Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/4512-640/15-2/AO
z 15 września 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z 26 czerwca 2015 r. (data wpływu 6 lipca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości ponownego wyboru zwolnienia przewidzianego w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 6 lipca 2015 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości ponownego wyboru zwolnienia przewidzianego w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca 1 czerwca 2013 r. założył jednoosobową działalność gospodarczą (sprzedaż wysyłkowa bielizny), zarejestrowany został jako podatnik VAT „zwolniony”. Podatek dochodowy odprowadzał na zasadach ogólnych (skala podatkowa). W dniu 16 grudnia 2013 r. nastąpiła utrata prawa do zwolnienia VAT (przekroczono limit). Niestety w wyniku błędnej interpretacji przepisów podatkowych - wartość limitu została niewłaściwe określona, w związku z czym Wnioskodawca nie złożył do US VAT aktualizacji - podatnik stracił prawo do zwolnienia i nie odprowadzano podatku VAT. Podatnik tkwił w przeświadczeniu, iż nadal zachował prawo do zwolnienia, również w 2014 roku.


Działalność została zawieszona 1 września 2014 r. Przychód ze sprzedaży w 2014 r. wyniósł 121 410 zł. Do lipca 2015 r. przychód nie powstał, ze względu na zawieszenie działalności.

W kwietniu 2015 r. biuro rachunkowe dokonało ponownej analizy dokumentów, co doprowadziło do ujawnienia powyższych nieprawidłowości. W kwietniu 2015 r. Wnioskodawca złożył do US druk VAT aktualizacja oraz wszystkie zaległe formularze VAT-7. Zaległości podatkowe zostały uregulowane wraz z powstałymi odsetkami w kwietniu oraz maju 2015 r.

Podatnik planuje wznowienie działalności w 2015 r.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy podatnik może skorzystać w 2015 r. z ponownego zwolnienia z VAT, stając się podatnikiem VAT „zwolnionym” (np. od 1 sierpnia lub 1 września 2015 r.)?


Zgodnie z brzmieniem przepisu podatnik może powrócić do zwolnienia z VAT nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia. Przypadek podatnika jest o tyle skomplikowany, że utracił prawo do zwolnienia 16 grudnia 2013 r., natomiast utrata do zwolnienia została zgłoszona po terminie, w kwietniu 2015 r. Od którego momentu należy liczyć rok, w którym nie można skorzystać ze zwolnienia?

Zdaniem Wnioskodawcy, właściwe jest uznanie daty 16 grudnia 2013 r. za moment utraty prawa do zwolnienia z VAT. W związku z powyższym, zdaniem podatnika, powrót do zwolnienia z VAT jest możliwy w roku 2015 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Art. 113 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.


Zgodnie z art. 113 ust. 4 ww. ustawy podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.

Na podstawie art. 113 ust. 5 ww. ustawy jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.


Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 (art. 113 ust. 11 ww. ustawy).

Stosownie do art. 113 ust. 13 ustawy o VAT zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
      • energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),
      • wyrobów tytoniowych,
      • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
    3. budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
    4. terenów budowlanych,
    5. nowych środków transportu;
  2. świadczących usługi:
    1. prawnicze,
    2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
    3. jubilerskie;
  3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Jak wynika z art . 96 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podmioty, o których mowa w art . 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art . 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.


W myśl art. 96 ust. 3 ww. ustawy podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.


Stosownie do art . 96 ust. 5 pkt 2 ww. ustawy jeżeli podmioty, o których mowa w ust . 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust . 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art . 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa.

Zgodnie z art. 96 ust. 12 ww. ustawy jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. nr 269, poz. 2681, z późn. zm.). Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca 1 czerwca 2013 r. założył jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży wysyłkowej bielizny. Wnioskodawca zarejestrowany został jako podatnik VAT „zwolniony”. W dniu 16 grudnia 2013 r. w związku z przekroczeniem limitu obrotów nastąpiła utrata prawa do zwolnienia VAT. W wyniku błędnej interpretacji przepisów podatkowych (wartość limitu została niewłaściwe określona) Wnioskodawca nie złożył do US VAT aktualizacji - podatnik stracił prawo do zwolnienia i nie odprowadzano podatku VAT. Wnioskodawca tkwił w przeświadczeniu, że nadal zachowuje prawo do zwolnienia, również w 2014 roku. 1 września 2014 r. działalność została zawieszona. Przychód ze sprzedaży w 2014 r. wyniósł 121 410 zł. Do lipca 2015 r. przychód nie powstał, ze względu na zawieszenie działalności. W kwietniu 2015 r. biuro rachunkowe dokonało ponownej analizy dokumentów, co doprowadziło do ujawnienia powyższych nieprawidłowości. W kwietniu 2015 r. Wnioskodawca złożył do US druk VAT aktualizacja oraz wszystkie zaległe formularze VAT-7. Zaległości podatkowe zostały uregulowane wraz z powstałymi odsetkami w kwietniu oraz maju 2015 r. Podatnik planuje wznowienie działalności w 2015 r.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości skorzystania w 2015 r. ponownie ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług w związku utratą zwolnienia 16 grudnia 2013 r. i zgłoszeniem tej utraty w kwietniu 2015 r. tj. po terminie.

W świetle przywołanych przepisów, co do zasady, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia może ponownie skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w sytuacji, kiedy spełnione zostaną następujące warunki:

  • od końca roku, w którym nastąpiła utrata prawa do zwolnienia od podatku lub rezygnacja z tego zwolnienia, musi upłynąć co najmniej rok,
  • wartość sprzedaży u podatnika w poprzednim roku podatkowym nie może przekroczyć określonej wartości sprzedaży, wskazanej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT,
  • podatnik nie może wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec przedstawionej treści wniosku i przywołanych przepisów należy stwierdzić, że możliwy jest powrót Wnioskodawcy do zwolnienia przewidzianego w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług w 2015 roku. Z wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wysyłkowej sprzedaży bielizny. Wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym wyniosła u Wnioskodawcy 121 410 zł. Ponadto - jak wskazał Wnioskodawca - utrata prawa do zwolnienia od podatku VAT nastąpiła 16 grudnia 2013 r. Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca przekroczył limit do zwolnienia w VAT 16 grudnia 2013 r. Zatem od końca roku, w którym nastąpiła utrata prawa do zwolnienia (limit uprawniający do zwolnienia został przekroczony 16 grudnia 2013 r.) do momentu ponownego wyboru zwolnienia minął 1 rok.

Tak wiec, skoro Wnioskodawca nie wykonuje czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług i wartość sprzedaży u Wnioskodawcy w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła wskazanej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT wartości sprzedaży oraz od końca roku, w którym nastąpiła utrata prawa do zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług upłynął co najmniej rok to Wnioskodawca - na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy o VAT – ma prawo w trakcie 2015 r. ponownie skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Przy czym, powrót do zwolnienia może nastąpić od początku danego miesiąca następującego po wyznaczonym w art. 113 ust. 11 ustawy o VAT okresie karencji. O ponownym wyborze zwolnienia Wnioskodawca powinien poinformować właściwego naczelnika urzędu skarbowego deklarując zmianę w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, zgodnie z przepisem art. 96 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem w zaistniałej sytuacji Wnioskodawca chcąc ponownie wybrać zwolnienie od sierpnia 2015 r. lub września 2015 r. powinien złożyć zgłoszenie aktualizacyjne do 7 dnia danego miesiąca odpowiednio. Złożony druk aktualizacyjny stanowi poinformowanie właściwego organu podatkowego o skorzystaniu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług i zachowywaniu się jak podatnik zwolniony z podatku VAT.

Należy zauważyć, że dla możliwości ponownego wyboru ww. zwolnienia nie ma znaczenia zgłoszenie po terminie ustawowym utraty prawa do zwolnienia określonego w art . 113 ustawy o VAT. Wnioskodawca w niniejszych okolicznościach nie dopełnił, w terminie, obowiązku powiadomienia właściwego naczelnika urzędu skarbowego o utracie prawa do zwolnienia. Obowiązek złożenia aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego powstał przed dniem utraty prawa do zwolnienia, gdyż jak stanowi art . 96 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca jako podatnik VAT zwolniony zobowiązany był do złożenia aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego przed dniem, w którym traci prawo do zwolnienia przewidzianego w art . 113 ustawy o podatku od towarów i usług. Powyższa nieprawidłowość nie przekłada się jednak na ponowny wybór zwolnienia. Przepis art . 113 ust. 11 ustawy o VAT statuujący o możliwości ponownego skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art . 113 ust. 1 ustawy o VAT dotyczy w szczególności upływu co najmniej roku od daty utraty prawa do zwolnienia lub rezygnacji z tego zwolnienia. Zatem przepis ten nie stanowi o wypełnieniu warunku dotyczącego upływu roku od momentu zgłoszenia utraty prawa do zwolnienia lub zgłoszenia rezygnacji z tego zwolnienia. Wnioskodawca utracił prawo do zwolnienia 16 grudnia 2013 r. w związku z przekroczeniem limitu, co potwierdził złożeniem zgłoszenia aktualizacyjnego w kwietniu 2015 r. W zgłoszeniu, złożonym w kwietniu 2015 r., Wnioskodawca poinformował jedynie naczelnika urzędu skarbowego o utracie prawa do zwolnienia i złożył zaległe deklaracje dla podatku VAT oraz uregulował podatek należny w związku z utratą 16 grudnia 2013 r. prawa do korzystania ze zwolnienia przewidzianego w art . 113 ustawy o podatku od towarów i usług.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj