Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-173/12-4/ALN
z 11 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP4/443-173/12-4/ALN
Data
2012.06.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
następstwo prawne
prawo do odliczenia
sukcesja
ulga
wydatki na zakup kasy rejestrującej


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawcy przysługuje ulga na zakup nowych kas fiskalnych w ilości 8 sztuk w brzmieniu art. 111 ust. 4 uPTU?



Wniosek ORD-IN 352 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parku, przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2012 r. (data wpływu 7 marca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 maja 2012 r. (data wpływu 31 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do ulgi na zakup 8 kas rejestrujących – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do ulgi na zakup 8 kas rejestrujących.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 maja 2012 r. (data wpływu 31 maja 2012 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spis oznaczeń:

  • uPTU - Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2011.177.1054 j.t. ze zmianami);
  • uZOP - Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2011.224.1337);
  • uOP - Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.2005.8.60 t.j. ze zmianami);
  • uNIP - Ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz.U.2004.269.2681 t.j. ze zmianami).

Począwszy od dnia 01 stycznia 2012 r. Park przestał być państwową jednostką budżetową i stał się państwową osobą prawną (vide art. 5 uZOP).

Począwszy od dnia 01 stycznia 2012 r. Park posiada nowy numer NIP.

W dniu 02 stycznia 2012 r. Parku wystąpił do Naczelnika Urzędu Skarbowego pismem oświadczeniem o zamiarze kupienia 8 kas fiskalnych - przed dniem obowiązku rejestrowania obrotu.

Pisemne zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania zostało złożone do Naczelnika Urzędu Skarbowego przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego.

Rozpoczęcie ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie kiedy kasy te zostały objęte potwierdzeniem ministra właściwego do spraw finansów publicznych nastąpiło nie później niż w obowiązujących terminach.

Wnioskodawca posiada dowód zapłaty całej należności za 8 kas rejestrujących.

Pierwszej sprzedaży na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej dokonano 10.01.2012 roku.

Dokonano fiskalizacji kas rejestrujących i powiadomiono o tym fakcie Naczelnika Urzędu Skarbowego w terminie 7 dniu od daty fiskalizacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje ulga na zakup nowych kas fiskalnych w ilości 8 sztuk w brzmieniu art. 111 ust. 4 uPTU...

Zdaniem Wnioskodawcy, Parkowi przysługuje ulga na zakup nowych kas fiskalnych z tytułu nabycia 8 sztuk kas zgodnie z ilością wyspecyfikowaną w pisemnym oświadczeniu które zostało złożone Naczelnikowi Urzędu Skarbowego przed dniem powstania obowiązku rejestracji obrotu.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 5 uZOP Park z dniem 01 stycznia 2012 r. przestał być państwową jednostką budżetową i stał się państwową osobą prawną.

Park działający jako państwowa osoba prawna począwszy od dnia 01 stycznia 2012 r nie jest następcą prawnym na gruncie przepisów prawa podatkowego Parku, który do dnia 31 grudnia 2011 r. działał jako państwowa jednostka budżetowa albowiem przepisy art. 93 i dalsze uOP nie przewidują sukcesji uniwersalnej na gruncie prawa podatkowego w przypadku przekształcenia państwowej jednostki budżetowej w państwową osobę prawną.

Przepisy art. 12 uNIP nie przewidują przejścia numeru NIP w przypadku przekształcenia państwowej jednostki budżetowej w państwową osobę prawną i w związku z powyższym Parkowi został nadany nowy numer identyfikacji podatkowej NIP.

Biorąc pod uwagę rozważania określone punktem II i III powyżej, Park działający jako państwowa osoba prawna począwszy od dnia 01 stycznia 2012 r. jest podmiotem nowym na gruncie przepisów prawa podatkowego i rozpoczyna ewidencjonowanie obrotu w brzmieniu przepisów art. 111 ust. 4 uVAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy, podatnicy, którzy rozpoczynają ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Jak wynika z powyższego przepisu, odliczenie (ulga) przysługuje tylko przy zakupie kas w związku z wypełnieniem powstającego po raz pierwszy u danego podatnika obowiązku ewidencjonowania. Przepis ten stanowi bowiem o ulgach przysługujących przy zakupie kas rejestrujących zgłoszonych na dzień powstania obowiązku ewidencjonowania.

Zatem, ustawodawca utożsamia dzień rozpoczęcia ewidencjonowania z dniem powstania obowiązku ewidencjonowania. Art. 111 ust. 4 ustawy, stosuje tryb warunkowy i odnosi się do podatników, którzy wcześniej nie byli obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotów i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących.

W tym miejscu należy podkreślić, iż kwestia odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej została szczegółowo uregulowana przepisami aktów wykonawczych do ustawy. I tak, na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 7 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa ust. 4 i 5, uwzględniając obowiązki podatników związane ze składaniem deklaracji podatkowej oraz przeciwdziałanie nadużyciom związanym z wypłatą (zwrotem) tych kwot.

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje w tym zakresie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Nr 257, poz. 1733 ze zm.).

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwanego dalej „odliczeniem”, lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem:

  1. złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tego ewidencjonowania;
  2. rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem ministra właściwego do spraw finansów publicznych, że kasy te spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać, zwanym dalej „potwierdzeniem”;
  3. posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

W przypadku podatników, którzy zamierzają stosować do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego jedną kasę rejestrującą, zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, może być dokonane na formularzu zgłoszenia o miejscu instalacji kasy rejestrującej, zgodnie z przepisami dotyczącymi kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków ich stosowania, jeżeli zgłoszenie to zostało złożone przed terminem obowiązkowego rozpoczęcia ewidencjonowania tych kwot - § 2 ust. 2 ww. rozporządzenia.

Stosowanie do § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, odliczenie może być dokonane w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym.

Cytowane wyżej przepisy wskazują, że ulga z tytułu zakupu kasy rejestrującej, przysługuje podatnikowi w sytuacji, gdy m.in. złoży on naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemne zgłoszenie o liczbie przewidywanych stanowisk kasowych wraz z podaniem miejsca instalacji kasy.

Z powyższego wynika, że przedmiotowa ulga przysługuje tylko przy zakupie kas w związku z wypełnieniem powstającego po raz pierwszy u danego podatnika obowiązkiem ewidencjonowania.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca począwszy od dnia 01 stycznia 2012 r. przestał być państwową jednostką budżetową i stał się państwową osobą prawną. Począwszy od dnia 1 stycznia 2012 r. Park posiada nowy numer NIP.

W dniu 2 stycznia 2012 r. Wnioskodawca wystąpił do właściwego naczelnika urzędu skarbowego z pismem oświadczeniem o zamiarze kupienia 8 kas fiskalnych - przed dniem obowiązku rejestrowania obrotu. Pisemne zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania zostało złożone do właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego.

Rozpoczęcie ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie kiedy kasty te zostały objęte potwierdzeniem ministra właściwego do spraw finansów publicznych nastąpiło nie później niż w obowiązujących terminach.

Wnioskodawca posiada dowód zapłaty całej należności za 8 kas rejestrujących.

Pierwszej sprzedaży na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej dokonano 10.01.2012 roku. Dokonano fiskalizacji kas rejestrujących i powiadomiono o tym fakcie właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dniu od daty fiskalizacji.

Wnioskodawca wskazał, iż Park działający od dnia 1 stycznia 2012 r. jako państwowa osoba prawna nie jest następcą prawnym na gruncie przepisów prawa podatkowego Parku, który do dnia 31 grudnia 2011 r. działał jako państwowa jednostka budżetowa albowiem przepisy art. 93 i dalsze uOP nie przewidują sukcesji uniwersalnej na gruncie prawa podatkowego w przypadku przekształcenia państwowej jednostki budżetowej w państwową osobę prawną.

Jak wskazał Zainteresowany przepisy art. 12 uNIP nie przewidują przejścia numeru NIP w przypadku przekształcenia państwowej jednostki budżetowej w państwową osobę prawną i w związku z powyższym Parkowi został nadany nowy numer identyfikacji podatkowej NIP.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma prawo do ulgi z tytułu nabycia 8 kas rejestrujących, gdyż u Wnioskodawcy po raz pierwszy powstał obowiązek ewidencjonowania oraz – jak wynika z okoliczności sprawy – przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania za pomocą kasy dokonano stosowanego zgłoszenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, ewidencjonowanie nastąpiło w obowiązującym terminie, a nabywca posiada dowód zapłaty całej należności za zakup kas rejestrujących.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj