Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-160/12-4/IR
z 21 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP2/443-160/12-4/IR
Data
2012.05.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
odliczenie podatku
projekt


Istota interpretacji
Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.



Wniosek ORD-IN 330 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2012 r. (data wpływu 21 lutego 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 kwietnia 2012 r. (data wpływu 24 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu p.n. „….” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu p.n. „…”.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 kwietnia 2012 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania, przedstawienie własnego stanowiska i jednoczesne wskazanie, iż przedstawiony opis sprawy dotyczy zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione zdarzenie przyszłe (ostateczne sformułowane w piśmie z dnia 23 kwietnia 2012 r.).

Wnioskodawca od maja 2008 roku prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą …… i posiada numery identyfikacyjne: NIP …. oraz REGON ….. Działalność gospodarcza (numer EKD 7721.2) polega na wypożyczaniu i dzierżawie sprzętu rekreacyjnego oraz sportowego - kajaków. Wpisu do ewidencji działalności gospodarczej dokonał Wnioskodawca dnia 08 kwietnia 2008 roku pod numerem ….. Na mocy art. 113 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług korzysta ze zwolnienia w zakresie VAT.

Kajaki w czasie sezonu letniego są intensywnie eksploatowane przez wypożyczających i ulegają zniszczeniu. Znaczna część sprzętu musi być wymieniana sezonowo na nowe egzemplarze, wraz z dodatkowymi akcesoriami, jak kapoki, wiosła. Mając na uwadze fakt, iż wypożyczany sprzęt sportowy wykorzystywany jest przez turystów odwiedzających okolice ….. co służy też promocji regionu, jego walorów rekreacyjnych, krajoznawczych, przyrodniczych Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem do Urzędu Marszałkowskiego w …. o pomoc finansową w zakupie wymienionego powyżej sprzętu sportowego z akcesoriami.

Pomoc będzie przyznana w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, Działanie 413 - wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów (nieodpowiadającym Osi 3). Realizacja projektu „…..” będzie miała miejsce w okresie maj-czerwiec 2012 r., tzn. poniesienie wydatków na uzupełnienie bazy sprzętowe – kajaki i wyposażenie. Pomoc następowała będzie po przedstawieniu dokumentów zakupu, a kwalifikacja wydatków uzależniona jest od statusu podatnika w zakresie podatku VAT.

Nadto Wnioskodawca wskazał nazwę własnego projektu, w ramach którego otrzyma dotację unijną: „…..” oraz nazwę programu: Operacja w zakresie małych projektów w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. Zakupy towarów w ramach realizacji wskazanego projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy art. 113 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostateczne sformułowane w piśmie z dnia 23 kwietnia 2012 r.).

Czy Wnioskodawca korzystający ze zwolnienia z podatku VAT na mocy art. l13 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą ….., ma prawo odliczać podatek VAT naliczony zawarty w fakturach zakupu dotyczących wydatków związanych z realizacją projektu „…..”, w ramach programu PROW na lata 2007-2013...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczne sformułowane w piśmie z dnia 23 kwietnia 2012 r.) na mocy art. 113 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług sprzedaż usług świadczonych przez Zainteresowanego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z tym nie przysługuje prawo do odliczania podatku naliczonego od towarów i usług.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów dotyczących wydatków w ramach opisanej wyżej pomocy PROW, Działanie 413 Zainteresowanemu nie przysługuje.

Według Wnioskodawcy, dla potrzeb rozliczenia i kwalifikowania wydatków w ramach pomocy uwzględniana ma być kwota brutto - bez potrącania podatku VAT zawartego w fakturach zakupu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nie będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wypożyczania i dzierżawy sprzętu rekreacyjnego oraz sportowego - kajaków. Mając na uwadze fakt, iż wypożyczany sprzęt sportowy wykorzystywany jest przez turystów odwiedzających okolice ….. co służy też promocji regionu, jego walorów rekreacyjnych, krajoznawczych, przyrodniczych Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem do Urzędu Marszałkowskiego w …. o pomoc finansową w zakupie wymienionego powyżej sprzętu sportowego z akcesoriami. Pomoc będzie przyznana w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Działanie 413 - wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów. Nadto Wnioskodawca doprecyzował, iż zakupy towarów w ramach realizacji wskazanego projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu będą wystawiane na Zainteresowanego.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż – jak wskazał Wnioskodawca – nabyte towary w ramach realizowanego projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem towarów w ramach ww. projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu p. n. „….” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj