej formy działalności i podatek opłacany łącznie)...
  6. Czy w zeznaniu rocznym PIT-28 osiągnięte przez Wnioskodawcę przychody z najmu należy wykazać w poz. 30 czy 35...
  7. Jeśli przychody spółki przekroczą kwotę 150.000 euro Wnioskodawca utraci prawo do opodatkowania w formie ryczałtu...
  8. Jak należy w tym przypadku obliczać zobowiązanie podatkowe...
  9. Jaka będzie obowiązywać stawka ryczałtu dla wynajmu...

Zdaniem Wnioskodawcy, obecnie podatek dochodowy jest obliczany w następujący sposób: przychód Wnioskodawcy x Jego udział ustalony w umowie spółki x stawka.

Przyjęta stawka ryczałtu dla przychodów spółki: z wynajmu wynosi 8,5%, a ze sprzedaży 3%.

Problematyczne artykuły ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne Wnioskodawca rozumie w następujący sposób:

  • podatek dochodowy z samodzielnie prowadzonej działalności może uiszczać łącznie z podatkiem od należnego Mu przychodu spółki (np. uregulowanie zobowiązania podatkowego jednym przelewem bankowym),
  • łączne przychody z obu działalności (całość przychodów z działalności prowadzonej samodzielnie oraz uzasadniona część przychodów spółki) nie może przekroczyć kwoty 150.000 euro by w dalszym ciągu opłacać podatek w formie zryczałtowanej,
  • łącznie przychody wspólników z prowadzonej działalności w formie spółki nie mogą przekroczyć kwoty 150.000 euro, by nie utracić prawa do opłacania podatku w formie zryczałtowanej,
  • w deklaracji rocznej PIT-28 kwota przychodów przypadająca Wnioskodawcy udziałowi w spółce z najmu wykazana byłaby w pozycji 30,
  • jeżeli spółka osiągnie wyższy przychód niż 150.000 euro, Wnioskodawca utraci możliwość opłacania podatku dochodowego w formie zryczałtowanej.

Art. 6 § 5 (winno być ust. 5), ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym jest dla Wnioskodawcy niezrozumiały w całości jak również warunki o których mowa w pytaniu 2.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

W myśl art. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne:

  • prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą,
  • osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych (...). Przy czym, w myśl art. 6 ust. 1a tej ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 6 ust. 4 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (pozarolniczej działalności gospodarczej) jeżeli:

  1. w roku poprzedzającym rok podatkowy:
    1. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nie przekraczającej 150.000 euro, lub
    2. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 150.000 euro,
  2. rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Stosownie do art. 6 ust. 5 cytowanej ustawy, jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy prowadził działalność samodzielnie, a także w formie spółki, opłaca w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych:

  1. odrębnie z działalności wykonywanej samodzielnie i odrębnie z działalności wykonywanej w formie spółki, gdy spełnia warunki określone w ust. 4 pkt 1, albo z działalności wykonywanej samodzielnie, gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. a), a z działalności wykonywanej w formie spółki - gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. b).

W świetle powyższego limit przychodów uprawniający do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych dla każdego ze sposobów prowadzenia działalności, tj. zarówno prowadzonej w formie spółki cywilnej jak i samodzielnie, jest liczony odrębnie.

Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą samodzielnie jak i w ramach spółki cywilnej, możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest m.in. od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ust. 1 ww. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników, osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. Pod poz. 28 tego załącznika, tj. Wykazu usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według polskiej klasyfikacji wyrobów i usług, wymieniono wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Przy czym, wyłączenie nie dotyczy przychodów osiąganych z tytułu najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, o których mowa w art. 6 ust. 1a . Przy czym wyłączenie nie dotyczy przychodów osiąganych z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, o których mowa w art. 6 ust. 1a. (PKWiU 68.20.1). Oznacza to, iż wynajem wskazanych pod ww. pozycją składników majątku związanych prowadzoną działalnością gospodarczą nie może być opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Skoro, jak wskazano we wniosku, przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę w ramach Spółki cywilnej działalności gospodarczej jest sprzedaż detaliczna oraz wynajem nieruchomości w budynku stanowiącym składnik majątku spółki cywilnej (wspólników tej spółki objętych współwłasnością łączną), sklasyfikowany wg PKWiU z 2008 r. pod symbolem 68.20.12.0, to oznacza to, że działalność prowadzona w formie Spółki cywilnej, w ogóle nie może być opodatkowana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wskazać przy tym należy, iż jak wynika z samego wniosku Spółka uzyskuje przychody z najmu, stanowiące przychody o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), a więc przychody z najmu składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Z uwagi na powyższe, prowadzona w formie Spółki cywilnej działalność gospodarcza nie może być opodatkowana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, lecz na tzw. zasadach ogólnych. Natomiast przychody z działalności Wnioskodawcy prowadzonej samodzielnie, jeżeli w odniesieniu tej działalności gospodarczej nie zachodzą przesłanki negatywne określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, i o ile zgodnie z cytowanym powyżej art. 6 ust. 4 pkt 1a ww. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r., w roku poprzedzającym rok podatkowy Jego przychody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie nie przekroczyły równowartości 150.000 euro. Natomiast dochód uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki cywilnej należy opodatkować odrębnie na tzw. zasadach ogólnych, stosownie do posiadanego udziału w tej spółce. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Przy czym, stosownie do treści art. 8 ust. 2 ww. ustawy, zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:

  1. rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;
  2. ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.

Z uwagi na powyższe Wnioskodawca winien składać odrębne zeznanie podatkowe:

  • z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie opodatkowanej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na formularzu (PIT-28), natomiast
  • z działalności prowadzonej w ramach Spółki cywilnej na formularzu (PIT-36).

Mając na względzie przytoczone w niniejszej interpretacji przepisy prawa podatkowego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny zaistniałego stanu faktycznego, należy uznać za nieprawidłowe, a w części dotyczącej sposobu ustalania limitów uprawniających do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółki osobowej i samodzielnie, zasad ujmowania w zeznaniu podatkowym łącznych przychodów uzyskanych w ramach spółki cywilnej i działalności prowadzonej samodzielnie oraz sposobu opodatkowania przychodów uzyskanych w ramach spółki cywilnej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych - jest bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj