Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-14/12-5/KJ
z 30 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB3/423-14/12-5/KJ
Data
2012.04.30


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
fundusze europejskie
korekta
koszty uzyskania przychodów
odpisy amortyzacyjne
projekt
wyłączenie z kosztów


Istota interpretacji
Czy z chwilą otrzymania (wpływu na rachunek bankowy Spółki) dofinansowania, będącego częściową refundacją poniesionych przez Spółkę wydatków na wytworzenie lub modernizację środków trwałych, dokonywane odpisy amortyzacyjne od takich środków trwałych winny zostać wyłączone (z datą wpływu środków z dofinansowania) z kosztów uzyskania przychodów w proporcji, w jakiej Spółka uzyskała dofinansowanie do tych środków trwałych?



Wniosek ORD-IN 343 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (…), przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2012 r. (data wpływu 13 stycznia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 kwietnia 2012 r. (data wpływu 20 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie (pytanie oznaczone we wniosku nr 2):

  • wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych sfinansowanych dotacją - jest prawidłowe
  • momentu dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpisów amortyzacyjnych od ww. środków trwałych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymanego dofinansowania oraz kosztów uzyskania przychodów.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 2 kwietnia 2012 r., nr IPTPB3/423-14/12-2/KJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), wystąpił do Wnioskodawcy o jego uzupełnienie.

W odpowiedzi na ww. wezwanie, w dniu 20 kwietnia 2012 r. wpłynęło do tut. Organu uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego:

Wnioskodawca (dalej również: „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą należącą w części do zadań własnych gminy, polegającą na wytwarzaniu i dostarczaniu energii cieplnej. Zadania te realizuje eksploatując własne źródła ciepła, sieci ciepłownicze oraz węzły cieplne.

Spółka podpisała w dniu 9 września 2011 r. z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie umowę o dofinansowanie Projektu pn. „Modernizacja systemu ciepłowniczego na terenie miasta C.”, polegającego na modernizacji sieci ciepłowniczej, modernizacji układu dostarczania energii cieplnej do odbiorców zasilanych z węzłów grupowych, wizualizacji pracy miejskiego systemu ciepłowniczego.

Dofinansowanie zostało przyznane w ramach działania 9.2 priorytetu IX Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013(dalej POIiŚ).

Program ten stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w nich celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Beneficjentem środków jest Spółka.

Dofinansowanie zgodnie z umową zdefiniowane zostało jako środki publiczne przyznane Beneficjentowi z budżetu środków europejskich w formie płatności na realizację Projektu. Wydatki w ramach ww. projektu to m.in.

  1. dokumentacja budowlana,
  2. studium wykonalności
  3. prace budowlane
  4. nadzór inwestorski
  5. promocja projektu
  6. zarządzanie projektem.

Dotacja sfinansuje określoną część wydatków ww. projektu. Pozostałe wydatki Spółka samodzielne sfinansuje w ramach „wkładu własnego”.

Część zadań w ramach projektu została już zrealizowana - dotyczy zdań wykonanych przez Spółkę w latach: 2009, 2010 i 2011. Niemniej dotychczas Spółka do ponoszonych wydatków nie uzyskała dofinansowania.

Pierwsze środki w formie płatności pośrednich (refundacja poniesionych wydatków i kosztów), zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem stanowiącym integralną część ww. umowy o dofinansowanie, będą przyznawane po I kwartale 2012 r. i dotyczyć będą wydatków ponoszonych począwszy od 2012 r., po przedstawieniu wymaganych tą umową dokumentów.

Część z ww. wydatków Spółka zalicza do wartości wytwarzanych środków trwałych (m.in. wartość dokumentacji budowlanej, wartość prac budowalnych, na które składa się m.in. wartość zużytych materiałów, koszty wynagrodzeń pracowników oraz wartość nadzoru inwestorskiego). Środki trwałe w całości stanowią i stanowić będą własność Spółki.

Wydatki typu studium wykonalności, promocja projektu oraz zarzadzanie projektem poniesione dotychczas, lub które będą ponoszone, Spółka nie zalicza do wartości początkowej środków trwałych.

W piśmie z dnia 16 kwietnia 2012 r. (data wpływu 20 kwietnia 2012 r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku, Spółka wskazała, że wniosek dotyczy trzech stanów faktycznych i wniosła o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie zwolnienia przedmiotowego i w zakresie kosztów uzyskania przychodów oraz uzupełniła stan faktyczny następująco:

Rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy. W trakcie roku Spółka opłaca zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych w formie uproszczonej, na podstawie art. 25 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.).

Spółka podpisała, w dniu 9 września 2011 r. z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie, umowę o dofinansowanie Projektu pn. „Modernizacja systemu ciepłowniczego na terenie miasta C.” (zwanego dalej Projektem). Ww. umowa o dofinansowanie stanowi umowę o dofinansowanie projektu, o której mowa w art. 30 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. z 2009 r. nr 84, poz.712 ze zm.). Artykuł ten definiuje, że: „Podstawę dofinansowania projektu stanowi umowa o dofinansowanie projektu zawarta z beneficjentem przez instytucję zarządzającą albo działającą w jej imieniu instytucję pośredniczącą lub instytucję wdrażającą albo decyzja, o której mowa w art. 28 ust 2”.

Dofinansowanie zostało przyznane w ramach działania 9.2 priorytetu IX Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (dalej POIiŚ).

Opis Projektu zawarty został w załączniku do umowy o dofinansowanie. Zakres rzeczowy tego Projektu został określony jako modernizacja systemu ciepłowniczego na terenie Miasta C.. W skład zadań, obejmujących zakres Projektu, wchodzi modernizacja sieci ciepłowniczych, modernizacja układu dostarczania energii cieplnej do odbiorców zasilanych z węzłów grupowych, wizualizacja pracy miejskiego systemu ciepłowniczego.

Wydatki w ramach ww. Projektu obejmują: dokumentację budowlaną, studium wykonalności, prace budowlane, nadzór inwestorski, promocję projektu, zarządzanie projektem.

Zgodnie z umową z NFOŚiGW, dofinansowanie zdefiniowane zostało jako środki publiczne przyznane Beneficjentowi z budżetu środków europejskich, w formie płatności na realizację Projektu, w wysokości określonej w umowie. Umowa ta stanowi, że beneficjentowi udzielone zostanie dofinansowanie na realizację Projektu tytułem płatności pośrednich (zdefiniowanych jako refundacja części wydatków kwalifikowanych poniesionych w ramach realizacji Projektu, a niebędących płatnością końcową) oraz płatności końcowej (zdefiniowanej jako dofinansowanie na podstawie umowy w celu refundacji ostatniej części lub całości wydatków kwalifikowanych poniesionych w ramach realizacji Projektu). Kwota dofinansowania jest uzależniona od wartości wydatków kwalifikowanych poniesionych w toku realizacji Projektu i zatwierdzonych przez Instytucję Wdrażającą.

Dofinansowanie stanowić będzie określoną cześć kosztu realizacji Projektu, pozostałe wydatki Spółka samodzielne sfinansuje w ramach „wkładu własnego”.

Przedstawiony opis Projektu zawiera wydatki, które Spółka:

  • zalicza do wartości początkowej środków trwałych (m.in wartość dokumentacji budowlanej, wartość prac budowlanych, na które składa się m.in wartość zużytych materiałów, koszty wynagrodzeń oraz wartość nadzoru inwestorskiego),
  • nie zalicza do wartości początkowej środka trwałego - typu studium wykonalności, promocja projektu czy zarządzanie projektem.

Wykonawcą przeważającej części zadań w ramach Projektu będzie Spółka, wykonując je we własnym zakresie poprzez własnych pracowników, zatrudnionych na podstawie umów o pracę. Wszystkie środki trwałe zrealizowane w ramach Projektu w całości stanowią (i w przyszłości stanowić będą) własność Spółki.

W umowie o dofinansowanie wskazano, że:

  • instytucją wdrażającą jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z siedzibą w (dalej NFOŚiGW),
  • płatnikiem jest Bank Gospodarstwa Krajowego,
  • beneficjentem jest Wnioskodawca, do którego obowiązków należy m.in. zrealizowanie Projektu w pełnym zakresie, zgodnie z umową i jej załącznikami, z należytą starannością, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego i wspólnotowego. Beneficjent jest jedynym podmiotem odpowiedzialnym za realizację Projektu, uprawnionym do kontaktowania się z NFOŚiGW oraz przedstawiania wniosków o płatność i otrzymywania dofinansowania. Beneficjent jest zobowiązany do zapewnienia sfinansowania wszelkich wydatków niekwalifikowanych niezbędnych do realizacji Projektu w pełnym zakresie. Beneficjent zobowiązany jest zakończyć realizację zakresu rzeczowego Projektu w okresie kwalifikowania wydatków, który maksymalnie został określony na dzień 30 września 2015 r.
  • instytucją audytową jest Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej,
  • instytucją certyfikującą jest minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, którego obsługę w zakresie certyfikacji zapewnia komórka organizacyjna w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego odpowiedzialnego za realizację zadań w zakresie certyfikacji, wskazana w „Szczegółowym opisie priorytetów POIiŚ”,
  • instytucją pośredniczącą jest minister właściwy do spraw gospodarki, którego zadania w zakresie realizacji POIiŚ wykonuje właściwa komórka organizacyjna w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw gospodarki,
  • instytucją zarządzającą jest minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, którego obsługę w zakresie realizacji POIiŚ zapewnia komórka organizacyjna w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego odpowiedzialnego za przygotowanie i realizację POIiŚ, wskazana w „Szczegółowym opisie priorytetów POIiŚ”.

Warunki przekazania Beneficjentowi dofinansowania:

  • złożenie przez Beneficjenta do NFOŚiGW wniosku o płatność, spełniającego wymogi formalno-merytoryczne i formalno-rachunkowe wraz z dokumentami potwierdzającymi poniesienie wydatków,
  • poświadczenie przez NFOŚiGW prawidłowości wydatków przedstawionych przez Beneficjenta, tj. poniesienia wydatków objętych umową oraz oceny ich kwalifikowalności,
  • dostępność środków.

Okres kwalifikowania wydatków został ustalony od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 30 września 2015 r.

Część zadań w ramach Projektu została już zrealizowana - dotyczy zdań wykonanych przez Spółkę w 2009 r., 2010 r. i 2011 r. Spółka ujmowała (i ujmuje) je w księgach rachunkowych w dwojaki sposób:

  • wydatki dotyczące wytworzenia lub modernizacji środków trwałych - w wartości początkowej środków trwałych, a do kosztów uzyskania przychodów zaliczała w postaci odpisów amortyzacyjnych (od miesiąca następującego po miesiącu oddania tych środków trwałych do eksploatacji).

Ponieważ wydatki poniesione przez Spółkę w 2009 r., 2010 r. i 2011 r. związane z wytworzeniem i modernizacją środków trwałych Spółka poniosła we własnym zakresie, wydatki te - z tytułu umowy o dofinansowanie z NFOŚiGW - nie zostały zrefundowane oraz w przyszłości także nie będą refundowane, wobec czego w całości odpisy takie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

  • wydatki dotyczące studium wykonalności, promocji Projektu i zarządzania Projektem Spółka nie zaliczała do wartości początkowej środka trwałego, uznając je jako koszty okresu, w którym zostały poniesione.

Ww. wydatki poniesione w latach 2009, 2010 i 2011 nie były i nie będą przedstawiane przez Spółkę do refundacji w ramach umowy o dofinansowanie, ponieważ w umowie o dofinansowanie uznano je w całości jako niekwalifikowane.

Pierwsze środki w formie płatności pośrednich (refundacja poniesionych wydatków i kosztów), zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem (stanowiącym integralną część ww. umowy o dofinansowanie), mogą być uruchomione po I kwartale 2012 r. (na dzień niniejszego wniosku Spółka nie uzyskała żadnych środków w ramach umowy o dofinansowanie) i dotyczyć będą wydatków ponoszonych od początku 2012 r. (w umowie o dofinansowanie wydatki ponoszone od 2012 r. zostały zdefiniowane jako kwalifikowane po spełnieniu warunków kwalifikowalności), po przedstawieniu wymaganych tą umową dokumentów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 16 kwietnia 2012 r.):

  1. Czy, wolne od podatku dochodowego od osób prawnych będą otrzymane przez Spółkę, w ramach umowy o dofinansowanie z NFOŚiGW w Warszawie, środki przeznaczone na dofinansowanie realizacji projektu pod nazwą „Modernizacja systemu ciepłowniczego na terenie miasta C....
  2. Czy z chwilą otrzymania (wpływu na rachunek bankowy Spółki) dofinansowania, będącego częściową refundacją poniesionych przez Spółkę wydatków na wytworzenie lub modernizację środków trwałych, dokonywane odpisy amortyzacyjne od takich środków trwałych winny zostać wyłączone (z datą wpływu środków z dofinansowania) z kosztów uzyskania przychodów w proporcji, w jakiej Spółka uzyskała dofinansowanie do tych środków trwałych...
  3. Czy z chwilą otrzymania (wpływu na rachunek bankowy Spółki) dofinansowania, będącego częściową refundacją poniesionych przez Spółkę wydatków niezaliczonych do wartości początkowej środków trwałych (np. wydatki na zarządzanie projektem) winny one zostać wyłączone (z datą wpływu środków z dofinansowania) z kosztów uzyskania przychodów w proporcji w jakiej Spółka otrzymała dofinansowanie do tych wydatków...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2. Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 1 i nr 3 zostanie rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Na podstawie art. 15 ust. 6 tej ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

Jak stanowi art. 16a ust. 1 ww. ustawy, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Zdaniem Spółki odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środka trwałego, która zostanie sfinansowana w ramach umowy o dofinansowanie z NFOŚiGW, nie będą stanowiły kosztów podatkowych, bowiem na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Wobec czego, odpisy amortyzacyjne dokonywane od części wartości początkowej środków trwałych, która odpowiadać będzie faktycznie zrefundowanej Spółce kwocie, nie będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Środki trwałe, których wydatki na wytworzenie bądź ulepszenie zostaną zrefundowane środkami europejskimi, będą amortyzowane w całości, z tym, że część odpisów amortyzacyjnych (jaka odpowiada wartości otrzymanego dofinansowania w stosunku do wartości początkowej środka trwałego) nie będzie stanowiła kosztów uzyskania przychodów. Odpisy amortyzacyjne dokonane przed otrzymaniem środków - wpływu na konto Spółki - stanowią w całości koszt uzyskania przychodów, natomiast w momencie otrzymania tych środków będzie miał zastosowanie art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obligujący do wyłączenia - począwszy od tego momentu - z kosztów uzyskania przychodów tej części odpisów amortyzacyjnych, która odpowiada wartości otrzymanego dofinansowania.

W konsekwencji Spółka zobowiązana będzie dokonać korekty tych kosztów, które zostały sfinansowane środkami europejskimi, a które w poprzednich okresach uznane były za koszty uzyskania przychodów. Korekty kosztów uzyskania przychodów należy dokonać w miesiącu otrzymania tych środków, poprzez zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów o odpowiednią część wcześniejszych odpisów amortyzacyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74. poz. 397 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...).

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszt uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Kosztami uzyskania przychodów są zatem wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów bądź zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów i to zarówno w zakresie kosztów bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

Zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość obejmującą likwidację majątku nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej ww. środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 16b (art. 16f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Ze stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi zadanie inwestycyjne polegające na modernizacji systemu ciepłowniczego, na które otrzyma dofinansowanie. Okres kwalifikowania wydatków został ustalony od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 30 września 2015 r. Część zadań w ramach projektu została już zrealizowana (dotyczy zdań wykonanych przez Spółkę w 2009 r., 2010 r. i 2011 r.).

Wydatki dotyczące wytworzenia lub modernizacji środków trwałych Spółka ujmowała (i ujmuje) w księgach rachunkowych w wartości początkowej środków trwałych, a do kosztów uzyskania przychodów zalicza w postaci odpisów amortyzacyjnych (od miesiąca następującego po miesiącu oddania tych środków trwałych do eksploatacji).

Ponieważ wydatki poniesione przez Spółkę w 2009 r., 2010 r. i 2011 r. związane z wytworzeniem i modernizacją środków trwałych Spółka poniosła we własnym zakresie, wydatki te - z tytuły umowy o dofinansowanie z NFOŚiGW - nie zostały zrefundowane oraz w przyszłości także nie będą refundowane, wobec czego w całości odpisy takie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Pierwsze środki w formie płatności pośrednich (refundacja poniesionych wydatków i kosztów) mogą być uruchomione po pierwszym kwartale 2012 r. i dotyczyć będą wydatków ponoszonych od początku 2012 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, odpisy amortyzacyjne dokonane przed otrzymaniem płatności z dotacji były i są dokonane zgodnie ze stanem faktycznym, a więc w czasie ich naliczenia, należy je uznać za koszty uzyskania przychodu. Natomiast, w momencie otrzymania tych środków będzie miał zastosowanie art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, obligujący do wyłączenia - począwszy od tego momentu – z kosztów uzyskania przychodów tej części odpisów amortyzacyjnych, która odpowiada wartości otrzymanego dofinansowania.

W konsekwencji Spółka uważa, że będzie zobowiązana dokonać korekty tych kosztów, które zostały sfinansowane środkami europejskimi, a które w poprzednich okresach uznane były za koszty uzyskania przychodów w miesiącu otrzymania tych środków, poprzez zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów o odpowiednią część wcześniejszych odpisów amortyzacyjnych.

Stosownie do art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W myśl natomiast art. 16 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Zatem, wszelkie dotacje, subwencje, dopłaty, otrzymane środki pieniężne stanowiące zwrot podatnikowi poniesionych wydatków na nabycie lub wytworzenie środków trwałych wchodzą w zakres powołanego powyżej art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powołany przepis znajduje zastosowanie również w sytuacji, gdy wydatki na zakup (wytworzenie) środka trwałego zostały najpierw przez podatnika poniesione, a dopiero później zrefundowane.

Powyższe oznacza, iż po otrzymaniu dotacji Wnioskodawca jest zobowiązany do skorygowania - zmniejszenia - kosztów uzyskania przychodów za okresy rozliczeniowe, w których wykazał te koszty w wysokości zawyżonej.

Tym samym, w przypadku, gdy dotacja przeznaczona jest na zakup (wytworzenie) środków trwałych, Wnioskodawca zobowiązany jest dokonać korekty odpisów amortyzacyjnych w tych miesiącach (okresach), w których wykazał je w wysokości zawyżonej.

Wobec powyższego, zauważyć należy, że skoro określone wydatki będą Wnioskodawcy częściowo (tj. od początku 2012 r.) zwracane, to ujmowanie odpisów amortyzacyjnych w kosztach uzyskania przychodów w miesiącach, za które nastąpi refundacja wydatków poniesionych wcześniej na wytworzenie środka trwałego nie znajduje nie tylko prawnego, ale również racjonalnego uzasadnienia. W przypadku gdy poniesiony wcześniej wydatek będzie zrefundowany Spółka ostatecznie nie poniesie częściowo ciężaru finansowego związanego z nabyciem (wytworzeniem) środka trwałego.

Mając na uwadze wyżej powołane przepisy, w przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym, w przypadku gdy dotacja przeznaczona jest na zakup (wytworzenie) środków trwałych, Spółka zobowiązana jest - poczynając od początku 2012 r. - dokonywać korekty odpisów amortyzacyjnych w tych miesiącach (okresach), w których wykazała je w zawyżonej wysokości.

Stanowisko Wnioskodawcy uznane zostało w części za nieprawidłowe wyłącznie z uwagi na to, iż korekty kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpisów amortyzacyjnych należy dokonać poczynając od okresu rozliczeniowego, w którym te koszty zostały zawyżone a nie począwszy od miesiąca otrzymania środków z dofinansowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj