Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-569/14/AJ
z 22 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2014 r. (data wpływu 2 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku zbycia w formie zamiany nieruchomości niezabudowanej i zabudowanych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia zwolnienia od podatku zbycia w formie zamiany nieruchomości niezabudowanej i zabudowanych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Nadleśnictwo posiada w zarządzie grunty stanowiące własność Skarbu Państwa, tj. działkę gruntu oznaczoną nr 3320/4 o powierzchni 0,5980 ha w obrębie N.D, działkę gruntu nr 3319/2 o powierzchni 0,2780 ha w obrębie W. oraz działkę gruntu nr 3149/6 o powierzchni 0,2008 ha w obrębie M., wszystkie położone w Gminie N. Działki gruntu o nr 3320/4 i 3319/2 w ewidencji gruntów i budynków są oznaczone jako Dr i znajduje się na nich droga asfaltowa wybudowana w 1988 r. Działka gruntu nr 3149/6 w ewidencji gruntów i budynków jest oznaczona jako Ls i stanowi drogę leśną (grunt związany z gospodarką leśną) o nawierzchni żwirowej. Wszystkie wymienione działki znajdują się na obszarze nieobjętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Dla gruntów nr 3320/4 i 3319/2 wydano decyzje o lokalizacji celu publicznego, na podstawie której przeznaczono grunt na urządzenie drogi publicznej. Żadna z ww. działek gruntu nie była dzierżawiona. Nadleśnictwo nie ponosiło wydatków na ulepszenie budowli usytuowanej na działkach gruntu 3320/4 i 3319/2, w stosunku do których przysługiwałoby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Za zgodą Dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w O. zamierza dokonać zamiany tych działek gruntu na grunt stanowiący własność Gminy. Gmina miałaby przekazać grunty położone wewnątrz kompleksów leśnych Skarbu Państwa w zarządzie Nadleśnictwa, oznaczone w ewidencji gruntów jako drogi „Dr” (drogi gruntowe). Grunty te znajdują się na obszarze nieobjętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy zamiana, której przedmiotem będą działki gruntu nr 3320/4, 3319/2 wraz z usytuowaną na nich budowlą i działka gruntu nr 3149/6, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a) w przypadku gruntu oznaczonego nr 3320/4 i 3319/2 oraz na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, w przypadku działki gruntu nr 3149/6?


Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa działki gruntu nr 3149/6 w ewidencji gruntów i budynków oznaczona jako Ls, stanowiąca drogę leśną, w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług korzysta ze zwolnienia określonego w tym przepisie, ponieważ jest to działka niezabudowana, nie przeznaczona pod zabudowę. Stanowi grunt leśny związany z gospodarką leśną. Odnośnie dostawy działek gruntu nr 3320/4 i 3319/2 Nadleśnictwo stwierdziło, że ze względu na zapis art. 2 pkt 33 i art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, jako pierwszy użytkownik budowli położonej na tych gruntach nie uzyskało jej w wyniku czynności podlegającej opodatkowaniu. Zamiana tych gruntów, której przedmiotem będzie budowla usytuowana na nich nie będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednak mając na względzie, że w stosunku do budowli zlokalizowanej na ww. działkach gruntu Nadleśnictwu nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz z uwagi na to, że nie ponosiło wydatków na ulepszenie budowli, w stosunku do których przysługiwałoby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, dostawa ta będzie korzystać ze zwolnienia od podatku wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a) ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Stawka podatku – zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych – rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (art. 2 pkt 33 ustawy).


Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


W art. 2 pkt 14 ustawy ustawodawca określił, co należy rozumieć pod pojęciem pierwszego zasiedlenia. Zgodnie z tym przepisem, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Z treści powyższego przepisu wynika, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt, bądź go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę lub najem, bowiem zarówno sprzedaż, dzierżawa, czy najem są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjęta zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10 pod warunkiem, że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7 ustawy).

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29a ust. 8 ustawy).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Nadleśnictwo planuje dokonać zamiany gruntów z Gminą, której przedmiotem będą trzy działki gruntu oznaczone nr 3320/4, 3319/2 oraz 3149/6. Działki gruntu nr 3320/4 i 3319/2 w ewidencji gruntów i budynków oznaczone są jako Dr i znajduje się na nich droga wybudowana w 1988 r., ponadto są one objęte decyzją o lokalizacji celu publicznego i przeznaczone są na urządzenie drogi publicznej. Natomiast działka gruntu nr 3149/6 w ewidencji gruntów i budynków jest oznaczona jako Ls i znajduje się na niej droga leśna. Grunt ten znajduje się na obszarze nieobjętym miejscowym planem zagospodarowania terenu.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji pojęcia budowli, a także lokalizacji inwestycji celu publicznego dlatego też należy odwołać się do definicji tych pojęć zawartych w innych przepisach prawa.

Zgodnie z art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2012 r., poz. 647 z późn. zm.), inwestycja celu publicznego jest lokalizowana na podstawie planu miejscowego, a w przypadku jego braku – w drodze decyzji o ustaleniu lokalizacji celu publicznego.

Stosownie do treści art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r., poz. 1409), ilekroć w ustawie jest mowa o budowli – należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiornik, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń0 oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego (art. 3 pkt 3a Prawa budowlanego).

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że zbycie działek gruntu będzie zwolnione od podatku od towarów i usług. Dostawa budowli (drogi asfaltowej) będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, ponieważ będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, a Nadleśnictwu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy jej nabyciu i nie ponosiła wydatków na jej ulepszenie. Wobec powyższego – przy uwzględnieniu treści art. 29a ust. 8 ustawy – również dostawa gruntu, na którym jest posadowiona, także będzie zwolniona od podatku.

Odnośnie działki gruntu, na której znajduje się droga leśna, należy stwierdzić, że skoro – jak wynika z treści wniosku – nie jest objęta decyzją o lokalizacji inwestycji celu publicznego, jej dostawa zwolniona będzie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, ponieważ w świetle przedstawionych okoliczności nie stanowi ona terenu budowlanego w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj