Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-912/14/MM
z 12 stycznia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2014 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 10 października 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 grudnia 2014 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 8 grudnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu przez Spółdzielnię Mieszkaniową środków z funduszu remontowego osobom wpłacającym składki na ten fundusz- jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 października 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu przez Spółdzielnię Mieszkaniową środków z funduszu remontowego osobom wpłacającym składki na ten fundusz.

Z uwagi, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem nr xxxxx/xxx-xxx/xx/xx, xxxxx/xxx-xxx/xx-x/xxz dnia 25 listopada 2014 r. wezwano Wnioskodawcę do usunięcia stwierdzonych braków. Ww. wniosek uzupełniony został w dniu 3 grudnia 2014 r. (wpływ do tutejszego organu 8 grudnia 2014 r. ).


We wniosku tym przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Spółdzielnia posiada środki zgromadzone w postaci funduszu remontowego. Obecny stan środków wynika z dokonywanych wpłat ustalonych przez Walne Zgromadzenie, dokonywanych wydatków zgodnie z „Regulaminem tworzenia i gospodarowania funduszem remontowym Spółdzielni” oraz zwrotu części poniesionych nakładów na sieć kanalizacyjną przez Miejskie Wodociągi i Kanalizację sp. z o.o.

W związku z tym, że zakres prac który miał zostać sfinansowany ze środków funduszu remontowego został wyczerpany, Spółdzielnia planuje rozliczenie pozostałych środków i zwrócenie ich na konta osób wpłacających składki na ww. fundusz. W sprawie tej ma zostać podjęta stosowna uchwała Walnego Zgromadzenia.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy zwrócone środki funduszu remontowego są dochodem osób otrzymujących zwrot i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. W związku z tym, czy Spółdzielnia jako płatnik powinna pobrać z kwoty należnego zwrotu podatek dochodowy i wystawić każdej osobie informację PIT-8C?


Zdaniem Wnioskodawcy, zwracane kwoty wynikające z rozliczenia niewykorzystanych środków z funduszu remontowego nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Tym samym nie wystąpi obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.

W uzasadnieniu swojego stanowiska Wnioskodawca wskazuje, że wpłacane przez członków Spółdzielni kwoty na utworzony fundusz remontowy pochodziły z opodatkowanych źródeł w latach poprzednich i nie będą podlegały ponownemu opodatkowaniu przy dokonaniu zwrotu poszczególnym członkom Spółdzielni niewykorzystanej części funduszu.

Powyższe stanowisko potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy nr ITPB2/415-333/13/IB z 19 czerwca 2013 r. oraz interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach nr IBPBII/1/415-547/MCZ z 12 września 2013 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Jak wynika z treści art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 1222 ze zm.) spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w treści art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłem przychodów są „inne źródła”.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak dowodzi użycie sformułowania „w szczególności”, definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółdzielnia posiada środki zgromadzone w postaci funduszu remontowego. Obecny stan środków wynika z dokonywanych wpłat ustalonych przez Walne Zgromadzenie, dokonywanych wydatków zgodnie z „Regulaminem tworzenia i gospodarowania funduszem remontowym Spółdzielni” oraz zwrotu części poniesionych nakładów na sieć kanalizacyjną przez Miejskie Wodociągi i Kanalizację sp. z o.o.

W związku z tym, że zakres prac który miał zostać sfinansowany ze środków funduszu remontowego został wyczerpany, Spółdzielnia planuje rozliczenie pozostałych środków i zwrócenie ich na konta osób wpłacających składki na ww. fundusz. W sprawie tej ma zostać podjęta stosowna uchwała Walnego Zgromadzenia.

Wobec ww. okoliczności faktycznych należy uznać, iż w związku z dokonanym przez Spółdzielnię zwrotem środków z funduszu remontowego na konta osób wpłacających składki na ww. fundusz, nie powstanie u tych osób przysporzenie majątkowe, a tym samym nie powstanie u nich przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji kwoty wypłacone ww. osobom nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym, a na Wnioskodawcy - Spółdzielni Mieszkaniowej nie będzie ciążył obowiązek poboru podatku dochodowego, jak również obowiązek wystawienia informacji PIT-8C.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj