Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/4512-240/15/AT
z 28 lipca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2015 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności sprzedaży lokali użytkowych wraz z udziałem w gruncie – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 maja 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności sprzedaży lokali użytkowych wraz z udziałem w gruncie.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca otrzymał nieodpłatnie (na mocy decyzji wojewody, w związku z dokonaną reformą podziału administracyjnego kraju) prawo własności m.in. do nieruchomości obejmującej grunt wraz z niewykończonym budynkiem (budowę rozpoczęto w 1988 r. jako pawilon szpitalny), który wojewoda powierzył jednostce budżetowej … w …, mającej ten budynek w zarządzie. Budynek znajdował się w stanie surowym zamkniętym. W decyzji wojewody przekazano budynek o wartości … zł oraz grunty o wartości … zł. Ponadto, zgodnie z bilansem przedłożonym wojewodzie na dzień … grudnia 1998 r. konto inwestycji obejmujące „środki trwałe w budowie” określa wartość tej inwestycji w kwocie … zł. W związku z tym, iż nie było w budżecie wolnych środków finansowych oraz potrzeb społecznych na kontynuację prac dla …, działania inwestycyjne nie były podejmowane. W roku 2002 pozyskano środki zewnętrzne z budżetu państwa i państwowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych na kontynuację prac inwestycyjnych. Budynek w tej części pozostał oddany do użytkowania (około 30% powierzchni) i umieszczono tam trzy jednostki pomocy społecznej (… – w 2005 r., … – 2002 r., … – w 2002 r.), które nie prowadzą działalności opodatkowanej. W trakcie wykończenia tej części budynku Wnioskodawca, dla którego obsługi powołane jest Starostwo Powiatowe w …, będące „płatnikiem” podatku od towarów i usług, nie korzystał z odliczenia podatku od towarów i usług – inwestycje w tym zakresie prowadził … w …, jako jednostka budżetowa, która nie jest „płatnikiem” podatku od towarów i usług, mająca mienie w trwałym zarządzie. W budynku tym pozostały do wykończenia i oddania do użytkowania dwie pełne kondygnacje i części dwóch innych dolnych kondygnacji, tj. około 70% powierzchni obiektu.

Wnioskodawca – w zakresie objętym niniejszym wnioskiem – nie prowadzi działalności opodatkowanej. Ponadto Starostwu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług. Budynek nie był wykorzystywany do czynności opodatkowanych. Starostwu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z niniejszą inwestycją.

W roku 2009 Rada Powiatu w … podjęła deklarację, a następnie Zarząd Powiatu podjął uchwałę o przeznaczeniu tej nieruchomości na sprzedaż. Ogłoszono przetarg, lecz nikt do niego nie przystąpił. Ww. stan był przedmiotem interpretacji indywidualnej w 2009 roku, tj. interpretacja indywidualna ... z dnia 21 kwietnia 2009 roku.

Od … sierpnia 2013 roku został nadany NIP dla … o numerze … i to Powiat … stał się podatnikiem VAT. Aktualnie Wnioskodawca jest w trakcie zlecenia inwentaryzacji budowlanej ww. budynku i dokonania podziału na lokale. Wnioskodawca będzie przygotowywał sprzedaż lokali wraz z udziałem w gruncie części, które nie są wykończone i zagospodarowane.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy i w jakiej wysokości transakcja ewentualnej sprzedaży nieruchomości (lokali użytkowych wraz z udziałem w gruncie) będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie ze znowelizowaną z dniem 29 lipca 2011 roku (Dz. U. Nr 177, poz. 1054) ustawą o podatku od towarów i usług, na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli, pod warunkiem, że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 grudnia 2013 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Ustawodawca, w art. 2 pkt 14 ustawy, definiuje pojęcie „pierwszego zasiedlenia”, przez które rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Stosownie do treści art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, o czym stanowi art. 29a ust. 8 ustawy.

W złożonym wniosku poinformowano, że Wnioskodawca przygotowuje do sprzedaży lokale wraz z udziałem w gruncie, które nie są wykończone i zagospodarowane. Prawo własności nieruchomości otrzymano nieodpłatnie na mocy decyzji wojewody (w związku z dokonaną reformą podziału administracyjnego kraju). Budynek znajdował się w stanie surowym zamkniętym, lecz z uwagi na brak środków nie prowadzono działań inwestycyjnych. Wnioskodawca – w zakresie objętym niniejszym wnioskiem – nie prowadzi działalności opodatkowanej. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług. Budynek nie był wykorzystywany do czynności opodatkowanych. W związku z inwestycją Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa w powiązaniu z przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym należy stwierdzić, że planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż lokali użytkowych wraz z udziałem w gruncie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku. Zastosowania nie znajdzie norma art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, skoro w przedstawionym we wniosku opisie sprawy nie wystąpiło pierwsze zasiedlenie (tu: budynek nie był wykorzystywany do czynności opodatkowanych; prawo własności tego budynku otrzymano na mocy decyzji wojewody). Podstawą do zastosowania tego zwolnienia będą natomiast przepisy art. 43 ust. 1 pkt 10a w powiazaniu z art. 29a ust. 8 ustawy, skoro – jak wskazano – Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, w tym w związku z inwestycją, a ponadto nie wynika, aby w niedokończonym budynku miały miejsca ulepszenia (tu: z uwagi na brak środków nie prowadzono działań inwestycyjnych).

Reasumując, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy sprowadzające się do zastosowania (przytoczenia) w niniejszej sprawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj