Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-305/12-4/JS
z 21 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP2/443-305/12-4/JS
Data
2012.06.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku
prawo do odliczenia
projekt


Istota interpretacji
Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia ani zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „…”, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT



Wniosek ORD-IN 234 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2012 r. (data wpływu 3 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 czerwca 2012 r. (data wpływu 5 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „…”.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 czerwca 2012 r. (data wpływu 5 czerwca 2012 r.) o kwestie związane z reprezentacją.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym wykonującym działalność leczniczą w przedsiębiorstwie działającym pod firmą … Zainteresowany jest podmiotem uprawnionym do wykonywania działalności leczniczej w zakresie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych (badania diagnostyczne) na podstawie ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 149, poz. 149 ze zm.).

Zakres ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych udzielanych przez Wnioskodawcę obejmuje m.in. badania rezonansu magnetycznego, badania ultrasonograficzne (USG), jak również teleradiologię. Dla celów VAT, świadczenia zdrowotne udzielane przez Wnioskodawcę stanowią usługi w zakresie opieki medycznej, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony oraz jako podatnik VAT UE (w związku z importem usług).

Wnioskodawca złożył 29 sierpnia 2011 r. wniosek o dofinansowanie projektu „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Osi Priorytetowej III: Gospodarka, innowacyjność i przedsiębiorczość Działania III.2 Podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności, Konkursu nr … („Projekt”).

Przedmiotem Projektu jest inwestycja Wnioskodawcy w specjalistyczne oprogramowanie umożliwiające opisywanie badań wykonanych w innych ośrodkach, jak i monitory i stacje diagnostyczne, na których te badania będą mogły być opisywane. W szczególności Projekt będzie obejmować:

  • zakup licencji, instalacja i uruchomienie oprogramowania do obsługi centrali teleradiologicznej (obniżona stawka VAT, obecnie 8%);
  • zakup 3 komputerów przenośnych (podstawowa stawka VAT, obecnie 23%);
  • zakup stacji opisowej z 2 monitorami diagnostycznymi do opisywania badań radiologii ogólnej (obniżona stawka VAT, obecnie 8%).

Wyżej wskazane oprogramowanie i urządzenia nabyte w ramach realizacji Projektu będą służyć wykonywaniu przez Wnioskodawcę świadczeń zdrowotnych w postaci teleradiologii (zdalne opisywanie badań), które to świadczenia podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

We wniosku o dofinansowanie Projektu, Wnioskodawca wskazał, że podatek VAT będzie stanowić jego wydatek kwalifikowalny, tzn. że Wnioskodawca nie będzie mieć prawa do odliczenia/zwrotu podatku naliczonego związanego z nabyciem ww. oprogramowania i urządzeń w ramach realizacji Projektu.

Ze względu na wymogi formalne konkursu o dofinansowanie Projektu, przed podpisaniem umowy o dofinansowanie Projektu, Wnioskodawca zobowiązany jest przedłożyć interpretację indywidualną potwierdzającą brak prawa do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego związanego z nabyciem oprogramowania i urządzeń w ramach realizacji Projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją Projektu, Wnioskodawca będzie mieć prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego od nabytego oprogramowania i urządzeń, w sytuacji gdy zarówno urządzenia, jak i oprogramowanie będą służyć świadczeniu przez Wnioskodawcę usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem oprogramowania i urządzeń w związku z realizacją Projektu, jak również prawo do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym związanej z nabyciem oprogramowania i urządzeń w związku z realizacją Projektu, ponieważ oprogramowanie i urządzenia nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT świadczenie usług podlega co do zasady opodatkowaniu stawką 23%. Jednocześnie ustawa o VAT przewiduje szereg zwolnień z opodatkowania tym podatkiem. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT od podatku zwalnia się usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Na gruncie ww. przepisów należy uznać, że Wnioskodawca jest podatnikiem w rozumieniu ustawy o VAT, który świadczy usługi w rozumieniu ustawy o VAT, przy czym są to usługi zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

Z kolei, stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy VAT są obowiązani przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej podlegającej opodatkowaniu VAT złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem art. 96 ust. 3 ustawy o VAT. Zgodnie z tym ostatnim przepisem podatnicy VAT zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT lub wykonujący wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne. W przypadku złożenia zgłoszenia, podatnik taki jest rejestrowany jako „podatnik VAT zwolniony”, o czym stanowi art. 96 ust. 4 ustawy o VAT.

W związku z tym, że Wnioskodawca wykonuje, co do zasady, czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, a w pozostałym zakresie jest podatnikiem zwolnionym na podstawie art. 113 ust 1 ustawy o VAT, Wnioskodawca został zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W ocenie Wnioskodawcy w analizowanym stanie faktycznym nie zostanie spełniony podstawowy warunek do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie przez Wnioskodawcę oprogramowania i urządzeń w ramach realizacji Projektu, tj. wykorzystanie ww. urządzeń i oprogramowania do wykonywania czynności opodatkowanych. Oprogramowanie i urządzenia nabyte w ramach realizacji Projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do świadczenia usług zwolnionych z podatku, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

Niezależnie od powyższego, Wnioskodawca nie będzie mieć również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), ze względu na niespełnianie warunków wskazanych w tych przepisach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych regulacji prawnych wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony oraz jako podatnik VAT UE (w związku z importem usług). Zainteresowany jest podmiotem leczniczym wykonującym działalność leczniczą w przedsiębiorstwie działającym pod firmą ... Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Osi Priorytetowej III: Gospodarka, innowacyjność i przedsiębiorczość Działania III.2 Podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności, Konkursu nr ... Przedmiotem Projektu jest inwestycja Wnioskodawcy w specjalistyczne oprogramowanie umożliwiające opisywanie badań wykonanych w innych ośrodkach, jak i monitory i stacje diagnostyczne, na których te badania będą mogły być opisywane. Oprogramowanie i urządzenia nabyte w ramach realizacji Projektu będą służyć wykonywaniu przez Wnioskodawcę świadczeń zdrowotnych w postaci teleradiologii (zdalne opisywanie badań), które to świadczenia podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ – jak wynika z wniosku – oprogramowanie i urządzenia nabyte w ramach realizacji projektu będą służyć wykonywaniu przez Wnioskodawcę świadczeń zdrowotnych podlegających zwolnieniu z opodatkowania VAT oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia powyższego warunku, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia ani zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „…”, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (zdarzenia przyszłego), w którym jednoznacznie wskazano, iż oprogramowanie i urządzenia nabyte w ramach realizacji projektu będą służyć wykonywaniu przez Wnioskodawcę świadczeń zdrowotnych, które to świadczenia podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego (np. przeznaczenia zakupionych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj