Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-141/12/UH
z 24 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-141/12/UH
Data
2012.02.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
garaż
rolety, żaluzje
stawki podatku
usługi montażowe


Istota interpretacji
Stawka podatku VAT przy usłudze montażu bram garażowych w ramach budowy garażu wolnostojącego oraz w istniejącym garażu wolnostojącym



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2011r. (data wpływu 15 listopada 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 stycznia 2012r. (data wpływu 31 stycznia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia jaką stawkę podatku VAT należy zastosować przy usłudze montażu bram garażowych w ramach budowy garażu wolnostojącego oraz w istniejącym garażu wolnostojącym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia jaką stawkę podatku VAT należy zastosować przy usłudze montażu bram garażowych w ramach budowy garażu wolnostojącego oraz w istniejącym garażu wolnostojącym.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 stycznia 2012r. (data wpływu 31 stycznia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 stycznia 2012r. znak: IBPP2/443-1217/11/UH.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie m.in. wymiany i montażu stolarki budowlanej zewnętrznej z PCV, drzwi, bram garażowych, rolet zewnętrznych.

Wymienione usługi wykonywane są z użyciem materiałów kupowanych od ich producentów lub od innych podmiotów-sprzedawców. Wnioskodawca nie jest producentem montowanych przez siebie towarów.

Usługi w większości realizowane są przez zewnętrzną firmę podwykonawczą. Za wykonane usługi podwykonawca wystawia na rzecz Wnioskodawcy faktury VAT.

Umowy zawierane pomiędzy Wnioskodawcą a klientami dotyczą usługi montażu wraz z dostarczeniem materiału (jest to usługa kompleksowa obejmująca swym zakresem również dostawę materiału). Oznacza to, że wynagrodzenie otrzymywane przez Wnioskodawcę jest ustalane jako jedna kwota, która obejmuje zarówno koszt montowanego materiału oraz koszt samego montażu.

Niniejszy wniosek jest związany z montowaniem u klientów bram garażowych oraz rolet zewnętrznych. Wnioskodawca, mając na uwadze obiekt, w którym wykonuje ww. usługi, może je pogrupować w następujący sposób:

  1. usługi montażu bram garażowych wykonywane w ramach budowy budynku mieszkalnego objętego społecznym programem mieszkaniowym – montaż jest wykonywany w ramach budowy budynku mieszkalnego na odpowiednim etapie budowy;
  2. usługi montażu bram garażowych w ramach budowy garażu wolnostojącego, który nie stanowi części budynku mieszkalnego;
  3. usługi montażu bram garażowych wykonywane w istniejącym budynku mieszkalnym czy to w ramach usługi remontowej czy usługi modernizacyjnej (w obu przypadkach chodzi o wymianę bramy na nową lub o wstawienie bramy garażowej w nowopowstały otwór garażowy) – o tym, czy montaż jest wykonywany w ramach remontu czy modernizacji decyduje klient;
  4. usługi montażu bram garażowych wykonywane w istniejącym garażu wolnostojącym czy to w ramach usługi remontowej czy usługi modernizacyjnej (w obu przypadkach chodzi o wymianę bramy na nową lub o wstawienie bramy garażowej w nowopowstały otwór garażowy) – o tym, czy montaż jest wykonywany w ramach remontu czy modernizacji decyduje klient;
  5. usługi montażu rolet zewnętrznych na elewacji istniejącego budynku mieszkalnego jako jedyny element usługi (bez wymiany okien) czy to w ramach usługi remontowej czy usługi modernizacyjnej;
  6. usługi montażu rolet zewnętrznych w istniejącym budynku mieszkalnym razem z wymianą stolarki okiennej -wykonywana jest jedna usługa obejmująca montaż nowego okna z roletą w miejsce starego lub w nowopowstały otwór okienny, za co pobierane jest jedno wynagrodzenie;
  7. usługi montażu rolet zewnętrznych typu podtynkowego w ramach budowy budynku mieszkalnego jako jedyny element usługi (bez montażu okien);
  8. usługi montażu rolet zewnętrznych razem ze stolarką okienną w ramach budowy budynku mieszkalnego ~ wykonywana jest jedna usługa obejmująca montaż nowego okna z roletą za co pobierane jest jedno wynagrodzenie.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca stwierdził, iż:

  1. Jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
  2. W treści wniosku o wiążącą interpretację w odniesieniu do poszczególnych usług wymienionych w pkt 1-8 zostało sprecyzowane, że usługi są wykonywana w ramach budowy, remontu czy modernizacji. Użyte pojęcia należy interpretować w ten sam sposób w jaki użyto tych pojęć w treści art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Odpowiadając na pytanie, świadczone przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.
  3. Symbole Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych dla sytuacji określonych w pkt 1-8:
    • PKOB 111,112,113
    • PKOB 127
    • PKOB 111,112,113
    • PKOB 127
    • PKOB 111,112,113
    • PKOB 111,112,113
    • PKOB 111,112, 113
    • PKOB 111,112,113
  4. Usługi opisane w pkt 1,3,5,6,7,8 są wykonywane w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych o różnej powierzchni – trudno jest jednoznacznie określić wielkość tej powierzchni. Jest to powierzchnia w znacznej większości przypadków mniejsza niż 300 m2 (bardzo rzadko zdarzają się budynki mieszkalne o powierzchni ponad 300 m2). W odniesieniu do usług opisanych w pkt 1.3.5.6.7.8 wykonywanych w lokalach mieszkalnych mieszczących się w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych, również trudno jednoznacznie określić wielkość powierzchni użytkowej lokalu, w którym wykonywane są usługi. Najczęściej przypadki dotyczą lokali, w których powierzchnia użytkowa jest mniejsza niż 150 m2 (sporadycznie ta powierzchnia jest większa niż 150 m2). Przed wykonaniem usługi odbieram od swoich klientów oświadczenia o powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego czy lokalu mieszkalnego, którego dotyczy moja usługa.
  5. W odniesieniu do usług opisanych w pkt 1,3,5,6,7,8 Wnioskodawca zawiera zawsze umowy, z treści której wynika, że przedmiotem umowy jest poszczególna usługa wymieniona w pkt 1,3,5,6,7,8. Nierozerwalnym elementem tej umowy jest dostawa towaru. Należy zamówioną u Wnioskodawcy usługę traktować jako usługę kompleksową, której elementem zasadniczym jest usługa montażu, a elementem pobocznym dostawa towaru. Wynagrodzenie jest w umowie ustalane jako jedna kwota (nie ma rozbicia na wartość usługi montażu i na wartość montowanego towaru). Na wystawianych przez Wnioskodawcę fakturach widnieje tylko jedna pozycja dotycząca wykonanej usługi. Nie ma przypadku, w którym odrębnie Wnioskodawca fakturowałby usługę i odrębnie fakturowałby dostawę.
  6. W ramach usług opisanych w pkt 1,7,8 Wnioskodawca nigdy nie jest stroną umowy na budowę budynku mieszkalnego dotyczącą budynku jako całości. Usługi Wnioskodawcy występują na jednym z etapów budowy, a umowy Wnioskodawca zawiera z klientami tylko w zakresie prac określonych w pkt 1,7,8 Umowy Wnioskodawca podpisuje z właścicielem obiektu, który się buduje.
  7. Tak jak opisano we wniosku, bramy garażowe w ramach usług opisanych w pkt 1-4 są montowane w następujących garażach:
    • w garażu będącym integralną częścią budynku mieszkalnego,
    • w garażu wolnostojącym, niebędącym integralną częścią budynku mieszkalnego,
    • w garażu będącym integralną częścią budynku mieszkalnego,
    • w garażu wolnostojącym, niebędącym integralną częścią budynku mieszkalnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku VAT od 2011r. należy zastosować do wykonywanych usług przez Wnioskodawcę w odniesieniu do następujących usług (wymienionych w punktach 2, 4) tj:

  • usługi montażu bram garażowych w ramach budowy garażu wolnostojącego,
  • usługi montażu bram garażowych wykonywane w istniejącym garażu wolnostojącym w ramach usługi remontu, modernizacji.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Do pytania nr 2:

22% (w okresie przejściowym w latach 2011-2013 stawka wynosi 23 %) do usług montażu bram garażowych w ramach budowy garażu wolnostojącego który nie stanowi części budynku mieszkalnego.

Z uwagi na fakt, że wymieniona usługa dotyczy wolnostojącego garażu, to nie jest wykonywana w ramach społecznego programu mieszkaniowego. To powoduje, że usługa montażu bram garażowych będzie korzystała z podstawowej stawki podatku VAT.

Do pytania nr 4:

22 % (w okresie przejściowym w latach 2011-2013 stawka wynosi 23 %) do usługi montażu bram garażowych w ramach usługi remontowej lub modernizacyjnej w istniejącym garażu wolnostojącym, który nie stanowi części budynku mieszkalnego.

Z uwagi na fakt że wymieniona usługa dotyczy wolnostojącego garażu, to nie jest wykonywana w ramach społecznego programu mieszkaniowego. To powoduje, że usługa montażu bram garażowych będzie korzystała z podstawowej stawki podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., a od dnia 26 sierpnia 2011r. t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ustawodawca przewidział także opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Jak wynika z zacytowanych wyżej przepisów, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. stawka podatku VAT obniżona do wysokości 8% będzie miała zastosowanie wyłącznie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym na podstawie cyt. wyżej art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT.

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z powyższych uregulowań wynika, że budowę budynku mieszkalnego objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2011r. przepisami, należy opodatkować 8% stawką podatku VAT (w myśl art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy).

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. Część „mieszkaniowa” budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne (kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie, pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania, np. wózkarnie, suszarnie).

Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

  • Budynki mieszkalne jednorodzinne – 111,
  • Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe – 112,
  • Budynki zbiorowego zamieszkania – 113.

O możliwości zastosowania 8% stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Świadczy usługi w zakresie wymiany i montażu m.in. bram garażowych. Nie jest producentem montowanych przez siebie towarów. Usługi w większości realizowane są przez zewnętrzną firmę podwykonawczą. Za wykonane usługi podwykonawca wystawia na rzecz Wnioskodawcy faktury VAT.

Usługi montażu bram garażowych Wnioskodawca wykonuje:

  • w nowobudowanych garażach wolnostojących niebędących integralną częścią budynku mieszkalnego (PKOB 127),
  • w istniejący garażach wolnostojących PKOB niebędących integralną częścią budynku mieszkalnego (PKOB 127).

Zatem ww. usługi Wnioskodawca świadczy w obiektach budowlanych sklasyfikowanych w dziale 12 tj. w budynkach niemieszkalnych.

Odnosząc przedstawiony stan prawny do opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż usługi montażu bram garażowych wykonywane przez Wnioskodawcę w nowobudowanych garażach wolnostojących sklasyfikowanych w PKOB 127 oraz w istniejący garażach wolnostojących PKOB 127 stanowiących obiekty niemieszkalne, podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23%.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

W kwestii pytania dot.:

  • montażu bram garażowych wykonywane w ramach budowy budynku mieszkalnego objętego społecznym programem mieszkaniowym (pkt 1),
  • montażu rolet zewnętrznych typu podtynkowego w ramach budowy budynku mieszkalnego jako jedyny element usługi (bez montażu okien) (pkt. 7),
  • montażu rolet zewnętrznych razem ze stolarką okienną w ramach budowy budynku mieszkalnego – wykonywana jest jedna usługa obejmująca montaż nowego okna z roletą (pkt. 8).
  • montażu bram garażowych w istniejącym budynku mieszkalnym (pkt. 3),
  • montażu rolet zewnętrznych w istniejącym budynku mieszkalnym(pkt.5),
  • montażu rolet zewnętrznych wraz ze stolarką okienną w istniejącym budynku mieszkalnym (pkt. 6) zapadną odrębne rozstrzygnięcia.

Tut. Organ podkreśla, że przedmiot zaklasyfikowania budynku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania statystycznego, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj