Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-214/12-2/KO
z 10 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB1/415-214/12-2/KO
Data
2012.05.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
kapitał ludzki
obowiązek płatnika
płatnik
refundacja
wynagrodzenia
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy zaliczka należna na podatek dochodowy od osób fizycznych powinna być odprowadzana od całości wypłaconego pracownikowi (beneficjentowi ostatecznemu) wynagrodzenia?



Wniosek ORD-IN 158 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki cywilnej, reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2012 r. (data wpływu 19 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu obliczania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanego wynagrodzeniajest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu obliczania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanego wynagrodzenia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Jeden z pracowników zatrudnianych przez Wnioskodawcę jest Beneficjentem Ostatecznym projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Cel projektu - rozwój kwalifikacji zawodowych dla młodzieży do 25 roku życia. Ten konkretny pracownik (jednocześnie Beneficjent Ostateczny projektu) został skierowany przez Projektodawcę (firmę, która realizuje projekt) na formę wsparcia zgodną z POKL tzw. "zatrudnienie subsydiowane". Zatrudnienie subsydiowane jest to forma wsparcia polegająca na zatrudnieniu przez Pracodawcę osoby skierowanej na umowę o pracę, pełny etat, na okres minimum 12 miesięcy. Wnioskodawca przyjął skierowaną osobę i w związku z tym otrzymuje refundację wynagrodzenia tej konkretnej osoby do 50% kosztów zatrudnienia (wynagrodzenie brutto plus ubezpieczenie społeczne). Refundacja jest realizowana w następujący sposób: Wnioskodawca przedstawia firmie, która skierowała na zatrudnienie subsydiowane pełną dokumentację wydatków (tj. wydatki potwierdzające wypłatę całego wynagrodzenia temu pracownikowi wraz z wszystkimi składkami), a następnie firma, która skierowała tego pracownika refunduje Wnioskodawcy do 50% całych kosztów. Refundacja dokonywana jest ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zaliczka należna na podatek dochodowy od osób fizycznych powinna być odprowadzana od całości wypłaconego pracownikowi (beneficjentowi ostatecznemu) wynagrodzenia, ponieważ zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy środków finansowych otrzymanych przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, a pojęcie wynagrodzenia za pracę to obligatoryjne, wypłacane co najmniej raz w miesiącu świadczenie o charakterze przysparzająco-majątkowym, należne pracownikowi od pracodawcy, zasadniczo za czas pracy w umówionym rozmiarze, ustalone odpowiednio do rodzaju, ilości i jakości świadczonej pracy...

Zdaniem Wnioskodawcy, zaliczka należna na podatek dochodowy od osób fizycznych powinna być odprowadzana od całości wypłacanego pracownikowi (beneficjentowi ostatecznemu) wynagrodzenia, ponieważ zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy środków finansowych otrzymanych przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, a pojęcie wynagrodzenia za pracę to obligatoryjne, wypłacane co najmniej raz w miesiącu świadczenie o charakterze przysparzająco-majątkowym, należne pracownikowi od pracodawcy, zasadniczo za czas pracy w umówionym rozmiarze, ustalone odpowiednio do rodzaju, ilości i jakości świadczonej pracy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego) - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u uczestnika projektu, czyli podmiotu, który bezpośrednio realizuje projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu. Zwolnienie to nie znajduje zastosowania do wynagrodzeń osób, które jedynie wykonują powierzone im zadania na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub innego stosunku prawnego, bowiem to nie one są stroną umowy o dofinansowanie projektu (to nie one otrzymują refundację).

Zwolnienia, jako wyjątek od zasady powszechności opodatkowania, muszą być interpretowane zarówno bez dokonywania wykładni rozszerzającej, jak i zawężającej danego przepisu prawa podatkowego.

Przychody podlegają ww. zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy. Nie są natomiast zwolnione przychody wypłacane na rzecz pracowników tychże podmiotów.

Zatem, przyjęcie, iż wynagrodzenie pracownika z tytułu zatrudnienia w podmiocie realizującym zadania związane z wykorzystaniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, jest w części refundowanej zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, jest nieuzasadnione.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż jeden z pracowników zatrudnianych przez Wnioskodawcę jest Beneficjentem Ostatecznym projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Cel projektu - rozwój kwalifikacji zawodowych dla młodzieży do 25 roku życia. Pracownik ten został skierowany przez Projektodawcę (firmę, która realizuje projekt) na formę wsparcia zgodną z POKL tzw. "zatrudnienie subsydiowane". Wnioskodawca przyjął skierowaną osobę i w ramach tego otrzymuje refundację wynagrodzenia tej konkretnej osoby do 50% kosztów zatrudnienia (wynagrodzenie brutto plus ubezpieczenie społeczne). Refundacja jest realizowana w następujący sposób: Wnioskodawca przedstawia firmie, która skierowała na zatrudnienie subsydiowane pełną dokumentację wydatków (tj. wydatki potwierdzające wypłatę całego wynagrodzenia temu pracownikowi wraz z wszystkimi składkami), a następnie firma, która skierowała tego pracownika refunduje Wnioskodawcy do 50% całych kosztów. Refundacja dokonywana jest ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach projektu.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że wynagrodzenie wypłacane pracownikowi zatrudnionemu przez Wnioskodawcę, w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego nie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji na Wnioskodawcy, jako płatniku, ciąży obowiązek naliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od całości przychodu uzyskanego przez pracownika ze stosunku pracy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj