Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/4512-600/15-3/BK
z 7 września 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2013 r. (data wpływu 9 czerwca 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży usług mediacyjnych przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 czerwca 2015 r. został złożony wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest notariuszem prowadzącym działalność notarialną, to jest dokonującym czynności notarialnych w ramach kancelarii notarialnej działającej w formie spółki partnerskiej. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Działalność notarialna stanowi usługi prawnicze podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT ze stawką 23%, które są wykazywane przez Spółkę zarówno w ewidencji jak i w deklaracjach VAT. Spółka, jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, jest podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy VAT z tytułu czynności notarialnych dokonywanych przez jej wspólników - notariuszy, w tym przez Wnioskodawcę. Wartość sprzedaży generowanej przez Spółkę w rozumieniu art. 113 ust. 1-2 ustawy VAT przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwotę 150.000 zł (również w statystycznym przeliczeniu na Wnioskodawcę wynikającym z wielkości prawa Wnioskodawcy do udziału w zyskach Spółki). Ponadto Wnioskodawca zamierza również prowadzić działalność mediacyjną jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Działalność mediacyjna związana jest ze sprawowaniem funkcji mediatora sądowego. Przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej będzie prowadzenie mediacji - czyli procesu, polegającego na wspieraniu stron w rozwiązywaniu konfliktów np. między osobami fizycznym lub prawnymi. Mediacje, jako działalność mediatorów sądowych, wg PKD 2007 mieszczą się pod numerem 69.10.Z (działalność prawnicza). Według rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 roku w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. z 2014 roku, poz.1145), mediator czy mediator sądowy nie są prawnikami (specjalistami z dziedziny prawa - kod 261), lecz specjalistami do spraw społecznych (kod 2635), których rzeczywistą działalnością jest świadczenie usług w zakresie rozwiązywania konfliktów (odpowiednio kody: 263502 oraz 263507).

Nabywcami usług notarialnych od Spółki, jak również usług mediacyjnych od Wnioskodawcy będą/mogą być m.in. osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej oraz rolnicy ryczałtowi.


Płatność wynagrodzenia należnego za usługi mediacyjne będzie następowała w formie:


  • gotówki,
  • płatności kartą płatniczą/kredytową za pomocą terminalu,
  • przelewu na rachunek bankowy Wnioskodawcy.


W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania oznaczone odpowiednio numerami 2-4:


  1. Czy (uwzględniając ograniczenia zawarte w § 4 Rozporządzenia) usługi mediacyjne wykonywane przez Wnioskodawcę podlegają zwolnieniu z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, o którym mowa w § 2 ust. 1 albo § 3 ust. 1 pkt 1-2 Rozporządzenia?
  2. Czy zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o którym mowa w poz. 38 Załącznika do Rozporządzenia stosuje się w przypadku otrzymania płatności kartą płatniczą/kredytową za pomocą terminalu?
  3. Czy w świetle § 2 ust. 1 oraz § 3 ust. 1 pkt 1-2 Rozporządzenia usługi mediacyjne wykonywane przez Wnioskodawcę podlegają/będą podlegały zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku, gdy w danym roku suma wynagrodzenia otrzymanego gotówką nie przekroczy 20 000 zł (bądź odpowiedniej proporcjonalnej części w pierwszym roku prowadzenia działalności) - bez dodatkowego limitu na wynagrodzenie otrzymane w formie płatności kartą płatniczą/kredytową za pomocą terminalu, przelewu na rachunek bankowy Wnioskodawcy [(np. Wnioskodawca otrzyma 15 000 zł wynagrodzenia w gotówce oraz 100 000 zł w formie bezgotówkowej (karta, przelew)]?


Stanowisko Wnioskodawcy

ad. 2. Zdaniem Wnioskodawcy uwzględniając ograniczenia zawarte w § 4 Rozporządzenia, usługi mediacyjne wykonywane przez Wnioskodawcę podlegają zwolnieniu z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, o którym mowa w § 2 ust 1 albo § 3 ust. 1 pkt 1-2 Rozporządzenia,

ad. 3. Zdaniem Wnioskodawcy zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o którym mowa w poz. 38 Załącznika do Rozporządzenia stosuje się w przypadku otrzymania płatności kartą płatniczą/kredytową za pomocą terminalu.

ad. 4. Zdaniem Wnioskodawcy w świetle § 2 ust. 1 oraz § 3 ust. 1 pkt 1-2 Rozporządzenia usługi mediacyjne wykonywane przez Wnioskodawcę podlegają zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku gdy w danym roku suma wynagrodzenia otrzymanego gotówką nie przekroczy 20 000 zł (bądź odpowiedniej proporcjonalnej części w pierwszym roku prowadzenia działalności) - bez dodatkowego limitu na wynagrodzenie otrzymane w formie płatności kartą płatniczą/kredytową za pomocą terminalu, przelewu na rachunek bankowy Wnioskodawcy (np. Wnioskodawca otrzyma 15 000 zł wynagrodzenia w gotówce oraz 100 000 zł w formie bezgotówkowej (karta, przelew).


Wnioskodawca uzasadnia swoje stanowisko następującymi argumentami:


ad. 2.

Zgodnie z § 2 ust. 1 Rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. W myśl § 3 ust 1 pkt 1-2 Rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r.:


  1. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;
  2. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2014 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;


Jednocześnie, stosownie do § 4 pkt 2 Rozporządzenia zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług:



  1. przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,
  2. przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami,
  3. naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i 1) recenorcwar. 1a),
  4. w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
  5. w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
  6. w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,
  7. prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 28 załącznika do rozporządzenia,
  8. doradztwa podatkowego,
  9. związanych z wyżywieniem (PKWiU 56), wyłącznie: - świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz - usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
  10. fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych


  • z wyjątkiem świadczenia usług na warunkach określonych w poz. 35 załącznika do rozporządzenia przez podatnika, o którym mowa w art. 8 ust. 2a ustawy, oraz świadczenia usług, o których mowa w lit. i, świadczonych na pokładach samolotów lub w sposób określony w poz. 45 załącznika do rozporządzenia.


Analogicznie wyłączono w § 4 pkt 1 możliwość stosowania zwolnień dla pewnych dostaw towarów. Z oczywistych i logicznych względów zarówno dostawy towarów określone w § 4 pkt 1 jak i wszystkie typy usług z § 4 pkt 2 z wyjątkiem wymienionych w lit. g nie obejmują usług mediacyjnych. Jednocześnie, jak wskazano w uzasadnieniu stanowiska do pytania 1 usługi mediacyjne nie stanowią usług prawniczych, które zostały wymienione w lit g. Reasumując, usługi mediacyjne - jako nie objęte wyłączeniami, o których mowa w § 4 Rozporządzenia - wykonywane przez Wnioskodawcę podlegają zwolnieniu z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, o którym mowa w § 2 ust. 1 albo § 3 ust. 1 pkt 1-2 Rozporządzenia,



ad. 2.

Zgodnie z poz. 38 Załącznika do Rozporządzenia zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej stosuje się dla świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Z uwagi na fakt, iż dokonanie płatności kartą płatniczą/kredytową za pomocą terminalu jest formą rozliczenia bezgotówkowego za pośrednictwem banku, należy stwierdzić, że dokonanie płatności przy użyciu ww. kart jest zapłatą za pośrednictwem banku/SKOKU, gdyż w jej efekcie wynagrodzenie za usługę mediacyjną znajdzie się w formie bezgotówkowej na rachunku Wnioskodawcy,


ad. 3.

Z uwagi na fakt, iż zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej w świetle § 2 ust. 1 w związku z poz. 38 Załącznika nie jest żadną miarą ograniczone kwotowo, to w przypadku gdy otrzymane w formie gotówki wynagrodzenie tytułem usług mediacyjnych nie objęte tym zwolnieniem nie przekroczy w skali roku (bądź w proporcjonalnej części w pierwszym roku świadczenia przedmiotowych usług) 20 000 zł, Wnioskodawca będzie uprawniony do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej całości obrotu na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych - nawet wówczas, gdy łączna wartość tego obrotu przekroczy 20 000 zł (np. Wnioskodawca otrzyma 15 000 zł wynagrodzenia w gotówce oraz 100 000 zł w formie bezgotówkowej (karta, przelew).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.). W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawa towarów/świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez inne podmioty niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

W zakresie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, od 1 stycznia 2015 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2014 r., poz. 1544), zwane dalej „rozporządzeniem”.

W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Stosownie do zapisu § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym, roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., podatników, u których obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Zgodnie z zapisem § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2014 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Z kolei § 3 ust. 2 rozporządzenia stanowi, że zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia.

Pod poz. 38 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.


Zgodnie z § 4 ww. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:


1. dostawy:
a. gazu płynnego,
b. części do silników (PKWiU 28.11.4),
c. silników spalinowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych do napędu pojazdów (PKWiU 29.10.1),
d. nadwozi do pojazdów silnikowych (PKWiU 29.20.1),
e. przyczep i naczep; kontenerów (PKWiU 29.20.2),
f. części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (PKWiU 29.20.30.0),
g. części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 29.32.30.0),
h. silników spalinowych tłokowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3),
i. sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90),
j. sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
k. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą",
l zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
m. wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU,
n. wyrobów tytoniowych (PKWiU 12.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
o. perfum i wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów
- z wyjątkiem dostawy, o której mowa w lit. b-l, będącej dostawą towarów, o której mowa w poz. 35 załącznika do rozporządzenia;
2. świadczenia usług:
a. przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,
b. przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami,
c. naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania),
d. w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
e. w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
f. w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,
g. prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 28 załącznika do rozporządzenia,
h. doradztwa podatkowego,
i. związanych z wyżywieniem (PKWiU 56), wyłącznie:
- świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
- usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering),
j. fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych
- z wyjątkiem świadczenia usług na warunkach określonych w poz. 35 załącznika do rozporządzenia przez podatnika, o którym mowa w art. 8 ust. 2a ustawy, oraz świadczenia usług, o których mowa w lit. i, świadczonych na pokładach samolotów lub w sposób określony w poz. 45 załącznika do rozporządzenia.


Analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że aby podatnik miał możliwość skorzystania z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 38 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:


  • zapłata za świadczenie musi być w całości dokonana za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
  • przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.


Zatem, w przypadku, gdy jeden z ww. warunków nie będzie spełniony, to Wnioskodawca nie będzie miał możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 38 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku. Wyrażenie „w całości” odnosi się do poszczególnych transakcji świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega dostawa towarów oraz świadczenie usługi, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest to, aby konkretna transakcja została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.


Z treści złożonego wniosku wynika, że zamierza Pani świadczyć usługi mediacyjne, których nabywcami będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz rolnicy ryczałtowi. Ponadto wskazała Pani, że płatność wynagrodzenia należnego za usługi mediacyjne będzie następowała w formie:


  • gotówki,
  • płatności kartą płatniczą/kredytową za pomocą terminalu,
  • przelewu na rachunek bankowy.


Wątpliwości Pani sprowadzają się do rozstrzygnięcia, czy w opisanym zdarzeniu przyszłym ma możliwość korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących w związku z brzmieniem § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 38 załącznika oraz § 3 ust. 1 pkt 1-2 i § 4 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że słuszne jest Pani stanowisko, że usługi mediacyjne nie są objęte włączeniami ze zwolnienia, o których mowa w § 4 ww. rozporządzenia.

Zatem należy rozważyć możliwość korzystania ze zwolnienia na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z pozycją 38 załącznika cyt. rozporządzenia.

Aby istniała możliwość zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na podstawie tego przepisu muszą zostać spełnione łącznie warunki wymienione w poz. 38 załącznika do rozporządzenia.

W opisanej sytuacji w przypadku płatności dokonywanej przez nabywców za usługę poprzez wykorzystywanie kart płatniczych/kredytowych nie ma możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, na podstawie zapisu § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 38 załącznika do ww. rozporządzenia, gdyż płatność kartą płatniczą nie zmienia charakteru tej transakcji – nadal jest w istocie transakcją gotówkową. W takim przypadku nie jest spełniony warunek formy zapłaty, o którym mowa w poz. 38 załącznika do rozporządzenia. Stąd Pani stanowisko w tym zakresie uznano za nieprawidłowe.

Ponadto nie można zgodzić się również z Pani argumentami, że w świetle § 2 ust. 1 oraz § 3 ust. 1 pkt 1-2 ww. rozporządzenia usługi mediacyjne świadczone na rzecz osób fizycznych podlegają zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania „w przypadku gdy w danym roku suma wynagrodzenia otrzymanego gotówką nie przekroczy 20.000 zł (bądź odpowiedniej proporcjonalnej części w pierwszym roku prowadzenia działalności) - bez dodatkowego limitu na wynagrodzenie otrzymane w formie płatności kartą płatniczą/kredytową za pomocą terminalu, przelewu na rachunek bankowy Wnioskodawcy (np. Wnioskodawca otrzyma 15 000 zł wynagrodzenia w gotówce oraz 100 000 zł w formie bezgotówkowej (karta, przelew)”. Wskazać bowiem trzeba, że limit określony w § 3 ww. rozporządzenia dotyczy całości sprzedaży realizowanej na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, a nie wyłącznie sprzedaży, z tytułu której zapłatę otrzymano w gotówce.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj