Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1602/11-4/JK
z 14 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1602/11-4/JK
Data
2012.03.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy czynności podlegających opodatkowaniu wobec instytucji Wspólnot Europejskich i innych


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy
węgiel
zakład
zwolnienia podatkowe
zwolnienie z poboru akcyzy


Istota interpretacji
Zwolnienie koksu zużywanego przez zakład energochłonny



Wniosek ORD-IN 317 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16.12.2011 r. (data wpływu 21.12.2011 r.), uzupełnionym w dniu 20.02.2012 r. (data wpływu 22.02.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 13.02.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 16.02.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z podatku akcyzowego koksu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.12.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z podatku akcyzowego koksu.

Wniosek uzupełniony został wnioskiem ORD-IN z dnia 17.02.2012 r. złożonym w dniu 20.02.2012 r. (data wpływu 22.02.2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 13.02.2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Spółdzielnia Pracy jest produkcyjno-handlową, samodzielnie finansującą osobą prawną. Przedmiotem sprzedaży objęte są wyłącznie, wyprodukowane przez Wnioskodawcę wyroby. Wnioskodawca ma siedzibę w P. Nieruchomość obejmuje budynki biurowe, produkcyjne i magazynowe. Do ogrzewania powyższych budynków Wnioskodawca wykorzystuje zakupiony ze składów opałowych koks, który jest spalany w kotłowni zakładowej (Wnioskodawca nie jest podłączony do elektrociepłowni). Wyprodukowane ciepło ze spalonego koksu nie jest nigdzie sprzedawane (kotłownia służy wyłącznie potrzebom ciepłowniczym Wnioskodawcy).Jednocześnie w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż udział zakupu koksu w wartości produkcji sprzedanej wynosił w 2011 r. więcej niż 10%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca od dnia 02.01.2012 r. podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego w związku z kupowanym koksem zużywanym wyłącznie na własne potrzeby...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy (Dz. U. nr 232 poz. 1378 z 2011 r.) – „zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane: przez zakłady energochłonne do celów opałowych”. Wnioskodawca jest ostatecznym odbiorcą zakupionego koksu, którego dalej nie odsprzedaje i nie sprzedaje również wytworzonego ciepła. 100% zakupionego koksu jest wykorzystywana do zużycia na własne potrzeby, uważamy więc, że spełniamy warunki: „zakładu energochłonnego zużywającego koks do celów opałowych”.

W ocenie Wnioskodawcy podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego od kupowanego koksu zużywanego wyłącznie na własne potrzeby.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby węglowe to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

W poz. 21 załącznika nr 1 do ustawy, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych wskazano na wyroby oznaczone kodem CN ex 2704 00 , tj. koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych .

Zasadą jest, iż obrót wyrobami węgolwymi objęty jest opodatkowaniem akcyzą (art. 9a ust. 1 ustawy). Tym niemniej prawodawca przewidział liczne wyjątki od tej zasady. I tak, zgodnie z art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez zakłady energochłonne do celów opałowych.

Przy czym stosownie do ust. 10 niniejszego artykułu przez zakłady energochłonne rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zasadnym jest przy tym wskazać, iż w świetle przepisów art. 31a ust. 4-7 ustawy, warunkiem wskazanego zwolnienia jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych. Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania, oraz informacje o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych. Ewidencja, oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest produkcyjno-handlową, samodzielnie finansująca osobą prawną. Do ogrzewania budynków Wnioskodawca wykorzystuje zakupiony ze składów opałowych koks, który jest spalany w kotłowni zakładowej (Wnioskodawca nie jest podłączony do elektrociepłowni). Wyprodukowane ciepło ze spalonego koksu nie jest nigdzie sprzedawane (kotłownia służy wyłącznie potrzebom ciepłowniczym Wnioskodawcy). Jednocześnie udział zakupu koksu w wartości produkcji sprzedanej wynosił u Wnioskodawcy w 2011 r. więcej niż 10%.

Skoro zatem, jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca jest produkcyjno-handlową, samodzielnie finansująca osobą prawną i ponadto udział zakupu wyrobów węglowych, w przedmiotowym przypadku koksu, w stosunku do wartości produkcji sprzedanej wynosił w 2011 r. więcej niż 10%, to Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy, pod warunkiem prowadzenia - zgodnie z art. 31a ust. 4-7 ustawy - ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj