Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1105/14-2/KB
z 4 lutego 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2014 r. (data wpływu 6 listopada 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług doradczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 6 listopada 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług doradczych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca, będący osobą fizyczną prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą z siedzibą w Polsce. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca planuje świadczenie profesjonalnych usług doradczych w zakresie realizacji inwestycji w farmy wiatrowe w Polsce oraz dostarczanie ekspertyz związanych z takimi inwestycjami.

W tym celu Wnioskodawca zawarł umowę na świadczenie usług ze spółką z siedzibą w Danii (dalej: Kontrahent). Kontrahent nie ma w Polsce siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Działalność w tym zakresie fizycznie wykonywana będzie zarówno na terytorium Polski i Danii. Zgodnie z umową, szczegółowy zakres świadczonych usług obejmuje m.in. usługi wsparcia i doradztwa strategicznego w zakresie realizacji planów inwestycyjnych w farmy wiatrowe w Polsce, w tym:


  • Przygotowanie analiz zapotrzebowania na energię, w tym pochodzącej z odnawialnym źródeł energii,
  • Przedstawianie analiz ogólnych warunków inwestowania w farmy wiatrowe w Polsce,
  • Przygotowanie analizy poziomu cen dzierżawy gruntów wykorzystywanych na farmy wiatrowe,
  • Oceny lokalizacji farm wiatrowych pod względem możliwości inwestycyjnych,
  • Wsparcie i doradztwo w zakresie warunków przyłączenia do sieci elektroenergetycznej.

Na podstawie zawartej umowy Wnioskodawca planuje świadczyć ponadto usługi doradcze w zakresie inwestycji w sektor energetyczny w Polsce, polegające na:


  • Prowadzeniu negocjacji i organizacji finansowania projektów,
  • Pozyskiwaniu i negocjowaniu umów z dostawcami,
  • Konsultacjach z zainteresowanymi stronami w zakresie zarządzania projektami.

W ramach umowy Wnioskodawca może świadczyć również usługi doradztwa technicznego, poprzedzające wykonanie projektu inwestycji, do których należy zaliczyć:


  • Przygotowanie analizy wykonalności,
  • Przygotowanie analizy ekonomicznej różnych lokalizacji farm wiatrowych w kontekście potencjału inwestycyjnego,
  • Przygotowanie analizy wpływu możliwych inwestycji na Krajowy System Elektroenergetyczny,
  • Przygotowanie analizy i przeprowadzanie konsultacji w zakresie warunków technicznych przyłączenia do sieci elektroenergetycznych oraz przygotowanie odpowiednich dokumentów zgłoszeniowych.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wykonywał będzie wyłącznie usługi doradcze o charakterze generalnym, niezwiązane z konkretnymi nieruchomościami (farmami wiatrowymi).

Jednocześnie Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości zakres świadczonych usług może się zwiększyć i współpraca może dotyczyć określonych jednoznacznie farm wiatrowych (konkretnych zindywidualizowanych lokalizacji).


Tym niemniej, przedmiotowy wniosek dotyczy ustalenia miejsca opodatkowania ww. usług doradczych niezwiązanych z konkretnymi nieruchomościami (farmami wiatrowymi).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przypadku świadczenia usług wymienionych w stanie faktycznym miejscem świadczenia będzie zgodnie z art. 28b ustawy o VAT miejsce siedziby usługobiorcy, (Dania), tj. usługi nie będą podlegały opodatkowaniu VAT w Polsce?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku świadczenia usług wymienionych w stanie faktycznym miejscem świadczenia będzie zgodnie z art. 28b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT” miejsce siedziby usługobiorcy (Dania), tj. usługi nie będą podlegały opodatkowaniu VAT w Polsce.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Tym samym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług, kluczowe jest określenie miejsca świadczenia danej usługi.


Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, (...).

Na podstawie ust. 2, w przypadku gdy usługi świadczone są dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie znajduje się to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

W przypadku natomiast, gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o których mowa w art. 28b ust. 2 ustawy o VAT, to zgodnie z art. 28b ust. 3 ustawy o VAT, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.


Wnioskodawca pragnie podkreślić, że świadczy usługi bezpośrednio na rzecz siedziby Kontrahenta, zlokalizowanej w Danii.


Jednocześnie, jak wskazuje art. 28a ustawy o VAT, na potrzeby stosowania przepisów regulujących miejsce świadczenia przy świadczeniu usług ilekroć jest mowa o podatniku, rozumie się przez to:


  • podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
  • osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  • podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Kontrahent jako duński podmiot, prowadzący działalność gospodarczą, spełnia kryteria zawarte w powyższej definicji podatnika, na rzecz którego świadczone są określone usługi. Jednocześnie, Kontrahent nie ma w Polsce siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Tym samym, usługi świadczone przez Wnioskodawcę będą przedmiotem opodatkowania w miejscu siedziby usługobiorcy tj. w Danii. Jednocześnie, w celu potwierdzenia tego stanowiska konieczne jest dodatkowo zweryfikowanie czy usługi wykonywane przez Wnioskodawcę nie podlegają opodatkowaniu na zasadach szczególnych, stanowiących wyjątek od ogólnej reguły określonej w art. 28b ustawy o VAT.


W przedmiotowym przypadku jedynym przepisem, który może mieć zastosowanie jest art. 28e ustawy o VAT. Zgodnie bowiem z art. 28e ustawy o VAT w przypadku usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, miejscem świadczenia jest miejsce położenia nieruchomości.

Tym samym, w odniesieniu do tego rodzaju usług o miejscu świadczenia, a tym samym opodatkowania usługi związanej z nieruchomością decyduje wyłącznie miejsce położenia nieruchomości, z którą dana usługa jest ściśle związana, niezależnie od tego dla jakiego podmiotu jest wykonywana oraz gdzie znajduje się siedziba usługodawcy.


Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, w odniesieniu do usług świadczonych przez Wnioskodawcę nie można wskazać związku z konkretną nieruchomością. Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę nie służą bowiem bezpośrednim potrzebom zlokalizowanych konkretnych farm wiatrowych, ale są one niezbędne kontrahentowi do prowadzenia działalności związanej z inwestowaniem w branży energii odnawialnej w Polsce.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że zakres usług sprowadza się do dostarczenia szczegółowych informacji i analiz o obowiązującym w Polsce systemie prawnym, otoczeniu ekonomicznym, dostępnych źródłach finansowania, warunkach środowiskowych realizowania inwestycji, charakterystyce polskiego systemu elektroenergetycznego, konkurencji działalności na rynku, tj. wszelkich informacji o warunkach realizacji inwestycji w Polsce. Biorąc pod uwagę powyższe, usługi mają charakter ogólny i nie są związane z konkretnymi nieruchomościami.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy miejsce świadczenia usług doradczych w zakresie przedstawionym we wniosku powinno być określone według zasady ogólnej określonej w art. 28b ustawy o VAT, w miejscu gdzie usługobiorca, posiada miejsce swojej działalności gospodarczej, tj. w przedmiotowym przypadku w Danii.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Ministra Finansów:


  • Przykładowo na taką konkluzję wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 16 września 2011 r., który potwierdził, że:

„usługi szeroko rozumianego doradztwa dotyczą m.in. przepisów dotyczących inwestowania w Polsce; przepisów dotyczących norm budowlanych oraz inżynieryjnych; kwestii prawnych, administracyjnych, rachunkowych, podatkowych; regulacji prawa energetycznego; zasad obrotu energią elektryczną; rozważanych farm wiatrowych. Tak więc charakter tych usług nie pozwala na powiązanie ich z konkretną nieruchomością. (…)

Z uwagi na fakt, że usługi szeroko rozumianego doradztwa Wnioskodawca - podatnik VAT w Polsce -świadczy na rzecz podatnika mającego siedzibę w Danii, stwierdzić należy, że w oparciu o przepis art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie ich nabywca posiada siedzibę, tj. Dania, a tym samym usługi te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, tytko w Danii.”


  • Na powyższe wskazał również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 11 lipca 2013 roku potwierdzając stanowisko podatnika, zgodnie z którym [sygn. IPPP3/443-334/13-2/SM]:


„miejscem świadczenia usług wymienionych w stanie faktycznym w pkt i) – iv), tj. usług doradczych, analitycznych i zarządczych, w szczególności usług generalnego wsparcia, w tym badania rynku i przeprowadzania analiz otoczenia inwestycyjnego, zarządzania i koordynacji, obsługi administracyjnej i prawnej biur zarządów Spółek Projektowych oraz kontroli kosztów i rachunkowości inwestycji, tj. usług, które nie są nakierowane na konkretną nieruchomość, powinno być określone według zasady ogólnej, tj, w miejscu gdzie usługobiorca, tj. E posiada miejsce swojej działalności gospodarczej, tj. Cypr”.


Jednocześnie zdaniem Wnioskodawcy, bez wpływu na ustalenie miejsca świadczenia dla przedstawionego zakresu usług niezwiązanych z konkretnymi nieruchomościami pozostaje fakt, że ich skutkiem może być podjęcie przez Kontrahenta ewentualnej decyzji dotyczącej rozpoczęcia inwestycji w określonej lokalizacji.

Dopiero bowiem w takiej sytuacji Wnioskodawca będzie świadczył usługi związane z określoną nieruchomością, miejsce świadczenia ustali zgodnie z art. 28e ustawy o VAT tj. w miejscu położenia nieruchomości.


W rezultacie, zdaniem Wnioskodawcy przedstawione w stanie faktycznym usługi strategicznego doradztwa inwestycyjnego, elektroenergetycznego i technicznego powinny być opodatkowane zgodnie z zasadą przedstawioną w art. 28b, w miejscu siedziby usługobiorcy (Dania) tj. pozostają poza zakresem opodatkowanie polskim VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012, poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj