Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-1202/11/AD
z 1 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-1202/11/AD
Data
2012.03.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
gry
internet
nagrody
płatnik


Istota interpretacji
Czy wygrane w akcjach konkursowych organizowanych przez Spółkę w ogólnodostępnej sieci internet, skierowanych do nieograniczonego grona uczestników, będą korzystały ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dla wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych przez środki masowego przekazu do kwoty 760 zł jednorazowej wartości poszczególnych nagród?



Wniosek ORD-IN 491 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2011 r. (data wpływu 5 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród otrzymanych w konkursach emitowanych w ogólnodostępnej sieci internet skierowanych do nieograniczonego grona uczestników – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród otrzymanych w konkursach emitowanych w ogólnodostępnej sieci internet skierowanych do nieograniczonego grona uczestników.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług internetowych na rynku internetowym. W ramach prowadzonej działalności zawiera umowy ze swoimi klientami na organizację w sposób kompleksowy akcji marketingowych, reklamowych, konkursów w internecie. Przeprowadzane akcje konkursowe skierowane są do nieograniczonego grona uczestników, organizowane i emitowane na stronach internetowych ogólnodostępnej sieci internet. W konkursach, których organizatorem jest Spółka, podpisywane są umowy z kontrahentami zlecającymi, fundatorem nagród i ich właścicielem pozostaje kontrahent zlecający usługę, natomiast organizator – Spółka dokonuje wszelkich czynności związanych z przeprowadzeniem konkursu i wydaniem nagród. W ramach tej usługi organizuje konkurs, ustala regulamin konkursu, ogłasza i emituje w internecie, zajmuje się, rozstrzygnięciem konkursu, przekazaniem nagród laureatom konkursu. Przeprowadzane konkursy nie będą podlegały przepisom ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych, będą konkursami o zróżnicowanej tematyce, uzależnionej od zlecenia kontrahenta. Przeprowadzanie konkursów ma związek z prowadzoną działalnością Spółki, jest ogłaszane przez płatnika w internecie. Zasadą jest nieograniczony dostęp dla potencjalnych uczestników konkursu korzystających z ogólnodostępnej sieci internet. Konkursy są przeznaczone dla osób fizycznych, wraz z konkursem ogłaszany jest regulamin. Nagrody w konkursach będą miały charakter pieniężny i rzeczowy, a ich pojedyncza wartość nie będzie przekraczała 760 zł.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy wygrane w akcjach konkursowych organizowanych przez Spółkę w ogólnodostępnej sieci internet, skierowanych do nieograniczonego grona uczestników, będą korzystały ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dla wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych przez środki masowego przekazu do kwoty 760 zł jednorazowej wartości poszczególnych nagród...


Zdaniem Wnioskodawcy, nagrody wygrane przez uczestników w organizowanych przez niego akcjach konkursowych korzystają ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wartości jednorazowej nagrody 760 zł. W art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych użyto sformułowania i wyliczenia mediów masowych jako prasa, radio i telewizja, nie zastrzegając, że dotyczy to tylko tych trzech wymienionych form. Spółka uważa, że wykazany w ustawie katalog nie jest zamknięty, a jedynie wyszczególniony przykładowo, a internet niewątpliwie w obecnych czasach ma status środka masowego przekazu. Definicja wydawnictwa PWN S.A. określa "środki masowego przekazu to środki komunikowania masowego, mass media, środki masowej informacji i propagandy, urządzenia, instytucje za pomocą, których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności".


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, której wyrazem jest treść art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.). Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z powyższych uregulowań prawnych wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkie dochody z wyjątkiem tych, które ustawodawca enumeratywnie wymienił jako zwolnione od podatku oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej nagrody.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług internetowych na rynku internetowym. W ramach prowadzonej działalności zawiera umowy ze swoimi klientami na organizację w sposób kompleksowy m.in. konkursów w internecie. Fundatorem nagród w konkursie i ich właścicielem jest kontrahent zlecający usługę, natomiast organizator – Spółka dokonuje wszelkich czynności związanych z przeprowadzeniem konkursu i wydaniem nagród. W ramach tej usługi organizuje konkurs, ustala regulamin konkursu, ogłasza i emituje w internecie, zajmuje się, rozstrzygnięciem konkursu, przekazaniem nagród laureatom konkursu.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż niewątpliwie, w dzisiejszych czasach nie sposób kwestionować internetu jako środka masowego przekazu. Jednakże o zastosowaniu zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie decyduje sam fakt ogłoszenia konkursu w internecie. Równie ważne jest, aby organizatorem konkursu były środki masowego przekazu, o czym świadczy użycie przez ustawodawcę spójnika „i” w wyrażeniu „organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu”. Oznacza to, że zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do wygranych w konkursach i grach, które łącznie spełniają te dwie przesłanki, czyli są nie tylko emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu, ale też organizowane przez te środki, ewentualnie są konkursami z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. Stąd w przypadku konkursu, spełnienie tylko jednego z powyższych warunków, tj. zamieszczenie w serwisie internetowym regulaminu określającego zasady uczestnictwa w konkursie oraz warunki przyznawania wygranej, nie uprawnia do zastosowania omawianego zwolnienia.

Zastosowanie omawianego zwolnienia mogłoby nastąpić tylko wówczas, gdyby organizatorem, jak i miejscem ogłoszenia konkursu, były środki masowego przekazu. Natomiast jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, organizatorem konkursu jest Spółka, która - w świetle wyżej przytoczonych definicji - instytucją zaliczaną do środków masowego przekazu nie jest. Wykorzystuje jedynie współczesne narzędzie komunikowania się (jakim jest internet) do obsługi i organizowania konkursu w prowadzonym serwisie internetowym. W konsekwencji, wygrane w tego rodzaju konkursie nie stanowią wygranych w konkursach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu. Tym samym, nie ma do nich zastosowania zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (niezależnie od ich wysokości).

Wygrane te podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, który stanowi, iż osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat lub świadczeń niepieniężnych z tytułu omawianych wygranych, są obowiązane - jako płatnicy - do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem postanowień art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy. W myśl zaś art. 42 ust. 1 ww. ustawy, w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, kwotę pobranego podatku płatnik jest obowiązany przekazać na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Dodatkowo, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku, w którym zwycięzca konkursu otrzymał wygraną (nagrodę), płatnik jest obowiązany przesłać do urzędu skarbowego właściwego dla płatnika roczną deklarację, o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy (tzw. PIT-8AR).

Reasumując, mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nagrody wypłacane osobom, które wygrają konkurs organizowany przez Spółkę nie podlegają zwolnieniu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lecz w całości podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym.

Jednocześnie wskazać należy, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Oznacza to, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy w zakresie obowiązków płatnika i nie wywołuje skutków prawnych dla innych podmiotów (podatników).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj