Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-183/12-2/AK
z 10 maja 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-183/12-2/AK
Data
2012.05.10
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym --> Uprawnienia osób fizycznych
Słowa kluczowe
materiały budowlane
zwrot wydatków związanych z budownictwem
Istota interpretacji
1. Czy przysługuje Wnioskodawcy zwrot VAT za oświetlenie, które zakupił?2. Jeśli nie, to dlaczego oświetlenia tego nie można uznać za spełniające wymogi podane w „wykazie materiałów budowlanych...”?
Wniosek ORD-IN 294 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 21.02.2012 r. (data wpływu 27.02.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie prawa do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup lamp w związku z remontem/wyposażeniem lokalu mieszkalnego - jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 27.02.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie prawa do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup lamp w związku z remontem/wyposażeniem lokalu mieszkalnego. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Wnioskodawca został wezwany do Urzędu Skarbowego celem złożenia wyjaśnień dotyczących wniosku o zwrot VAT za materiały budowlane (wszystkie wydatki związane z remontem i wyposażeniem mieszkania zakupionego w stanie deweloperskim). Urzędnik zakwestionował zwrot VAT za oświetlenie. Symbol PKWiU zakupionych produktów to 27.40.25.0 czyli zgodny z wymienionym w punkcie 72 opublikowanego przez Ministerstwo Finansów „wykazu materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT” opisanym jako „żyrandole oraz pozostałe oprawy oświetleniowe instalowane na suficie lub ścianach”. Wszystkie zakupione przez Wnioskodawcę lampy są przeznaczone do instalacji na suficie, podłączane na stałe do instalacji elektrycznej w mieszkaniu, jako źródło światła wykorzystują żarówki i różnią się jedynie liczbą źródeł światła - od 1 do 3. W dniu wizyty w Urzędzie Skarbowym (20.02.2012 r.) Wnioskodawca skontaktował się telefonicznie z Krajową Informacją Podatkową i w rozmowie z konsultantem upewnił się, że zwrot VAT w tym przypadku się należy. Urzędnik obsługujący Wnioskodawcę w US nie był jednak zainteresowany kontaktem z KIP w tej sprawie i stwierdził, że żyrandole nie kwalifikują się do zwrotu VAT bo nie są „oprawą oświetleniową mieszkaniową do żarówek” wyszczególnioną w punkcie 72 wspomnianego wcześniej „Wykazu materiałów budowlanych...”, jednocześnie nie był w stanie wyjaśnić co jest oprawą oświetleniową mieszkaniową do żarówek”. W związku z zaistniałą sytuacją w dniu 21.02.2012 r. Wnioskodawca po raz kolejny skontaktował się z KIP i w trwającej 35 minut rozmowie telefonicznej (czas rozmowy w dużej mierze związany był z jak to określił konsultant „konsultacjami z ekspertami Krajowej Informacji Podatkowej”) po raz kolejny został poinformowany, że zwrot VAT za zakupione przeze mnie oświetlenie mi się należy. Stanowisko Urzędu Skarbowego jest dla Wnioskodawcy tym bardziej dziwne, że w 2007 roku Wnioskodawca uzyskał zwrot za tego samego typu oświetlenie zakupione do remontowanego przez Wnioskodawcę wówczas mieszkania w Z. Wnioskodawca konsultował się również z pracownikami komórki zajmującej się orzecznictwem podatkowym w jego miejscu pracy (Urząd Skarbowy) i oni również stoją na stanowisku, że zwrot VAT za zakupione oświetlenie się należy. W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Zdaniem Wnioskodawcy, zwrot VAT za zakupione oświetlenie się należy. Spełnia ono bowiem wszystkie wyszczególnione przez Ministerstwo Finansów w „wykazie materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT wymagania. W szczególności:
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe. Zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 ze zm.), która weszła w życie z dniem 01 stycznia 2006 r. W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:
W art. 2 pkt 5 ww. ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym została zawarta definicja remontu. W myśl tego przepisu, ilekroć w ustawie jest mowa o remoncie – rozumie się przez to wykonanie robót określonych w załączniku do ustawy. Jest to jedno z ważniejszych pojęć używanych w ustawie. Definicja ta ma charakter definicji poprzez wyliczenie ściśle określonych robót uznanych za remont w myśl cytowanej ustawy. Z uwagi na powyższe, tylko wymienione prace mogą stanowić remont w rozumieniu ustawy. Z kolei zgodnie z opracowanym przez Ministerstwo Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa uszczegółowieniem wykazu robót zaliczanych do wydatków mieszkaniowych, wymienione w ustawie roboty polegają na wymianie, naprawie, uzupełnieniu, zmianie-przebudowie elementów lokalu w celu przywrócenia lub poprawy ich stanu pod względem użytkowym i technicznym. Prace te dotyczą wszystkich stałych (na trwałe związanych) elementów konstrukcyjnych, wykończeniowych i instalacyjnych, które obejmują w przypadku lokalu instalację elektryczną, w tym także elementy nierozerwalnie z nią związane, stanowiące stałą i nierozerwalną jej część. Zwrot, o którym mowa powyżej, dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 01 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT, tj. stawką 22% natomiast od dnia 01.01.2011 r. stawką 23% (art. 3 ust. 3 w zw. z art. 11a ust. 1 ww. ustawy). Ponadto zwrot dotyczy jedynie wydatków udokumentowanych fakturami VAT w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), wystawionymi od dnia 01 maja 2004 r. Stosownie do art. 4 ust. 1 ww. ustawy prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. W myśl natomiast art. 4 ust. 2 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków, związanych z budownictwem mieszkaniowym, prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna posiada:
Zgodnie z art. 3 ust. 8 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, wykaz materiałów budowlanych uwzględniający materiały budowlane, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 01 maja 2004r. są opodatkowane podatkiem VAT. Od dnia 01 stycznia 2011 r. obowiązuje załącznik do obwieszczenia Ministra Infrastruktury z dnia 08 września 2010 r. w sprawie ogłoszenia obowiązującego od dnia 01 stycznia 2011r. wykazu materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 01 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT (Dz. Urz. Min. Infrastruktury Nr 11, poz. 35). Biorąc pod uwagę mające zastosowanie w przedmiotowej sprawie przepisy PKWiU zauważyć należy, iż w poz. 72 ww. załącznika ex 27.40.25.0 obejmuje: Żyrandole oraz pozostałe oprawy oświetleniowe instalowane na suficie lub ścianach - wyłącznie:
Analizując powyższe zwrot z tytułu wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym przysługuje tylko od zakupionych opraw oświetleniowych a nie żyrandoli, ponieważ:
Ponadto, zgodnie z wyjaśnieniem zawartym w normie PN-90/E-01005 "Technika Świetlna - terminologia" pod pojęciem "oprawa oświetleniowa" rozumie się: "urządzenie służące do rozsyłania, filtrowania lub przekształcania strumienia świetlnego jednego lub więcej źródeł światła, zawierające, oprócz źródła światła wszystkie elementy niezbędne do mocowania, ochrony źródła światła i przyłączenia go do sieci zasilającej". Elementy takie jak żyrandol czy lampa wisząca są jedynie "przedłużeniem" oprawy oświetleniowej oraz elementem dekoracyjnym, który nie jest trwale umiejscowiony. W konsekwencji, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zwrotu części wydatków związanych z zakupem lamp przeznaczonych do instalacji na suficie. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.