Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1227/11-3/KOM
z 26 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1227/11-3/KOM
Data
2012.01.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja
kasa rejestrująca
obrót
sprzedaż wysyłkowa


Istota interpretacji
prawo do rezygnacji z ewidencji obrotu kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej w sklepie internetowym przy sprzedaży wysyłkowej.



Wniosek ORD-IN 663 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24.10.2011 r. (data wpływu 28.10.2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do rezygnacji z ewidencji obrotu kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej w sklepie internetowym przy sprzedaży wysyłkowej (Pyt.1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.10.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie obrotu kwot podatku należnego za pomocą dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do rezygnacji z ewidencji kasy rejestrującej w sklepie internetowym przy sprzedaży wysyłkowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka od kilku lat prowadzi działalność gospodarczą polegającą w głównej mierze na sprzedaży odzieży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Do tego wykorzystuje sieć sklepów detalicznych. Stosownie do postanowień art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku (ostatnia zmiana: t.j. Dz. U. z 2011 r., nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), Spółka prowadzi ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy pomocy kas rejestrujących. W trakcie bieżącego roku, tj. 2011, Spółka otworzyła sklep internetowy. Dostawa towarów we wspomnianym sklepie internetowym odbywa się wyłącznie w systemie wysyłkowym, za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi.

Spółka nie prowadzi sprzedaży paliw płynnych, gazowych oraz dostaw wymienionych w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zapłata za towary dostarczane do klientów sklepu internetowego w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku. Ewidencję obrotu oraz kwot podatku należnego, w sklepie internetowym Spółka prowadzi także stosownie do postanowień art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. z wykorzystaniem kasy rejestrującej.

Zamiarem Spółki jest wystawianie faktur w sklepie internetowym za zakupy dokonane przez klientów tego sklepu, a tym samym odejście od ewidencji sprzedaży na kasie rejestrującej. Dodatkowo z listy towarów stanowiących podstawę do opodatkowania podatkiem od towarów i usług Spółka pragnie wyodrębnić transport, którego wartość w kwocie brutto zwiększyłaby jedynie kwotę do zapłaty. Obecnie wartość transportu powiększa podstawę do opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Spółka pragnie zrobić to poprzez wprowadzenie do regulaminu sklepu internetowego, pełnomocnictwa udzielonego prawnemu właścicielowi sklepu internetowego…., tj. spółce ….Do udzielenia pełnomocnictwa o zawieranie w imieniu i na rachunek kupującego umów o świadczenie usług pocztowych z ….oraz usług przewozowych firmami kurierskimi dochodziłoby w momencie akceptacji regulaminu w sklepie internetowym.

Tekst udzielanego pełnomocnictwa:„Niniejszym oświadczam, że akceptując regulamin sklepu internetowego …. udzielam prawnemu właścicielowi tego sklepu, spółce ….. pełnomocnictwa na zawieranie w moim imieniu oraz na mój rachunek umów z podmiotami świadczącymi usługi kurierskie, transportowe oraz przewozowe, w tym z….., w celu przesyłania za ich pośrednictwem, dokonanych przeze mnie w sklepie internetowym zakupów. Środki pieniężne, przekazywane w moim imieniu, na podstawie niniejszego pełnomocnictwa, na rachunek bankowy podmiotu świadczącego usługę wskazaną w niniejszym pełnomocnictwie nie stanowią dodatkowego dochodu sklepu internetowego”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma prawo do rezygnacji z ewidencji obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących w sklepie internetowym, a zamiast nich, jako dowód dokonanej sprzedaży, wystawiać fakturę VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie § 2 ust. 1 pkt. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. 2010 Nr 138, poz. 930), w szczególności pozycji 36 wymienionego tam załącznika, Spółka twierdzi, iż ma prawo do rezygnacji z ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2012 roku, ponieważ:

  1. dostawa towarów odbywa się w systemie wysyłkowym - pocztą lub przesyłkami kurierskimi,
  2. dostawa towarów nie obejmuje paliw płynnych oraz towarów wymienionych w § 4 powyższego rozporządzenia,
  3. zapłata za dostarczone towary następuje w całości za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek Spółki,
  4. z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczy.
  5. Spółka nie rozpoczęła ewidencji czynności wymienionych w poz. 36 załącznika do powyższego rozporządzenia przed dniem 1 stycznia 2011 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Poprzez sprzedaż rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W art. 111 ust. 8 ustawy upoważniono Ministra Finansów do wydania rozporządzenia, w którym może uregulować kwestie zwolnienia określonych grup podatników lub czynności na czas określony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym, tj. od 1 stycznia 2011r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010r. Nr 138, poz. 930). Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia oraz wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów.

Stosownie do § 2 ust.1 pkt 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W części II załącznika do ww. rozporządzenia – sprzedaż dotycząca szczególnych czynności - w pozycji 36 wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła-przy czym: powyższe nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r., a w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Zwolnienie to jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

Należy podkreślić, iż zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania pewnych czynności, nie ma wpływu na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust.1 pkt 1 w związku z poz. 36 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towaru następuje w systemie wysyłkowym,
  • zapłata za dostawę towarów w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
  • Wnioskodawca prowadzi szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów,
  • Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania tej dostawy towarów przed dniem 1 stycznia 2011r.

Nie wystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W myśl natomiast § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6, który stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy. Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

Wymóg stosowania przez określone grupy podatników kas rejestrujących został wprowadzony przede wszystkim ze względu na potrzebę zapewnienia kontroli nad rzetelnością deklarowanych przez pewne grupy podatników podstaw opodatkowania. Obowiązek ewidencjonowania w kasie dotyczy bowiem tych transakcji, w przypadku których nie ma bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur je dokumentujących (faktury wystawiane są wyłącznie na żądanie nabywców – osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). W tym przypadku, przy braku innych form dokumentowania transakcji, istniałoby realne niebezpieczeństwo zaniżania obrotów (podstawy opodatkowania). Ewentualne wykrycie tego faktu byłoby znacznie utrudnione w przypadku, gdyby sprzedaż bezfakturowa nie została udokumentowana w żaden inny sposób. Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży w kasie rejestrującej ma dyscyplinować podatników i przeciwdziałać przypadkom zaniżana obrotów.

Należy zatem uznać, iż celem wprowadzenia obowiązku ewidencjowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących było zobowiązanie podatników do ewidencjonowania tej sprzedaży, która nie jest dokumentowana w żaden inny sposób, a więc nie ma możliwości sprawdzenia, czy dana transakcja faktycznie miała miejsce. Tym samym, uzasadnione jest przyjęcie, iż wprowadzając zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, ustawodawca zwolnieniem objął te czynności, które są już w jakiś sposób udokumentowane, a więc istnieje możliwość ustalenia podstawy opodatkowania.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca od kilku lat prowadzi działalność gospodarczą polegającą w głównej mierze na sprzedaży odzieży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Do tego wykorzystuje sieć sklepów detalicznych, w których prowadzi ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy pomocy kas rejestrujących. W trakcie bieżącego roku, tj. 2011, Spółka otworzyła sklep internetowy. Dostawa towarów we wspomnianym sklepie internetowym odbywa się wyłącznie w systemie wysyłkowym, za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi. Zapłata za towary dostarczane do klientów sklepu internetowego w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek Spółki. Ewidencję obrotu oraz kwot podatku należnego, w sklepie internetowym Spółka prowadzi także stosownie do postanowień art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. z wykorzystaniem kasy rejestrującej. Z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczy. Spółka nie rozpoczęła ewidencji czynności wymienionych w poz. 36 załącznika do rozporządzenia MF z dnia 26 lipca 2010r. przed dniem 1 stycznia 2011 r. Zamiarem Spółki jest wystawianie faktur w sklepie internetowym za zakupy dokonane przez klientów tego sklepu, a tym samym odejście od ewidencji sprzedaży na kasie rejestrującej.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że w przypadku Wnioskodawcy spełnione zostały łącznie wszystkie warunki wynikające z § 2 ust.1 pkt 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozp. MF z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, tak więc do dnia 31 grudnia 2012r. nie będzie On obowiązany do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej z tytułu sprzedaży wysyłkowej towarów (odzieży) za pośrednictwem sklepu internetowego, za który to towar zapłata następuje wyłącznie za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek Wnioskodawcy, o ile w tym okresie nie wystąpią przesłanki ograniczające to prawo. Wobec powyższego, w sytuacji będącej przedmiotem złożonego wniosku, Wnioskodawca może zrezygnować z prowadzenia ewidencji przedmiotowej sprzedaży towarów przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Stąd też, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Końcowo, należy zauważyć, iż prawo do korzystania ze zwolnienia na podstawie ww. przepisu nie jest uzależnione od tego, czy dana czynność dokumentowania jest fakturami VAT, lecz od formy zapłaty. Dostawa odzieży na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej w systemie wysyłkowym, winna być udokumentowana fakturą VAT, ale tylko w sytuacji, gdy nabywca towaru zażąda wystawienia takiej faktury, stosownie do zapisu art. 106 ust. 4 ustawy o VAT.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie informuje, iż w zakresie Pyt.2A dot. określenia podstawy opodatkowania oraz w zakresie Pyt.2B dot. podatku dochodowego od osób prawnych, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego wdacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj