Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/4511-525/15-2/EC
z 8 lipca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2015 r. (data wpływu 27 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na Spółce obowiązków płatnika wobec osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, w związku z realizacją wskazanego we wniosku programu motywacyjnego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 kwietnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na Spółce obowiązków płatnika wobec osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, w związku z realizacją wskazanego we wniosku programu motywacyjnego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca Sp. z o.o. zajmuje się świadczeniem usług polegających na odpłatnym organizowaniu i obsłudze programów motywacyjnych, których celem jest w szczególności zwiększanie sprzedaży i promocja produktów Zleceniodawców. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w zdaniu poprzedzającym Wnioskodawca zawarł ze swoim Zleceniodawcą (dalej zwanym również „Klientem”) aneks do umowy o świadczenie usług marketingowych w zakresie organizacji oraz obsługi programu motywacyjnego. Zgodnie z tym aneksem Klient zlecił Spółce .... Sp. z o.o. [zwanej dalej również „Agencją”], organizację i obsługę programu motywacyjnego [zwanego dalej również „Programem”], w zamian za określone w tej umowie wynagrodzenie.


W ramach tej umowy oraz aneksu Agencja zobowiązała się do:


  1. przygotowania zasad i regulaminu programu motywacyjnego;
  2. zaprezentowania zasad programu Przedstawicielom handlowym Klienta
  3. zakupu i logistyki Nagród oraz rozpatrywania reklamacji;
  4. przygotowania materiałów reklamowych o programie;
  5. bieżącej obsługi programu motywacyjnego oraz zapewnienia systemu informatycznego, przy użyciu którego program ten będzie realizowany;
  6. sporządzenia raportów z przebiegu programu.

Zgodnie z Regulaminem programu motywacyjnego przygotowanym przez Agencję, organizatorem programu motywacyjnego jest Agencja. Uczestnikami programu są osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, i osoby fizyczne, prowadzące w ramach działalności gospodarczej sklepy z artykułami spożywczymi, które nabywają produkty objęte Programem u Przedstawicieli handlowych Klienta w celu ich dalszej odsprzedaży konsumentom i które zostały zaproszone do udziału w Programie przez Przedstawiciela handlowego Klienta Agencji [dalej zwane również: „Sklepami" oraz „Uczestnikami”]. Celem głównym i podstawowym Programu jest zintensyfikowanie sprzedaży produktów Klienta i osiągnięcia jak najwyższego wyniku finansowego, ale również promocja wybranych produktów Klienta.

Warunkiem uczestnictwa w programie motywacyjnym jest prawidłowe wypełnienie formularza zgłoszeniowego oraz przekazanie go, do dnia określonego w Regulaminie Programu, przedstawicielowi handlowemu Klienta. Formularz zgłoszeniowy stanowi podstawę rejestracji w programie motywacyjnym.

Niezwłocznie po zarejestrowaniu w systemie informatycznym programu Sklepu, który spełnił wszystkie warunki niezbędne do rejestracji Uczestnika w Programie, Agencja prześle, na numer telefonu podany w formularzu zgłoszeniowym, informację o zarejestrowaniu w programie wraz z loginem i hasłem do konta Sklepu na stronie internetowej programu. Program polega na tym, że zaproszone do uczestnictwa Sklepy, które dokonały prawidłowego zgłoszenia do Programu uzyskują Punkty w związku z dokonywanymi zakupami w trakcie trwania Programu u Przedstawicieli handlowych Klienta, a Punkty zdobyte w Programie mogą być następnie wymieniane na Nagrody, których katalog [dalej zwany: „Katalogiem Nagród"] wraz z liczbą Punktów koniecznych do uzyskania danej Nagrody, znajduje się na stronie internetowej Programu. Organizator zastrzega, że Sklep może wymieniać Punkty na takie Nagrody i za taką liczbę Punktów, jak wynika to z aktualnego Katalogu Nagród znajdującego się na stronie internetowej Programu w chwili, gdy Uczestnik dokonuje wymiany Punktów na Nagrody.

Sklep może także zamienić uzyskane Punkty na Nagrodę pieniężną przekazywaną na kartę przedpłaconą pre-paid według przelicznika dostępnego na stronie internetowej Programu. Zasilanie kart przedpłaconych pre-paid zostało powierzone na mocy osobnej umowy wyspecjalizowanemu podmiotowi gospodarczemu. W szczególności Organizator zastrzega, że lista Nagród oraz liczba Punktów niezbędnych do uzyskania danej Nagrody może ulegać zmianie w czasie trwania Programu. Program motywacyjny polega na tym, że Sklepom wyznaczony zostaje indywidualny próg zakupowy produktów objętych Programem (zwany dalej również „X.”), określony w wartościach zakupu w PLN wszystkich produktów objętych programem łącznie, na każdy etap trwania Programu, przy czym okres trwania programu składa się z następujących bezpośrednio po sobie etapów. Uczestnicy uzyskują Punkty za doprowadzenie, w czasie trwania programu do zakupu produktów Klienta. Sklepy gromadzą Punkty, które następnie mogą zostać wymieniane na Nagrody pieniężne lub rzeczowe wyłącznie po osiągnięciu salda punktowego równego lub wyższego niż wyznaczony Target. Punkty gromadzone przez Sklepy obliczane są w taki sposób, że za każde pełne 20 zł netto wartości produktów Klienta kupionych przez Sklep, w danym etapie trwania Programu Organizator naliczy 1 (jeden] Punkt.

Każda faktura korygująca, która zostanie wystawiona w trakcie trwania Programu, pomniejszająca wysokość Obrotu, będzie powodowała zmniejszenie ilości zebranych Punktów przez dany Sklep. Warunkiem uzyskania prawa do Nagrody/Nagród w Programie jest osiągnięcie przez Sklep X., tj. doprowadzenie do zakupu w czasie trwania programu od Przedstawiciela handlowego Klienta produktów Klienta o łącznej wartości netto nie niższej niż ustalona dla danego Sklepu w każdym z etapów.

Targety są ustalane dla każdego z etapów trwania programu osobno w oparciu między innymi o wielkość Sklepu oraz jego lokalizację. Jeżeli Uczestnik w ramach prowadzonej działalności zgłosił do Programu kilka Sklepów, podówczas Uczestnikowi zostanie wyznaczone tyle Targetów, ile Sklepów zgłosił do uczestnictwa w Programie. W przypadku osiągnięcia przez Sklep X. w okresie pierwszego etapu trwania programu naliczone Punkty mogą być wymieniane na Nagrody w dowolnym momencie trwania Programu w terminie przewidzianym regulaminem,.

W przypadku osiągnięcia przez Sklep X. w danym etapie trwania programu oraz osiągnięcia przez Sklep X. w okresie kolejnego etapu trwania programu Punkty uzyskane w każdym z etapów sumują się, z zastrzeżeniem że jeżeli Sklep wymienił na Nagrody rzeczowe lub pieniężne Punkty zgromadzone w okresie pierwszego etapu trwania programu to łączna wartość Punktów uzyskanych w obu okresach zostanie pomniejszona o wartość punktową wydanych (wypłaconych) Nagród. W przypadku nieosiągnięcia przez Sklep X. w okresie pierwszego etapu trwania programu przepadkowi ulegają Punkty naliczone w okresie pierwszego etapu trwania programu. W przypadku nieosiągnięcia przez Sklep X. w okresie drugiego etapu trwania programu przepadkowi ulegają Punkty naliczone w okresie drugiego etapu trwania programu itd. Nagrody pieniężne przekazywane są na tzw. karty przedpłacone. Nagrody rzeczowe przekazywane są Sklepom za pośrednictwem Przedstawicieli handlowych Klienta, karty przedpłacone wysyłane są listem za pośrednictwem Poczty Polskiej na adres wskazany przez Uczestnika programu.

Sklep może zamówić Nagrody, jeżeli zrealizował Target wyznaczony dla danego okresu trwania programu oraz posiada odpowiednią liczbę Punktów wymaganych do uzyskania Nagród. Jeżeli Sklep nie zamówi Nagród w terminie wyznaczonym w Regulaminie programu wówczas zgromadzone przez niego Punkty przepadają i nie uprawniają do uzyskania żadnych Nagród w Programie. W czasie trwania programu motywacyjnego Agencja może organizować dodatkowe konkursy lub promocje, w tym moduły szkoleń e-leamingowych, w których Sklepy będą mogły uzyskać dodatkowe Punkty. Zasady takich akcji będą każdorazowo ogłaszane przez Agencję, z odpowiednim, co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, na ogólnodostępnej stronie internetowej programu. Rozliczenia pomiędzy Agencją i Klientem dokonywane są zgodnie z umową o świadczenie usług marketingowych w zakresie organizacji oraz obsługi programu w ten sposób, że Agencja kupuje i wydaje Nagrody Sklepom, koszt Nagród będzie fakturowany na Klienta łącznie z uzgodnionym kosztem miesięcznej obsługi Programu składającym się z takich pozycji jak wynagrodzenie za zarządzanie programem motywacyjnym, obsługa infolinii, prowizja Agencji od Nagród i innych kosztów zewnętrznych, wynagrodzenie za zarządzanie stroną internetową programu, licencja na użyczenie systemu informatycznego do obsługi programu oraz inne składniki wynikające z realizacji prac zleconych przez Klienta ad hoc. Wartość Nagród pieniężnych stanowi element kalkulacyjny wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług uwzględniany w kosztorysie akcji stanowiącym podstawę rozliczeń z tytułu jej prowadzenia, równowartości nagród pieniężnych przez zlecającego na rzecz Wnioskodawcy stanowi element wynagrodzenia z tytułu świadczenia usługi marketingowej. Sklepy, które brały udział w poprzednich edycjach Programu, chcąc uczestniczyć w planowanych edycjach Programu opisanych jako zdarzenie przyszłe w niniejszym wniosku, zobowiązani będą do ponownego wypełnienia zaktualizowanego Formularza przystąpienia potwierdzającego dalszą chęć udziału w Programie, który to formularz zostanie przekazany przez Przedstawiciela handlowego Klienta Agencji.

Sklepom spełniającym kryteria określone w zdaniu poprzedzającym przyznane zostanie saldo punktowe równe saldu niewykorzystanych punktów z poprzednich edycji Programu. Sklepy w dowolnej chwili mogą zrezygnować z udziału w Programie, składając oświadczenie zgodnie z postanowieniami Regulaminu. Sklepy, które nie brały udziału w poprzednich edycjach Programu, aby wziąć udział w Programie, zobowiązane będą w terminie 10 dni od daty rozpoczęcia danego etapu prawidłowo wypełnić i przekazać Przedstawicielowi handlowemu Klienta Formularz Przystąpienia do Programu, przy czym dla określenia tego terminu przyjmuje się datę doręczenia formularza przystąpienia do Organizatora. W przypadku osiągnięcia przez Sklep X. w okresie trwania danego etapu punkty naliczone są ważne przez 9 miesięcy od daty zakończenia danego etapu, w trakcie której zostały naliczone i sumują się z punktami uzyskanymi w czasie kolejnych etapów, w których Uczestnik osiągnął Target, przy czym punkty naliczone w ramach poprzednich etapów, począwszy od 1.05.2014 r. w zakresie sald zachowują ważność zgodnie z poniższymi zasadami: punkty naliczone podczas etapu Programu trwającego od 1.05.2014 r. do 31.08.2014 r. pozostaną ważne do 30.06.2015 r., punkty naliczone podczas etapu Programu trwającego od dnia 1.09.2014 r. do dnia 31.12.2014 r. pozostaną ważne do 30.09.2015 r., punkty naliczone podczas etapu r Programu trwającej od dnia 1.02.2015 r. do dnia 31.05.2015 r. pozostaną ważne do 29.02.2016 r.

Agencja, jako Organizator Programu działać będzie we własnym imieniu, w rozumieniu takim, iż Zespół obsługujący Program składać się będzie ze współpracowników i pracowników Agencji, najemcą pomieszczeń w których realizowana będzie obsługa Programu będzie Wnioskodawca, stroną umów z - podwykonawcami zatrudnionymi do obsługi Programu (kurierzy, dostawcy nagród, bank, itp.) będzie Agencja. Wnioskodawca zobowiązany jest względem Uczestników Programu do wydania (wypłaty) nagród. Obowiązek ten ciążyć będzie na Agencji nawet gdyby nie otrzymała ona środków na ten cel od Klienta. Program realizowany, jest jako przyrzeczenie publiczne Agencji, zaś zgodnie z treścią art. 919 pkt 1 Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121.) na Agencji jako przyrzekającym nagrodę za wykonanie czynności określonych w Regulaminie Programu, ciąży obowiązek dotrzymania przyrzeczenia. Ustawodawca w tym zakresie nie przywidział przypadku, w którym Agencja byłaby zwolniona z dotrzymania przyrzeczonej nagrody (wydania/wypłaty nagród) ani przypadku w którym obowiązek dotrzymania przyrzeczenia ciążyłby na podmiocie trzecim (Kliencie). Ciężar ekonomiczny organizacji programu obciąża Klienta, jednakże w ramach realizacji Programu Klient nie wchodzi na i żadnym jego etapie w bezpośrednie relacje z uczestnikiem programu. Agencja nie działa więc w charakterze pośrednika pomiędzy Klientem a uczestnikiem Programu, ale działając na rzecz Klienta jednocześnie działa w imieniu własnym. W relacji z Uczestnikiem to Wnioskodawca jest zatem wypłacającym nagrody a nie pośrednikiem pomiędzy Uczestnikiem a Klientem przeprowadzenie Programu. Klient jest zobowiązującym się wobec Spółki Agencji (a nie Uczestników Programu) do pokrycia kosztów nagród powiększonych o prowizję oraz inne koszty związane z realizacją Programu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, z tytułu Nagród rzeczowych i pieniężnych wydawanych Sklepom na Organizatorze ciąży obowiązek pobrania i odprowadzania podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem art. 41 ust 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) oraz sporządzania deklaracji PIT-8AR wg ustalonego wzoru zgodnie z art. 42 ust. la tej ustawy?


Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedź na pytanie winna być negatywna.


Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 31 lipca 2013 r. nr IPPB1/415-608/13-4/ES wydanej Wnioskodawcy w ramach poprzednich edycji Programu, którego kolejne edycje opisano w niniejszym wniosku uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, iż Nagrody wydawane w Programie pozostają w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Uczestników, a zatem wartość otrzymanej Nagrody stanowi przychód z tej działalności, czyli podatnik ma obowiązek odprowadzić podatek dochodowy wg właściwych dla niego zasad opodatkowania działalności gospodarczej. W konsekwencji na Wnioskodawcy nie spoczywa obowiązek pobrania i odprowadzenia 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, ani sporządzania i wysyłania deklaracji PIT-8AR z tytułu Nagród wydawanych Uczestnikom.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych [Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów l wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast przychodami zgodnie z art. 11 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 omawianej ustawy, są między innymi otrzymane lub pozostawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, w tym także stanowiące dochody z tzw. „innych źródeł” wymienione w art. 20 ust 1, czyli również Nagrody i inne nieodpłatne świadczenia.

W ocenie Wnioskodawcy wartość Nagród otrzymywanych w Programie stanowi przychód z działalności gospodarczej, opodatkowany według zasad obowiązujących Sklep (Uczestnika Programu). Zauważyć bowiem należy, że zgodnie z treścią Regulaminu, Uczestnikami Programu mogą być wyłącznie przedsiębiorcy prowadzący Sklepy, którzy w ramach prowadzonej działalności dokonują zakupów produktów Klienta. Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymywane Nagrody pozostają w bezpośrednim związku z prowadzeniem przez Uczestnika działalności gospodarczej. Wartość otrzymanych Nagród stanowi zatem dla Uczestników przychód z działalności gospodarczej, wskazany w art. 12 ust. l pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn. zm.) zwaną dalej „u.p.d.o.p.", lub też i w przypadku, gdy Sklep prowadzony jest w formie działalności gospodarczej jednoosobowej - wartość otrzymanych Nagród stanowi przychód z tej działalności, o którym mowa w pkt 14 ust 2 pkt 8 u.p.d.o.f., opodatkowany wg obowiązujących danego przedsiębiorcę zasad.

Zgodnie bowiem z art. 14 ust. 2 pkt 8 u.p.d.o.f. wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, oraz zgodnie z art. 12 ust. l pkt 2 u.p.d.o.p. wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, stanowią przychody z działalności gospodarczej. Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, Nagrody wydawane w Programie pozostają w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Uczestników, a zatem wartość otrzymanej Nagrody stanowi przychód z tej działalności, czyli podatnik ma obowiązek odprowadzić podatek dochodowy według właściwych dla niego zasad opodatkowania działalności gospodarczej. W konsekwencji na Wnioskodawcy nie spoczywa obowiązek pobrania i odprowadzenia 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, ani sporządzania i wysłania deklaracji PIT-8A z tytułu Nagród wydawanych Uczestnikom. Zatem wnioskodawca w odniesieniu do tych osób nie będzie występował w roli płatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Z treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art, 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


W treści art. 10 ust. 1 pkt 3 i 9 ww. ustawy, ustawodawca jako źródła przychodów wskazał pozarolniczą działalność gospodarczą oraz inne źródła.


Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.


Natomiast zgodnie z treścią art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 – tj. pozarolniczej działalności gospodarczej - uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


W świetle art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zajmuje się świadczeniem usług polegających na odpłatnym organizowaniu i obsłudze programów motywacyjnych, których celem jest w szczególności zwiększanie sprzedaży i promocja produktów Zleceniodawców. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w zdaniu poprzedzającym Wnioskodawca zawarł ze swoim Zleceniodawcą aneks do umowy o świadczenie usług marketingowych w zakresie organizacji oraz obsługi programu motywacyjnego. Zgodnie z tym aneksem Klient zlecił Sp. z o.o. [zwanej dalej również „Agencją”], organizację i obsługę programu motywacyjnego [zwanego dalej również „Programem”], w zamian za określone w tej umowie wynagrodzenie.

Zgodnie z Regulaminem programu motywacyjnego przygotowanym przez Agencję, organizatorem programu motywacyjnego jest Agencja. Uczestnikami programu są osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, i osoby fizyczne, prowadzące w ramach działalności gospodarczej sklepy z artykułami spożywczymi, które nabywają produkty objęte Programem u Przedstawicieli handlowych Klienta w celu ich dalszej odsprzedaży konsumentom i które zostały zaproszone do udziału w Programie przez Przedstawiciela handlowego Klienta Agencji [dalej zwane również: „Sklepami" oraz „Uczestnikami”]. Celem głównym i podstawowym Programu jest zintensyfikowanie sprzedaży produktów Klienta i osiągnięcia jak najwyższego wyniku finansowego, ale również promocja wybranych produktów Klienta.

Program polega na tym, że zaproszone do uczestnictwa Sklepy, które dokonały prawidłowego zgłoszenia do Programu uzyskują Punkty w związku z dokonywanymi zakupami w trakcie trwania Programu u Przedstawicieli handlowych Klienta, a Punkty zdobyte w Programie mogą być następnie wymieniane na Nagrody.

Uczestnicy uzyskują Punkty za doprowadzenie, w czasie trwania programu do zakupu produktów Klienta. Sklepy gromadzą Punkty, które następnie mogą zostać wymieniane na Nagrody pieniężne lub rzeczowe wyłącznie po osiągnięciu salda punktowego równego lub wyższego niż wyznaczony Target. Punkty gromadzone przez Sklepy obliczane są w taki sposób, że za każde pełne 20 zł netto wartości produktów Klienta kupionych przez Sklep, w danym etapie trwania Programu Organizator naliczy 1 (jeden] Punkt.

Agencja, jako Organizator Programu działać będzie we własnym imieniu, w rozumieniu takim, iż Zespół obsługujący Program składać się będzie ze współpracowników i pracowników Agencji, najemcą pomieszczeń w których realizowana będzie obsługa Programu będzie Wnioskodawca, stroną umów z - podwykonawcami zatrudnionymi do obsługi Programu (kurierzy, dostawcy nagród, bank, itp.) będzie Agencja. Wnioskodawca zobowiązany jest względem Uczestników Programu do wydania (wypłaty) nagród. Obowiązek ten ciążyć będzie na Agencji nawet gdyby nie otrzymała ona środków na ten cel od Klienta. Program realizowany, jest jako przyrzeczenie publiczne Agencji, zaś zgodnie z treścią art. 919 pkt 1 Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121.) na Agencji jako przyrzekającym nagrodę za wykonanie czynności określonych w Regulaminie Programu, ciąży obowiązek dotrzymania przyrzeczenia. Ustawodawca w tym zakresie nie przywidział przypadku, w którym Agencja byłaby zwolniona z dotrzymania przyrzeczonej nagrody (wydania/wypłaty nagród) ani przypadku w którym obowiązek dotrzymania przyrzeczenia ciążyłby na podmiocie trzecim (Kliencie). Ciężar ekonomiczny organizacji programu obciąża Klienta, jednakże w ramach realizacji Programu Klient nie wchodzi na i żadnym jego etapie w bezpośrednie relacje z uczestnikiem programu. Agencja nie działa więc w charakterze pośrednika pomiędzy Klientem a uczestnikiem Programu, ale działając na rzecz Klienta jednocześnie działa w imieniu własnym. W relacji z Uczestnikiem to Wnioskodawca jest zatem wypłacającym nagrody a nie pośrednikiem pomiędzy Uczestnikiem a Klientem przeprowadzenie Programu. Klient jest zobowiązującym się wobec Spółki Agencji (a nie Uczestników Programu) do pokrycia kosztów nagród powiększonych o prowizję oraz inne koszty związane z realizacją Programu.

W tym miejscu należy wskazać, iż motywowanie, jako element zarządzania, polega na takim wykorzystywaniu mechanizmów motywacji, by zapewniały zaangażowanie pracowników, sprzedawców określonych towarów na rzecz sukcesu organizacji. Polega na wpływaniu na postawy i zachowania człowieka za pośrednictwem określonych bodźców.

Celem systemu motywacyjnego jest zachęcenie do podejmowania zachowań korzystnych oraz unikania zachowań niekorzystnych z punktu widzenia całości.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika więc, że akcja organizowana przez Wnioskodawcę, nosi cechy programu motywacyjnego.


Uczestnicy gromadzą punkty, które następnie mogą zostać wymieniane na nagrody. Uczestnikami programu są osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej i osoby fizyczne, prowadzące w ramach działalności gospodarczej sklepy z artykułami spożywczymi, które nabywają produkty objęte Programem.

Przedmiotowe nagrody stanowią zatem dodatkową gratyfikację (premię) za dobre wyniki sprzedaży a nie za wygraną w konkursie.


Działania motywacyjne to przedsięwzięcie ukierunkowane w głównej mierze na zmobilizowaniu jednostki do poniesienia wysiłku, który wraz z połączeniem jej indywidualnych umiejętności oraz warunkami otoczenia doprowadzi do oczekiwanych efektów, w tym korzyści finansowych zarówno dla uczestnika programu jak i jego organizatora (zleceniodawcy).

Przedsięwzięcia motywacyjne tworzone dla konkretnego podmiotu, uwzględniają zatem jego specyfikę, tj. kulturę organizacji, personel i środowisko pracy, obowiązujący układ motywatorów wykorzystywanych w celu pobudzania sprzedawców zarówno do pracy, jak i do osiągnięć, szczególnie zaś stosowany układ nagród i kar. Stosowanie odpowiedniego systemu motywacyjnego wymaga znajomości potrzeb i oczekiwań sprzedawców oraz praw rządzących wartością nagród.

Działania motywacyjne to długoterminowe, zaplanowane motywowanie odbiorców programu (np. sprzedawców, pośredników) do zrealizowania założonego celu (np. wzrost sprzedaży danego produktu, usługi), poprzez oferowanie im w zamian pożądanych korzyści. Podstawowym celem programu motywacyjnego jest zatem osiągnięcie określonych korzyści finansowych przez organizatora programu lub podmiot zlecający jego organizację a także zwiększenie motywacji i wydajności uczestników programu poprzez nagrodzenie najlepszych (zapłata za wymierne efekty a nie za starania).

Dlatego też uzyskane przez uczestników przedsięwzięcia organizowanego przez Wnioskodawcę nagrody związane będą z osiągnięciem najlepszych rezultatów w zorganizowanym przez Wnioskodawcę programie promocyjnym, który charakterystyką, odpowiada programowi motywacyjnemu.

W świetle powyższego w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą wartość nagród otrzymanych w związku z tą działalnością, stanowić będzie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej tj. przychód ze źródła o którym mowa w art. 14 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. ust. 1 pkt 3 cytowanej ustawy, który winien być przez nich opodatkowany zgodnie z wybraną formą opodatkowania. Oznacza to, że na Spółce nie ciąży obowiązek płatnika wynikający z art. 41 ust. 4, art. 41 ust. 7 pkt 1, art. 42 ust. 1 i art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Ponadto należy zauważyć, że zgodnie z przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Zainteresowanym jest każdy, kto złoży wniosek w sprawie indywidualnej, która jego dotyczy. W związku z tym, zaznacza się, że interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do Wnioskodawcy i nie ma zastosowania do Klienta Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj