Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1496a/14/AJ
z 9 marca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2014 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 6 marca 2015 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej oraz sposobu prowadzenia tej ewidencji – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 listopada 2014 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 6 marca 2015 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej oraz sposobu prowadzenia tej ewidencji.


We wniosku i uzupełnieniu do niego przedstawiono następujący stan faktyczny.


W całym okresie prowadzenia działalności Spółka wykonywała usługi związane ze sprzedażą detaliczną prowadzoną przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Korzysta ze zwolnienia podatkowego z VAT. Spółka nie wprowadzała do działalności kasy rejestrującej, ponieważ dostawa towarów odbywa się w systemie wysyłkowym, pocztą i przesyłkami kurierskimi a zapłaty za wykonane czynności dokonywane są w całości za pośrednictwem banku jak również płatność przez PayU odpowiednio na rachunek bankowy. Dowody dokumentujące zawierają dane nabywcy, w tym jego adres, jakiej czynności dotyczy zapłata.

Spółka znalazła Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kilkakrotnie dowiadywała się czy prowadząc działalność sprzedaży wysyłkowej i przez Internet musi wprowadzić kasę rejestrującą do działalności. Uzyskała zgodne odpowiedzi z urzędów skarbowych oraz Krajowej Informacji Podatkowej, że spełnia wymogi, które zawiera pkt 36 tabeli zawierającej czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania kas rejestrujących.

Od września 2014 r. Spółka otworzyła nowy punkt sprzedaży – kiosk. Równocześnie zakupiła kasę rejestrującą. Mieści się ona w nowym punkcie sprzedaży. Spółka postanowiła uzyskać więcej informacji aby móc zgodnie z przepisami prowadzić działalność gospodarczą. Spółka powzięła wątpliwość co do sprzedaży wysyłkowej, która dotychczas podlegała zwolnieniu. Czy w obecnej sytuacji, gdy Spółka posiada już kasę rejestrującą, jest zobowiązana ewidencjonować sprzedaż wysyłkową czy powinna w dalszym ciągu sporządzać zestawienia dokumentujące sprzedaż. Czasami zdarzy się, że Spółka będzie uczestniczyć w targach i wówczas chciałaby zabierać ze sobą kasę fiskalną, aby móc dokonywać sprzedaży w terenie. Czy wówczas może zastosować kasę jako kasę mobilną. Po kilkakrotnych rozmowach z urzędami skarbowymi oraz Krajową Informacją Podatkową Spółka otrzymała różne informacje. Spółka chciała zgłosić kasę w miejscu siedziby działalności, jednak pracownik urzędu skarbowego poinformował, że kasę trzeba zgłosić w miejscu gdzie dokonuje się najwięcej sprzedaży. Wobec tego Spółka zmieniła zapis i zgłosiła kasę w miejscu w którym znajduje się nowy punkt – kiosk.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Spółka dokonuje sprzedaży na A…, w sklepie internetowym, w sklepie znajdującym się poza siedzibą firmy oraz rzadziej, sporadycznie bezpośrednio z magazynu firmy. „Sprzedaż bezpośrednio z magazynu firmy” jest bardzo sporadyczna i ma miejsce tylko wtedy, gdy nie jest dokonywana sprzedaż w sklepie poza siedzibą firmy (sklep zamknięty). Spółka wskazała również, że prowadzi ewidencję sprzedaży, z której jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy – imię i nazwisko oraz jego adres). Przedmiotowa ewidencja dotyczy sprzedaży dokonywanej z wyłączeniem sprzedaży w sklepie, który znajduje się poza siedzibą firmy.


W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie (oznaczone numerem 1):


Czy przy pomocy kasy fiskalnej, która jest przypisana do stacjonarnego punktu sprzedaży (sklepiku zlokalizowanego poza siedzibą firmy), Spółka może (fakultatywnie) lub musi (obligatoryjnie) ewidencjonować prowadzoną w ramach jednej działalności sprzedaż na A…, sprzedaż w sklepie internetowym oraz sprzedaż bezpośrednio z magazynu siedziby firmy?


Zdaniem Spółki, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku powołującej się na zapis punktu 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r., może korzystać ze zwolnienia ze stosowania kasy rejestrującej w przypadku sprzedaży na allegro i w sklepie internetowym, natomiast nie jest zwolniona ze stosowania kasy rejestrującej w innych przypadkach, jeżeli sprzedaż jest dokonywana poza sklepem, który znajduje się poza siedzibą firmy, a dostawa towarów nie odbywa się w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi)


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na podstawie art. 111 ust. 3a pkt 1 ww. ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy.

Ponadto, zgodnie z art. 111 ust. 6a ustawy, kasa rejestrująca służąca do prowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 1, musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie podstawowych danych dotyczących zawieranych transakcji, w tym wysokości uzyskiwanego przez podatnika obrotu i kwot podatku należnego, oraz musi przechowywać te dane lub też zapewniać bezpieczny ich przekaz na zewnętrzne nośniki danych. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej powinna posiadać numer unikatowy, nadawany w ramach czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Kwestie dotyczące prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r. regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r., poz. 363).

Na podstawie § 6 ust. 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, podatnicy, prowadząc ewidencję m.in. wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny.

Jak wynika z § 8 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, paragon fiskalny zawiera co najmniej imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych – adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika.

Natomiast kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2014 r. kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji regulowało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382).

Stosownie do przepisu § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 36 tego załącznika wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), pod warunkiem że zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Z kolei jak wynika z zapisu § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie towarów i świadczeniu usług w nim wymienionych.

Natomiast w obecnie obowiązującym stanie prawnym, od 1 stycznia 2015 r. obowiązuje w tym zakresie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2014 r. poz. 1544).

Na podstawie § 2 ust. 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia, w którym w poz. 37 wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Z kolei jak wynika z zapisu § 4 ww. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie towarów i świadczeniu usług w nim wymienionych.

Analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że aby podatnik miał możliwość skorzystania z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia z dnia 4 listopada 2014 r. (do dnia 31 grudnia na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia z dnia 29 listopada 2012 r.), muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki: zapłata za świadczenie musi być w całości dokonana za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, a przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka dokonuje sprzedaży detalicznej prowadzonej za pośrednictwem A… i w sklepie internetowym. Dostawa towarów odbywa się w systemie wysyłkowym, pocztą i przesyłkami kurierskimi a zapłaty za wykonane czynności dokonywane są w całości za pośrednictwem banku jak również płatność przez PayU odpowiednio na rachunek bankowy. Dowody dokumentujące zawierają dane nabywcy, w tym jego adres, jakiej czynności dotyczy zapłata.

Od września 2014 r. Spółka otworzyła nowy punkt sprzedaży – kiosk. Równocześnie zakupiła kasę rejestrującą. Mieści się ona w nowym punkcie sprzedaży. Ponadto Spółka dokonuje sporadycznie sprzedaży z magazynu firmy (gdy sklep jest zamknięty). Z wniosku ponadto nie wynika, ażeby Spółka dokonywała sprzedaży lub świadczyła usługi wymienione w § 4 ww. rozporządzeń.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz regulacje prawne wynikające z powołanych przepisów należy uznać, że w zakresie transakcji dotyczących sprzedaży wysyłkowej, za które zapłata następuje w całości na rachunek bankowy Spółki, skoro – jak wynika z wniosku – z prowadzonych przez Spółkę ewidencji oraz z posiadanych dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnej czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana, spełnione są warunki uprawniające do korzystania ze zwolnienia tych transakcji z ewidencji za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. oraz § 2 ust 1 w związku z poz. 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r.

Tym samym, Spółka nie ma obowiązku ewidencjonować tych transakcji za pomocą kasy rejestrującej, która została ufiskalniona w sklepie, znajdującym się poza siedzibą firmy.

Odnosząc się natomiast do pozostałej sprzedaży, tj. prowadzonej w otworzonym kiosku, oraz bezpośrednio z magazynu siedziby firmy (w przypadku zamknięcia sklepu) należy stwierdzić, że Spółka – przy założeniu, że posiadana przez nią kasa jest do tego technicznie przystosowana – może używać jednej kasy rejestrującej dla tych form sprzedaży, pod warunkiem, że jest w stanie zapewnić każdemu klientowi prawo do otrzymania dowodu nabycia towarów z uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwość kontroli przez niego czynności dotyczących prawidłowego ewidencjonowania transakcji i wystawiania dowodu potwierdzającego jej wykonanie.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj