Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.213.2017.1.MK
z 12 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2017 r. (data wpływu 4 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od nabywanych usług na cele realizacji zadania pod nazwą „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2017 r. r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od nabywanych usług na cele realizacji zadania pod nazwą „…”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

… Spółdzielnia Mieszkaniowa w … jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Spółdzielnia prowadzi działalność związaną z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości. Na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości pobierane są opłaty od członków i właścicieli lokali na podstawie art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 roku o Spółdzielniach Mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r Nr. 119 , poz. 1116 z późniejszymi zmianami). Opłaty te obejmują również tworzony na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy o Spółdzielniach Mieszkaniowych - fundusz remontowy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od i usług ww. opłaty są zwolnione z VAT. W związku z tym koszty remontów finansowane z funduszu remontowego lokali mieszkalnych i są ewidencjonowane w wartości brutto. Zgodnie z art. 86 ust. 1 /odliczenie podatku/ - koszty remontów finansowane są opłatami zwolnionymi z podatku od towarów i usług. W roku 2018 Spółdzielnia będzie realizowała w ramach funduszu remontowego „wykonanie wewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej” w budynku mieszkalnym wielorodzinnym przy ulicy …, gdzie występują wszystkie lokale spółdzielcze. Środki tego funduszu uzupełnione będą umorzoną w części pożyczką z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w …, który wymaga interpretacji indywidualnej przy wniosku o częściowe umorzenie pożyczki, czy Spółdzielnia ma możliwość odliczenia podatku VAT od realizowanych robót. Faktury za wykonane usługi w budynku mieszkalnym wielorodzinnym przy ulicy … będą wystawione na Spółdzielnię. Usługi nabyte w związku z wykonaniem usługi wewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej będą wyłącznie czynnościami zwolnionymi z podatku VAT. Spółdzielnia wystąpiła z wnioskiem do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … o umorzenie do 40% zaciągniętej pożyczki na zadanie wykonane w 2015 roku pod nazwą „…” . Indywidualna interpretacja w zakresie stosowania przepisów o podatku od towarów i usług będzie w WFOŚiGW w …, który wymaga interpretacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Spółdzielni przysługuje prawo do odliczenia podatku od nabywanych usług na cele realizacji zadania pod nazwą „…” w budynku mieszkalnym wybudowanym w roku 1958 przy ulicy … . Wykonanie usługi stanowią usługę związaną wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r tj. czynnościami za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o Spółdzielniach Mieszkaniowych z dnia 15 grudnia 2000 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółdzielnia nie podwyższa opłat na eksploatacji o podatek VAT wobec zwolnienia od tego podatku czynności o których mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 86 ust. 1 tej ustawy - Spółdzielni nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług na cele realizacji zadania polegającego na wykonaniu wewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody w budynku mieszkalnym wielorodzinnym wybudowanym w roku 1958 przy ulicy … Wykonane zadanie będzie pokrywane w części z umorzonej pożyczki zaciągniętej z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … na zadanie wykonane w roku 2015 pod nazwą „…” oraz w pozostałej części z opłat wnoszonych przez członków i właścicieli lokali, o których mowa w art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o Spółdzielniach Mieszkaniowych, gdyż nabycie tych usług jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług. Przepisy art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o SM z dnia 15 grudnia 2000 roku wymieniają rodzaje opłat pobieranych od członków Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, członków spółdzielni będących właścicielami lokali oraz od właścicieli lokali niebędących członkami Spółdzielni.

  1. pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości (pobierane od członków, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali w częściach przypadających na te lokale)
  2. na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni (pobierane od wszystkich członków spółdzielni)
  3. na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych (pobieranych od właścicieli lokali będących lub niebędących członkami spółdzielni)
  4. na pokrycie wydatków związanych ze zobowiązaniami spółdzielni z innych tytułów przez uiszczenie opłat zgodnie z postanowieniami Statutu.(pobierane od wszystkich członków spółdzielni)
  5. na pokrycie wydatków związanych ze zobowiązaniami spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami Statutu (pobierane od właścicieli lokali będących lub niebędących członkami Spółdzielni).
  6. opłaty na fundusz remontowy spółdzielni.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim te towary i usługi są wykonywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z zastrzeżeniem art. 114, art. 119, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki określone. Odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, gdy towary te i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych.

Przedstawione wyżej zasady wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a w przypadku Spółdzielni są to czynności zwolnione.

Przedstawione wyżej zasady wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami które są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, w przypadku Spółdzielni są to czynności zwolnione od podatku.

Spółdzielnia stoi na stanowisku, że nie przysługuje jej prawo do obniżenia podatku naliczonego od faktur za usługi wykonawców wewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej w budynku mieszkalnym wielorodzinnym przy ulicy … ze względu na zwolnienie z podatku od towarów i usług opłat pobieranych przez Spółdzielnie na pokrycie kosztów utrzymania i eksploatacji lokali mieszkalnych. Zadanie polegające na wykonaniu ww. instalacji obciąży koszty robót w wartości brutto faktury za wykonane usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – wykonana usługa wewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji tego zadania inwestycyjnego. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT od nabywanych usług na cele realizacji zadania polegającego na likwidacji źródeł niskiej emisji poprzez wykonanie wewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody i przyłączeniu do sieci cieplnej, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – efekty inwestycji będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj