Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1720/11/AP
z 7 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1720/11/AP
Data
2012.02.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie częściowe
odliczenie podatku
odliczenie podatku od towarów i usług
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
Zakres prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2011 r. (data wpływu 27 grudnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 30 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest wojewódzką samorządową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną. Działalność prowadzi w oparciu o ustawę z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. Nr 251, poz. 2507 z późn. zm.). Ośrodek finansowany jest częściowo z budżetu państwa w postaci dotacji celowej oraz z przychodów z działalności gospodarczej. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wykonuje zarówno czynności opodatkowane, jak i zwolnione od podatku VAT. W związku z tym, Wnioskodawca stosuje współczynnik do odliczania podatku VAT naliczonego, podlegającego odliczeniu. W 2011 roku wstępny współczynnik obliczony na podstawie obrotów z 2010 roku wynosił 74%. Wnioskodawca pozyskał dofinansowanie projektu, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 7 – „Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego” działanie 7.2 – „Promocja i ułatwienie dostępu do usług teleinformatycznych” Poddziałanie 7.2.1 – „Usługi i aplikacje dla obywateli” Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.


W uzupełnieniu do wniosku z dnia 30 stycznia 2012 r. Wnioskodawca poinformował, że świadczy usługi wymienione w ustawie o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. Nr 251, poz. 2507 z późn. zm.). Do czynności opodatkowanych zalicza:


  • usługi dla rolników z tytułu wypełniania wniosków o płatności obszarowe, o płatności wynikające z programu Rozwoju Obszarów Wiejskich,
  • sporządzanie analiz, biznesplanów,
  • organizacja targów rolniczych.


Wnioskodawca wykonuje szkolenia w ramach czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych. W obecnej chwili są to głownie szkolenia opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jednak mogą wystąpić takie szkolenia, które będą korzystały ze zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29c ustawy o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy przy realizacji projektu Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w fakturach VAT...


Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego i biorąc pod uwagę fakt, że tworzony system informatyczny będzie służył zarówno czynnościom, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynnościom w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, Wnioskodawca może odliczyć w 2011 r. część podatku naliczonego zawartego w fakturach kosztowych związanych z realizacją tego projektu do wysokości współczynnika określonego wstępnie na rok 2011 r., na podstawie obrotów roku 2010, który będzie podlegał korekcie w 2012 roku. Część nieodliczonego podatku będzie stanowiła koszt kwalifikowany projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 Nr 177 poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit.a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeśli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot o których mowa w ust. 1 to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego z zastrzeżeniem ust. 10.

Szczegółowy sposób wyliczenia wskazanej proporcji zawarty został w dalszych przepisach art. 90 od ust. 4 do 10 powołanej ustawy.

Natomiast zasady dokonywania korekt podatku naliczonego po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku, jak również w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku określa art. 91 ustawy.

W treści rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z opisu przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jako czynny podatnik VAT wykonuje zarówno czynności opodatkowane, jak i zwolnione od podatku, w związku z tym stosuje tzw. współczynnik proporcji w celu odliczania podatku odliczonego. Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie projektu, współfinansowanego ze środków unijnych. Wnioskodawca poinformował, że tworzony system informatyczny będzie służył zarówno czynnościom, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak również mogą wystąpić czynności, w związku z którymi takie prawo nie będzie przysługiwać.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego, z którego wynika, że wydatki dotyczące realizowanego projektu dotyczyć będą czynności w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak również mogą wystąpić czynności, w związku z którymi takie prawo nie będzie przysługiwać oraz mając na uwadze treść art. 86 i 90 ustawy stwierdzić należy, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego tylko w takim zakresie, w jakim projekt służyć będzie wykonywaniu czynności opodatkowanych. O ile jednak nie jest możliwe wyodrębnienie kwot podatku związanego ze sprzedażą opodatkowaną, prawidłowe będzie zastosowanie metody, o której mowa w art. 90 ust. 2-10, przy czym należy wskazać, iż wstępne odliczenie podatku podlegać będzie korekcie na zasadach określonych w art. 91 ustawy.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj