Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-233/14/BK
z 3 czerwca 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2014 r. (data wpływu 5 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 marca 2014 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Spółdzielnia działa na podstawie przepisów:
- ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych,
- ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze,
- innych ustaw mających związek z działalnością Spółdzielni,
- postanowień statutu Spółdzielni.
Celem Spółdzielni jest zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych członków oraz ich rodzin, poprzez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych, a także lokali o innym przeznaczeniu oraz zaspokajanie potrzeb gospodarczych, społecznych, oświatowych i kulturalnych osób zamieszkujących w nieruchomościach zarządzanych przez Spółdzielnię. Działalność Spółdzielni w zakresie kulturalnym, społeczno-edukacyjnym i wychowawczym prowadzona jest w budynku O. Organizowane są zajęcia stacjonarne: plastyczne, modelarskie, taneczne, teatralne, chór, kabaret, kącik gier telewizyjnych, klub seniora, nauka z zakresu podstawowej obsługi komputera. Na przychody O. składają się wpływy z wymiaru czynszu wnoszone przez członków Spółdzielni (lokale mieszkalne i użytkowe) oraz pozostałe wpłaty (za zajęcia odpłatne m.in. aerobik, internet, wynajem sali). Spółdzielnia jest czynnym podatnikiem VAT i prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT np. w zakresie wynajmu lokali użytkowych w pawilonach handlowo-usługowych oraz działalność zwolnioną od podatku VAT w zakresie dokonywania czynności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10-11 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 4 ust. 1-2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, zwolnienie dotyczy opłat od lokali mieszkalnych min. z tytułu:
- eksploatacji i utrzymania lokali,
- eksploatacji i utrzymania nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni lub nieruchomości wspólnych,
- funduszu remontowego.
W dniu 27 kwietnia 2012 r. Spółdzielnia zawarła umowę z Województwem … z siedzibą w … jako Instytucją Zarządzającą o dofinansowanie projektu w ramach osi priorytetowej 4 – „Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast”, „Działanie 4.1 – Humanizacja blokowisk”, Poddziałanie 4.1.2 – Wzmocnienie funkcji społecznych Regionalnego Programu Operacyjnego … na lata 2007-2013. Do ww. umowy zostały podpisane 4 aneksy:
- w 2012 r. – aneks nr …,
- w 2013 r. – aneks nr … oraz nr …,
- w 2014 r. – aneks nr ….
Realizowany projekt „W.” poprzez udział członków spółdzielni i ich rodzin w zajęciach prowadzonych w zmodernizowanych i doposażonych pomieszczeniach O. oraz na terenie przyległym” dotyczy zagospodarowania przestrzeni wewnątrzosiedlowej (budowa placu zabaw i modernizacja otoczenia O.) oraz remontu i doposażenia pomieszczeń O.. Zakres rzeczowy projektu obejmuje:
- Budowę placu zabaw – na wyposażenie placu zabaw składa się: zestaw zabawowy duży, 2 zestawy zabawowe małe, karuzela, piaskownica, bujak mały, bujak duży, huśtawka pojedyncza, huśtawka podwójna, zestaw do wspinaczki mały, ławki, ogrodzenie, śmietniki, stojaki parkingowe dla rowerów, ścianka wspinaczkowa duża.
- Modernizację otoczenia O.. W związku z budową placu zabaw i potrzebą podniesienia dostępności i estetyki otoczenia O. niezbędne jest usunięcie kolizji sieci energetycznej biegnącej przez miejsce projektowanego placu zabaw, wykonanie parkingu dla rowerów, stojak wraz z ogrodzeniem gazonami z masy betonowej oraz wykonanie dojść do placu zabaw i budynku O., wykonanie palcu do gier sprawnościowych, zakup i posadzenie nowych drzew i krzewów ozdobnych a także wykonanie trawników.
- Modernizację pomieszczeń O., w tym:
remont sali tanecznej, remont sali plastycznej, wymiana drzwi wewnętrznych, malowanie holu głównego, remont toalet.
4. Zakup wyposażenia w celu wzbogacenia oferty kulturalnej w tym:
– dla pracowni plastycznej – zakup elektrycznego koła garncarskiego, zestawu narzędzi do ceramiki, pieca ceramicznego o mocy 3,5 kW, zestawu do prezentacji prac plastycznych, stanowisk grafiki komputerowej (komputery typu laptop – sztuk 4, drukarki formatu A3, plotera tnącego oraz oprogramowania graficznego na 4 stanowiska,
– dla sekcji sportowej – zakup stołu bilardowego i stołu do cymbergaja.
Realizacja projektu poszerzy dotychczasową ofertę Spółdzielni o atrakcyjny, nowoczesny, bezpieczny plac zabaw, z zagospodarowanymi i uporządkowanymi terenami zielonymi wokół placu zabaw. W odremontowanych pomieszczeniach O. prowadzona będzie działalność o tym charakterze, a oferta zajęć dla dzieci poszerzy się w ramach sekcji plastycznej o atrakcyjne zajęcia zakresu ceramiki oraz równie atrakcyjne zajęcia z grafiki komputerowej. Wyposażenie zakupione dla sekcji sportowej wpłynie na zwiększoną aktywność sportową dzieci i młodzieży. Wszyscy odwiedzający O. będą mogli swobodnie korzystać z wyremontowanych funkcjonalnych i estetycznych pomieszczeń holu i toalety. Do kosztów kwalifikowanych, objętych dofinasowaniem środków UE, zaliczono planowane nakłady w wartości brutto. Realizacja projektu jest rozpoczęta. Wydatki w związku z jego realizacją są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę, co jest niezbędne do rozliczenia przez Instytucję Zarządzającą. Na sfinansowanie części nakładów dotacja unijna wynosząca 85% kosztów kwalifikowanych rozliczona zostanie z funduszem remontowym (budowa placu zabaw, remont pomieszczeń O.) oraz z kosztami działalności operacyjnej Spółdzielni (zakup wyposażenia sekcji). Spółdzielnia stosując całkowite odliczenie podatku, nie skorzystała z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących ww. zakupów i usług. Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o podatku VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Podatnik w swojej działalności powinien dążyć do przypisania konkretnych wydatków i towarzyszących im kwot podatku naliczonego do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi te wydatki są związane. W związku z tym, że Spółdzielnia miała możliwość wyodrębnienia całości lub części kwot podatku naliczonego, w stosunku do których nie przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, to w tej części nie dokonała odliczenia podatku, a wydatek uznała za kwalifikowany.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy Spółdzielnia miała prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy oraz wykonanie usług realizowanych w ramach projektu związanych z czynnościami zwolnionymi, tj. dotyczących budowy palcu zabaw oraz przygotowania terenu związanego z jego budową (m.in. usunięcie kolizji sieci energetycznej, wykonanie parkingów, ogrodzenia oraz zagospodarowania zieleni przy placu zabaw)?
- Czy Spółdzielnia miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących zakupów realizowanych w ramach projektu związanych z modernizacją pomieszczeń O. oraz zakupem wyposażenia pracowni plastycznej oraz sekcji sportowej?
Ad 1. Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących budowę placu zabaw oraz zagospodarowania przyległego terenu, gdyż realizacja tej części projektu nie będzie generowała przychodów związanych z podatkiem VAT, a zakupy oraz wykonanie usług z faktur wystawianych na Wnioskodawcę nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.
Ad 2. Zdaniem Wnioskodawcy, Spółdzielnia świadczy usługi zarówno zwolnione, jak i opodatkowane, w związku z czym przysługuje jej tylko częściowe odliczenie podatku naliczonego z faktur dokumentujących wykonanie modernizacji pomieszczeń O. oraz zakupy wyposażenia poszczególnych pracowni z uwzględnieniem proporcji, o której mowa w „ art. 9 ” ustawy o VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte zostało w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), który stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) nie są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych VAT.
Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż jeśli Wnioskodawca ponosi wydatki, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, to zgodnie z cytowanym przepisem art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy, będącemu podatnikiem VAT, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w części w jakiej poniesione wydatki służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Przepis art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, w przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia podatku VAT i nieuprawniające do tego odliczenia i nie ma możliwości bezpośredniego przyporządkowania ponoszonych wydatków do czynności opodatkowanych lub nieopodatkowanych.
Natomiast w myśl art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Zgodnie z art. 90 ust. 2 cyt. ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
W myśl art. 90 ust. 3 cyt. ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
W oparciu o art. 90 ust. 4 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalona proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
W świetle powyższego należy stwierdzić, iż z unormowań zawartych w ustawie o podatku od towarów i usług wynika, że podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich przyporządkowania do określonych rodzajów czynności, uprawniających do odliczenia podatku naliczonego oraz nieuprawniających do odliczenia.
Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca pozyskał środki na sfinansowanie projektu dotyczącego budowy placu zabaw oraz przygotowania terenu związanego z jego budową a także modernizacji pomieszczeń O. oraz zakupem wyposażenia pracowni plastycznej oraz sekcji sportowej. Zakupy związane z budową placu zabaw oraz przygotowania terenu związanego z jego budową nie będą dotyczyły wykonywania czynności opodatkowanych. Natomiast w przypadku modernizacji pomieszczeń O. oraz zakupu wyposażenia pracowni plastycznej i sekcji sportowej nabywane towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych oraz zwolnionych.
Analiza stanu faktycznego na tle powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że w przypadku zakupów związanych z budową placu zabaw oraz przygotowaniem terenu związanego z jego budową Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na to, że zakupione towary i usługi nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Natomiast w przypadku zakupów związanych z modernizacją pomieszczeń O. oraz wyposażenia pracowni plastycznej i sekcji sportowej - skoro jak wskazano - nabywane towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych oraz zwolnionych Wnioskodawcy przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku z uwzględnieniem proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.