Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPB2.4511.666.2016.1.MK
z 9 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2016 r. (data wpływu 26 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu ustalenia dochodu z tytułu zwrotu środków zgromadzonych na Indywidualnym Koncie Emerytalnym (IKE) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 26 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu ustalenia dochodu z tytułu zwrotu środków zgromadzonych na Indywidualnym Koncie Emerytalnym (IKE).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 30 kwietnia 2015 r. na konto IKE wpłynął transfer z PPE prowadzonego przez Y., w wysokości 30 688,37 zł, przy czym kwota w wysokości 24 838,15 zł wynikała z wpłat składek podstawowych dokonanych do PPE po dniu 1 czerwca 2004 r.


W dniu 22 maja 2015 r. do X. wpłynął wniosek Wnioskodawcy dotyczący wypłaty całości środków z ubezpieczenia. X. wyliczył zysk i podatek w następujący sposób:

  • zysk = wartość rachunku IKE (30 125,23zł) - suma wpłat na IKE 180,00zł)= 29945,23zł,
  • Należny podatek 19% x 29945,23zł = 5 689,59zł zaokrąglony do pełnych złotych czyli 5 690zł,
  • zobowiązania T.U. na dzień 28 maja 2015 r. w przypadku rezygnacji z umowy:
    • wartość środków zgromadzonych na IKE 30 125,23zł
    • wartość wykupu na KSD 0,00zł
    • nadpłata 0,00zł
    • naliczony podatek 5 690,00zł
    • 30% składek z PPE wypłaconych do ZUS 7 451,45zł

Łączna kwota wypłaty 16 983,78zl


W latach 2008 – 2014, kiedy Wnioskodawca był uczestnikiem PPE ówczesny pracodawca Wnioskodawcy Y. S.A. - odprowadzał za Wnioskodawcę należny podatek od składek podstawowych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W jaki sposób powinien zostać wyliczony zysk dla IKE Wnioskodawcy oraz podatek i łączna kwota wypłaty dokonanej przez TU X. Życie Polska S.A.?


Zdaniem Wnioskodawcy,


Ponieważ transfer z PPE na konto umowy Wnioskodawcy w IKE X. wynosił 30 688,37zł z czego kwota w wysokości 24 838,15zł wynikała z wpłat składek podstawowych dokonanych przez Wnioskodawcę na subkonto IKE wynosiła 180 zł, zysk powinien zostać wyliczony w następujący sposób:

  • zysk = wartość rachunku IKE 30 125,23zł) – suma wpłat na IKE (180 zł) – suma wpłat składek podstawowych dokonanych do PPE po dniu 1 czerwca 2004 r. (24 838,15zł)= 5 107,08zł zaokrąglony do pełnych złotych – 5.107 zł.


Należny podatek to 19% x 5107zł= 970,33 zł zaokrąglony do pełnych złotych czyli 970zł


Wartość wykupu, jaka powinna zostać wypłacona Wnioskodawcy:

  • wartość środków zgromadzonych na IKE 30 125,23zł
  • wartość wykupu na KSD 0,00zł
  • nadpłata 0,00zł
  • naliczony podatek 970,00zł
  • 30% składek z PPE wypłaconych do ZUS 7 451,45zł

łączna kwota wypłaty: 21 703,78zł


Zdaniem Wnioskodawcy zysk, od którego później obliczono za wysoki podatek, został błędnie wyliczony przez TU X., ponieważ od wartości rachunku nie została odjęta kwota 24 838,15zł wynikająca z wpłat składek podstawowych wpłaconych do PPE po dniu 1 czerwca 2004 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1205 z późn. zm.) określa zasady gromadzenia oszczędności na indywidualnych kontach emerytalnych, zwanych „IKE” oraz indywidualnych kontach zaopatrzenia emerytalnego, zwanych „IKZE” dokonywania wpłat, wypłat transferowych, wypłat, częściowego zwrotu i zwrotu środków zgromadzonych na tych kontach (art. 1).


W myśl art. 2 pkt 2 ww. ustawy przez gromadzenie oszczędności na IKE lub IKZE należy rozumieć dokonywanie wpłat, wypłat transferowych oraz przyjmowanie wypłat transferowych, a także inwestowanie środków znajdujących się na IKE lub IKZE.


Zgodnie zaś z treścią art. 2 pkt 4 ww. ustawy przez pojęcie wpłaty należy rozumieć wpłatę środków pieniężnych dokonywaną przez oszczędzającego na IKE lub IKZE, lub przekazanie pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE lub IKZE oszczędzającego.


Natomiast określenie wypłata transferowa stosownie do art. 2 pkt 14 ww. ustawy oznacza przeniesienie środków zgromadzonych przez oszczędzającego na IKE do innej instytucji finansowej prowadzącej IKE lub przeniesienie środków zgromadzonych na IKE z IKE zmarłego na IKE osoby uprawnionej lub do programu emerytalnego, do którego uprawniony przystąpił, lub przeniesienie środków zgromadzonych przez oszczędzającego na IKZE do innej instytucji finansowej prowadzącej IKZE lub przeniesienie środków zgromadzonych na IKZE z IKZE zmarłego na IKZE osoby uprawnionej, lub jednoczesne odkupienie jednostek uczestnictwa w jednym funduszu inwestycyjnym i nabycie jednostek uczestnictwa w innym funduszu inwestycyjnym zarządzanym przez to samo towarzystwo za środki pieniężne uzyskane z odkupienia jednostek uczestnictwa (konwersja), pod warunkiem że jednostki odkupywane, jak i nabywane są rejestrowane na IKE albo IKZE oszczędzającego, lub przeniesienie środków zgromadzonych przez oszczędzającego na IKE do programu emerytalnego, do którego przystąpił oszczędzający, lub przeniesienie środków z programu emerytalnego na IKE, w przypadkach określonych w ustawie o pracowniczych programach emerytalnych.


Określenie zwrot - zawarte w omawianej ustawie oznacza wycofanie całości środków zgromadzonych na IKE lub IKZE, jeżeli nie zachodzą przesłanki do wypłaty bądź wypłaty transferowej (art. 2 pkt 15 ww. ustawy).


Treść art. 37 ust. 1 ww. ustawy, wskazuje, że zwrot środków zgromadzonych na IKE lub IKZE następuje w razie wypowiedzenia umowy o prowadzenie IKE lub IKZE przez którąkolwiek ze stron, jeżeli nie zachodzą przesłanki do wypłaty lub wypłaty transferowej.


Natomiast w myśl art. 8 ust. 4 w związku z ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz. U. z 2014, poz. 710 ze zm.) zarządzający w przypadku dokonywania wypłaty transferowej przekazuje wraz z dokonaniem wypłaty transferowej odpowiednio następnemu zarządzającemu albo instytucji finansowej prowadzącej IKE jeden egzemplarz informacji dotyczącej uczestnika programu, w tym m.in. informację o wysokości wpłat w ciągu każdego roku kalendarzowego z podziałem na wpłaty z tytułu składki podstawowej i dodatkowej.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


W myśl art. 30a ust. 1 pkt 10 i 11 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zryczałtowany 19% podatek dochodowy pobiera się od dochodu:

  1. oszczędzającego na indywidualnym koncie emerytalnym z tytułu zwrotu albo częściowego zwrotu, w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych, środków zgromadzonych na tym koncie,
  2. uczestnika pracowniczego programu emerytalnego z tytułu zwrotu środków zgromadzonych w ramach programu, w rozumieniu przepisów o pracowniczych programach emerytalnych.

Definicję dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, uzyskanego przez podatnika z tytułów wymienionych w art. 30a ust. 1 pkt 10 i 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 30a ust. 8 – 8e ww. ustawy.


W myśl ww. przepisów, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., dochodem, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, jest różnica między kwotą stanowiącą wartość środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym a sumą wpłat na indywidualne konto emerytalne (art. 30a ust. 8 ww. ustawy).

Z kolei dochodem przy całkowitym zwrocie, który został poprzedzony zwrotami częściowymi, jest różnica pomiędzy wartością środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym na dzień całkowitego zwrotu a sumą wpłat na indywidualne konto emerytalne pomniejszoną o koszty częściowych zwrotów (art. 30a ust. 8a ww. ustawy).

W przypadku zaś częściowego zwrotu dochodem jest kwota zwrotu pomniejszona o koszty przypadające na ten zwrot. Za koszt, o którym mowa w zdaniu pierwszym, uważa się iloczyn kwoty zwrotu i wskaźnika stanowiącego udział sumy wpłat na indywidualne konto emerytalne do wartości środków zgromadzonych na tym koncie (art. 30a ust. 8b ww. ustawy).


Natomiast zgodnie z art. 30a ust. 8c ustawy przy kolejnym częściowym zwrocie przepisy ust. 8a i 8b stosuje się odpowiednio, z tym że do ustalenia wartości środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym bierze się aktualny stan środków na tym koncie.


Jednakże, jak stanowi art. 30a ust. 8d ustawy, dochodu, o którym mowa w ust. 8-8c, nie pomniejsza się o straty z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych poniesionych w roku podatkowym oraz w latach poprzednich.


Jednocześnie wskazać należy, że przytoczone przepisy ust. 8 - 8d stosuje się odpowiednio do określania dochodu, o którym mowa w ust. 1 pkt 11 (art. 30a ust. 8e).


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na indywidualne konto emerytalne Wnioskodawcy wpłynęła wypłata transferowa z pracowniczego programu emerytalnego w wysokości 30 688,37zł z czego kwota w wysokości 24 838,15 zł wynikała z wpłat składek podstawowych dokonanych do pracowniczego programu emerytalnego po dniu 1 czerwca 2004 r. W dniu 22 maja 2015 r. Wnioskodawca złożył wniosek do firmy prowadzącej IKE o wykup całkowity z Indywidualnego Konto Emerytalnego Wnioskodawcy.


W przedmiotowej sprawie dochodem oszczędzającego jest zatem zwrot środków zgromadzonych na Indywidualnym Koncie Emerytalnym, na które to konto wcześniej przyjęto wypłatę transferową z pracowniczego programu emerytalnego.

Dochód osiągnięty z tytułu wypłaty transferowej środków zgromadzonych w ramach pracowniczego programu emerytalnego (PPE) na indywidualne konto emerytalne (IKE) rozumiany jest jako różnica między wartością środków zgromadzonych w PPE a sumą wpłat do PPE.

Dokonanie wypłaty transferowej z PPE do IKE nie zmienia w istocie faktu, że jest to dochód osiągnięty przez uczestnika PPE, który w momencie dokonania wypłaty transferowej do IKE podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są wypłaty transferowe środków zgromadzonych w ramach pracowniczego programu emerytalnego do innego pracowniczego programu emerytalnego lub na indywidualne konto emerytalne w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych - z zastrzeżeniem ust. 33. Podlega on jednak opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w momencie zwrotu środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym.

Dodać należy, że dokonanie wypłaty transferowej z PPE do IKE nie zmienia w istocie faktu, że jest to dochód osiągnięty przez uczestnika PPE i podlega opodatkowaniu w momencie zwrotu środków zgromadzonych w ramach programu.

Zatem jest on zwolniony przy przekazaniu z pracowniczego programu emerytalnego na IKE, a opodatkowany dopiero w momencie zwrotu środków z IKE, w przeciwnym bowiem wypadku dochód osiągnięty przez uczestnika PPE dokonującego transferu środków do IKE byłby podwójnie opodatkowany.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż dochodem oszczędzającego na Indywidualnym Koncie Emerytalnym, na które to konto zostały uprzednio przekazane również środki z pracowniczego programu emerytalnego (w ramach wypłaty transferowej z PPE na IKE), jest – w przypadku całkowitego zwrotu środków zgromadzonych na IKE - zarówno dochód osiągnięty w ramach oszczędzania na IKE, jak również dochód osiągnięty przed wypłatą transferową środków z PPE na IKE w ramach pracowniczego programu emerytalnego.


Dochodem tym będzie różnica między kwotą stanowiącą wartość środków zgromadzonych na Indywidualnym Koncie Emerytalnym (wartość wszystkich środków zgromadzonych na IKE oszczędzającego, jaką mają one w dniu realizacji zwrotu, zarówno pochodzących z wpłat na IKE, jak i środki transferowane z PPE) a sumą wpłat na indywidualne konto emerytalne oraz sumą wpłat w ramach pracowniczego programu emerytalnego (tj. sumą składek podstawowych wpłacanych do PPE i sumą składek dobrowolnych (dodatkowych) wnoszonych przez oszczędzającego do PPE), z których nastąpiły wypłaty transferowe do IKE.

Przez „sumę wpłat na IKE” - w przypadku całkowitego zwrotu środków zgromadzonych na IKE - należy bowiem rozumieć zarówno wpłaty oszczędzającego na IKE, jak również wpłaty w ramach pracowniczych programów emerytalnych, z których nastąpiły wypłaty transferowe do IKE.

W konsekwencji opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym z tytułu zwrotu środków zgromadzonych na Indywidualnym Koncie Emerytalnym, na które to konto wcześniej przyjęto wypłatę transferową z pracowniczego programu emerytalnego podlegał dochód osiągnięty z tytułu wypłaty transferowej środków zgromadzonych w ramach pracowniczego programu emerytalnego (PPE) oraz dochód z tytułu oszczędzania na IKE, a nie kwota uiszczonych składek. Z powyższego wynika, że w przedstawionym stanie faktycznym wniosku nie wystąpił fakt podwójnego opodatkowania tego samego przychodu.


Jednocześnie organ zauważa, że przedmiotem interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego nie może być dokonywanie oceny danych liczbowych (rozliczeń) zawartych we wniosku o wydanie takiej interpretacji. Rozstrzygnięcie w zakresie konkretnych kwot stanowiących podstawę opodatkowania zgodnie z treścią art. 21 § 3-4 ustawy - Ordynacja podatkowa może być zawarte jedynie w decyzji podatkowej, która jest wydawana po przeprowadzeniu postępowania podatkowego uregulowanego w przepisach zawartych w dziale IV tej ustawy, które to przepisy zgodnie z treścią art. 14h O.p. tylko w części mają zastosowanie w postępowaniu w sprawie wydawania interpretacji.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016, poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj