IBPBII/1/415-951/11/ASz, Dyrektor - IBPBII/1/415-953/11/ASz">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-953/11/ASz
z 16 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-953/11/ASz
Data
2012.02.16


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników


Słowa kluczowe
diety
komitet
stowarzyszenia


Istota interpretacji
Czy Stowarzyszenie ma możliwość pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z diet wypłacanych Członkom Komitetu i wpłatę tego podatku do właściwego Urzędu Skarbowego?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 08 listopada 2011 r. (data wpływu do tut. Biura – 18 listopada 2011 r.), uzupełnionym w dniu 06 lutego 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie obowiązków płatnika.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych pismem z dnia 20 stycznia 2012 r. znak: IBPB II/1/415-951/11/ASz oraz IBPB II/1/415-953/11/ASz wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 06 lutego 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie (Wnioskodawca) działa od 08 lutego 2010 r. Jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, mającym na celu:

  1. działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów rybackich,
  2. aktywizowanie społeczności zamieszkujących obszary zależne od rybactwa,
  3. realizację lokalnej strategii rozwoju obszarów rybackich opracowanej przez lokalną grupę rybacką (LGR),
  4. złagodzenie skutków zmian strukturalnych w sektorze rybackim.

Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 07 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), ustawy z dnia 03 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego, rozporządzenia Rady (WE) Nr 1198/2006 z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. Urz. UE L 223 z 15 sierpnia 2006, str. 1), rozporządzenia Komisji (WE) Nr 498/2007 z dnia 26 marca 2007 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) Nr 1198/2006 w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Statutu Stowarzyszenia.

Stowarzyszenie powołane zostało w celu realizacji programu, zgodnie z ustawą z dnia 03 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. U. z 2009 r. Nr 72, poz. 619).

Swoje cele realizuje poprzez:

  1. opracowanie i przyjęcie LSROR (Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Rybackich) dla obszaru działania LGR,
  2. rozpowszechnianie założeń LSROR,
  3. realizację zadań wynikających z przyjętej LSROR,
  4. prowadzenie doradztwa w zakresie przygotowywania projektów związanych z realizacją LSROR,
  5. upowszechnianie informacji o warunkach i zasadach udzielania pomocy na realizację projektów przedkładanych przez wnioskodawców, kryteriach wyboru projektów oraz sposobie naboru wniosków o pomoc w ramach realizowanej LSROR,
  6. wybór projektów (operacji) do dofinansowania ze środków przewidzianych w Programie Operacyjnym „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013”,
  7. zachowanie równości praw kobiet i mężczyzn oraz aktywizowanie osób poniżej 30 roku życia.

Stowarzyszenie realizując cele statutowe opiera się na pracy społecznej członków oraz zatrudnionych pracowników Biura. Nie prowadzi działalności dochodowej.

Statut Stowarzyszenia przewiduje w § 17 ust. 1, iż władzami Stowarzyszenia są: Walne Zebranie Członków, Zarząd, Komitet oraz Komisja Rewizyjna.

Komitet powoływany jest przez Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia LGR. Z członkami Komitetu nie są zawierane umowy cywilnoprawne.

Do kompetencji Komitetu, zgodnie z § 22 ust. 5 Statutu, należy wybór operacji, które mają być realizowane w ramach opracowanej przez Stowarzyszenie Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Rybackich.

Regulamin Komitetu LGR przewiduje wypłacanie Członkom Komitetu diet za udział w posiedzeniach.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od diet wypłacanych Członkom Komitetu i wpłatę tego podatku do właściwego Urzędu Skarbowego...

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma możliwości pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od diet wypłacanych Członkom Komitetu i wpłatę tego podatku do właściwego Urzędu Skarbowego, ponieważ w rozdziale 7 ww. ustawy brak jest wskazań, aby pobór podatku lub zaliczek na podatek od przychodów z innych źródeł miał być dokonywany przez podmiot dokonujący wypłaty należności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie obowiązków płatnika. W pozostałym zakresie wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Stosownie do treści art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

  1. obliczenie,
  2. pobranie,
  3. wpłacenie – podatku (zaliczki).

W Rozdziale 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) zatytułowanym „Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników” ustawodawca uregulował obowiązki ciążące na podmiotach wypłacających świadczenie, wskazując w jakich przypadkach (wypłacając jaką należność – z jakiego tytułu) podmiot ten jest zobowiązany do poboru zaliczki (lub podatku) a w jakich przypadkach obowiązek taki na nim nie ciąży.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Stowarzyszenie realizuje cele statutowe opierając się na pracy społecznej członków oraz zatrudnionych pracowników Biura. Nie prowadzi działalności dochodowej. Zgodnie ze statutem władzami Stowarzyszenia są: Walne Zebranie Członków, Zarząd, Komitet oraz Komisja Rewizyjna. Komitet powoływany jest przez Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia. Z członkami Komitetu nie są zawierane umowy cywilnoprawne. Do kompetencji Komitetu należy wybór operacji, które mają być realizowane w ramach opracowanej przez Stowarzyszenie Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Rybackich.

Regulamin Komitetu przewiduje wypłacanie Członkom Komitetu diet za udział w posiedzeniach.

W interpretacji IBPB II/1/415-951/11/ASz wykazano, iż przychody osób pełniących funkcje w Komitecie nie mieszczą się w żadnej z kategorii przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym przychody wypłacane osobom pełniącym funkcje w Komitecie zaliczyć należy do innych przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Mając na uwadze powyżej powołane przepisy należy uznać, iż Wnioskodawca dokonując wypłaty diet członkom Komitetu, nie jest obowiązany - zgodnie z art. 42a ww. ustawy - pobierać zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, jest natomiast obowiązany sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT - 8C) o wysokości przychodów w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego i przekazać podatnikowi oraz właściwemu wg miejsca zamieszkania podatnika urzędowi skarbowemu.

Natomiast zgodnie z art. 45 ust. 1 powołanej ustawy podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj