Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-699/11-2/DG
Data
2011.09.16
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zasięg terytorialny
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Ustalanie dochodu (straty)
Słowa kluczowe
aport
powstanie przychodu
spółka kapitałowa
udział
zorganizowana część przedsiębiorstwa
Istota interpretacji
1)Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego zespół składników materialnych oraz niematerialnych (w tym zobowiązania) wchodzący w skład Segmentu Sprzedaży i Marketingu będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT? 2)Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym wniesienie aportem do spółki kapitałowej w zamian za jej udziały zorganizowanej części przedsiębiorstwa na moment aportu nie prowadzi do powstania po stronie Spółki przychodów podatkowych dla celów ustawy o CIT? 3)Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym przejęcie zobowiązań Spółki związanych z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa przez spółkę kapitałową w ramach aportu tej zorganizowanej części przedsiębiorstwa w zamian za wydane udziały nie prowadzi do powstania po stronie Spółki przychodów podatkowych dla celów ustawy o CIT?
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15.07.2011r. (data wpływu 15.07.2011r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie kwalifikacji zespołu składników materialnych i niematerialnych wchodzących w skład segmentu sprzedaży i Marketingu będący przedmiotem aportu oraz jego skutki podatkowe – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 lipca 2011r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych transakcji wyodrębnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca (dalej: „Spółka” lub „T.”), wchodząca w skład grupy kapitałowej (dalej: „Grupa”), jest jedną z największych spółek medialnych w Polsce. W ramach prowadzonej działalności, nadaje szereg programów (kanałów) telewizyjnych, w tym ogólnodostępny naziemny program (kanał) telewizyjny T. oraz inne programy (kanały) tematyczne (dalej: „kanały”). Obecnie Spółka rozważa zmianę struktury organizacyjnej. W ramach obecnie rozważanego etapu restrukturyzacji Spółka zamierza wyodrębnić w swojej strukturze działalności biznesowej funkcje dotyczące sprzedaży i marketingu, w tym: projektowania polityki wizerunkowej, planowania i organizacji sprzedaży produktów reklamowych (np. reklama TV, sprzedaż spotowa, sponsoring, lokowanie produktów, sprzedaż interaktywna) na antenie kanałów oraz funkcje wsparcia/promocji procesów sprzedażowych i działań marketingowych z wykorzystaniem marek poszczególnych kanałów Spółki (dalej: marki”). Działalnością tą zajmie się utworzony i dedykowany w tym celu segment sprzedaży i marketingu Spółki (dalej: „Segment Sprzedaży i Marketingu” albo „Segment”), który w strukturze organizacyjnej Spółki będzie najwyższą formą wyodrębnienia. Segment Sprzedaży i Marketingu zostanie wyodrębniony pod względem organizacyjnym oraz finansowym w strukturach dotychczasowej działalności biznesowej T. na podstawie stosownej uchwały Zarządu Spółki (w sposób opisany w niniejszym wniosku).
Opisane w niniejszym wniosku wyodrębnienie Segmentu ukierunkowane jest na połączenie ww. funkcji sprzedażowych i marketingowych Spółki w celu intensyfikacji działań handlowych na rynku reklamy medialnej, m.in. poprzez: - intensyfikację działań związanych ze sprzedażą czasu antenowego i reprezentacją handlową dla Spółki, innych podmiotów z Grupy oraz niezależnych klientów, takich jak P., F. (z którymi już została nawiązana współpraca) czy lokalne media, — współpracę z zewnętrznym rynkiem producentów telewizyjnych oraz produkcji fabularnych w lokowaniu produktów i przy projektach specjalnych,
- efektywne monitorowanie i kreowanie popytu reklamowego z wykorzystaniem marek kanałów,
- umocnienie identyfikacji wizualnej kanałów, przy zapewnieniu bieżącego zarządzania i administrowania markami.
W ramach dalszego etapu restrukturyzacji, funkcjonujący już w strukturach Spółki Segment Sprzedaży i Marketingu (po przeprowadzeniu wszelkich koniecznych działań mających na celu jego wyodrębnienie wskazanych w niniejszym wniosku) zostanie wniesiony przez Spółkę w drodze aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „spółka mediowa”) w zamian za jej udziały. Natomiast pozostałe funkcje biznesowe Spółki (pozostające poza zakresem funkcji przypisanych do Segmentu), związane głównie z (i) zarządzaniem strategicznym i inwestycjami Grupy oraz (ii) produkcją audycji, filmów i seriali telewizyjnych oraz nadawaniem i rozpowszechnianiem (dystrybucją) programów telewizyjnych na podstawie udzielonych T. koncesji pozostaną — razem z przypisanymi do tych funkcji aktywami — w T. Powyższe wydzielenie ma na celu zwiększenie efektywności i elastyczności struktury handlowej Grupy T., otwarcie na działania w obszarach nowych produktów oraz skierowanie oferty do nowych podmiotów, spoza Grupy T., mogących korzystać z usług świadczonych przez spółkę mediową.
Zgodnie z planowanymi zmianami biznesowymi w ramach struktury Spółki, Segment Sprzedaży i Marketingu będzie odpowiedzialny za opisane w niniejszym wniosku funkcje sprzedażowe i marketingowe z wykorzystaniem marek kanałów, w szczególności za następujące działania/aktywności realizowane przez wyspecjalizowane komórki organizacyjne Segmentu: - Rozwój strategiczny produktów reklamowych, w tym m.in.:
- projektowanie polityki handlowej oraz ustalanie założeń budżetowych sprzedaży różnorodnych form reklamowych, sponsoringu i lokowania produktów oraz produktów interaktywnych emitowanych na antenach kanałów,
- planowanie i tworzenie ramówek reklamowych kanałów i ich optymalizacja pod kątem wykorzystania czasu reklamowego do generowania przychodów od reklamodawców i z punktu widzenia zarządzania markami kanałów;
- Planowanie, organizacja i realizacja sprzedaży różnorodnych form reklamowych i sponsorskich oraz produktów interaktywnych emitowanych na antenach kanałów, w tym m.in.:
- opracowywanie cenników i projektowanie budżetu (w tym także planowanie długoterminowe) oraz nadzór nad jego wykonywaniem,
- ustalanie i wdrażanie strategii/procedur sprzedażowych,
- negocjowanie cen i warunków sprzedaży z kontrahentami oraz przygotowywanie ofert handlowych,
- kolaudacja i digitalizacja materiałów reklamowych oraz kontrola limitów reklamowych,
- planowanie i tworzenie ramówek reklamowych kanałów i ich optymalizacja,
- formatowanie, optymalizowanie i maksymalizowanie czasu reklamowego,
- budowanie i utrzymywanie relacji z klientami;
- Prowadzenie badań i analiz produktów reklamowych oraz rynku reklamowego, w tym m.in.:
- badania i analizy wyników i struktury oglądalności kanałów oraz poszczególnych audycji programowych emitowanych na antenie kanałów,
- badania i rozwój różnorodnych form reklamowych,
- tworzenie koncepcji nowych narzędzi sprzedażowych, form reklamowych i komercjalizacji treści programowych w Grupie,
- weryfikacja raportów z badań marketingowych, przygotowywanie oraz zakup raportów rynkowych oraz danych z rynku,
- prognozowanie i raportowanie w zakresie parametrów sprzedaży i rynku reklamy,
- analiza i kontrola efektywności działań wizerunkowych,
- wycena różnorodnych form reklamowych i sponsorskich oraz produktów interaktywnych,
- wykonywanie zadań z zakresu marketingu projektowego (monitorowanie mediów, analiza konkurencji, pozycjonowanie, itp.),
- wsparcie zarządzania relacjami z klientem;
- Planowanie usług marketingowych z wykorzystaniem marek kanałów oraz kreowanie popytu reklamowego poprzez działania marketingowe, reklamowe, promocyjne, public relations (PR) oraz wydarzenia specjalne z wykorzystaniem marek kanałów, w tym m.in.:
- tworzenie założeń polityki marketingowej i działań wizerunkowych z wykorzystaniem marek oraz nadzór nad ich realizacją,
- projektowanie polityki wizerunkowej kanałów oraz bieżące zarządzanie i administrowanie markami,
- koordynacja i nadzór procesów bieżącego zarządzania markami,
- tworzenie projektów graficznych będących elementem kampanii wizerunkowych,
- projektowanie i realizacja spotów reklamowych, zwiastunów i opraw graficznych,
- współpraca z firmami graficznymi w zakresie realizacji projektów graficznych,
- tworzenie założeń polityki promocyjnej oraz nadzór nad jej realizacją
- produkcja materiałów promocyjnych i usługi marketingowe,
- organizacja imprez specjalnych, patronatów medialnych, kampanii reklamowych, itp.,
- dobór i zakup mediów na potrzeby działań wizerunkowych,
- komunikacja marketingowa, planowanie oraz realizacja kampanii PR,
- współpraca z agencjami PR,
- przygotowywanie materiałów prasowych dla dziennikarzy,
- tworzenie strategii wizerunkowych dla nowych przedsięwzięć multimedialnych;
- Ochrona prawna marek i wsparcie prawne procesów sprzedaży i marketingu, w tym m.in.:
- zarządzanie i monitorowanie procedur rejestrowania nowych marek oraz odnawianie ochrony istniejących,
- rozpatrywanie zapytań dotyczących aspektów prawnych wykorzystania form reklamowych na różnych polach eksploatacji oraz zakresu dysponowania prawami z marek,
- opracowywanie wzorów umów,
- nadzór nad poprawnością uzgodnień umownych z wykorzystaniem marek,
- podejmowanie działań ochronnych w przypadku naruszenia praw ochronnych do marek,
- koordynacja współpracy z rzecznikami patentowymi w zakresie ochrony marek,
- opiniowanie zgodności form reklamowych z obowiązującym prawem,
- monitorowanie zmian legislacyjnych wpływających na funkcjonowanie rynku medialnego;
- Administrowanie i rozliczanie procesów sprzedaży i marketingu, w tym m.in.:
- gromadzenie i analizowanie danych oraz dokumentacji dotyczącej kontrahentów,
- archiwizacja materiałów reklamowych i promocyjnych,
- kontrola i koordynacja realizacji zleceń i rozliczenia zawartych umów,
- kontrola wewnętrzna budżetu i procesów sprzedażowych i marketingowych,
- księgowanie i raportowanie okresowe.
Za wykonanie wyżej wymienionych zadań odpowiedzialne będą osoby przypisane do Segmentu Sprzedaży i Marketingu, tj. w szczególności członkowie kadry zarządzającej (czyli osoby zarządzające Segmentem Sprzedaży i Marketingu), specjaliści ds. sprzedaży, marketingu, public relations i promocji, autorzy tekstów, projektanci grafiki, producenci form reklamowych, realizatorzy akcji reklamowych oraz promocyjnych, specjaliści ds. treści multimedialnych, specjaliści ds. planowania i analiz, jak również personel pomocniczy przypisany do zadań Segmentu Sprzedaży i Marketingu (łącznie kilkaset osób). Segment Sprzedaży i Marketingu będzie miał hierarchiczną strukturę organizacyjną, złożoną z jednostek organizacyjnych niższego rzędu, takich jak pion, departament, dział, zespół i sekcja. W związku z planowanym aportem, wszyscy pracownicy Segmentu Sprzedaży i Marketingu zostaną przeniesieni do spółki mediowej na mocy art. 23¹ Kodeksu pracy, w ramach tzw. przejścia części zakładu pracy.
Przedmiotowa transakcja aportowa będzie obejmowała wszystkie składniki majątku przypisane do Segmentu Sprzedaży i Marketingu zgodnie z ich podstawowym, faktycznym przeznaczeniem (agregat praw i obowiązków), służące efektywnej i samodzielnej realizacji powierzonych funkcji, tj.: - aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne służące realizacji opisanych wyżej zadań sprzedażowych i marketingowych, w tym: infrastruktura biurowa, bazy danych, sprzęt komputerowy, monitory i maszyny graficzne wraz z oprogramowaniem, projektory, namioty i balony reklamowe, samochody i telefony,
- zapasy aktywów obrotowych, takich jak artykuły biurowe i materiały reklamowe,
- prawa do samodzielnego korzystania z powierzchni biurowych i pomocniczych przez Segment Sprzedaży i Marketingu (tj. prawa i obowiązki z umowy najmu),
- prawa związane ze znakami towarowymi tworzącymi marki kanałów, wytworzone we własnym zakresie przez Spółkę (w tym prawa ochronne na znaki towarowe marek),
- prawa i obowiązki (wierzytelności/należności i zobowiązania) wynikające z umów zawartych w związku z działalnością (funkcjami) Segmentu Sprzedaży i Marketingu,
- zobowiązania wobec osób zatrudnionych w ramach Segmentu Sprzedaży i Marketingu,
- prawa i obowiązki z umowy rachunku bankowego Segmentu Sprzedaży i Marketingu (w tym środki zgromadzone na tym rachunku),
- dokumentacja księgowa związana z działalnością Segmentu Sprzedaży i Marketingu.
W ramach wyodrębnienia Segmentu Sprzedaży i Marketingu poszczególne aktywa i zobowiązania Segmentu Sprzedaży i Marketingu zostaną przypisane do niego w systemie księgowym Spółki w sposób umożliwiający identyfikację odrębnego agregatu aktywów i zobowiązań. Segment Sprzedaży i Marketingu będzie posiadał także własną ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. W ramach wyodrębnienia organizacyjnego oraz finansowego Segmentu Sprzedaży i Marketingu, będzie on posiadać także rachunek bankowy bądź rachunki bankowe przypisane do jego działalności. Możliwe również będzie przypisanie do Segmentu Sprzedaży i Marketingu, w strukturze prowadzonej przez Spółkę sprawozdawczości księgowej, poszczególnych kosztów/wydatków oraz przychodów (zarówno przychodów zewnętrznych generowanych przez Segment Sprzedaży i Marketingu, takich jak przychody ze sprzedaży czasu reklamowego, sponsoringu, czy lokowania produktów, jak również przychodów alokowanych w ramach wewnętrznej sprawozdawczości zarządczej). Dla Segmentu Sprzedaży i Marketingu będą również sporządzane odrębne bilanse w formie uproszczonej oraz odrębne rachunki zysków i strat. Działalność Segmentu będzie finansowana ze środków własnych Spółki w ramach odrębnego budżetu Segmentu Sprzedaży i Marketingu, którego realizacja będzie podlegać wewnętrznej kontroli. W efekcie opisanych wyżej działań, przed dniem aportu dojdzie do wyodrębnienia w ramach T. Segmentu Sprzedaży i Marketingu, zorganizowanego pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym w opisany wyżej sposób. Zgodnie z intencją Spółki rozważana transakcja aportu będzie obejmowała wszystkie (tj. bez wyłączeń) składniki majątku przypisane do Segmentu Sprzedaży i Marketingu (w tym zobowiązania), służące efektywnej i samodzielnej realizacji powierzonych mu zadań/funkcji. Po dokonaniu aportu w postaci Segmentu Sprzedaży i Marketingu, spółka mediowa będzie realizowała dotychczasowe zadania i funkcje Segmentu Sprzedaży i Marketingu wykorzystując nabyty od Spółki zorganizowany, kompletny i samodzielny agregat/zespół składników materialnych i niematerialnych, przejęte umowy oraz pracowników. Do rozpoczęcia działalności spółki mediowej nie będzie konieczne nabycie dodatkowych aktywów. Spółka mediowa będzie realizowała przychody dotychczas realizowane przez Segment Sprzedaży i Marketingu (w ramach przeniesionych umów) oraz dodatkowo przychody z planowanych do zawarcia umów. Wartość Segmentu Sprzedaży i Marketingu wnoszonego aportem, zostanie określona w wycenie przeprowadzonej przez niezależny podmiot, uwzględniającej jej zorganizowany charakter oraz pełnione funkcje biznesowe.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego zespół składników materialnych oraz niematerialnych (w tym zobowiązania) wchodzący w skład Segmentu Sprzedaży i Marketingu będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT...
- Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym wniesienie aportem do spółki kapitałowej w zamian za jej udziały zorganizowanej części przedsiębiorstwa na moment aportu nie prowadzi do powstania po stronie Spółki przychodów podatkowych dla celów ustawy o CIT...
- Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym przejęcie zobowiązań Spółki związanych z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa przez spółkę kapitałową w ramach aportu tej zorganizowanej części przedsiębiorstwa w zamian za wydane udziały nie prowadzi do powstania po stronie Spółki przychodów podatkowych dla celów ustawy o CIT...
Ad. 1) Zdaniem Spółki, opisany w zdarzeniu przyszłym Segment Sprzedaży i Marketingu, obejmujący wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespół składników materialnych oraz niematerialnych (w tym zobowiązania) i zdolny do oddzielnego funkcjonowania, będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2011 r., Nr 74, poz. 397, z późn. zm.; dalej jako: ustawy o CIT).
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się; „(...) organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.”
Z powyższej definicji wynika, iż status zorganizowanej części przedsiębiorstwa można przypisać tylko takiej części mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki: - stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),
- jest organizacyjnie wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,
- jest finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,
- jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych jest wyodrębniona funkcjonalnie),
- mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.
Zdaniem Spółki, opisany w zdarzeniu przyszłym Segment Sprzedaży i Marketingu spełni wszystkie ww. przesłanki, tj. będzie zorganizowanym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych), wyodrębnionym w strukturze Spółki pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym oraz zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze — wobec tego będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.
Zespół składników majątkowych
Zgodnie z praktyką stosowania prawa (w tym potwierdzoną dostępnymi interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych) przyjmuje się, iż o spełnieniu pierwszej ze wskazanych wyżej przesłanek decyduje pełne wyodrębnienie w ramach istniejącego przedsiębiorstwa majątku (praw i zobowiązań) związanego z podstawowymi funkcjami realizowanymi przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa, który ma dotyczyć zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako całości. Mając na uwadze powyższe Spółka pragnie wskazać, iż w związku z rozważaną obecnie restrukturyzacją, w strukturze działalności biznesowej Spółki zostaną wyodrębnione funkcje dotyczące sprzedaży i marketingu z wykorzystaniem marek kanałów (realizowane przez Segment Sprzedaży i Marketingu), przedstawione szczegółowo w opisie zdarzenia przyszłego.
Zgodnie z intencją Spółki, Segment będący przedmiotem planowanego aportu będzie obejmował wszystkie (tj. bez wyłączeń) składniki majątku (agregat praw i obowiązków, w tym zobowiązania) przypisane do Segmentu zgodnie z ich podstawowym, faktycznym przeznaczeniem, służące efektywnej i samodzielnej realizacji powierzonych funkcji, tj.: - aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne służące realizacji opisanych wyżej zadań sprzedażowych i marketingowych, w tym: infrastruktura biurowa, bazy danych, sprzęt komputerowy, monitory i maszyny graficzne wraz z oprogramowaniem, projektory, namioty i balony reklamowe, samochody i telefony,
- zapasy aktywów obrotowych, takich jak artykuły biurowe i materiały reklamowe,
- prawa do samodzielnego korzystania z powierzchni biurowych i pomocniczych przez Segment Sprzedaży I Marketingu (tj. prawa i obowiązki z umowy najmu),
- prawa związane ze znakami towarowymi tworzącymi marki kanałów, wytworzone we własnym zakresie przez Spółkę (w tym prawa ochronne na znaki towarowe marek),
- prawa i obowiązki (wierzytelności/należności i zobowiązania) wynikające z umów zawartych w związku z działalnością (funkcjami) Segmentu Sprzedaży i Marketingu,
- zobowiązania wobec osób zatrudnionych w ramach Segmentu Sprzedaży i Marketingu,
- prawa i obowiązki z umowy rachunku bankowego Segmentu Sprzedaży i Marketingu (w tym środki zgromadzone na tym rachunku),
- dokumentacja księgowa związana z działalnością Segmentu Sprzedaży i Marketingu.
Powyższe oznacza, iż Segment Sprzedaży i Marketingu będą tworzyć nie przypadkowe, ale odpowiednio dobrane (alokowane do Segmentu) składniki majątku — punktem odniesienia w powyższym doborze będzie rola, jaką składniki te odgrywają przy wykonywaniu powierzonych Segmentowi Sprzedaży i Marketingu funkcji. W konsekwencji, wchodzące w skład Segmentu Sprzedaży i Marketingu składniki majątkowe, pozostające we wzajemnych relacjach z racji pełnionych przez Segment funkcji, będą tworzyły wyodrębnioną całość i zespół majątku. Tym samym, wskazany wyżej zespół składników majątkowych, połączony węzłem organizacyjnym sprawowanych przez Segment funkcji, pozwoli na samodzielną i efektywną realizację powierzonych Segmentowi funkcji (szczegółowo wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego).W konsekwencji, pierwsza przesłanka zostanie spełniona.
Wyodrębnienie organizacyjne
Ustawa o CIT nie definiuje pojęcia wyodrębnienia organizacyjnego. W praktyce stosowania prawa (w tym potwierdzonej dostępnymi interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych) przyjmuje się jednak, iż o spełnieniu tej przesłanki można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze danego przedsiębiorstwa. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnych charakterze. W świetle powyższego Spółka pragnie podkreślić, iż Segment Sprzedaży i Marketingu stanowić będzie — po przeprowadzeniu planowanej reorganizacji opisanej przez Spółkę — odrębną jednostkę organizacyjną najwyższego poziomu w strukturze T. (tj. segment). Zgodnie z zasadami budowy struktury organizacyjnej T. , Segment Sprzedaży i Marketingu będzie miał hierarchiczną strukturę organizacyjną, złożoną z jednostek organizacyjnych niższego rzędu, takich jak pion, departament, dział, zespół i sekcja. Przedmiotowe wyodrębnienie organizacyjne Segmentu nastąpi od strony formalnej na mocy uchwały Zarządu T. (i innych dokumentów korporacyjnych Spółki niezbędnych do pełnego wyodrębnienia Segmentu Sprzedaży i Marketingu od strony formalnej). Należy przy tym wskazać, iż Segment Sprzedaży i Marketingu, oparty o własną strukturę organizacyjną, bądź wyodrębniony od pozostałej działalności Spółki. W Segmencie Sprzedaży i Marketingu zatrudnione będą osoby dedykowane do prac związanych z szeroko pojętymi działaniami sprzedażowymi i marketingowymi z wykorzystaniem marek kanałów w ramach Grupy. W działalności operacyjnej pracownicy Segmentu Sprzedaży i Marketingu wykorzystywać będą składniki majątkowe dedykowane do ich działalności. Zestawienie pracowników dedykowanych do zadań Segmentu Sprzedaży i Marketingu oraz wykaz materialnych i niematerialnych składników majątkowych (w tym zobowiązań) przyporządkowanych do Segmentu będzie odzwierciedlone w dokumentach korporacyjnych. Powyższe oznacza, iż od strony faktycznej (z racji pełnionych zadań) oraz formalnej (tj. w sposób udokumentowany stosownymi aktami korporacyjnymi Spółki), Segment Sprzedaży i Marketingu będzie stanowił odrębną organizacyjnie całość, dającą się oddzielić od pozostałej działalności Spółki. W związku z powyższym, zdaniem Spółki należy uznać, iż Segment Sprzedaży i Marketingu będzie spełniał drugą ze wskazanych wyżej przesłanek, związaną z wyodrębnieniem organizacyjnym w ramach Spółki, niezbędną dla uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o CIT.
Wyodrębnienie finansowe
Ustawa o CIT nie precyzuje, co należy rozumieć pod pojęciem wyodrębnienia finansowego. Niemniej jednak w praktyce stosowania prawa (w tym potwierdzonej dostępnymi interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych) uznaje się, iż przesłanka ta oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej danego przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nią zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową. W świetle powyższego Spółka pragnie podkreślić, jej system księgowy umożliwi identyfikację przychodów i kosztów I wydatków oraz odrębnego agregatu aktywów i zobowiązań, związanych z zespołem składników alokowanych do Segmentu Sprzedaży i Marketingu. Działalność Segmentu będzie finansowana ze środków własnych Spółki w ramach odrębnego budżetu Segmentu Sprzedaży i Marketingu, którego realizacja będzie podlegać wewnętrznej kontroli. Przy wykorzystaniu posiadanego przez Spółkę systemu księgowego będzie możliwe przygotowanie bilansu oraz rachunku zysków i strat dla Segmentu. Dodatkowo, Segment będzie posiadał odrębny rachunek bankowy. Powyższe oznacza, iż sposób prowadzenia ewidencji księgowej Spółki pozwoli na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do Segmentu Sprzedaży i Marketingu, a ściślej do realizowanych przez niego zadań. W konsekwencji, zdaniem Spółki opisany zespół składników materialnych i niematerialnych tworzących Segment Sprzedaży i Marketingu spełnia warunek wyodrębnienia finansowego wskazany w definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Wyodrębnienie funkcjonalne
Ustawa o CIT nie zawiera definicji wyodrębnienia funkcjonalnego. Niemniej jednak przesłankę tę — w praktyce potwierdzonej interpretacjami prawa podatkowego — należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa ma bowiem stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. ma obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz określenie funkcji i zakresu działań Segmentu Sprzedaży i Marketingu nie ulega wątpliwości, iż będzie on stanowił zorganizowany kompleks składników materialnych i niematerialnych przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych Spółki. Mianowicie, działalność Segmentu Sprzedaży i Marketingu będzie polegała na realizowaniu funkcji dotyczących sprzedaży i marketingu, w tym: projektowania polityki wizerunkowej, planowania i organizacji sprzedaży produktów reklamowych na antenie kanałów oraz wsparcia/promocji procesów sprzedażowych i działań marketingowych z wykorzystaniem marek kanałów, co zostało wyszczególnione w opisie zdarzenia przyszłego. Do Segmentu Sprzedaży i Marketingu przydzielone zostaną wszystkie składniki materialne i niematerialne umożliwiające wykonywanie ww. funkcji (agregat praw i obowiązków) — składniki majątkowe zostały wyszczególnione w opisie zdarzenia przyszłego. Spółka pragnie przy tym podkreślić, iż ww. składniki majątkowe będą wzajemnie powiązane w sposób umożliwiający samodzielne i efektywne realizowanie ww. funkcji. Powyższe oznacza, iż Segment Sprzedaży i Marketingu będzie stanowił funkcjonalnie odrębną całość, przeznaczoną do samodzielnego prowadzenia powierzonych zadań. Należy więc uznać, iż spełniony został kolejny warunek niezbędny dla uznania Segmentu Sprzedaży i Marketingu za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o CIT.
Zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem
Ostatnią cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. W zakresie tej przesłanki uznaje się (zgodnie z praktyką stosowania prawa, potwierdzoną dostępnymi interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych), iż część mienia przedsiębiorstwa może być uznana za jego zorganizowaną część, gdy posiada potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. W ocenie Spółki, opisany w zdarzeniu przyszłym zespół składników materialnych i niematerialnych przypisanych do Segmentu Sprzedaży i Marketingu, połączony węzłem organizacyjnym oraz wyodrębniony finansowo i funkcjonalnie (na co Spółka wskazywała powyżej), wskazuje na wystąpienie możliwości podjęcia przez ewentualnego nabywcę Segmentu prowadzonej przez niego działalności gospodarczej wyłącznie w oparciu o nabyte składniki majątku Segmentu. Spółka pragnie bowiem podkreślić, iż zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym przedmiotem wkładu będą wszystkie niezbędne aktywa i pasywa umożliwiające prowadzenie / kontynuowanie działalności Segmentu Sprzedaży i Marketingu (szczegółową listę aktywów i pasywów Spółka przedstawiła w opisie zdarzenia przyszłego). W konsekwencji, w skład Segmentu, wyodrębnionego organizacyjnie i finansowo ze struktury Spółki, wchodzić będą wszystkie aktywa i pasywa niezbędne do wykonywania przypisanych Segmentowi funkcji, w tym prawa do samodzielnego korzystania z powierzchni biurowych i pomocniczych oraz należności i zobowiązania funkcjonalnie związane z działalnością Segmentu. W konsekwencji, przed dniem dokonania planowanego aportu do spółki mediowej (tj. w ramach istniejącego przedsiębiorstwa Spółki), Segment będzie zdolny do samodzielnego kontynuowania prowadzonej działalności w obrocie gospodarczym za pomocą posiadanych składników majątku oraz wykwalifikowanego personelu przypisanego do Segmentu. Z kolei po otrzymaniu planowanego aportu, spółka mediowa będzie realizowała dotychczasowe zadania i funkcje Segmentu Sprzedaży i Marketingu wykorzystując nabyty od Spółki zorganizowany, kompletny i samodzielny agregat / zespół składników materialnych i niematerialnych oraz pracowników bez konieczności przeprowadzenia zmian w powyższym zakresie. Powyższe oznacza, iż opisany zespół składników majątkowych wchodzących w skład Segmentu Sprzedaży i Marketingu posiada zdolność funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo, co wypełnia ostatnią ze wskazanych wyżej przesłanek definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Podsumowanie
Mając na uwadze przytoczoną powyżej argumentację, Spółka pragnie podkreślić, iż przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego Segment Sprzedaży i Marketingu, jako wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania), odpowiada ustawowemu wzorcowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa z uwagi na: - wyodrębnienie organizacyjne,
- wyodrębnienie finansowe,
- wyodrębnienie funkcjonalne, oraz
- zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem.
Powyższe oznacza, iż łącznie spełnione zostaną wszystkie przesłanki warunkujące uznanie Segmentu Sprzedaży i Marketingu za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.
Ad. 2) Zdaniem Spółki w wyniku wniesienia do spółki marketingowej wkładu niepieniężnego w postaci Segmentu Sprzedaży i Marketingu po stronie Spółki nie wystąpi przychód podatkowy dla celów ustawy o CIT.
Uzasadnienie
Spółka pragnie wskazać, iż zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, przychodem w rozumieniu tej ustawy jest nominalna wartość udziałów w spółce kapitałowej, które zostały objęte w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Zgodnie natomiast z treścią art. 15 ust. 1 k pkt 2 ustawy o CIT w przypadku odpłatnego zbycia udziałów w spółce objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, na dzień zbycia tych udziałów ustala się koszt uzyskania przychodów w wysokości przyjętej dla celów podatkowych wartości składników przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, wynikającej z ewidencji, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o CIT, określonej na dzień objęcia tych udziałów, nie wyższej jednak niż ich wartość nominalna z dnia objęcia. Analiza powyższych przepisów prowadzi do wniosku, iż objęcie udziałów w spółce kapitałowej w zamian za wkład niepieniężny będzie skutkowało dla podmiotu obejmującego te udziały powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu w momencie objęcia udziałów tylko w przypadku, gdy udziały te są obejmowane w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci, niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Wnioskując a contrario na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT w przypadku, gdy przedmiotem wkładu wnoszonego do spółki jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatnik dokonujący aportu na moment dokonywania aportu i obejmowania udziałów nie uzyskuje przychodu w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o CIT. Analiza art. 15 ust. 1k ustawy o CIT wskazuje, iż podatnik taki uzyska przychód i rozpozna koszt podatkowy wyłącznie w przypadku późniejszego zbycia udziałów objętych w zamian za aport przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Mając na uwadze to, że planowany przez Spółkę aport Segmentu Sprzedaży i Marketingu należy uznać za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT (co zostało przez Spółkę wykazane w ramach prezentowania stanowiska w zakresie pytania pierwszego), w przypadku wniesienia przez Spółkę aportem Segmentu do spółki kapitałowej (spółki mediowej) w celu pokrycia objętych w tej spółce udziałów, po stronie Spółki nie powstanie przychód podatkowy.
Ad 3) W ocenie Spółki, przejęcie przez spółkę kapitałową zobowiązań związanych z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa w wyniku aportu, nie wiąże się z powstaniem przychodu podatkowego po stronie Spółki na gruncie ustawy o CIT. Z definicji zawartej w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT wynika, że zobowiązania stanowią konieczny składnik zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o CIT. W konsekwencji, wszelkie skutki podatkowe transakcji, których przedmiotem jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, powinny być określane w odniesieniu do zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako całości, bez ustalania odrębnych konsekwencji takiej transakcji dla poszczególnych elementów wchodzących W jego skład (w tym zobowiązań). Powyższa zasada została odzwierciedlona przez ustawodawcę między innymi w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, który wprowadza wyraźne rozróżnienie konsekwencji podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej w zależności od przedmiotu takiego wkładu. Zgodnie z powołanym przepisem, do przychodów dla celów podatkowych zalicza się jedynie nominalną wartość udziałów w spółce kapitałowej objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. W świetle powyższego Spółka pragnie wskazać, iż w momencie wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa w zamian za udziały spółki marketingowej nie powstanie z tego tytułu przychód podatkowy u Spółki, na co Spółka wskazała w ramach prezentowania stanowiska w zakresie pytania drugiego (przychód należy ustalić dopiero w momencie sprzedaży udziałów objętych w zamian za aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa). W związku z przeniesieniem zobowiązań do spółki mediowej, nie powstanie również przychód podatkowy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT (wartość umorzonych lub przedawnionych zobowiązań). W analizowanej sytuacji nie dochodzi bowiem do umorzenia bądź przedawnienia zobowiązań przejmowanych przez spółkę mediową — zgodnie z terminologią cywilnoprawną, przeniesienie zobowiązań w ramach transakcji aportowej nie prowadzi do umorzenia zobowiązań, lecz do przejęcia długu (tj. dochodzi do zmiany osoby dłużnika, same zobowiązania zaś nie wygasają). Powyższe oznacza, iż nie zostaną wypełnione przesłanki z art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT — w przedmiotowej sprawie nie dojdzie ani do umorzenia zobowiązań Spółki, ani zobowiązania te nie ulegną przedawnieniu. W konsekwencji zdaniem Spółki, w przypadku przekazania aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa wraz z zobowiązaniami nie powstanie po stronie Spółki przychód podatkowy z tytułu umorzenia lub przedawnienia zobowiązań, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT. Zdaniem Spółki nie powstanie również przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia (art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT). W omawianym przypadku występuje bowiem ekwiwalentność świadczeń dokonanych pomiędzy Spółką a spółką mediową. W zamian za przeniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa z uwzględnieniem jej długów, Spółka otrzyma od spółki mediowej jej udziały. Wartość udziałów otrzymanych od spółki mediowej będzie skalkulowana w oparciu o wartość zorganizowanej części przedsiębiorstwa pomniejszoną o wartość zobowiązań obciążających wnoszoną zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Powyższe oznacza, że przejęcie odpowiedzialności za zobowiązania będzie w pełni odpłatne z punktu widzenia spółki mediowej. W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie nie powstanie po stronie Spółki przychód z tytułu nieodpłatnie lub częściowo nieodpłatnie otrzymanych rzeczy, praw lub świadczeń, o którym w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT. Podsumowując, w ocenie Spółki przepis art. 12 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 12 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 ustawy o CIT wyklucza ustalenie po stronie Spółki przychodu z tytułu przejęcia przez spółkę mediową w wyniku aportu zobowiązań związanych z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
|