Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/4513-59/16/LG
z 25 marca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 18 lutego 2016 r. (data wpływu 22 lutego 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb podatku akcyzowego AKC-R przez pośredniczący podmiot gazowy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb podatku akcyzowego AKC-R przez pośredniczący podmiot gazowy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka X to spółka obrotu zajmującą się sprzedażą; gazu ziemnego odbiorcom końcowym mająca swoją, siedzibę. Zgodnie z art. 16 ust. 3a Ustawy o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 752. z późn. zm.) Wnioskodawca powiadomił Naczelnika Urzędu Celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot gazowy. Dnia 9 grudnia 2015 r. Wnioskodawca otrzymał od Naczelnika Urzędu Celnego potwierdzenie przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot gazowy. Zgodniej art. 16 ust. 3c Ustawy o podatku akcyzowym X Sp. z o.o. figuruje także w wykazie pośredniczących podmiotów gazowych dostępnym na stronie podmiotowej BIP urzędu Ministerstwa Finansów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy X Sp. z o.o. jako pośredniczący podmiot gazowy jest zobowiązany do złożenia druku. AKC-R właściwemu naczelnikowi urzędu celnego (zgodnie z art. 16 ust. 1 Ustawy o podatku akcyzowym)?
Czy wystarczy jedynie złożone już wcześniej przez Wnioskodawcę powiadomienie o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot gazowy?

Zdaniem Wnioskodawcy, jak wynika z art. 16 ust. 1 Ustawy o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 752 z późn. zm.) podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie; rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. Powyższy obowiązek nie dotyczy jednak pośredniczących podmiotów gazowych. Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 3a Ustawy o podatku akcyzowym podmiot zamierzający prowadzić działalność gospodarczą jako pośredniczący podmiot gazowy, zamiast złożenia zgłoszenia rejestracyjnego (AKC-R), o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany powiadomić o tym pisemnie właściwego naczelnika .urzędu celnego przed dniem rozpoczęcia tej działalności.

Jednocześnie należy dodać, iż w art. 20 Ustawy o podatku akcyzowym przewidziano kompetencję ministra właściwego do spraw finansów publicznych, do określenia w drodze rozporządzenia wzoru zgłoszenia rejestracyjnego. Akt wykonawczy do powyższego przepisu Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku akcyzowego w § l pkt l wskazuje, iż „określa się wzór zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego (AKC-R)”. Wzór ten stanowi załącznik do rozporządzenia. Z uwagi jednak na okoliczność, iż pośredniczące podmioty gazowe nie są zobligowane do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, lecz, jak wskazano powyżej, jedynie powiadamiają pisemnie Właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze prowadzenia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot gazowy, nie wykorzystują w tym celu wzoru zgłoszenia rejestracyjnego AKC-R.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego jest następujące: Spółka X jako pośredniczący podmiot gazowy (9 grudnia 2015 r. Wnioskodawca otrzymał od Naczelnika Urzędu Celnego potwierdzenie przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot gazowy) nie powinien składać zgłoszenia rejestracyjnego (druk AKC-R] właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, gdyż złożone już wcześniej powiadomienie o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot gazowy w całości spełnia wymogi wynikające z Ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Przedmiotem wniosku jest obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb podatku akcyzowego AKC-R przez Wnioskodawcę posiadającego status pośredniczącego podmiotu gazowego, który prowadzi sprzedaż gazu na rzecz odbiorców końcowych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 752 ze zm.), dalej zwanej ustawą, wyroby gazowe to wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 22, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Na podstawie art. 9c ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  2. sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;
  3. import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  4. użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;
  5. użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:
    1. uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
    2. jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,
    3. nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.


Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 23d ustawy, pośredniczący podmiot gazowy to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju lub posiadający koncesję na obrót gazem ziemnym na terytorium kraju:

  1. dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów gazowych, lub
  2. używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub
  3. używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów objętych zerową stawką akcyzy, lub
  4. będący spółką prowadzącą giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, lub
  5. będący towarowym domem maklerskim lub domem maklerskim w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającym wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywającym wyroby gazowe na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub
  6. będący giełdową izbą rozrachunkową, Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych S.A. lub spółką, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającymi wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, lub
  7. będący spółką prowadzącą jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym

-który pisemnie powiadomił właściwego naczelnika urzędu celnego o tej działalności.

W myśl art. 16 ust. 1 ustawy, podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Natomiast zgodnie z art. 16 ust. 3a ustawy, podmiot zamierzający prowadzić działalność gospodarczą jako pośredniczący podmiot węglowy lub pośredniczący podmiot gazowy, zamiast złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany powiadomić o tym pisemnie właściwego naczelnika urzędu celnego przed dniem rozpoczęcia tej działalności. Powiadomienie powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres zamieszkania lub adres jego siedziby, numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub numer identyfikacyjny REGON albo inny numer identyfikacyjny używany w państwie zamieszkania lub siedziby podmiotu oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem w przypadku ww. kategorii podmiotów powiadomienie o planowanej działalności gospodarczej zastępuje obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego.

W sprawie Wnioskodawca powiadomił Naczelnika Urzędu Celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności jako pośredniczący podmiot gazowy.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca (pośredniczący podmiot gazowy) zajmujący się sprzedażą gazu nie ma obowiązku dokonać zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb podatku akcyzowego AKC-R.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Na marginesie sprawy Organ pragnie wskazać, że w przypadku gdy pośredniczący podmiot gazowy (lub pośredni podmiot węglowy) chciałby prowadzić działalność gospodarczą w zakresie innych kategorii wyrobów akcyzowych niż te, w zakresie których uzyskał on status pośredniczącego podmiotu gazowego (lub pośredniczącego podmiotu węglowego), obowiązany on będzie do wcześniejszego zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj