Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/4512-1-219/15-2/NF
z 31 grudnia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2015 r. (data wpływu 5 listopada 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług udostępniania pływalni i sauny – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług udostępniania pływalni i sauny.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. jest spółką ze 100% udziałem Gminy, której przedmiotem działalności jest działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej, w tym działalność obiektów sportowych, działalność klubów sportowych, działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej, pozostała działalność związana ze sportem, pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna, pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych, wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi. W ramach przedmiotu działalności przedsiębiorcy Spółka świadczy między innymi usługi w zakresie udostępniania pływalni i sauny na podstawie zakupionych karnetów i biletów wstępu osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym, szkołom i innym stowarzyszeniom.

Spółka na mocy umowy zawartej z Gminą jest dzierżawcą obiektu krytej pływalni. W ramach prowadzonej działalności Spółka realizuje swoje zadania, bliżej określone w powyższym akapicie wykorzystując do tego dzierżawiony przez Spółkę majątek Gminy.

Obiekt krytej pływalni składa się z kilku części składowych. Części te – pomimo swojej odrębności funkcjonalnej – stanowią nierozerwalną całość. Klient po wejściu na obiekt, otrzymuje transponder naliczający finalnie opłatę za basen, wchodząc tym samym w strefę płatną, wyodrębnioną od pozostałych jej części składowych. Strefa płatna obejmuje szatnie z natryskami i toaletami, halę basenową oraz pomieszczenia saunowe.

Poza strefą płatną znajdują się pomieszczenia biurowe, punkt gastronomiczny, ciągi komunikacyjne oraz pomieszczenia pomocnicze dla obsługi obiektu.

Pomieszczenia saun zlokalizowane są w pierwszej grupie – tzw. płatnej strefie. Nie ma możliwości wyodrębnienia funkcji sauny i oddzielenia jej od funkcji basenowej.

Usługi udostępniania pływalni osobom fizycznym, zakładom pracy i innym podmiotom Spółka opodatkowuje wg 8% stawki podatku od towarów i usług, jako sklasyfikowane w PKWiU (2008 r.) do grupy 93.11.10.0 i wymienione w załączniku nr 3 do ustawy VAT poz. 179, z mocy art. 41 ust. 2 ustawy VAT, uwzględniając przepis art. 146a pkt 2 tej ustawy.

Na usługi w zakresie udostępniania sauny Spółka nalicza podatek od towarów i usług wg stawki 23% (na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy VAT w zw. z art. 146a pkt 1 tej ustawy), rozpoznając te usługi jako „pozostałe usługi rekreacyjne, oferowane w obiektach sportowych” inne niż w zakresie wstępu, to jest nie wymienione w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy VAT.

Kompleks basenowy zawiera pomieszczenia pływalni i sauny, a pomieszczenia te nie są od siebie oddzielone ani funkcjonalnie ani technicznie. Oznacza to, że każdy uprawniony do skorzystania z basenu może skorzystać także z sauny i vice-versa. W związku z tym brak jest możliwości oddzielenia funkcji udostępniania pływalni od udostępnienia sauny. Brak jest też możliwości technicznych na wyodrębnienie tych usług, a tym samym monitorowania ich faktycznego wykorzystania przez uczestników, o czym przesądzają względy konstrukcyjne i technologiczne obiektu. Jedynie wtedy, gdy dana osoba ma zamiar skorzystać wyłącznie z sauny – co wyraźnie musi zadeklarować przy zakupie biletu – opłata jest pobierana z naliczeniem podatku VAT wg stawki 23%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w związku ze świadczeniem usług: wstęp na pływalnię z możliwością skorzystania z sauny (bilety i karnety wstępu) PKWiU 93.11.10.0 uprawnione jest stosowanie stawki 8% podatku od towarów i usług?
  2. Czy udostępnienie usług wyłącznie w zakresie korzystania z sauny uzasadnia stosowanie 23% stawki podatku VAT na tę usługę, czy też, wobec braku możliwości odrębnego fakturowania tej usługi (fakturowanie wyłącznie na podstawie oświadczenia korzystającego o zamiarze korzystania wyłącznie z sauny, bez możliwości faktycznego wykorzystania poszczególnych pomieszczeń), usługi te winny być opodatkowane 8% stawką podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad 1.

Do usług związanych z działalnością obiektów sportowych (w tym baseny), sklasyfikowanych w PKWiU (2008 r.) w grupie 93.11.10.0 jako wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy VAT pod poz. 179 należy stosować 8% stawkę tego podatku. Zatem usługi związane ze wstępem na pływalnię mogą korzystać z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8%, na mocy art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 tej ustawy.

Prawo korzystania z usług pływalni otrzymuje klient po zakupieniu biletu wstępu – jednorazowego lub karnetu. Wykupując bilet wstępu do obiektu pływalni, klient może skorzystać także z dostępnej w ramach tej usługi sauny. Ponieważ pomieszczenia sauny są udostępniane w ramach usługi korzystania z pływalni – usługa udostępnienia pływalni jest usługą kompleksową, gdyż zawiera w sobie możliwość skorzystania z sauny, tym samym świadczenie to powinno być traktowane dla celów opodatkowania podatkiem VAT jako jedna usługa (o złożonym charakterze) – udostępnienia basenu, oferowana w ramach jednego biletu (karnetu) wstępu. Usługi udostępniania pływalni dla osób fizycznych i innych podmiotów (bilety i karnety wstępu) Spółka opodatkuje wg 8% stawki podatku od towarów i usług, jako sklasyfikowane do PKWiU (2008 r.) do grupy 93.11.10.0 i wymienione w załączniku nr 3 do ustawy VAT poz. 179, z mocy art. 41 ust. 2 ustawy VAT, uwzględniając przepis art. 146a pkt 2 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r.

Ocena tej usługi jako kompleksowej (w sytuacji, gdy klient rzeczywiście skorzysta także z sauny, co nie jest regułą) znajduje potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE, który w wyroku z 11 czerwca 2009 r. (sprawa C-572/07) sformułował kryteria określające taki charakter świadczenia. Wedle tego stanowiska świadczenie złożone ma miejsce wówczas, gdy:

  • świadczenie pomocnicze nie stanowi celu samego w sobie, lecz służy jako sposób skorzystania na najlepszych warunkach z usługi podstawowej,
  • poszczególne czynności są ze sobą tak ściśle związane, że ich rozdzielenie miałoby charakter sztuczny,
  • kiedy nie istnieje możliwość nabywania danego świadczenia od podmiotów zewnętrznych,
  • kiedy nie istnieje możliwość odrębnego fakturowania za daną czynność.

Mając powyższe na uwadze Spółka, zdaniem Wnioskodawcy, zasadnie chce zastosować preferencyjną stawkę podatku VAT do usług udostępnienia pływalni z możliwością wykorzystania sauny, gdy nabywca nie deklaruje woli skorzystania wyłącznie z usługi udostępnienia sauny.

Ad 2.

W sytuacji, gdy klient chce skorzystać wyłącznie z sauny, usługa taka podlega opodatkowaniu stawką VAT 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy VAT. Jednakże – w świetle wskazanego wyżej orzeczenia TSUE – taka ocena nie jest bezdyskusyjna. Skoro bowiem nie ma technicznych możliwości dokonania wyodrębnienia, a tym samym monitorowania korzystania z pomieszczeń sauny, co wynika ze względów konstrukcyjnych i technologicznych obiektu, nie można wykluczyć, że w przypadku gdy klient zadeklaruje zamiar skorzystania wyłącznie z sauny w rzeczywistości skorzysta także z usługi podstawowej (basenowej). W takim przypadku opodatkowaniu powinna podlegać usługa udostępnienia całego obiektu wyrażająca się sprzedażą biletu (karnetu) z zastosowaniem 8% stawki podatku.

Wobec powyższego można uznać, że wskutek braku możliwości wyodrębnienia usługi sauny, nawet gdy nabywca deklaruje chęć skorzystania wyłącznie z usługi sauny, świadczenie takie powinno być opodatkowane na takich samych zasadach i według takiej samej stawki podatkowej jak usługa podstawowa udostępnienia basenu w ramach jednego biletu (karnetu) wstępu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z cytowanego wyżej przepisu ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.

Mając na względzie powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy np. symbole Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) lub Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB).

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność usługową związaną z poprawą kondycji fizycznej, w tym działalność obiektów i klubów sportowych oraz obiektów służących poprawie kondycji fizycznej, pozostałą działalność rozrywkową i rekreacyjną, pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych, a także wynajem i zarządzanie nieruchomościami zarówno własnymi jak i dzierżawionymi. W ramach przedmiotu działalności przedsiębiorcy Spółka świadczy m.in. usługi w zakresie udostępniania pływalni i sauny na podstawie zakupionych karnetów i biletów wstępu.

W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwości dotyczące kwestii zastosowania 8% stawki podatku dla świadczonych usług wstępu na pływalnię z możliwością skorzystania z sauny sklasyfikowane przez Wnioskodawcę jako PKWiU 93.11.10.0 oraz prawidłowej stawki podatku VAT dla usług w zakresie korzystania wyłącznie z sauny.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

Natomiast w załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym „Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%” (w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r. – 8%), wymienione zostały towary i usługi podlegające opodatkowaniu obniżoną stawką, wynoszącą obecnie 8%.

Powyższe pozycje dotyczą:

  • poz. 179 – usług związanych z działalnością obiektów sportowych – PKWiU 93.11.10.0;
  • poz. 182 – usług kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu (bez względu na symbol PKWiU):
    1. na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe;
    2. do obiektów kulturalnych;
  • poz. 183 – usług związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne – bez względu na symbol PKWiU;
  • poz. 184 – usług bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury – wyłącznie w zakresie wstępu – bez względu na symbol PKWiU;
  • poz. 185 – wstępu na imprezy sportowe – bez względu na symbol PKWiU.

Odnosząc się do kwestii prawidłowości zastosowania obniżonej stawki podatku VAT dla usług wstępu na pływalnię z możliwością skorzystania z sauny, sklasyfikowane przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU pod symbolem 93.11.10.0.

W poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy, figurują „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych” sklasyfikowane w kategorii PKWiU 93.11.10.0.

Należy zauważyć, że z przepisów ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wynika, że w sekcji R mieszczą się „Usługi kulturalne, rozrywkowe, sportowe i rekreacyjne”.

W schemacie klasyfikacji w dziale 93 „Usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją” mieszczącym się w sekcji R wymienione zostały:

  • 93.1 Usługi związane ze sportem:
  • 93.11 Usługi związane z działalnością obiektów sportowych;
  • 93.12 Usługi związane z działalnością klubów sportowych;
  • 93.13 Usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej;
  • 93.19 Pozostałe usługi związane ze sportem.

W objaśnieniach do schematu klasyfikacji PKWiU wskazano, że grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:

  • usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe, itp.;
  • usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni;
  • usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

Przez obiekt sportowy rozumieć należy zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych (www.stat.gov.pl). Grupowanie to obejmuje usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe, itp. Zatem obniżoną stawką podatku VAT będą objęte usługi związane z udostępnianiem obiektu sportowego w celu korzystania zgodnie z charakterem danego obiektu, niezależnie od tego czy celem wstępu będzie rekreacja, czy uprawianie sportu.

Zatem dla opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8% istotne znaczenie ma klasyfikacja statystyczna, a mianowicie fakt zidentyfikowania przedmiotowych usług pod symbolem PKWiU 93.11.10.0. Stwierdzić należy, że poz. 179 załącznika nr 3, o którym mowa powyżej, wskazuje preferencyjną stawkę podatku w odniesieniu do usług związanych z działalnością obiektów sportowych, sklasyfikowanych w PKWiU 93.11.10.0. Obniżoną stawką podatku VAT będą więc objęte usługi związane z udostępnianiem obiektu sportowego w celu korzystania zgodnie z charakterem tego obiektu, niezależnie od tego czy celem wstępu będzie rekreacja, czy uprawianie sportu.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi wstępu na pływalnię z możliwością skorzystania z sauny, sklasyfikowane przez Wnioskodawcę w grupowaniu o symbolu PKWiU 93.11.10.0, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 8% – zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2, w związku z pozycją 179 załącznika nr 3 do ustawy.

Ponadto, odpowiadając na pytanie dotyczące kwestii stawki podatku na świadczone przez Wnioskodawcę usługi wstępu umożliwiające skorzystanie wyłącznie z sauny, należy odnieść się do pozycji 186 załącznika nr 3 ustawy, gdzie zostały wymienione „Pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu” bez względu na symbol PKWiU. W tym miejscu należy wyjaśnić, że pozycja ta stanowi uzupełnienie regulacji zawartych w pozycjach 179, 182-185 tego załącznika, które wyznaczają zakres stosowania obniżonej stawki podatku dla niektórych usług związanych m.in. z rekreacją.

Należy wskazać, że przepisy ustawy nie zawierają definicji pojęcia „rekreacja”, aby zatem poznać jego znaczenie należy sięgnąć do wykładni językowej. Słownik Języka Polskiego (www.sjp.pwn.pl) definiuje rekreację jako „aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu”. Wielki Słownik Języka Polskiego (http://www.wsjp.pl/) za rekreację uznaje „ruchową aktywność w czasie wolnym od pracy, mającą służyć zdrowiu i dobremu samopoczuciu”, „Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem” Władysława Kopalińskiego (Świat Książki, Warszawa 2000) definiuje rekreację jako „odpoczynek, rozrywka, wytchnienie, pochodzące od łacińskiego »recreatio« czyli powrót do zdrowia, sił”. Mając na uwadze powyższe definicje oraz brzmienie poz. 179, 182-185 załącznika nr 3 do ustawy należy – na potrzeby stosowania art. 41 ust. 2 w związku z poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy – uznać za rekreację różne formy aktywności mające służyć wypoczynkowi i zdrowiu. Tak rozumianą rekreację obejmują w szczególności zajęcia takie jak fitness czy aerobik, ale również taką aktywność, jak np. korzystanie z sauny.

Należy jednakże zwrócić uwagę, że ustawodawca objął obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8% pozostałe usługi w zakresie rekreacji, lecz wyłącznie w zakresie wstępu. Ustawodawca nie określił jednak ani form, ani kategorii „wstępu”, do których ma zastosowanie obniżona stawka podatku w wysokości 8%.

Słownik Języka Polskiego (www.sjp.pwn.pl) definiuje pojęcie „wstępu” wskazując m.in., że jest to „możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś”.

Zatem pod pojęciem „wstępu” w rozumieniu poz. 182-186 załącznika nr 3 do ustawy, należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś, przy czym nie ma znaczenia forma biletu (lub opłaty), tzn. czy jest to jednorazowy bilet, czy też karnet upoważniający do kilku wejść. Dodatkowo należy zauważyć, że wejścia (wstępu) nie można kojarzyć tylko z możliwością wejścia np. do określonego miejsca (pomieszczenia). Ze wstępem w rozumieniu tych przepisów związane jest określone świadczenie (typowe dla danego obiektu). Tak np. z nabyciem biletu wstępu do teatru związana jest możliwość obejrzenia przedstawienia, w przypadku parku rozrywki – możliwość korzystania z określonych urządzeń, sali tanecznej – możliwość tańczenia, na imprezę sportową – możliwość obejrzenia rozgrywanych na danym obiekcie zawodów, „na siłownię” – możliwość wykonywania ćwiczeń siłowych przy wykorzystaniu znajdujących się na jej terenie przyrządów, do parku narodowego – możliwość oglądania obiektów przyrodniczych znajdujących się na jego terenie.

Jednocześnie należy zauważyć, że stawkę obniżoną VAT stosuje się, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy, do usług w zakresie rekreacji – wyłącznie w zakresie wstępu, co oznacza, że objęte tym przepisem są tylko te świadczenia, które normalnie (typowo) wchodzą do tych usług. Sformułowanie „wyłącznie w zakresie wstępu” należy rozumieć w ten sposób, że usługi takie jak np. usługi restauracyjne na terenie obiektu, zakup napojów, usługi instruktora nie są objęte stawką obniżoną, lecz stawką podstawową.

W ocenie tut. Organu, charakter świadczonych przez Wnioskodawcę, wymienionych w opisie sprawy usług wstępu umożliwiających skorzystanie wyłącznie z sauny, oceniany przez pryzmat przywołanej wyżej definicji „rekreacji” wskazuje, że usługi te można sklasyfikować jako „usługi związane z rekreacją”.

Jak wskazano wyżej, dla usług związanych z rekreacją (wyłącznie w zakresie wstępu), na podstawie art. 41 ust. 2 oraz art. 146a pkt 2 w związku z poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy, stosuje się preferencyjną stawkę podatku w wysokości 8%. Zatem, w przedmiotowej sprawie świadczone przez Wnioskodawcę usługi wstępu wyłącznie na saunę również spełniają przesłanki uprawniające do objęcia ich 8% stawką VAT.

W konsekwencji, mając na względzie opis sprawy oraz powołane regulacje wskazać należy, że właściwa stawka podatku VAT zarówno na usługi wstępu na pływalnię z możliwością skorzystania z sauny (bilety i karnety) sklasyfikowane przez Wnioskodawcę do PKWiU 93.11.10.0 oraz na świadczone usługi umożliwiające korzystanie wyłącznie z sauny podlegają opodatkowaniu według preferencyjnej stawki podatku w wysokości 8%.

Interpretacja dotyczy:

  1. zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
  2. zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Wobec powyższego Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, a niniejszą interpretację wydano na podstawie grupowań statystycznych wskazanych przez Spółkę, przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj