Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
3063-ILPP2-2.4512.96.2016.2.MŁ
z 29 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2016 r. (data wpływu 27 września 2016 r.), uzupełnionym pismem (data wpływu 9 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu uzyskania potwierdzenia otrzymania przez kontrahenta faktury korygującej upoważniającego do obniżenia podstawy opodatkowania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu uzyskania potwierdzenia otrzymania przez kontrahenta faktury korygującej upoważniającego do obniżenia podstawy opodatkowania. Wniosek uzupełniono 9 listopada 2016 r. o brakujący podpis.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność leasingową, w zakresie samochodów osobowych i ciężarowych. Wnioskodawca posiada siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

W związku z prowadzoną działalnością Spółka wystawia swoim klientom faktury VAT za:

  • raty leasingowe, zgodnie z harmonogramem wynikającym z zawartych umów leasingu,
  • opłaty dodatkowe związane z umową leasingu, np. podatek od środków transportu, ubezpieczenie przedmiotu leasingu oraz za inne czynności, których wysokość wynika ze stosowanej przez Spółkę tabeli opłat.

Z powodu różnych zdarzeń związanych z zawartą umową jak, np. przedterminowe zakończenie umowy, skutkujące zmniejszeniem wysokości raty leasingowej czy zmniejszeniem wysokości naliczonego podatku od środków transportu, uznanie reklamacji lub wniosku klienta o umorzenie nałożonej przez Spółkę opłaty za czynności dodatkowe, Wnioskodawca wystawia klientom faktury korygujące in minus do wystawionych wcześniej faktur.

Spółka pomniejsza podatek należny wynikający z takich faktur korygujących w deklaracji za miesiąc w którym otrzymała od klienta potwierdzenie odbioru faktury. Akceptowanymi przez Spółkę formami potwierdzenia otrzymania faktury przez klienta są:

  • uzyskanie zwrotnego potwierdzenia odbioru faktury korygującej wysłanej listem poleconym,
  • uzyskanie podpisanej przez klienta faktury korygującej,
  • uzyskanie elektronicznego potwierdzenia odbioru przez klienta faktury z platformy internetowej.

Z uwagi na dużą liczbę nieuzyskanych potwierdzeń odbioru faktur korygujących w ww. sposób Wnioskodawca zamierza uzyskać ustne potwierdzenie klienta odbioru faktury korygującej w trakcie nagranej z klientem rozmowy telefonicznej.

Pozyskanie akceptacji faktury korygującej za pomocą rozmowy telefonicznej Wnioskodawca zamierza uzyskać w następujący sposób:

  1. Akcja wychodząca. Pracownicy Spółki wykonują połączenia wychodzące do klientów, którzy posiadają niezaakceptowane faktury korygujące. Połączenia są wykonywane na numery telefonu klienta, który został wskazany we wniosku leasingowym, lub w późniejszej dokumentacji posprzedażowej. Podczas połączenia z klientem, konsultant prosi klienta o potwierdzenie otrzymania dokumentu, podając jego numer i datę wystawienia. Po uzyskaniu potwierdzenia konsultant wprowadza datę oraz godzinę rozmowy w której klient potwierdził otrzymanie faktury korygującej.
  2. Akcja przychodząca. Podczas kontaktu klienta z pracownikiem infolinii konsultant zweryfikuje w systemie czy klient posiada niezaakceptowaną fakturę korygującą. Jeżeli będą widniały dokumenty nie zaakceptowane wówczas pracownik poprosi klientao informację czy otrzymał dokument i potwierdza odbiór faktury korygującej, podając jej numer i datę wystawienia. Po uzyskaniu potwierdzenia konsultant wprowadza datę oraz godzinę rozmowy w której klient potwierdził otrzymanie faktury korygującej.

Nagrania z rozmów telefonicznych Spółka archiwizuje przez okres minimum sześć lat, które są dostępne dla osób uprawnionych w dowolnej chwili.

Wnioskodawca posiada procedurę identyfikacji klienta, która jednoznacznie potwierdza fakt rozmowy z właściwą osobą. Procedura polega na zadaniu kilku indywidualnych pytań dotyczących danych osobowych klienta (np. PESEL) jak i cech umowy leasingu (numer umowy, kwota najbliższej raty).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma prawo do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego
w przypadku posiadania nagrania z ustnym potwierdzeniem od klienta odbioru faktury korygującej?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku posiadania nagrania z ustnym potwierdzeniem odbioru przez Klienta faktury korygującej posiada on prawo do obniżenia podstawy opodatkowania w deklaracji za miesiąc w którym to potwierdzenie uzyskał.

Zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawa opodatkowania może zostać pomniejszona pod warunkiem posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez odbiorcę. Ustawa nie precyzuje w jakiej formie podatnik ma uzyskać potwierdzenie odbioru faktury korygującej. Zgodnie z wydawanymi interpretacjami organy podatkowe potwierdzają, że forma tego potwierdzenia jest dowolna.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Spółki ustne zaakceptowanie faktury korygującej przez odbiorcę, umożliwi obniżenie podstawy opodatkowania w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy w którym Spółka uzyskała potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez klienta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Przez fakturę rozumie się dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie (art. 2 pkt 31 ustawy).

Stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Jak stanowi art. 106g ust. 1 ustawy, faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.

Na podstawie art. 106g ust. 3 pkt 1 ustawy – w przypadku faktur przesyłanych w formie elektronicznej podatnik dokonujący sprzedaży lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia przesyła je lub udostępnia nabywcy.

Według art. 106j ust. 1 ustawy, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

– podatnik wystawia fakturę korygującą.

Jak wynika z art. 106j ust. 2, faktura korygująca powinna zawierać:

  1. wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
  4. przyczynę korekty;
  5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego – odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 – prawidłową treść korygowanych pozycji.

Ze wskazanych przepisów wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik, wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Zatem, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a -30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W świetle art. 29a ust. 10 ustawy, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13,
obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

W myśl art. 29a ust. 13 ustawy – w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Według art. 29a ust. 14 ustawy – przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Z treści art. 29a ust. 15 ustawy wynika, że warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku:

  1. eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;
  2. dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
  3. sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy;
  4. gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.

Stosownie do art. 29a ust. 16 ustawy – w przypadku, o którym mowa w ust. 15 pkt 4, obniżenie podstawy opodatkowania następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione przesłanki określone w ust. 15 pkt 4.

Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, a nabywca musi potwierdzić jej otrzymanie, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z jej wystawieniem. Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego.

Przytoczone regulacje stanowią, że kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatek należny muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę powoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i daje prawo do takiego obniżenia. Należy podkreślić, że potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania u dostawcy.

Wskazać przy tym należy, że ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenie otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej, może być dokonane w dowolnej formie, np. poprzez zwrotne potwierdzenie odbioru wysłanej pocztą – w formie listu poleconego – przesyłki zawierającej fakturę korygującą, może to być odrębne pisemne potwierdzenie otrzymania faktury korygującej, również w formie elektronicznej, lub przesłana zwrotnie kopia podpisanej faktury korygującej. Żaden przepis nie określa specjalnej formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej byłoby wymagane. Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży posiadał informację, z której jednoznacznie wynika, że nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaży.

Zatem, w przypadku posiadania potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej dokumentującej pomyłki w wystawionych pierwotnie fakturach, zwroty towarów, czy udzielone po dokonaniu sprzedaży rabaty, opusty lub obniżki cen, a także dokonane nabywcy zwroty całości lub części zapłaty, podatnik będzie uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania oraz należnego podatku VAT.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność leasingową, w zakresie samochodów osobowych i ciężarowych. Spółka posiada siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

W związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca wystawia swoim klientom faktury VAT za:

  • raty leasingowe, zgodnie z harmonogramem wynikającym z zawartych umów leasingu,
  • opłaty dodatkowe związane z umową leasingu, np. podatek od środków transportu, ubezpieczenie przedmiotu leasingu oraz za inne czynności, których wysokość wynika ze stosowanej przez Spółkę tabeli opłat.

Z powodu różnych zdarzeń związanych z zawartą umową jak np. przedterminowe zakończenie umowy, skutkujące zmniejszeniem wysokości raty leasingowej czy zmniejszeniem wysokości naliczonego podatku od środków transportu, uznanie reklamacji lub wniosku klienta o umorzenie nałożonej przez Spółkę opłaty za czynności dodatkowe, Wnioskodawca wystawia klientom faktury korygujące in minus do wystawionych wcześniej faktur.

Wnioskodawca pomniejsza podatek należny wynikający z takich faktur korygujących w deklaracji za miesiąc w którym otrzymał od klienta potwierdzenie odbioru faktury. Akceptowanymi przez Spółkę formami potwierdzenia otrzymania faktury przez klienta są:

  • uzyskanie zwrotnego potwierdzenia odbioru faktury korygującej wysłanej listem poleconym,
  • uzyskanie podpisanej przez klienta faktury korygującej,
  • uzyskanie elektronicznego potwierdzenia odbioru przez klienta faktury z platformy internetowej.

Z uwagi na dużą liczbę nieuzyskanych potwierdzeń odbioru faktur korygujących w ww. sposób Wnioskodawca zamierza uzyskać ustne potwierdzenie od klienta odbioru faktury korygującej w trakcie nagranej z klientem rozmowy telefonicznej.

Pozyskanie akceptacji faktury korygującej za pomocą rozmowy telefonicznej Spółka zamierza uzyskać w następujący sposób:

  1. Akcja wychodząca. Pracownicy Spółki wykonują połączenia wychodzące do klientów, którzy posiadają niezaakceptowane faktury korygujące. Połączenia są wykonywane na numery telefonu klienta, który został wskazany we wniosku leasingowym lub w późniejszej dokumentacji posprzedażowej. Podczas połączenia z klientem, konsultant prosi klienta o potwierdzenie otrzymania dokumentu, podając jego numer i datę wystawienia. Po uzyskaniu potwierdzenia konsultant wprowadza datę oraz godzinę rozmowy w której klient potwierdził otrzymanie faktury korygującej.
  2. Akcja przychodząca. Podczas kontaktu klienta z pracownikiem infolinii konsultant zweryfikuje w systemie czy klient posiada niezaakceptowaną fakturę korygującą. Jeżeli będą widniały dokumenty nie zaakceptowane wówczas pracownik poprosi klienta o informację czy otrzymał dokument i potwierdza odbiór faktury korygującej, podając jej numer i datę wystawienia. Po uzyskaniu potwierdzenia konsultant wprowadza datę oraz godzinę rozmowy w której klient potwierdził otrzymanie faktury korygującej.

Nagrania z rozmów telefonicznych Spółka archiwizuje przez okres minimum sześć lat, które są dostępne dla osób uprawnionych w dowolnej chwili.

Wnioskodawca posiada procedurę identyfikacji klienta, która jednoznacznie potwierdza fakt rozmowy z właściwą osobą. Procedura polega na zadaniu kilku indywidualnych pytań dotyczących danych osobowych klienta (np. PESEL) jak i cech umowy leasingu (numer umowy, kwota najbliższej raty).

Wnioskodawca powziął wątpliwości czy w przedstawionych okolicznościach sprawy Spółka ma prawo do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w przypadku posiadania nagrania z ustnym potwierdzeniem od klienta odbioru faktury korygującej.

Kwestia obowiązku posiadania potwierdzenia przez nabywcę odbioru faktury korygującej była przedmiotem rozważań Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który w wyroku z dnia 26 stycznia 2012 r. w sprawie C-588/10 Kraft Foods Polska S.A. przeciwko Ministrowi Finansów orzekł, że wymóg polegający na uzależnieniu obniżenia podstawy opodatkowania wynikającej z pierwotnej faktury od posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania korekty faktury doręczonego przez nabywcę towarów lub usług mieści się w pojęciu warunków, o których mowa w art. 90 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z dnia 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.). Zasady neutralności podatku od wartości dodanej oraz proporcjonalności co do zasady nie sprzeciwiają się takiemu wymogowi. Jednakże, jeżeli uzyskanie przez podatnika, będącego dostawcą towarów lub usług, tego rodzaju potwierdzenia jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, to nie można mu odmówić wykazania przed organami podatkowymi danego państwa członkowskiego przy użyciu innych środków, po pierwsze, że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią oraz, po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury.

Wnioskiem płynącym z przytoczonego orzeczenia jest to, że podatnik powinien podejmować działania mające na celu uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Obniżenie podatku należnego bez posiadania stosownego potwierdzenia jest bowiem możliwe jedynie w przypadku, gdy uzyskanie takiego potwierdzenia w rozsądnym terminie jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione. W takiej sytuacji podatnik musi wykazać, że dochował należytej staranności celem upewnienia się, że nabywca jest w posiadaniu korekty faktury i że się z nią zapoznał, a transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury.

W tym miejscu powtórzyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają żadnego wymogu dotyczącego formy takiego potwierdzenia. Akceptowany jest każdy rodzaj potwierdzenia, który pozwala bez żadnych wątpliwości ustalić czy i kiedy faktura korygująca dotarła do nabywcy. Warunkowi legitymowania się potwierdzeniem odbioru korekty faktury przez nabywcę czyni zadość, np. potwierdzenie przez adresata przyjęcia przesyłki poleconej (za zwrotnym poświadczeniem odbioru), pisemne odrębne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej, faks potwierdzający odbiór faktury korygującej, potwierdzenie przesłane drogą elektroniczną, czy też potwierdzony odbiór faktury korygującej przesłany drogą elektroniczną. Przy ocenie zgodności zapisów ustawy o VAT z prawem wspólnotowym ten wachlarz potencjalnie akceptowalnych form potwierdzenia otrzymania korekty faktury stwarza pole i możliwości do rozróżnienia konkretnych sytuacji, w których z punktu widzenia zasad prawa wspólnotowego należałoby uznać, że podatnik zachował prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i należnego podatku, bądź też prawa tego nie ma. Nie oznacza to jednak, że podatnik może w ogóle zrezygnować z otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

Z wniosku złożonego przez Spółkę wynika, że akceptowanymi przez Wnioskodawcę formami potwierdzenia otrzymania faktury przez klienta są: uzyskanie zwrotnego potwierdzenia odbioru faktury korygującej wystanej listem poleconym, uzyskanie podpisanej przez klienta faktury korygującej oraz uzyskanie elektronicznego potwierdzenia odbioru przez klienta faktury z platformy internetowej. Z uwagi na dużą liczbę nieuzyskanych potwierdzeń odbioru faktur korygujących w ww. sposób Wnioskodawca zamierza uzyskać ustne potwierdzenie od klienta odbioru faktury korygującej w trakcie nagranej z klientem rozmowy telefonicznej. Pozyskanie akceptacji faktury korygującej za pomocą rozmowy telefonicznej Wnioskodawca zamierza uzyskać w trakcie rozmów prowadzonych przez konsultantów z klientami Spółki w postaci – „Akcji wychodzącej i Akcji przychodzącej”.

W konsekwencji jak wskazano w niniejszej interpretacji ustawodawca nie wskazał na konkretne formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Ani bowiem powołane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, ani ww. orzeczenie TSUE nie wskazują, jaką dokumentację należy posiadać, aby potwierdzała ona dochowanie należytej staranności w celu upewnienia się, że nabywca posiada wiedzę w zakresie wystawionej faktury korygującej. Dopuszczalne są zatem wszelkie formy, które jednoznacznie będą potwierdzały powyższe okoliczności.

W odniesieniu do wątpliwości Wnioskodawcy należy podkreślić, że podatnik nie może zrezygnować z otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej za pomocą również dotychczas stosowanej praktyki w postaci uzyskania zwrotnego potwierdzenia odbioru faktury korygującej wysłanej listem poleconym, uzyskania podpisanej przez klienta faktury korygującej, czy też uzyskania elektronicznego potwierdzenia odbioru przez klienta faktury z platformy internetowej. W każdym zatem przypadku należy mieć na uwadze konkretne okoliczności towarzyszące niemożności uzyskania potwierdzenia.

W związku z powyższym, w przypadku braku potwierdzenia odbioru faktury korygującej wystarczającym do obniżenia podstawy opodatkowania może być opisane w przedstawionych dwóch sytuacjach posiadanie przez Wnioskodawcę nagranie z ustnym potwierdzeniem od klienta odbioru faktury korygującej uzyskane podczas rozmów konsultanta z klientem Spółki – „Akcja Wychodząca”, „Akcja Przychodząca”.

Reasumując stwierdzić należy, że w sytuacji gdy Wnioskodawca uzyska nagranie z ustnym potwierdzeniem od klienta odbioru faktury korygującej podczas rozmowy konsultanta z klientem, w trakcie opisanej powyżej „Akcji Wychodzącej” oraz „Akcji Przychodzącej” zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym Wnioskodawca otrzymał ww. potwierdzenie.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj