Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-1093/11/WM
z 19 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-1093/11/WM
Data
2012.01.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Stawki ryczałtu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Przepisy ogólne --> Określenia ustawowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Rodzaje działalności

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Wyłączenia w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych


Słowa kluczowe
roboty budowlane
stawki ryczałtu
usługi informatyczne


Istota interpretacji
1. Czy wysokość ryczałtu od przychodów z działalności m.in. robót budowlanych (usług wymienionych w poz. 1) wynosi 5,5%, natomiast wysokość ryczałtu od przychodów z usług wymienionych w poz. 2 wynosi 8,5%?
2. Czy świadczenie robót ogólnobudowlanych związanych z budową linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych, oraz robót związanych z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych na rzecz inwestora lub jako podwykonawca tych robót nie wyłącza Wnioskodawcy z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2011 r. (data wpływu 31 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania tym podatkiem świadczonych usług oraz ustalenia stawki podatku - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania tym podatkiem świadczonych usług oraz ustalenia stawki podatku.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca w roku 2011 prowadzi działalność gospodarczą polegającą:


  1. na przebudowie istniejących kabli w kanalizacji doziemnych, naprawie istniejącego kabla, wykonaniu nowych instalacji telekomunikacyjnych w nowych lub starych budynkach mieszkalnych bądź niemieszkalnych, naprawie istniejących instalacji w budynkach, budowie i montażu kabli na nowo wybudowanych liniach z materiałów powierzonych, przyłączeniu kabli światłowodowych telewizji kablowej, usunięciu awarii kabla optycznego, modernizacji sieci telekomunikacyjnej, spawaniu włókien optycznych, zestawieniu traków optycznych;
  2. dokonywaniu połączeń w sieci telekomunikacyjnej (aktywacji mieszkańców).


Usługi Wnioskodawcy zaklasyfikowane są przez Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług z 2008 roku jako:


  • roboty związane z budową linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych 42.22;
  • roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych 42.21;
  • pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej, roboty ogólnobudowlane związane z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej 42.91;
  • roboty związane z wykonaniem instalacji elektrycznych, wodnokanalizacyjnych i pozostałych instalacji budowlanych 43.2;
  • pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznej i komputerowej 62.09.


Usługi te Wnioskodawca świadczy na rzecz inwestora jako wykonawca, lub też na rzecz innej firmy będącej wykonawcą, wtedy jest On podwykonawcą robót.

Wnioskodawca opodatkowuje przychody w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, nie przekroczył i nie przekroczy obrotów 150.000 EURO w skali roku, spełnia też inne warunki wymagane dla tej formy opodatkowania. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wysokość ryczałtu od przychodów z działalności m.in. robót budowlanych (usług wymienionych w poz. 1) wynosi 5,5%, natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) powołanej ustawy, wysokość ryczałtu od przychodów z wykonanych usług z poz. 2 wynosi 8,5%.


Z uwagi na fakt, iż wprowadzono zapis pkt 6 do załącznika nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu: "ex 42.22 Linie telekomunikacyjne i elektroenergetyczne; roboty ogólnobudowlane związane z budową linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych - dotyczy wyłącznie usług:


  • realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy rozdzielczych linii elektroenergetycznych i telekomunikacyjnych".


W żadnym innym przepisie nie wyjaśniono, co oznacza "na własny rachunek". Zakres usług, które świadczy Wnioskodawca nie podlega wyłączeniu z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy wysokość ryczałtu od przychodów z działalności m.in. robót budowlanych (usług wymienionych w poz. 1) wynosi 5,5%, natomiast wysokość ryczałtu od przychodów z usług wymienionych w poz. 2 wynosi 8,5%...
  2. Czy świadczenie robót ogólnobudowlanych związanych z budową linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych, oraz robót związanych z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych na rzecz inwestora lub jako podwykonawca tych robót nie wyłącza Wnioskodawcy z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych...


Zdaniem Wnioskodawcy, co do pytania pierwszego zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wysokość ryczałtu od przychodów z działalności m.in. robót budowlanych (usług wymienionych w poz. 1) wynosi 5,5%, natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit b) powołanej ustawy, wysokość ryczałtu od przychodów z wykonanych usług z poz.2 wynosi 8,5%.

Natomiast co do pytania drugiego, z uwagi na fakt, iż zapis pkt 6 do załącznika nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych brzmi: "ex 42.22 Linie telekomunikacyjne i elektroenergetyczne; roboty ogólnobudowlane związane z budową linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych dotyczy wyłącznie usług: - realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy rozdzielczych linii elektroenergetycznych i telekomunikacyjnych", a nie jest w żadnym innym przepisie wyjaśnione co oznacza "na własny rachunek" zakres usług, które Wnioskodawca świadczy, nie podlega wyłączeniu z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Zapisane sformułowanie „dotyczy wyłącznie usług realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek", czyli roboty ogólnobudowlane realizowane na własny rachunek wyłączone z tego opodatkowania, a nie samo świadczenie usług ogólnobudowlanych mieszczących się w grupie 42.22, czyli usług budowlanych związanych z budową linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zasady opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych uregulowane są w przepisach ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych.

W myśl art. 4 ust. 1. ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym po 1 stycznia 2011 r., pod pojęciem „działalności usługowej”, należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy wynosi 8,5% przychodów.

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.


Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują użytego w ww. przepisie pojęcia roboty budowlane. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jednolity Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118). Zgodnie z powołanym przepisem przez:


  • roboty budowlane - należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego,
  • obiekt budowlany – należy rozumieć budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,
  • budowlę – należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.


Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ustawy. Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu nie stosuje się do podatników osiągających przychody ze świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy „Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług”.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej.

Wyjaśnić jednak należy, że odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonywanych czynności ponosi podatnik świadczący tę usługę, bowiem Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług. W tym zakresie właściwymi są Urzędy Statystyczne. Urząd Statystyczny nadaje nr identyfikacyjny na podstawie wniosku podatnika, w którym to wniosku zawarte są informacje dotyczące zakresu i charakteru planowanej działalności gospodarczej. Informacje te wskazuje sam podatnik.


Wnioskodawca w złożonym wniosku wskazał, że zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), świadczone przez niego usługi objęte są symbolami:


  • roboty związane z budową linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych 42.22;
  • roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych 42.21;
  • pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej, roboty ogólnobudowlane związane z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej 42.91;
  • roboty związane z wykonaniem instalacji elektrycznych, wodnokanalizacyjnych i pozostałych instalacji budowlanych 43.2;
  • pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznej i komputerowej 62.09.


W „Wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług” stanowiącym Załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w pozycjach:


  • 5 - pod symbolem PKWiU ex 42.21 wymieniono rurociągi przesyłowe i sieci rozdzielcze; roboty ogólnobudowlane związane z budową rurociągów dotyczy wyłącznie usług - realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych;
  • 6 - pod symbolem PKWiU ex 42.22 wymieniono linie telekomunikacyjne i elektroenergetyczne; roboty ogólnobudowlane związane z budową linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych, dotyczy wyłącznie usług - realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy rozdzielczych linii elektroenergetycznych i telekomunikacyjnych;
  • 7 - pod symbolem PKWiU ex 42.91 wymieniono pozostałe obiekty inżynierii wodnej; roboty ogólnobudowlane związane z budową pozostałych obiektów inżynierii wodnej, dotyczy wyłącznie usług - realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy portów morskich i pozostałych obiektów inżynierii wodnej;


Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), obiekty budowlane i roboty budowlane sklasyfikowane zostały w sekcji F.

Sekcja ta obejmuje:


  • budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,
  • roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, które polegają na budowie (tzn. wznoszeniu obiektu budowlanego w określonym miejscu, odbudowie, rozbudowie i nadbudowie obiektu budowlanego),
  • prace polegające na przebudowie, remoncie, rozbiórce lub montażu obiektu budowlanego, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.


W dziale 42 wskazanej powyżej sekcji F – budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej pod symbolem 42.2 wymienione zostały m.in. roboty ogólnobudowlane związane z budową rurociągów, linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych, natomiast pod symbolem 42.9 wymienione zostały m.in. roboty ogólnobudowlane związane z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej

Wyłączeniu od opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają zatem roboty budowlane związane z budową rurociągów, linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych oraz roboty ogólnobudowlane związane z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej, ale wyłącznie dotyczące realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy: rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych, rozdzielczych linii elektroenergetycznych i telekomunikacyjnych oraz budowy portów morskich i pozostałych obiektów inżynierii wodnej.

Zgodnie z powyższymi zapisami, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych mogą być objęte tylko takie roboty budowlane związane z budową wskazanych powyżej obiektów, które nie są wykonywane w ramach realizacji - na własny rachunek projektów inwestycyjnych, o których mowa powyżej.

Zatem przychody z wykonywanych przez Wnioskodawcę usług budowlanych, mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, wyłącznie wtedy, gdy Wnioskodawca nie wykonuje ich w ramach realizacji na własny rachunek projektu inwestycyjnego, obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe. We wniosku wskazano, że Wnioskodawca nie jest inwestorem, świadczy on usługi na rzecz inwestora lub na rzecz wykonawcy (jako podwykonawca).

Wobec tego usługi te, jak również usługi wymienione pod symbolem 43.2 Klasyfikacji - roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych, wodno-kanalizacyjnych i pozostałych instalacji budowlanych jako mieszczące się w ramach robót budowlanych, opodatkowane będą zgodnie z cyt. powyżej art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy ryczałtem wg stawki 5,5% przychodu.

Natomiast usługi wymienione przez Wnioskodawcę w punkcie 2 opisu stanu faktycznego – dokonywanie połączeń w sieci telekomunikacyjnej (aktywacji mieszkańców) objęte symbolem 62.09 Klasyfikacji - pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ww. ustawy, opodatkowane są ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej wg stawki 8,5% przychodów.

Podkreślić przy tym należy, że interpretację indywidualną wydano wyłącznie w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę, natomiast w toku prowadzonego postępowania podatkowego lub kontrolnego właściwy organ prowadzi postępowanie dowodowe w celu ustalenia stanu faktycznego, który rzeczywiście zaistniał. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa, tut. organ podatkowy, nie jest uprawniony do prowadzenia postępowania dowodowego zmierzającego do zbierania materiałów dowodowych w sposób odpowiadający dyspozycji art. 187 w związku z art. 122 Ordynacji podatkowej. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj