Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-24/12/JK
z 19 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-24/12/JK
Data
2012.04.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
deklaracja podatkowa
fakturowanie
obowiązek podatkowy
węgiel
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
Opodatkowanie zużycia wyrobów węglowych.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2012 r. (data wpływu 20 stycznia 2012 r.) uzupełnione i sprecyzowane pismem z dnia 28 lutego 2012 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wyrobów węglowych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 stycznia 2012 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie wyrobów węglowych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne.


Spółka zajmuje się sprzedażą opału oraz obsługą kotłowni w sezonie grzewczym. Wnioskodawca jest pośredniczącym podmiotem węglowym. Spółka nabywa wyroby węglowe (węgiel, koks) z kopalni. W części wyroby te są sprzedawane klientom indywidualnym i przedsiębiorcom (w tym innym składom węgla). Pozostała część zostaje przeznaczona do zużycia w kotłowniach, które Spółka obsługuje w ramach zawartych umów.

Wartość sprzedaży ogółem Spółki w 2011 r. wyniosła 44 945 423 zł, a wartość zakupu wyrobów węglowych ogółem 27 558 491 zł, w tym wartość sprzedaży za obsługę kotłowni 1 984 099 zł i odpowiednio wartość zakupu węgla zużytego do obsługi kotłowni wytwarzających ciepło 1 120 276 zł (wartość za 11 miesięcy). Obsługą kotłowni zajmuje się zorganizowana część przedsiębiorstwa, która zarazem mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania.

Spółka na dzień 1 stycznia 2012 r. posiadała wyroby węglowe, w tym węgiel, zgromadzone na potrzeby obsługi kotłowni. Spółka zawarła bowiem na sezon grzewczy 2011/2012 umowy na obsługę kotłowni. Obsługą kotłowni zajmuje się zorganizowana część przedsiębiorstwa z wyodrębnionymi finansowo przychodami i kosztami. Obsługa kotłowni polega na kompleksowym prowadzeniu kotłowni wraz z dostawami do niej opału. Na potrzeby wykonania, tych umów Spółka zabezpieczyła w 2011 r. zapasy węgla, które zostały wykazane na stanie magazynowym w dniu 1 stycznia 2012 r. Wytwarzane przez kotłownie ciepło jest przeznaczane na ogrzewanie budynków użytkowych oraz takich, w których znajdują się zarówno lokale użytkowe jak i lokale mieszkalne. Nabywcami świadczonych usług są przedsiębiorstwa, z którymi Spółka posiada podpisane umowy, a które to w dalszej kolejności obciążają zużytym ciepłem użytkowników lokali. Spółka zamierza w następnych sezonach grzewczych zawierać umowy na obsługę kotłowni, które analogicznie jak powyżej będą wytwarzały i dostarczały ciepło do nieruchomości użytkowych jak nieruchomości, w których są zarówno lokale użytkowe jak i mieszkalne, ale bezpośrednim nabywcą usług są przedsiębiorstwa, z którymi Spółka ma podpisane umowy na obsługę kotłowni.

Ponadto Spółka wskazuje, iż podnosi wartość handlową sprzedawanych przez siebie wyrobów węglowych poprzez czynności przesiewania, mieszania i kruszenia. W wyniku tych działań nie następuje zużycie wyrobów węglowych, jak również nie zmienia się ich klasyfikacja w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN). Zmienia się jedynie asortyment wyrobów węglowych.


Klasyfikacja wyrobów nabywanych jak i sprzedawanych przez Spółkę to:


  1. CN ex 2701,
  2. CN ex 2702,
  3. CN ex 2704 00.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy zużywany przez Spółkę zgromadzony zapas opału wykazany na stanie na dzień 1 stycznia 2012 r. na potrzeby wytwarzania ciepła w obsługiwanych kotłowaninach korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego...
  2. Czy Spółka jest podmiotem energochłonnym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym (w tym danymi finansowymi) i czy w przypadku odpowiedzi twierdzącej zakupione przez nią wyroby węglowe zużyte na potrzeby obsługiwanych kotłowni będą korzystać ze zwolnienia w podatku akcyzowym...
  3. Czy w przypadku odpowiedzi negatywnej na pierwsze pytanie i odpowiedzi twierdzącej na drugie pytanie zużywany przez Spółkę węgiel na potrzeby wytwarzania ciepła w obsługiwanych kotłowniach korzysta ze zwolnienia w podatku akcyzowym, przy opisanym stanie faktycznym, zgodnie z którym część ciepła kotłownie dostarczają do budynków użytkowych a część do budynków w którym znajdują się zarówno lokale mieszkalne jak i lokale użytkowe...
  4. Czy w przypadku zawarcia umów na kolejne sezony grzewcze zużycie wyrobów węglowych przez Spółkę będzie korzystać ze zwolnienia w podatku akcyzowym, jeżeli ciepło które wytwarzają obsługiwane kotłownie jest dostarczane do lokali użytkowych jak i lokali mieszkalnych, a fakturowane na podmioty z którym Spółka ma zawarte umowy... Czy dla skorzystania ze zwolnienia w podatku akcyzowym ma znaczenie komu Spółka dostarcza wytworzone ciepło...
  5. Czy sprzedaż przez Spółkę w 2012 r. zapasów wyrobów węglowych zgromadzonych do dnia 1 stycznia 2012 r., wiąże się z powstaniem obowiązku zapłaty podatku akcyzowego...
  6. Czy Spółka dokonując zmiany asortymentu wyrobów węglowych poprzez przesiewanie, mieszanie czy też kruszenie jest zobowiązana jest prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych zużywanych dla celów zwolnionych, w sytuacji gdy zmienia się tylko asortyment wyrobów węglowych...


Stanowisko Wnioskodawcy.

Ad. 1

W ocenie Zainteresowanego, węgiel zgromadzony przez Spółkę na dzień 1 stycznia 2012 r., który Spółka przeznacza na obsługę kotłowni wytwarzających ciepło dla podmiotów, z którymi Spółka ma zawarte umowy na obsługę ich kotłowni w całości korzysta ze zwolnienia w podatku akcyzowym. Zdaniem Spółki, zastosowanie znajduje tutaj art. 9a ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym jeżeli w stosunku do wyrobów węglowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, to nie powstanie obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej. W stanie prawnym przed 1 stycznia 2012 r. węgiel był wyrobem akcyzowym, podlegał opodatkowaniu akcyzą, ale korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 163 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Ad. 2

Spółka jest podmiotem energochłonnym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, gdyż zgodnie z art. 31 a ust. 10 przez zakłady energochłonne rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. W ocenie Wnioskodawcy, uznanie Spółki za podmiot energochłonny oznacza, że zużycie wyrobów węglowych w kotłowniach nie powoduje obowiązku zapłaty podatku akcyzowego - zakupione i zużyte wyroby węglowe nie będą obciążone podatkiem akcyzowym

Ad. 3

W przypadku odpowiedzi negatywnej zadanej przez Spółkę na pierwsze pytanie i odpowiedzi twierdzącej na drugie pytanie Spółka uważa, że zużywany przez nią węgiel na potrzeby wytwarzania ciepła w obsługiwanych kotłowniach, korzysta ze zwolnienia w podatku akcyzowym. Spółka ogrzewając zarówno lokale mieszkalne jak i użytkowe nie jest zobowiązana do zapłaty akcyzy od zużytych wyrobów węglowych, gdyż spełnia definicję zakładu energochłonnego. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych, o której mowa w art. 31 a ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym.

Ad. 4

W przypadku zawarcia umów na kolejne sezony grzewcze zużycie węgla przez Spółkę będzie korzystać ze zwolnienia w podatku akcyzowym, gdyż Spółka jest podmiotem energochłonnym, a bez znaczenia pozostaje fakt, że usługa będzie fakturowana na firmę, z którą Spółka ma zawartą umowę.

Ad 5

Sprzedaż przez Spółkę w 2012 r. całości zapasów zgromadzonych w 2011 r. i wykazanych na dzień 1 stycznia 2012 r. nie wiąże się z powstaniem obowiązku zapłaty podatku akcyzowego od sprzedanych wyrobów węglowych. Dla możliwości skorzystania ze zwolnienia bez znaczenia pozostaje fakt, kto jest odbiorcą finalnym zakupionego w Spółce węgla, gdyż zakup węgla nastąpił w 2011 r.

Ad. 6

Spółka dokonując zmiany asortymentu wyrobów węglowych poprzez przesiewanie, mieszanie, czy też kruszenie nie jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych zużywanych dla celów zwolnionych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 163 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej zwanej ustawą, do dnia 1 stycznia 2012 r. węgiel i koks objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00, przeznaczone do celów opałowych podlegały zwolnieniu od akcyzy.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy, wyroby węglowe, to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy. Zgodnie z treścią wskazanego załącznika do wyrobów akcyzowych zalicza się:


  • węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgła - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowane do kodu CN 2701,
  • węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2702,
  • koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2704 00.


W myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia. Z kolei, w myśl art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy, pośredniczący podmiot węglowy, to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.


Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:


  1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych;
  3. dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych;
  4. import wyrobów węglowych;
  5. eksport wyrobów węglowych;
  6. użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych;
  7. użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;
  8. powstanie ubytków wyrobów węglowych.


W myśl ustępu 2 cytowanego artykułu, za sprzedaż wyrobów węglowych uznaje się ich:


  1. sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  2. zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  3. wydanie w zamian za wierzytelności;
  4. wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
  5. darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  6. wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
  7. przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
  8. przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;
  9. użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.


Obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju, zgodnie z art. 10 ust. 1a ustawy, powstaje z dniem wydania wyrobów węglowych, w tym także przewoźnikowi, a w przypadkach, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 2-9, z dniem wykonania tych czynności. Jeżeli sprzedaż wyrobów węglowych jest potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy, w myśl art. 10 ust. 1b ustawy, powstaje z dniem wystawienia faktury, nie później niż w 7. dniu od dnia wydania wyrobów węglowych.

Zgodnie z zasadą określoną w art. 13 ust. 1 ustawy, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.


Ponadto, w myśl, art. 21a ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:


  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej


  • za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia przypadającego w drugim miesiącu od miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 78 ust. 1 pkt 3.


Zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy:


  1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  2. dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;
  3. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  4. import wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  5. eksport wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy.


Warunkiem powyższego zwolnienia, zgodnie z art. 31a ust. 3 ustawy, jest:


  1. pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;
  2. posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;
  3. dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.


Ponadto, zgodnie z art. 31a ust. 2 ustawy, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane:


  1. w procesie produkcji energii elektrycznej;
  2. w procesie produkcji wyrobów energetycznych;
  3. przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362, ze zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, ze zm.).
  4. do przewozu towarów i pasażerów koleją;
  5. do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;
  6. w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;
  7. w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej; procesy mineralogiczne oznaczają procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 ,,produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych” w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz.Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, ze zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, ze zm.);
  8. przez zakłady energochłonne do celów opałowych;
  9. przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.


W myśl ust. 10 cytowanego artykułu, przez zakłady energochłonne rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Stosownie do przepisów art. 31a ust. 4-7 ustawy, warunkiem zwolnienia określonego w art. 31 a ust. 2 ustawy jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych. Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania, oraz informacje o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych. Ewidencja, oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest pośredniczącym podmiotem węglowym, który nabywa, a następnie sprzedaje wyroby węglowe. W celu podniesienia wartości handlowej przed sprzedażą wyroby węglowe są przesiewane, mieszane i kruszone. Spółka wskazuje, iż w wyniku tych czynności nie zmienia się klasyfikacja wyrobów oraz nie następuje ich zużycie. Część zakupionego węgla Spółka zużywa w obsługiwanych przez nią kotłowniach w celu wytworzenia ciepła. Ciepło jest przeznaczone zarówno do ogrzewania pomieszczeń użytkowych jak i mieszkalnych. Będące przedmiotem sprzedaży i zużywane w kotłowniach wyroby węglowe zostały zgromadzone (nabyte) w 2011 r.

Z treści wniosku wynika także, iż Wnioskodawca jest podmiotem energochłonnym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, gdyż zgodnie z art. 31 a ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym udział zakupu wyrobów węglowych - w 2011 r. - w wartości produkcji sprzedanej Spółki wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego ustalono procentowy udział. Obsługą kotłowni zajmuje się zorganizowana część przedsiębiorstwa, która mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące swoje zadania. Zainteresowany wskazuje przy tym, że warunkiem zwolnienia od akcyzy jest prowadzenie stosownej ewidencji.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą skutków podatkowych sprzedaży i zużycia przedmiotowych wyrobów w 2012 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na wstępie wskazać należy, iż opodatkowanie akcyzą wyrobów przeznaczonych do celów opałowych, takich jak węgiel kamienny i koks zostało wprowadzone przepisami ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz.11), której tekst ogłoszono dnia 12 stycznia 2009 r. Jednakże stosownie do art. 18a dyrektywy Rady 2003/96/WE w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej Polska mogła stosować okres przejściowy do 1 stycznia 2012 r. dla dostosowania swojego krajowego poziomu opodatkowania węgla i koksu dla celów grzewczych. Z uwagi na wynegocjowany przez Polskę okres przejściowy, w art. 163 ustawy o podatku akcyzowym, przewidziano - do dnia 1 stycznia 2012 r. włącznie - zwolnienie od akcyzy węgla i koksu objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00, przeznaczonych do celów opałowych. Zmiany przepisów ustawy o podatku akcyzowym zawarte w treści ustawy z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. Nr 232, poz. 1378) dotyczyły uregulowania sytuacji podatkowej wyrobów węglowych w związku z wygaśnięciem z dniem 1 stycznia 2012 r. obowiązującego zwolnienia od akcyzy.

Z uwagi na specyfikę obrotu wyrobami węglowymi, wyroby te są opodatkowane na ostatnim etapie obrotu, tj. w momencie sprzedaży podmiotowi, który zużyje wyroby węglowe i nie będzie korzystał z żadnego zwolnienia ze względu na przeznaczenie. Zaznaczyć należy, odnosząc się do faktu posiadania przez Spółkę zapasu wyrobów węglowych, że posiadanie wyrobów węglowych nie jest przedmiotem opodatkowania akcyzą. W związku z powyższym sam fakt posiadania po 1 stycznia 2012 r. zapasów wyrobów węglowych nie spowodował powstania obowiązku podatkowego, a co za tym idzie - Spółka nie stała się z dniem 2 stycznia 2012 r. podatnikiem akcyzy.

Jednakże w sytuacji, gdyby Spółka posiadając zapasy wyrobów węglowych nabyte przed dniem 2 stycznia 2012 r. zużyłaby te wyroby po dniu 1 stycznia 2012 r. na cele opałowe nie uprawniające do zwolnienia od akcyzy w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, podlegałaby opodatkowaniu z tytułu użycia tych wyrobów na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej - zgodnie z art. 9a ust. 2 pkt 9 ustawy. Obowiązek podatkowy w tym przypadku będzie powstawał systematycznie w miarę zużywania tych wyrobów węglowych. Z kolei, w przypadku sprzedaży przedmiotowych wyrobów na terytorium kraju podmiotom nieuprawnionym do korzystania ze zwolnienia obowiązek podatkowy powstawałby na podstawie art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy. W takiej sytuacji, Spółka obowiązana będzie składać deklaracje podatkowe i dokonywać rozliczenia akcyzy od zużytych lub sprzedanych wyrobów węglowych.

Z kolei odnosząc się do kwestii jednokrotności opodatkowania akcyzą wyrobów węglowych wskazać należy, iż zasadę tę wprowadzono do obrotu wyrobami węglowymi przepisami ustawy z dnia 16 września 2011 r. o redukcji obowiązków obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. Nr 232, poz. 1378), obowiązującymi od dnia 2 stycznia 2012 r. Obecnie obowiązujące przepisy, zawarte w art. 9a ust. 3 ustawy, odnosząc się do wyrobów węglowych, stanowią, że jeżeli w stosunku do wyrobów węglowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej. Zatem, wyroby węglowe zakupione przez Spółkę w 2011 r. i przeznaczone do celów grzewczych tej zasadzie nie podlegały, lecz korzystały ze zwolnienia od akcyzy.

W opisanej we wniosku sytuacji Wnioskodawca działając jako pośredniczący podmiot węglowy, co do zasady, będzie korzystał ze zwolnienia od akcyzy w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju innemu pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31 a ust. 2 ustawy. Ponadto, Spółka będzie podmiotem korzystającym ze zwolnienia od akcyzy w związku ze zużywaniem wyrobów węglowych do celów opałowych jako zakład energochłonny. W tej sytuacji nie będzie miało znaczenia, kto jest końcowym odbiorcą ciepła i na rzecz kogo jest wystawiana faktura oraz czy wytworzone ciepło zostanie przeznaczone do ogrzewania budynków (pomieszczeń) użytkowych, czy też mieszkalnych.

Wskazać także należy, iż opisanej we wniosku sytuacji wykonywane przez Spółkę czynności polegające na sortowaniu, kruszeniu, workowaniu i paletyzowaniu węgla kamiennego należy zaliczyć do czynności związanych z przygotowaniem wyrobów węglowych do sprzedaży i ich magazynowaniem przez pośredniczący podmiot węglowy. Należy podkreślić, iż w przestawionym we wniosku zdarzeniu nie zostaną one zużyte oraz po wykonaniu opisanych czynności nie zmieni się ich klasyfikacja. Będą zatem objęte tą samą pozycją CN.

Reasumując stwierdzić należy, iż w opisanej sytuacji Spółka, jako zakład energochłonny, zużywając zakupione w 2011 r. wyroby węglowe do celów opałowych, jest podmiotem uprawnionym do zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31 a ust. 2 pkt 8 ustawy. Warunkiem wskazanego zwolnienia jest prowadzenie ewidencji zgodnie z art. 31a ust. 4-7 ustawy. Ewidencja, oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę. Spółka korzysta ze zwolnienia od akcyzy, gdy wytworzone ciepło jest przeznaczone zarówno do ogrzewania lokali użytkowych jak i mieszkalnych.

W przypadku sprzedaży wyrobów węglowych zakupionych w 2011 r. i posiadanych przez Spółkę - jako pośredniczący podmiot węglowy - w dniu 2 stycznia 2012 r. warunkiem zwolnienia od akcyzy jest: pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, posiadanie pisemnego potwierdzenia powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy oraz dołączanie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy. W pozostałych przypadkach sprzedaż wyrobów węglowych podlega opodatkowaniu akcyzą na zasadach ogólnych.

Czynności wykonywane przez Spółkę polegające na przesiewaniu, mieszaniu i kruszeniu, wyrobów węglowych należy zaliczyć do czynności związanych z przygotowaniem wyrobów węglowych do sprzedaży i ich magazynowaniem przez pośredniczący podmiot węglowy. Zatem Spółka w odniesieniu do wskazanych czynności nie będzie zobowiązana do prowadzenia ewidencji.

W związku z powyższym, z uwagi na fakt, że tutejszy organ nie mógł zgodzić się ze stanowiskiem Spółki w pełnym zakresie, stanowisko to należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy opisanych we wniosku stanów faktycznych i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj