Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP1.4512.917.2016.1.AW
z 5 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 listopada 2016 r. (data wpływu 22 listopada 2016 r.), uzupełnionym pismem z 13 grudnia 2016 r. (data wpływu 20 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2016 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Wniosek uzupełniono pismem z 13 grudnia 2016 r. (data wpływu 20 grudnia 2016 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto (dalej jako: „Wnioskodawca”, „Gmina”) będzie po 31 grudnia 2016 r. realizować projekt, który współfinansowany będzie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Województwa na lata 2014-2020. Przedsięwzięcie to będzie inwestycją celu publicznego.

Projekt będzie obejmował roboty wewnętrzne:

  • rozbiórka i demontaż istniejących urządzeń i instalacji;
  • wykonanie izolacji pionowej ścian fundamentowych oraz osuszenie części podpiwniczonej oraz parteru na wysokości 1,0 m nad poziomem podłogi, według wymogów określonych przez producenta systemu iniekcji chemicznej np. Kalmatron lub równoważnej;
  • wykonanie drenażu wokół budynku;
  • wykonanie wzmocnienia konstrukcji więźby dachowej;
  • termomodernizację ścian zewnętrznych budynku (części mieszkalnej) - styropianem frezowanym np. Silver Fasada grubości 15 cm, ścian fundamentowych polistyren ekstradowany grubości 8cm wraz z wymianą stolarki okiennej i drzwiowej;
  • wykonanie wewnętrznej instalacji gazowej wraz z piecem CO, wodno-kanalizacyjnej wraz z białym montażem, CO i CWU, elektrycznej i teleinformatycznej;
  • wykonanie nowej stolarki drzwiowej wewnętrznej;
  • likwidacja szamb zlokalizowanych w części gospodarczej; likwidacja toalet poza lokalowych (na półpiętrach i w części gospodarczej).

Zakres robót zewnętrznych:

  1. Wykonanie przyłączy kanalizacji deszczowej i drenażu wokół budynku wraz z opaską wokół budynku;
  2. Demontaż zewnętrznych kabli napowietrznych (elektrycznych i innych) oraz wykonanie nowych przyłączy energetycznych kablowych wraz z rozdzielnią główną dla poszczególnych budynków i ze złączem z istniejącego słupa energetycznego oraz rozdzielniami mieszkaniowymi;
  3. Wykonanie dojść i dojazdów:
    1. w strefie wejściowej do mieszkań wykonanie podestu o wymiarach umożliwiających poruszanie się osoby niepełnosprawnej oraz utwardzony plac dla służb technicznych;
    2. wykonanie zjazdów/wjazdów z dróg publicznych wraz z chodnikiem łączącym strefę zabudowy mieszkaniowej z pasem drogi publicznej;
  4. Wycinka drzew i zieleni wraz z wykonaniem ukształtowania terenu zielenią;
  5. Wykonanie miejsc gromadzenia odpadów stałych:
    1. zadaszone osłony ze ścianami pełnymi i ażurowymi,
    2. wyodrębnione pomieszczenia w budynku;



W przypadku wymiany indywidualnego źródła ciepła na źródło opalane paliwem gazowym lub biomasą, możliwe jest wsparcie następujących budynków:

  1. Budynków, w których wraz z wymianą źródła ciepła przeprowadza się jednocześnie termomodernizację (rozumianą jako poprawa izolacyjności przegród budowlanych w celu zmniejszenia zapotrzebowania na energie, np. w ramach 1. typu projektu) w przypadku budynków zabytkowych/historycznych (objętych ochroną konserwatora zabytków) wymiana źródła ciepła na źródło opalane paliwem gazowym lub biomasą jest możliwe w obiektach, w których realizowany jest jednocześnie minimalny zakres termomodernizacji: wymiana okien na podwójne/potrójne (dwuszybowe/trzyszybowe), ocieplenie dachu oraz wewnętrzna wentylacja z odzyskiem ciepła (wszystkie trzy elementy są wymagane). Ww. przegrody zewnętrzne powinny spełniać wymagania dotyczące izolacyjności cieplnej obowiązujące przynajmniej dla roku 2014, zgodne z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 5 lipca 2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2013 r. poz. 926).
  2. Budynków gdzie termomodernizacja została już wykonana (projekt realizuje tylko 2 typ projektu). Za wykonaną modernizację uważane jest osiągniecie poziomu zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną w stanie docelowym oszczędności energii pierwotnej na potrzeby ogrzewania, wentylacji oraz przygotowania ciepłej wody użytkowej określonego w audycie energetycznym wyrażonego wskaźnikiem EPH+W dla budynków mieszkalnych jednorodzinnych EPH+W<150 kWh/ (m2*rok) i dla budynków mieszkalnych wielorodzinnych EPH+w<135 kWh/ (m2*rok). W przypadku budynków zabytkowych/historycznych (objętych ochroną konserwatora zabytków) wymiana źródła ciepła na źródło opalane paliwem gazowym lub biomasą jest możliwe w obiektach, w których zrealizowany jest przynajmniej minimalny zakres termomodernizacji: wymiana okien na podwójne/potrójne (dwuszybowe/trzyszybowe), ocieplenie dachu oraz wewnętrzna wentylacja z odzyskiem ciepła (wszystkie trzy elementy są wymagane). Ww. przegrody zewnętrzne powinny spełniać wymagania dotyczące izolacyjności cieplnej obowiązujące przynajmniej dla roku 2014, zgodne z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki morskiej z dnia 5 lipca 2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. (Dz.U. z 2013 r. poz. 926).

Projekt będzie w 85% wydatków kwalifikowanych finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 poddziałanie Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej – ZIT oraz w 15% z budżetu Gminy.

Beneficjent, który otrzyma dotację oraz będzie tą dotację rozliczać jest Gmina (jednostka samorządu terytorialnego). W imieniu Gminy projekt będzie realizować zakład budżetowy tj. Miejski Zespół Gospodarki Lokalowej i Administracji, który realizuje zadania z zakresu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy.

Po wykonaniu projektu będą zawierane umowy najmu komunalnych lokali mieszkalnych (w tym socjalnych) w oparciu o umowy cywilnoprawne zawierane w imieniu Gminy przez Dyrektora zakładu budżetowego na zasadach określonych w ustawie o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz uchwale Rady Miasta z dnia 19 października 2006 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy.

Lokale zostaną wyposażone przez wynajmującego w instalację: elektryczną, teleinformatyczną, centralnego ogrzewania, zimnej i ciepłej wody, kanalizacji. Wynajmujący zamontuje urządzenia pomiarowe na instalacji wodno-kanalizacyjnej. Do ogrzewania posłuży piec dwu funkcyjny stanowiący własność wynajmującego.

Najemca zawrze odrębne umowy z dostawcami: gazu (w tym na potrzeby centralnego ogrzewania i ciepłej wody), usług teleinformatycznych oraz energii elektrycznej zużywanej w lokalu. Wynajmujący nie będzie pośredniczył w dostawie tych mediów.

Umową najmu zostanie określona stawka czynszu, w wysokości ustalonej w drodze Zarządzenia Prezydenta Miasta a także te opłaty niezależne od właściciela, o których mowa w art. 2 ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, na które najemca nie zawrze bezpośredniej umowy z dostawcą/odbiorcą jak: dostawa wody, odbiór ścieków oraz opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi, oświetlenie piwnic lokatorów. Suma ww. opłat stanowi należność (opłatę) czynszową. Powołana ustawa reguluje tematykę najmu lokalu mieszkalnych w gminnym zasobie mieszkaniowym i stanowi przepis szczególny do przepisów Kc, a katalog opłat niezależnych od właściciela jest zamknięty. Zatem, wystąpienie innych kosztów na budynku np. azart uniemożliwia wynajmującemu wprowadzenie dodatkowej opłaty na pokrycie związanych z nim kosztów.

Wynajmujący sporządzi regulamin rozliczania kosztów wody i ścieków traktujący liczniki lokalowe jak podzielnik kosztów co pozwoli na pokrycie różnic pomiędzy wodomierzem głównym (budynkowym) a sumą wskazań wodomierzy indywidualnych w lokalach. Wynajmujący zawrze umowę z dostawcą wody, odbiorcą ścieków oraz z firmą rozliczeniową, która posiada odpowiednie oprogramowanie i oprzyrządowanie do dokonania okresowego rozliczenia wody i ścieków w oparciu o koszt dostawcy/odbiorcy i wskazania urządzeń pomiarowych, traktowanie jak podzielniki kosztów. Wynajmujący zawrze umowę z dostawcą energii elektrycznej do budynku na potrzeby oświetlenia pomieszczeń wspólnych.

W jednym budynku z lokalami socjalnymi powstanie kotłownia gazowa na potrzeby ogrzewania tego budynku. Zakupu gazu na potrzeby ogrzewania lokali dokona wynajmujący. Lokale zostaną wyposażone w urządzenia pomiarowe. Zużyte ciepło w poszczególnych lokalach i w pomieszczeniach wspólnych (klatki schodowe) zostanie okresowo rozliczone przez wynajmującego lub przez firmę rozliczeniową, z którą umowę na rozliczanie kosztów ciepła podpisze wynajmujący. Od najemcy pobrane będą zaliczkowe opłaty, które będą okresowo rozliczane. Na potrzeby ustalenia wysokości dodatku mieszkaniowego do wydatków lokatora, wynajmujący ustali zaliczkową miesięczną kwotę na poszczególne składniki opłaty za lokal i dokona ich okresowego rozliczenia. Najemcy gminnych lokali nie będą zawierali umów bezpośrednio z dostawcami ww. mediów. Z dostawcami mediów do omawianych lokali mieszkalnych mieszczących się w budynkach będących w 100% własnością Gminy, zakład budżetowy – MZGLiA będzie zawierał stosowne umowy.

Obecnie mienie komunalne (działki zabudowane budynkami mieszkalnymi) są użytkowane przez MZGLiA na podstawie umowy użyczenia lub na podstawie przekazania do zakładu budżetowego trwałego zarządu.

Obecnie MZGLiA jest odrębnym od Gminy czynnym podatnikiem VAT. Od 1 stycznia 2017 r. Miasto dokona centralizacji rozliczeń podatku VAT. Od tego dnia gminny zakład budżetowy będzie dokonywać rozliczeń jako jeden podatnik podatku VAT.

Po dokonaniu centralizacji budynki, w których będzie realizowana ww. inwestycja służyć będą do:

  • czynności zwolnionych – w zakresie najmu lokali komunalnych i socjalnych dla mieszkańców oraz koszt zużytych w ww. lokalach mediów (Gmina planuje, iż w ww. lokalach nie będzie mogła być prowadzona działalność gospodarcza). Usługi najmu lokali mieszkalnych oraz koszty zużycia mediów stanowią łącznie usługę najmu wg stawki VAT „zw” właściwej dla usługi najmu nieruchomości na cele mieszkaniowe zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług;
  • czynności poza ustawą o VAT – w zakresie wykonania chodników miejskich, wycinki drzew, wykonania miejsc składowania odpadów (śmietników), zagospodarowania terenów wokół tych budynków mieszkalnych – wszystkie elementy zagospodarowania terenu wykorzystywane będą do czynności niepodlegających podatkowi VAT. Teren wokół budynków będzie ogólnodostępny dla wszystkich mieszkańców.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że:

  1. Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
  2. Faktury dotyczące realizacji projektu będą wystawiane na Gminę.
  3. Projekt będzie realizowany od 1 stycznia 2017 r. w związku z czym Gmina nie ponosi kosztów związanych ze środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej. Wobec powyższego Wnioskodawca poinformował, że wniosek dotyczy wyłącznie zdarzenia przyszłego i nie oczekuje odpowiedzi w kwestii stanowiska dotyczącego przed dokonaniem centralizacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przy realizacji projektu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy,

po dokonaniu centralizacji w Gminie:

Stanowisko 1: koszty mediów – świadczenie odrębne od czynszu (w powołaniu na orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 16 kwietnia 2015 r. w sprawie C-42/14 oraz interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy sygn. ITPP1/4512-178/15/16-S/AJ).

Przedsięwzięcie będzie generowało przychody związane z pobieraniem opłat za czynsz dotyczący socjalnych lokali mieszkalnych (czynność opodatkowana w stawce „zwolniona” na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT) oraz przychody związane ze sprzedażą mediów dla najemców lokali mieszkalnych obliczane według indywidualnego zużycia (sprzedaż opodatkowana według faktur zakupu mediów – możliwość refakturowania). Od momentu dokonania centralizacji rozliczeń Gminy i jej jednostek podległych, Gmina będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z wydatkami dotyczącymi realizowanej inwestycji w przypadku gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek zostanie naliczony będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W powołaniu na wyrok TSUE z dnia 16 kwietnia 2015 r. C-42/14 stwierdzić należy, że co do zasady dostawy mediów należy traktować jako świadczenie odrębne od usługi najmu nieruchomości. Możliwość korzystania z danych towarów oznacza według TSUE, że najemca może decydować o ich zużyciu co może być stwierdzone poprzez założenie indywidualnych liczników i rozliczanie się w oparciu o ich odczyty lub w oparciu o inne kryteria uwzględniające zużycie tych towarów przez najemcę, np. liczbę lokatorów korzystających z najmowanej nieruchomości lub jej powierzchnię. Biorąc pod uwagę zapisy postanowień zawartych w umowach najmu przyjmując, że opłaty za media (woda, światło w piwnicy, legalizacja wodomierzy) są regulowane przez najemcę na rzecz właściciela w sposób odrębny od czynszu (mogą być one zatem refakturowane) uznać należy więc te czynności za czynności (usługi) podlegające opodatkowaniu według stawek za określone media.

Z uwagi na powyższe, ponieważ towary i usługi związane z realizowanym zadaniem będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego, Gminie przysługuje prawo do dokonywania odliczenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stanowisko 2: najem nieruchomości i związane z tym najmem świadczenie usług mogą stanowić jedno świadczenie z punktu widzenia podatku od wartości dodanej (potwierdzone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 7 stycznia 2013 r. sygn. ILPP1/443-897/12-4/AI).

Od momentu dokonania centralizacji rozliczeń gminy i jej jednostek podległych, Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją opisanej we wniosku inwestycji. Z umowy zawartej z najemcą wynika, że oprócz czynszu najmu, najemca ponosi również opłaty za media związane z konkretnym lokalem to do podstawy opodatkowania winny być wliczane także koszty dodatkowe, bezpośrednio związane z zasadniczą usługą najmu.

Biorąc pod uwagę, że przedmiotem sprzedaży jest usługa najmu, a wynajmujący wyposaża w przedmiot najmu w dodatkowe elementy (np. media) wówczas podstawa opodatkowania jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy. Usługi najmu lokali mieszkalnych oraz koszt zużytych mediów stanowi usługę najmu według stawki VAT „zw” właściwej dla usługi najmu nieruchomości na cele mieszkaniowe zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT. Z uwagi na powyższe ponieważ towary i usługi związane z realizowanym zadaniem nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej gminie nie przysługuje prawo do dokonywania odliczenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Po dniu 1 stycznia 2017 r. – tj. po dokonaniu centralizacji – Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji ww. zadania, gdyż towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu nie będą służyły Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że przedmiotem niniejszej interpretacji zakreślonym przez Wnioskodawcę w zadanym pytaniu jest wyłącznie kwestia prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w związku z realizowanym projektem oraz wskazany przez Wnioskodawcę art. 86 ustawy o VAT. Tym samym nie jest przedmiotem interpretacji sposób opodatkowania przez Wnioskodawcę dostawy tzw. mediów, tj. czy stanowi jedną usługę/dostawę wraz z najmem czy też są to odrębne usługi/dostawy podlegające odrębnemu opodatkowaniu.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a tej ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ww. ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Podmioty te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie po 31 grudnia 2016 r. realizować projekt, który współfinansowany będzie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Województwa na lata 2014-2020. Przedsięwzięcie to będzie inwestycją celu publicznego.

Projekt będzie w 85% wydatków kwalifikowanych finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 poddziałanie Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej – ZIT oraz w 15% z budżetu Gminy.

Beneficjent, który otrzyma dotację oraz będzie tą dotację rozliczać jest Gmina (jednostka samorządu terytorialnego). Faktury dotyczące realizacji projektu będą wystawiane na Gminę.

Po wykonaniu projektu będą zawierane umowy najmu komunalnych lokali mieszkalnych (w tym socjalnych) w oparciu o umowy cywilnoprawne.

W odniesieniu do części tzw. mediów najemcy będą zawierali sami umowy z dostawcami, natomiast w przypadku części mediów umowy będzie zawierał Wnioskodawca działający poprzez swoją jednostkę, tj. Miejski Zespół Gospodarki Lokalowej i Administracji, a następnie będzie obciążał tymi kosztami najemców.

Po dokonaniu centralizacji budynki, w których będzie realizowana ww. inwestycja służyć będą do:

  • czynności zwolnionych – w zakresie najmu lokali komunalnych i socjalnych dla mieszkańców oraz koszt zużytych w ww. lokalach mediów (Gmina planuje, iż w ww. lokalach nie będzie mogła być prowadzona działalność gospodarcza). Usługi najmu lokali mieszkalnych oraz koszty zużycia mediów stanowią łącznie usługę najmu wg stawki VAT „zw” właściwej dla usługi najmu nieruchomości na cele mieszkaniowe zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług;
  • czynności poza ustawą o VAT – w zakresie wykonania chodników miejskich, wycinki drzew, wykonania miejsc składowania odpadów (śmietników), zagospodarowania terenów wokół tych budynków mieszkalnych – wszystkie elementy zagospodarowania terenu wykorzystywane będą do czynności niepodlegających podatkowi VAT. Teren wokół budynków będzie ogólnodostępny dla wszystkich mieszkańców.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. W myśl art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku dla dostaw niektórych towarów lub świadczenia niektórych usług, a także określił warunki stosowania tych obniżonych stawek i zwolnień. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów i świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy o VAT.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 36 tej ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Analizując przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż budynki, w których będzie realizowana ww. inwestycja służyć będą do:

  • czynności zwolnionych – w zakresie najmu lokali komunalnych i socjalnych dla mieszkańców oraz koszt zużytych w ww. lokalach mediów (Gmina planuje, iż w ww. lokalach nie będzie mogła być prowadzona działalność gospodarcza). Usługi najmu lokali mieszkalnych oraz koszty zużycia mediów stanowią łącznie usługę najmu wg stawki VAT „zw” właściwej dla usługi najmu nieruchomości na cele mieszkaniowe zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług;
  • czynności poza ustawą o VAT – w zakresie wykonania chodników miejskich, wycinki drzew, wykonania miejsc składowania odpadów (śmietników), zagospodarowania terenów wokół tych budynków mieszkalnych – wszystkie elementy zagospodarowania terenu wykorzystywane będą do czynności niepodlegających podatkowi VAT. Teren wokół budynków będzie ogólnodostępny dla wszystkich mieszkańców.

Rozpatrując kwestię prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru podatku VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnień do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej oraz zwolnionych od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego nie płacąc podatku należnego.

Mając na uwadze opis sprawy i wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdzić należy, że skoro – jak podał Wnioskodawca – budynki, w których będzie realizowana ww. inwestycja służyć będą do czynności zwolnionych oraz czynności poza ustawą VAT, to w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług – brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Ponadto należy wskazać, że roboty wykonywane w budynkach w ramach realizowanego projektu będą wykonywana w ramach usług budowlanych w budynkach mieszkalnych obejmujących lokale mieszkalne przeznaczone na wynajem w celach mieszkaniowych (Wnioskodawca nie przewiduje prowadzenia działalności w tych budynkach). W związku z tym roboty te mają związek z czynnościami korzystającymi ze zwolnienia od podatku (najem), tym samym Wnioskodawcy w ogóle nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków.

Na powyższe rozstrzygnięcie bez wpływu pozostaje sposób zakwalifikowania występujących dodatkowo świadczeń w postacie dostawy mediów, nawet jeśli byłyby one dostarczane osobno jako czynności opodatkowane.

Zatem mając na uwadze przywołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że nie zostaną spełnione przesłanki art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją ww. projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja nie dotyczy prawidłowości zakwalifikowania przez Wnioskodawcę sprzedaży mediów jako czynności będących elementem czynszu z tytułu najmu bądź jako odrębnych świadczeń, gdyż zakres interpretacji wyznacza sformułowane przez Wnioskodawcę pytanie, zatem inne kwestie poruszane we wniosku, a nieobjęte pytaniem, nie mogą być przedmiotem interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163 poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj