Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-897/11-4/IZ
z 4 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-897/11-4/IZ
Data
2011.11.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
najem
odliczenie podatku
samochód osobowy


Istota interpretacji
dotyczy odliczenia podatku od nabycia samochodu osobowego przeznaczonego na wynajem



Wniosek ORD-IN 420 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20.07.2011 r. (data wpływu 25.07.2011 r.), uzupełnionego na wezwanie tut. Organu pismem z dnia 4.10.2011r. (data wpływu 10.10.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku od samochodu osobowego przeznaczonego na wynajem oraz korekty podatku w związku ze zmianą przeznaczenia tego samochodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.07.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku od samochodu osobowego przeznaczonego na wynajem oraz korekty podatku w związku ze zmianą przeznaczenia tego samochodu.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem Strony, które wpłynęło do tut. Organu w dniu 10.10.2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe;

Firma pragnie rozszerzyć swoją działalność o wynajem samochodu osobowego. W związku z powyższym Spółka zamierza wziąć w leasing operacyjny samochód osobowy o wartości przekraczającej równowartość 20 tysięcy euro z zamiarem przeznaczenia go pod wynajem Zakres takiej działalności figuruje w dokumentach firmy.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwość w zakresie skutków podatkowych wynikających ze zmiany przeznaczenia samochodu osobowego użytkowanego na podstawie umowy leasingu operacyjnego przeznaczonego na wynajem.

Stanowisko Wnioskodawcy

Firma podpisując umowę leasingu operacyjnego dotyczącą samochodu osobowego przeznaczonego pod wynajem odliczy zgodnie z art. 86 ust. 4 pkt 7 litera b, VAT naliczony w pełnych wysokościach. Zdaniem spółki w sytuacji gdy po upływie roku stwierdzi, iż dana działalność nie jest dochodowa i zmieni przeznaczenie samochodu pozostawiając go w firmie w celach innych niż wynajem, będzie mogła w dalszym ciągu do zakończenia umowy odliczać VAT w pełnej wysokości jako prawo nabyte.

Zdaniem Spółki w przypadku zmiany przeznaczenia samochodu osobowego dla którego w myśl art. 86 ust. 4 pkt. 7 lit b przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku od towarów i usług VAT przed upływem 6 miesięcy należy skorygować podatek VAT w deklaracjach VAT-7 w miesiącach w których nastąpiło przekroczenie wartości jakie przysługuje podatnikowi przy zakupie lub dzierżawie samochodu osobowego tj. 60% nie więcej niż 6.000 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Do dnia 31 grudnia 2010 r., zasady odliczenia podatku VAT od nabycia samochodów regulowały przepisy art. 86 ust. 3-7a ustawy.

W tym miejscu wskazać należy, iż na mocy art. 2 pkt 20 Obwieszczenia Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie ogłoszenia jednolitego tekst ustawy o podatku od towarów i usług jednolity teks ustawy nie obejmuje art. 3-9 oraz załącznika do ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652 oraz z 2011 r. Nr 102, poz. 585).

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,

– z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Na mocy ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym, Dz. U. Nr 247, poz. 1652), zwanej dalej: „ustawą nowelizującą”, z dniem 1 stycznia 2011 r., ww. przepisy art. 86 ust. 3-7a ustawy o podatku od towarów i usług zostały uchylone. Natomiast dodano m. in. przepis art. 86a ust. 1-10 ustawy o podatku od towarów i usług, w którym określono zasady odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Stosownie do art. 9 pkt 2 ustawy nowelizującej, dodany przepis art. 86a ust. 1-10 wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 r. Przepis ten został juz uwzględniony w ujednoliconym tekście ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. kwestie związane z odliczeniem podatku od towarów i usług związanego z nabyciem samochodów, bądź ich użytkowania na podstawie umowy leasingu/dzierżawy/najmu bądź innych umów o podobnym charakterze regulują przepisy art. 3 do art. 6 powołanej wyżej ustawy nowelizującej.

Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy zmieniającej w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6 000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

W art. 3 ust. 2 pkt 7 ustawy nowelizującej przepis ust. 1 nie dotyczy przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

  1. odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
  2. oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.


Zgodnie zaś z art. 3 ust. 6 ustawy nowelizującej w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 1, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę leasingu operacyjnego, której przedmiotem będzie samochód osobowy przeznaczony na wynajem.

W świetle powołanych przepisów prawa oraz biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego potwierdzić należy, że jeżeli użytkowany na podstawie umowy leasingu samochód osobowy będzie przeznaczony wyłącznie do wykorzystania na wynajem przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy, to Wnioskodawcy przysługuje (o ile nie zaistnieją przesłanki negatywne określone w art. 88 ustawy) pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących płatności z tytułu zawartej umowy leasingowej.

W sytuacji, gdy Spółka po upływie roku, z uwagi na osiąganie zbyt małych dochodów z tytułu wynajmu samochodu osobowego, który był przedmiotem wynajmu przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy, pozostawi go w firmie dla innych celów, pozostanie bez wpływu na wcześniejsze odliczenie pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących raty leasingowe dokonane na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, pod warunkiem, iż samochód ten będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych, i nie zaistnieją przesłanki negatywne określone w art. 88 ustawy.

Tym samym za prawidłowe należy uznać stanowisko Spółka, iż będzie Ona mogła do zakończenia umowy leasingu operacyjnego, której przedmiotem jest samochód osobowy, odliczać pełną kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących raty leasingowe.

Z treści wyżej powołanego art. 3 ust. 2 pkt 7 w związku z art. 3 ust. 6 ustawy nowelizującej wynika, że podatnikom użytkującym samochody osobowe na podstawie umowy leasingu przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od czynszu (raty), w sytuacji, gdy samochód ten oddany jest w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu dzierżawy, leasingu lub umów o podobnych charakterze na okres nie krótszy niż sześć miesięcy i wykorzystywany jest wyłącznie do tego celu.

Zatem w sytuacji, gdy użytkowany na podstawie umowy leasingu samochód osobowy jest oddany w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub umów o podobnych charakterze na okres krótszy niż sześć miesięcy, bądź nie jest wykorzystywany wyłącznie do tego celu, podatnikom nie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku od raty(czynszu) wynikającej z zawartej umowy. W konsekwencji kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą, a suma kwot w całym okresie użytkowania samochodu osobowego nie może przekroczyć kwoty 6.000 zł - art. 3 ust. 6 ustawy.

Uwzględniając powyższe, w sytuacji gdy użytkowany przez Spółkę samochód osobowy będzie oddany w odpłatne użytkowanie na podstawie umowy najmu przez okres krótszy niż sześć miesięcy Spółka winna skorygować uprzednio odliczoną w deklaracjach VAT-7 całą kwotę podatku wynikającą z rat leasingowych. Oddanie bowiem samochodu osobowego na podstawie umowy wynajmu na okres krótszy niż sześć miesięcy uprawnia bowiem Spółkę do odliczenia jedynie 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, przy czym suma kwot w całym okresie użytkowania samochodu osobowego nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy odnośnie konieczności skorygowania odliczonego podatku VAT w deklaracjach VAT-7 w miesiącach, w których nastąpiło przekroczenie kwoty stanowiącej 60% kwoty podatku naliczonego od rat leasingowych uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj