Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1520/11/JD
Data
2012.03.28
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
beneficjent
dofinansowanie
dotacja
fundusz
Fundusz Spójności
programy
środki pomocowe
wydatek
Istota interpretacji
Czy wolna od podatku dochodowego od osób prawnych jest uzyskana przez Wnioskodawcę z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko bezzwrotna dotacja przeznaczona na dofinansowanie inwestycji pod nazwą Modernizacja gospodarki wodno-ściekowej w Gliwicach - II etap"?
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2011 r. (wpływ do tut. Biura 28 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie: - możliwości zwolnienia otrzymanych środków z opodatkowania – jest prawidłowe,
- wskazania podstawy prawnej tego zwolnienia – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 grudnia 2011 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Spółka zawarła umowę o dofinansowanie projektu "Modernizacja gospodarki wodno-ściekowej w (…) -II etap" w ramach działania 1.1 Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM priorytetu I Gospodarka wodno-ściekowa Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jako Instytucją Wdrażającą. Umowa ta stanowi umowę o dofinansowanie projektu, o której mowa w art. 30 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Przedmiotem jej jest udzielenie Spółce (Beneficjentowi) dofinansowania na realizację Projektu „Modernizacja gospodarki wodno-ściekowej w (…) - II etap", w którego skład wchodzą trzy kontrakty na roboty budowlano-montażowe, polegające na budowie kanalizacji sanitarnej i deszczowej, wymianie sieci wodociągowej, modernizacji Centralnej Oczyszczalni Ścieków oraz Stacji Uzdatniania Wody. Zgodnie z zasadami dofinansowania inwestycji z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (§ 8 Umowy z NFOŚiGW) bezzwrotna dotacja przekazywana jest na rachunek Beneficjenta w formie: - zaliczki (na ponoszone sukcesywnie wydatki na budowę bądź rozbudowę środków trwałych),
- płatności pośrednich (w celu refundacji poniesionych już wydatków, które kwalifikuje się do refundacji ze środków przeznaczonych na realizację Projektu),
- płatności końcowej (w celu refundacji ostatniej części wydatków kwalifikowanych
poniesionych w ramach Projektu).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy wolna od podatku dochodowego od osób prawnych jest uzyskana przez Wnioskodawcę z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko bezzwrotna dotacja przeznaczona na dofinansowanie inwestycji pod nazwą Modernizacja gospodarki wodno-ściekowej w Gliwicach - II etap"...
Zdaniem Wnioskodawcy, środki finansowe otrzymane przez niego jako Beneficjenta Projektu "Modernizacja gospodarki wodno-ściekowej w (…) - II etap" w ramach działania 1.1 Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM priorytetu I Gospodarka wodno-ściekowa realizowanego z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 podlegają zwolnieniu z opodatkowania jako „środki europejskie" na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz .U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.). Przepis ten stanowi, że wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz.1240 ze zm.). Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz nie podlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie EFTA. Z kolei z ust. 3 przywołanego przepisu wynika, że do środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego itp. (środki europejskie). Przepis art. 206 ww. ustawy odsyła w zakresie szczegółowych warunków dofinansowania projektu do umowy uregulowanej w art. 5 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 ze zm.). Legalną definicję projektu formułuje art. 5 pkt 9 ww. ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Projektem jest przedsięwzięcie realizowane w ramach programu operacyjnego na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie, zawieranej między beneficjentem a instytucją zarządzającą, instytucją pośredniczącą lub instytucją wdrażającą. W niniejszym stanie faktycznym projekt realizowany jest właśnie na podstawie takiej umowy zawartej z Beneficjentem (Spółka) przez instytucję wdrażającą (NFOSiGW) ze środków pochodzących z Funduszu Spójności UE, zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „ustawa o pdop”), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Dotacje otrzymywane przez podatników spełniają generalnie warunek uznania ich za przychód. W myśl art. 17 ust 1 pkt 53 ustawy o pdop, w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2010r., wolne od podatku są środki otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Spółka zawarła umowę o dofinansowanie projektu "Modernizacja gospodarki wodno-ściekowej w (…) - II etap" w ramach działania 1.1 Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM priorytetu I Gospodarka wodno-ściekowa Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jako Instytucją Wdrażającą. Umowa ta stanowi umowę o dofinansowanie projektu, o której mowa w art. 30 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Przedmiotem jej jest udzielenie Spółce (Beneficjentowi) dofinansowania na realizację Projektu „Modernizacja gospodarki wodno-ściekowej w (…) - II etap", w którego skład wchodzą trzy kontrakty na roboty budowlano-montażowe, polegające na budowie kanalizacji sanitarnej i deszczowej, wymianie sieci wodociągowej, modernizacji Centralnej Oczyszczalni Ścieków oraz Stacji Uzdatniania Wody.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) z dniem 1 stycznia 2010r. wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.: - programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 05 lipca 2006r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006r., str. 1),
- programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006r., str. 1).
Zgodnie z art. 117 ww. ustawy budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej. W budżecie środków europejskich ujmuje się: - dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
- wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.
Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na: - realizację projektów przez jednostki budżetowe,
- płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
- dotacje celowe dla beneficjentów,
- realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
- realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.
Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 tej ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 ww. ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.
Przy czym na podstawie art. 206 ust. 1 i 2 ww. ustawy, szczegółowe warunki dofinansowania projektu określa umowa o dofinansowanie projektu, o której mowa w art. 5 pkt 9 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju albo w art. 9 pkt 4 lit. b) ustawy z dnia 03 kwietnia 2009r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego. Ww. umowa powinna określać w szczególności: - opis projektu lub zadania, w tym cel, na jaki przyznano środki, i termin jego realizacji;
- harmonogram dokonywania wydatków, obejmujący okres co najmniej jednego kwartału;
- wysokość przyznanych środków;
- zobowiązanie do poddania się kontroli i tryb kontroli realizacji projektu lub zadania;
- termin i sposób rozliczenia projektu oraz ewentualnych zaliczek;
- formy zabezpieczeń należytego wykonania zobowiązań wynikających z umowy;
- warunki rozwiązania umowy ze względu na nieprawidłowości występujące w trakcie realizacji projektu;
- warunki i terminy zwrotu środków nieprawidłowo wykorzystanych lub pobranych w nadmiernej wysokości lub w sposób nienależny.
Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak należy zauważyć, iż zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
Odnosząc powyższe do zwolnienia zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o pdop należy stwierdzić, iż przepis ten nie będzie miał w przedmiotowej sprawie zastosowania, ponieważ dotyczy on uczestników programu a nie beneficjentów. W tym miejscu należy jednak zauważyć, iż przepisem art. 17 pkt 4 lit. a) tiret trzecie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241) do art. 17 ust. 1 ustawy o pdop, dodany został pkt 52, obowiązujący od 1 stycznia 2010 r. Zgodnie z 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o pdop, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż środki które Spółka jako beneficjent otrzymała w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - priorytet I Gospodarka wodno – ściekowa, finansowanego przez Fundusz Spójności (środki unijne), w związku z podpisaniem na podstawie art. 206 ustawy o finansach publicznych umowy o dofinansowanie Projektu z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, są wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o pdop, a nie jak Spółka wskazała we wniosku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o pdop.
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że stanowisko Spółki w zakresie: - możliwości zwolnienia otrzymanych środków z opodatkowania – jest prawidłowe,
- wskazania podstawy prawnej tego zwolnienia – jest nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 14 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
|