Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/4511-1-58/15-2/AP
z 14 kwietnia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, reprezentowanego przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2014 r. (data wpływu 16 stycznia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu rozliczenia w Polsce podatku zapłaconego na Białorusi przez spółkę komandytową – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu rozliczenia w Polsce podatku zapłaconego na Białorusi przez spółkę komandytową.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, tj. osoba fizyczna, jest komandytariuszem spółki komandytowej, w której drugim wspólnikiem (komplementariuszem) jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka komandytowa udzieliła pożyczki podmiotowi mającemu siedzibę na Białorusi. Jeszcze zanim pożyczka została spłacona, pożyczkobiorca, działając jako płatnik, pobrał zaliczkę na podatek dochodowy (od dochodu z tytułu odsetek) w wysokości 10%, przy czym jako podatnika wskazał spółkę komandytową.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą sposobu rozliczenia w Polsce podatku zapłaconego na Białorusi przez spółkę komandytową.

Ani Wnioskodawca, ani spółka komandytowa, ani jej drugi wspólnik nie posiadają na terytorium Białorusi zakładu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym oraz umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Dla spółki komandytowej właściwy urząd skarbowy wystawił zaświadczenie CFR-1 o miejscu zamieszkania lub siedzibie dla celów podatkowych (certyfikat rezydencji), wskazując, że spółka ma siedzibę w Polsce. Wnioskodawca oraz drugi Wspólnik podlegają na terytorium Polski nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca, jako wspólnik spółki komandytowej, może odliczyć od podatku część kwoty podatku zapłaconego na Białorusi (zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania) przez spółkę komandytową, proporcjonalnie do swojego udziału w zysku spółki komandytowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo odliczyć część podatku zapłaconego na Białorusi przez spółkę komandytową (odpowiednio do udziału w zysku spółki komandytowej) od swojego podatku dochodowego.

Zgodnie z przepisem art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik będący polskim rezydentem podatkowym osiąga dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w art. 27 ust. 8 ww. ustawy, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym. Analogiczną regulację zawiera przepis art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Oznacza to, iż podatnik może odliczyć od podatku kwotę podatku zapłaconego za granicą (proporcjonalnie do dochodu uzyskanego w obcym państwie), jeżeli zapłacił on za granicą podatek od dochodu osiągniętego w tym obcym państwie, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie przewiduje metody wyłączenia takich dochodów.

Na mocy postanowień Artykułu 11 umowy z dnia 18 listopada 1992 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białorusi w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, odsetki, które powstają w Umawiającym się Państwie i wypłacane są osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Jednakże odsetki takie mogą być także opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym powstają, i zgodnie z ustawodawstwem tego Państwa, ale gdy odbiorca odsetek jest do nich uprawniony, podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 10% kwoty odsetek brutto. Zgodnie z postanowieniami Artykułu 23 tej umowy, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w drugim Umawiającym się Państwie, to pierwsze Umawiające się Państwo zwolni taki dochód lub majątek od opodatkowania. Jednakże w przypadku, gdy osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami artykułów 10 i 11 (tj. m.in. dochód z odsetek) może być opodatkowany w drugim Umawiającym się Państwie, wtedy pierwsze Umawiające się Państwo zezwoli na potrącenie od podatku dochodowego tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu w drugim Umawiającym się Państwie. Jednakże takie potrącenie nie może przekroczyć kwoty podatku pierwszego Umawiającego się Państwa, jaka została obliczona od takiego dochodu zgodnie z jego ustawodawstwem i przepisami.

Tym samym, umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Republiką Białorusi w przypadku dochodów z tytułu odsetek nie przewiduje metody wyłączenia, lecz - zaliczenia.

W przedstawionym stanie faktycznym spółka komandytowa, której wspólnikiem jest Wnioskodawca, osiągnęła na terytorium Białorusi dochód z tytułu należnych jej odsetek. Od dochodu tego białoruski urząd skarbowy pobrał podatek dochodowy w wysokości 10%, który - zgodnie z postanowieniami ww. umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a także zgodnie z postanowieniem art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - może być odliczony od podatku dochodowego płaconego w Polsce, przy czym odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.

Spółka komandytowa nie jest w Polsce podatnikiem podatku dochodowego - podatek dochodowy od dochodu osiągniętego w ramach spółki komandytowej płacą jej wspólnicy. Z uwagi na to, iż zgodnie z przepisem art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (oraz art. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) przychody i koszty z tytułu udziału w spółce komandytowej przypisuje się jej wspólnikom proporcjonalnie do ich prawa udziału w zysku, zdaniem Wnioskodawcy, prawo do odliczenia podatku zapłaconego na Białorusi przez spółkę komandytową przysługuje w takiej sytuacji wspólnikom tej spółki komandytowej, tj. Wnioskodawcy oraz drugiemu wspólnikowi (spółce z ograniczoną odpowiedzialnością).

Tym samym każdy ze wspólników będzie mógł odliczyć od swojego podatku dochodowego odpowiednią część podatku zapłaconego przez spółkę komandytową na Białorusi, proporcjonalnie do przysługującego mu w spółce komandytowej udziału w zysku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo tut. Organ wskazuje, że wydając niniejszą interpretację indywidualną, odniósł się tylko do kwestii będącej przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, tj. sposobu rozliczenia przez Zainteresowanego – komandytariusza spółki komandytowej – podatku zapłaconego przez tę spółkę na Białorusi. Tut. Organ nie ustosunkował się natomiast do sposobu rozliczeń drugiego wspólnika spółki komandytowej, tj. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pełniącej w tej spółce funkcję komplementariusza.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj