IPTPB1/415-140/12-4/AG, Dyrektor - IPTPB1/415-140/12-5/AG">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-140/12-5/AG
z 1 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB1/415-140/12-5/AG
Data
2012.06.01


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych


Słowa kluczowe
forma opodatkowania
oświadczenie o wyborze formy opodatkowania
ryczałt ewidencjonowany


Istota interpretacji
Czy przyjęta przez Wnioskodawczynię forma ryczałtu, na podstawie ustawy z dnia 28 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiągniętych przez osoby fizyczne, w dalszym ciągu może być stosowana do prowadzonej przez Nią działalności gospodarczej i czy jest to prawidłowa forma rozliczenia osiąganych przez Nią przychodów?



Wniosek ORD-IN 796 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2012 r. (data wpływu 23 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 maja 2012 r. (data wpływu 31 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej za 2012 r. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej za 2011 r. i 2012 r.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa m. in. w art. 14b § 3 oraz art. 14f § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z czym pismem z dnia …… Nr ……, na podstawie art. 169 § 1 i § 2, w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 21 maja 2012 r., skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 24 maja 2012 r. Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek pismem z dnia 30 maja 2012 r. (data wpływu 31 maja 2012 r.), nadanym w polskiej placówce operatora publicznego w dniu 30 maja 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni od dnia 20 września 1999 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą na rzecz innych podmiotów gospodarczych. Od rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej rozlicza się w formie ryczałtu, na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przedmiotem działalności Wnioskodawczyni są usługi polegające na pakowaniu towarów podmiotów trzecich w tymczasowe opakowania (kartony) w celu ich zabezpieczenia na czas transportu.

Zgodnie z zawieranymi przez Wnioskodawczynię umowami, świadczone przez Nią usługi polegają na selekcjonowaniu i pakowaniu towarów stanowiących własność zleceniodawców. W ramach świadczonych usług zobowiązana jest do kompletowania towarów do ekspedycji według specyfikacji zamówień złożonych przez zleceniodawcę, co polega na zbieraniu towarów znajdujących się w różnych częściach magazynu (zgodnie ze specyfikacją), powtórnym sprawdzeniu zgodności skompletowanych towarów oraz zapakowaniu ich odpowiednio w kartony, oklejaniu i etykietowaniu do transportu. Spakowany towar Wnioskodawczyni przekazuje do wyznaczonego miejsca w magazynie, z którego jest odbierany.

Usługi pakowania są jedynymi usługami prowadzonymi w ramach działalności gospodarczej przez Wnioskodawczynię.

Wnioskodawczyni wskazuje, iż na zaświadczeniu Regon wskazany miała PKD numer 82.92.Z. W styczniu 2012 r., po dokonaniu analizy numeru PKD ujawnionego na zaświadczeniu Regon, pod kątem prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawczyni doszła do wniosku, iż wskazany na zaświadczeniu numer PKD 82.92.Z. jest błędny, gdyż nie odpowiada wykonywanym przez Nią czynnościom. W dniu 23 stycznia 2012 r. zwróciła się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi o wydanie opinii klasyfikacyjnej według PKWiU w przedmiocie świadczonych przez Nią usług. Urząd Statystyczny w stwierdził, iż świadczone usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 52.29.19.0.

Wnioskodawczyni w związku z powyższym dokonała zmiany zaświadczenia Regon oznaczając usługi numerem PKD 52.29.C. Wnioskodawczyni nie zgłaszała zmiany formy opodatkowania i pozostaje nieprzerwanie od 1999 r. na ryczałcie.

W piśmie z dnia 30 maja 2012 r., stanowiącym uzupełnienie ww. wniosku, Wnioskodawczyni wyjaśniał, iż dla potrzeb działalności gospodarczej w okresie objętym wnioskiem prowadzi ewidencję przychodów.

Wskazała, iż przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest kwestia opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej osiągniętych w 2011r. i 2012 r.

Uzupełniła również wniosek o podpis oraz o dodatkową opłatę w kwocie 40 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przyjęta przez Wnioskodawczynię forma ryczałtu, na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiągniętych przez osoby fizyczne, w dalszym ciągu może być stosowana do prowadzonej przez Nią działalności gospodarczej i czy jest to prawidłowa forma rozliczenia osiąganych przez Nią przychodów...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest kwestia opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej osiągniętych przez Wnioskodawczynię w 2012 r., natomiast w zakresie dotyczącym opodatkowania w 2011 r., wydana zostanie odrębna interpretacja.

Zdaniem Wnioskodawczyni, z uwagi na to, że od 1999 r. wykonuje ten sam rodzaj działalności gospodarczej (takie same usługi), opisany we wniosku, będąc nieprzerwanie opodatkowana ryczałtem, należy przyjąć, iż prowadzona przez Nią działalność nadal jest opodatkowana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i w taki sposób powinna dokonać rozliczenia przychodów osiąganych w 2012 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 powyższej ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do przepisu art. 5a pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ww. ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Przy czym, aby skorzystać ze zryczałtowanej formy opodatkowania, o której mowa w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, należy złożyć pisemne oświadczenie o jej wyborze, stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.). Przepis ten stanowi, iż pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, ze zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Natomiast działalność usługowa w zakresie handlu to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników (art. 4 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy).

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 powołanej ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

  1. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 150.000 euro, lub
  2. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 150.000 euro.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) tej ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

W załączniku tym wymieniono usługi, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podano jednocześnie oznaczenie tych usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. W wykazie tym, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., pod pozycją 46 ujęto również usługi wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem usług przyjmowania telefonów o symbolu PKWiU ex 82.9. Zatem, usługi te zostały wyłączone z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym z dniem 1 stycznia 2011 r.

W świetle powyższych przepisów, o możliwości korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu decyduje rodzaj działalności, którą faktycznie podatnik wykonuje. Gdy przedmiotem tej działalności nie są usługi, których świadczenie wyłącza z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podatnik może korzystać ze zryczałtowanej formy opodatkowania.

Przepis art. 22 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, iż w razie utraty warunków do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podatnik jest obowiązany, poczynając od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków, zaprowadzić właściwe księgi - chyba że jest zwolniony z tego obowiązku - i opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl natomiast art. 22 ust. 2 ww. ustawy, w stosunku do podatników, o których mowa w ust. 1, podlegających za część roku opodatkowaniu na ogólnych zasadach, za podstawę do określenia podatku dochodowego przyjmuje się dochód osiągnięty po utracie warunków do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W opisie stanu faktycznego Wnioskodawczyni wskazała, iż od 1999 r. prowadzi działalność gospodarczą i rozlicza się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, wybrała bowiem tą formę opodatkowania. W ramach tej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni wykonuje usługi selekcjonowania i pakowania towarów według specyfikacji zamówień złożonych przez zleceniodawcę, co polega na zbieraniu towarów znajdujących się w różnych częściach magazynu (zgodnie ze specyfikacją), powtórnym sprawdzeniu zgodności skompletowanych towarów, zapakowaniu ich odpowiednio w kartony, oklejaniu i etykietowaniu do transportu oraz przekazaniu do wyznaczonego miejsca w magazynie, z którego są odbierane.

Pierwotnie powyższe usługi błędnie zakwalifikowane zostały jako usługi pakowania – PKD 82.92.Z. Według opinii Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w ww. usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 52.29.19.0.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni dokonała zmiany zaświadczenia Regon, wskazując w nim, iż wykonywane usługi mieszczą się pod numerem PKD 52.29.C.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż w przypadku gdy usługi, które faktycznie Wnioskodawczyni wykonuje od 2009 r., według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej ww. rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług sklasyfikowane są pod symbolem 52.29.19.0 – „Pozostałe usługi towarowych agencji transportowych”, to może korzystać z opodatkowania przychodów osiągniętych z pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Skoro Wnioskodawczyni do dnia 20 stycznia 2012 r. nie zgłosiła likwidacji działalności gospodarczej i nie dokonała wyboru innej formy opodatkowania, to ma prawa do opodatkowania osiągniętych w 2012 r. z ww. tytułu przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym, a przyjętą przez Wnioskodawczynię formę opodatkowania uznać należy za prawidłową.

Należy jednocześnie podkreślić, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r, Nr 8, poz. 60 ze zm.), opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. W związku z powyższym, tut. Organ nie oceniał dokumentu załączonego do wniosku ORD-IN, opierając się na opisie stanu faktycznego przyjął, iż usługi, które Wnioskodawczyni wykonuje od 2009 r., według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej ww. rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług winny być sklasyfikowanych pod symbolem 52.29.C, nie oceniał natomiast tej kwestii. Takie ustalenia mogą być poczynione wyłącznie w ramach prowadzonego przez właściwy organ podatkowy postępowania podatkowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy – Ordynacja podatkowa są wyłącznie przepisy prawa.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj