Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/4511-776/15-2/TJ
z 22 października 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2015 r. (data wpływu 28 lipca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych darowizny praw i obowiązków w spółkach osobowych oraz akcji spółki akcyjnej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 lipca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych darowizny praw i obowiązków w spółkach osobowych oraz akcji spółki akcyjnej.


We wniosku tym przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca – osoba fizyczna – jest polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca jest komandytariuszem w I. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa (dalej: I. SK) i P2 Spółka Akcyjna Spółka komandytowa (dalej: P2 SK) oraz akcjonariuszem w T. Spółka akcyjna (dalej: T. SA).

Wnioskodawca planuje przeprowadzenie restrukturyzacji przy wykorzystaniu nowoczesnych metod zarządzania finansami i uproszczenie struktury poprzez zgromadzenie ww. aktywów w ramach jednego podmiotu.

W tym celu, Wnioskodawca planuje dokonać darowizny wszystkich posiadanych praw i obowiązków wspólnika w I. SK oraz P2 SK oraz akcji T. SA na rzecz nowego podmiotu. Darowizna zostanie dokonana na rzecz spółki osobowej prawa luksemburskiego (dalej: SCSp), której komandytariuszem będzie Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych (dalej: FIZAN) z siedzibą w Polsce, a komplementariuszem polska spółka kapitałowa.

Przeniesienie na rzecz SCSp składników majątku w postaci praw i obowiązków wspólnika w spółkach osobowych oraz akcji spółki kapitałowej nastąpi w ramach zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a SCSp umowy darowizny – umowy nazwanej określonej w art. 888 § 1 Kodeksu Cywilnego.

Spółka SCSp (Societe en Commandite Speciale), będzie utworzona na podstawie przepisów prawa luksemburskiego i będzie podmiotem transparentnym podatkowo.

W zamian za dokonanie przedmiotowej darowizny na rzecz SCSp, Wnioskodawca nie otrzyma żadnego świadczenia, w szczególności nie otrzyma zapłaty za darowane prawa i obowiązki wspólnika w spółkach osobowych oraz akcje spółki akcyjnej. Tym samym, w związku z otrzymaniem darowizny SCSp ani FIZAN nie będą zobowiązani do jakichkolwiek świadczeń na rzecz Wnioskodawcy.

Na moment darowizny, Wnioskodawca będzie posiadał certyfikaty inwestycyjne w FIZAN, które nabędzie w zamian za dokonanie wpłaty pieniężnej do FIZAN na etapie utworzenia funduszu. Skutkiem przekazania darowizny będzie wzrost wartości certyfikatów inwestycyjnych wynikający ze wzrostu wartości majątku funduszu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym dokonanie przez Wnioskodawcę darowizny praw i obowiązków w spółkach osobowych I. SK oraz P2 SK oraz akcji w spółce akcyjnej T. SA na rzecz SCSp, nie będzie stanowić czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, dokonanie darowizny praw i obowiązków w spółkach osobowych I. SK oraz P2 SK oraz akcji T. SA na rzecz SCSp nie będzie stanowić czynności opodatkowanej podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji Wnioskodawca nie uzyska z tego tytułu jakiegokolwiek przychodu podlegającego opodatkowaniu.

Uzasadniając przedstawione stanowisko Wnioskodawca wyjaśnia, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Na podstawie art. 10 ust. 1 ww. ustawy do źródeł przychodów zaliczają się:


  1. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną praca nakładcza, emerytura lub renta;
  2. działalność wykonywana osobiście;
  3. pozarolnicza działalność gospodarcza;
  4. działy specjalne produkcji rolnej;
  5. (uchylony);
  6. najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;
  7. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c);
  8. odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


    1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
    3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    4. innych rzeczy,


      - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;


  9. inne źródła.


Zgodnie natomiast z przepisem art. 11 ust. 1, który zawiera ogólną definicję przychodu, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednym ze źródeł przychodów, które zostało wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 7 są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych.


Jak wynika z art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m. in należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:


  1. odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych,
  2. realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.


Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przepis art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi przy tym, że od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Z treści wskazanych powyżej przepisów ustawy wynika zatem, że ustawodawca enumeratywnie określił przypadki i zdarzenia, w wyniku których powstaje przychód z kapitałów pieniężnych.

Przeniesienie przez Wnioskodawcę na rzecz SCSp składników majątku w postaci praw i obowiązków w spółkach osobowych oraz akcji spółki kapitałowej nastąpi w ramach zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a SCSp umowy darowizny – jako umowy nazwanej w Kodeksie Cywilnym. Stosownie do art. 888 § 1 Kodeksu, na mocy umowy darowizny, darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Zatem istotą darowizny, jako czynności nieodpłatnej, jest brak po stronie darczyńcy ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy należy wskazać, że wśród sytuacji skutkujących powstaniem przychodu ze zbycia, nie wymieniono przypadków, w których podatnik daruje, a więc dokonuje przekazania o charakterze nieodpłatnym składników majątkowych, w tym praw i obowiązków w spółkach osobowych oraz akcji w spółkach akcyjnych.

W rezultacie, darowizna planowana przez Wnioskodawcę nie spowoduje otrzymania przez niego żadnego świadczenia wzajemnego, czy pozostawienia mu takiego świadczenia do dyspozycji. Zatem, według Wnioskodawcy, dokonanie przez Niego darowizny na rzecz SCSp, nie spowoduje powstania po Jego stronie przychodu z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani też żadnego innego przychodu na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Wnioskodawca wskazuje, że powyższe stanowisko potwierdza aktualna praktyka organów podatkowych. Przykładowo, powołuje następujące interpretacje indywidualne:


  • Interpretację indywidualną wydaną za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 4 lipca 2014 r. [sygn. ITPB1/415-399/14/KW]:


„Z treści wskazanych wyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż ustawodawca enumeratywnie określił przypadki i zdarzenia, w wyniku których powstaje przychód z kapitałów pieniężnych. Wśród sytuacji skutkujących powstaniem przychodu z kapitałów pieniężnych nie wymieniono przypadków, w których podatnik daruje certyfikaty inwestycyjne."


  • Interpretację indywidualną wydaną za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 30 marca 2012 r. [sygn. ITPB3/423-2c/12/AM]:


„Ponieważ regulacje ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wiążą z przekazaniem darowizny powstania obowiązku podatkowego po stronie darczyńcy, darowizna ogółu praw i obowiązków w spółkach osobowych na rzecz spółki komandytowo-akcyjnej, w której większościowym akcjonariuszem będzie Fundusz nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy powstania przychodu podatkowego z tytułu przedmiotowej czynności, pod warunkiem jednakże, iż darowizna ta nie będzie wiązała się z uzyskaniem żadnej korzyści (nie będzie miała charakteru zwrotnego)".


  • Interpretację indywidualną wydaną za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 14 sierpnia 2012 r. [sygn. ITPB1/415-536a/12/TK]:


„(...) przekazanie na rzecz spółki komandytowo-akcyjnej, w której większościowym akcjonariuszem będzie zamknięty fundusz inwestycyjny udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością w formie darowizny nie powstanie po stronie Wnioskodawcy przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile przedmiotowa darowizna nie będzie miała charakteru zwrotnego."


  • Interpretację indywidualną wydaną za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 24 lipca 2012 r. [sygn. IPTPB2/415-338/12-2/MP]:


„Mając na uwadze powyższe uregulowania zawarte w cytowanej ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, że wskutek przekazania udziałów/akcji spółki kapitałowej lub spółki komandytowo-akcyjnej w formie darowizny na rzecz zamkniętego funduszu inwestycyjnego, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, skoro Wnioskodawca nie otrzyma w zamian żadnej odpłatności".


  • Interpretację indywidualną wydaną za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 kwietnia 2012 r. [sygn. IBPBII/2/415-80/12/ŁCz]:


„Treść wskazanych wyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, iż ustawodawca enumeratywnie określił przypadki i zdarzenia, w wyniku których powstaje przychód ze zbycia. W tych przypadkach jest mowa o odpłatnym zbyciu, realizacji praw, objęciu w zamian. Wśród sytuacji skutkujących powstaniem przychodu ze zbycia nie wymieniono przypadków, w których podatnik daruje, a więc dokona zbycia o charakterze nieodpłatnym akcji lub innych składników majątkowych (w tym udziałów, akcji lub środków pieniężnych). Mając na uwadze powyższe uregulowania zawarte w cytowanej ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, że wskutek przekazania w formie darowizny na rzecz zamkniętego funduszu inwestycyjnego akcji lub innych składników majątkowych (w tym udziałów, akcji lub środków pieniężnych), po stronie wnioskodawcy nie powstanie przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jeżeli wnioskodawca - jak sam wskazuje - nie otrzyma w zamian żadnej innej korzyści, w tym nie obejmie w zamian nowych certyfikatów inwestycyjnych”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Z uwagi na powyższe, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj