Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP2.4512.772.2016.2.WN
z 18 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 października 2016 r. (data wpływu 5 października 2016 r.), uzupełnionym pismem z 12 listopada 2016r. (data wpływu 15 listopada 2016r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kosztów przesyłki ponoszonych przez Wnioskodawcę w związku ze sprzedażą książek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2016r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kosztów przesyłki ponoszonych przez Wnioskodawcę w związku ze sprzedażą książek.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 12 listopada 2016r. (data wpływu 15 listopada 2016r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z 4 listopada 2016r. znak: 2461-IBPP2.4512.772.2016.1.WN.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą przede wszystkim na sprzedaży książek przez Internet. Książki sprzedaje z zastosowaniem stawki VAT 5% (pod warunkiem posiadania przez nie numeru ISBN). Zapłata za zakupione książki dokonywana jest w formie wpłaty na konto (np. przelew, płatność online) lub "za pobraniem" (zapłata przy odbiorze przesyłki). Przesyłki realizują różne firmy kurierskie, których usługi są opodatkowane podstawową stawką VAT, tj. obecnie 23%. Cena książki oraz koszty przesyłki wyszczególnione są na paragonach i fakturach w osobnych pozycjach.

Wysyłka książek nie jest samodzielną usługą świadczoną przez firmę Wnioskodawcy i zawsze jest ściśle związana ze sprzedażą książek.

Wnioskodawca stosuje następujące stawki VAT:

  1. W przypadku sprzedaży książek opodatkowanych stawką VAT 5% do kosztów przesyłki wyszczególnionej na fakturze lub paragonie dolicza podatek VAT w wysokości 5%.
  2. W przypadku sprzedaży towarów opodatkowanych w/g stawki VAT 23% stosuje stawkę 23% VAT do kosztów przesyłki.

Dodatkowo Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy informując, że Wnioskodawca nie zawiera z nabywcami umów, w oparciu o które Wnioskodawca otrzymuje pełnomocnictwo do reprezentowania kupujących wobec firm kurierskich w zakresie świadczenia na rzecz kupujących usług kurierskich.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, prawidłowe jest zastosowanie zróżnicowanych stawek VAT (tj. 5% lub 23% w zależności od stawki VAT towaru podstawowego, jakim jest książka) w stosunku do kosztów przesyłki, w przypadku gdy usługa wysyłki nie należy do przedmiotu działalności sprzedającego, jest natomiast nierozerwalnie związana ze sprzedażą towaru podstawowego, tj. książki, a jej koszt wyszczególniony jest na fakturze lub paragonie w osobnej pozycji?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Na podstawie art. 29a. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług 6. Podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Koszty wysyłki, ponoszone w związku ze sprzedażą książek, stanowią element świadczenia zasadniczego, zwiększając należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów i w związku z tym powinny być opodatkowane według stawki VAT właściwej dla sprzedawanych towarów (tj. odpowiednio 5% lub 23%).

  1. Stanowisko Wnioskodawcy jest zgodne z interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach IBPP2/443-1202/11/AS z dnia 1 lutego 2012r.
  2. Stanowisko Wnioskodawcy jest zgodne z odpowiedzią podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 13379 z dnia 14 lutego 2013r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT, w okresie od 1 stycznia 2011r. do 31 grudnia 2016r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku dla dostaw niektórych towarów lub świadczenia niektórych usług, a także określił warunki stosowania tych obniżonych stawek i zwolnień.

Na podstawie przepisu art. 29a ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Jak stanowi art. 29a ust. 6 ww. ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku,
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Z przytoczonych powyżej regulacji wynika, że w przypadku dostawy towarów za podstawę opodatkowania należy uznać całość świadczenia pieniężnego (bądź dokonywanego w innej dopuszczalnej prawem formie) pobieranego od nabywcy. Oznacza to, że do podstawy opodatkowania należy wliczyć pobieraną przez zbywcę wartość (cenę) towarów, a także wszystkie inne elementy zapłaty, będące częściami składowymi świadczenia zasadniczego (tj. dostawy towarów). Dotyczy to wyłącznie kosztów, które zwiększają kwotę należną z tytułu konkretnej transakcji, tj. konkretnej dostawy towarów lub konkretnej usługi.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą przede wszystkim na sprzedaży książek przez Internet. Książki sprzedaje z zastosowaniem stawki VAT 5% (pod warunkiem posiadania przez nie numeru ISBN). Przesyłki realizują różne firmy kurierskie, których usługi są opodatkowane podstawową stawką VAT, tj. obecnie 23%. Cena książki oraz koszty przesyłki wyszczególnione są na paragonach i fakturach w osobnych pozycjach.

Wysyłka książek nie jest samodzielną usługą świadczoną przez firmę Wnioskodawcy i zawsze jest ściśle związana ze sprzedażą książek.

Wnioskodawca stosuje następujące stawki VAT:

  1. W przypadku sprzedaży książek opodatkowanych stawką VAT 5% do kosztów przesyłki wyszczególnionej na fakturze lub paragonie dolicza podatek VAT w wysokości 5%.
  2. W przypadku sprzedaży towarów opodatkowanych w/g stawki VAT 23% stosuje stawkę 23% VAT do kosztów przesyłki.

Wnioskodawca nie zawiera z nabywcami umów, w oparciu o które Wnioskodawca otrzymuje pełnomocnictwo do reprezentowania kupujących wobec firm kurierskich w zakresie świadczenia na rzecz kupujących usług kurierskich.

Zatem w przedmiotowej sprawie należy wskazać, że koszty przesyłki doliczone do sprzedaży towarów (tj. książek) przez internet nie stanowią należności z tytułu samodzielnej usługi, lecz są to koszty dodatkowe podstawowej czynności, jaką jest sprzedaż towarów – książek. Koszty dodatkowe, między innymi koszty przesyłki, są jednym z poniesionych kosztów związanych ze świadczeniem głównym, które w efekcie kształtuje kwotę ostateczną żądaną od nabywcy. Wynika z tego, że koszty wysyłki ponoszone w związku ze sprzedażą towarów (tj. książek), jako element świadczenia zasadniczego, winny zwiększać kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów i być opodatkowane według stawki podatkowej właściwej dla sprzedawanych towarów. Jeżeli dostawa dotyczy towarów opodatkowanych według różnych stawek, to koszty przesyłki powinny być przyporządkowane proporcjonalnie do wartości towarów opodatkowanych poszczególnymi stawkami.

Tak więc, w niniejszej sprawie koszty przesyłki ponoszone w związku ze sprzedażą książek zwiększają kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów oraz są opodatkowane według stawki podatkowej właściwej dla realizacji sprzedaży książek (tj. jak wskazał Wnioskodawca według stawki w wysokości 5%, gdy spełnione są przesłanki określone przepisami prawa do zastosowania tej stawki podatku). Ponadto, jeżeli będące przedmiotem dostawy książki są opodatkowane stawką podatku w wysokości 23%, to dla kosztów przesyłki realizowanej przez firmę kurierską, należy stosować tożsamą stawkę podatku VAT. Natomiast, gdy na jednej fakturze są pozycje opodatkowane stawką 5% lub 23%, wówczas koszty przesyłki należy przyporządkować poszczególnym towarom i do kosztów przesyłki zastosować taką samą stawkę jak dla towarów, z którymi są związane.

Nadmienić należy, że jak wynika to z opisu stanu faktycznego, cena książki oraz koszty przesyłki wyszczególnione są na paragonach i fakturach w osobnych pozycjach, przy czym równocześnie wskazano tam, że wysyłka książek nie jest samodzielną usługą świadczoną przez firmę Wnioskodawcy i zawsze jest ściśle związana ze sprzedażą książek.

Skoro więc w przedmiotowej sprawie ww. koszty przesyłki nie stanowią należności z tytułu samodzielnej usługi lecz są elementem podstawowej czynności jaką jest sprzedaż towarów (książek), zatem nie powinny być wykazywane w odrębnej pozycji faktury lub paragonu dokumentującego sprzedaż towarów. W takiej bowiem sytuacji koszty te należałoby uznać za odrębny przedmiot sprzedaży.

Natomiast zaznaczyć w tym miejscu należy, że elementy faktury czy paragonu określone w przepisach prawa podatkowego nie są jedynymi, które mogą być zamieszczone na dokumencie. Ustawodawca w żaden sposób nie ograniczył prawa podatnika do zamieszczania na fakturach czy paragonach dodatkowych informacji.

Wobec powyższego odpowiadając na pytanie Wnioskodawcy należy stwierdzić, że w okolicznościach przedstawionych we wniosku prawidłowe jest stosowanie zróżnicowanych stawek VAT tj. 5% lub 23% w stosunku do kosztów przesyłki, w zależności od stawki VAT towaru podstawowego, jakim jest książka.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślenia wymaga, że przedmiotowa interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie zakreślonym pytaniem Wnioskodawcy. Stąd też nie rozstrzyga ona w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedawanych książek, ponieważ zagadnień tych Wnioskodawca nie podniósł ani w pytaniu ani też we własnym stanowisku. Informacje podane w tym zakresie przez Wnioskodawcę zostały zawarte w opisie stanu faktycznego. Zostały one tym samym potraktowane przez organ podatkowy jako element opisu stanu faktycznego i nie były przedmiotem oceny.

Zaznaczyć także należy, że oceny prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy dokonano przy założeniu, że wskazanie przez Wnioskodawcę kosztów przesyłki na paragonach i fakturach w osobnych pozycjach ma wyłącznie charakter informacyjny i nie ma wpływu na ustalenie prawidłowej podstawy opodatkowania transakcji.

Należy też zauważyć, że interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj